Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 5
Badge +4
@wjb Mijn lappie is wel geschikt voor Hyper V!
We gaan een beetje off-topic, is er een privé manier hier te vinden zodat we daar verder kunnen kletsen??
Reputatie 7
Van privé conversaties houd ik niet zo, het is natuurlijk veel mooier als anderen ook kunnen inhaken op een conversatie of kunnen leren van zo'n conversatie.
Open een topic over Hyper-V en er zullen vast reacties op komen.
Het opzetten van een virtuele machine op basis van Hyper-V is echt kinderspel en wellicht zelfs nog eenvoudiger dan het inrichten van een fysieke computer.
is het mogelijk om de kpn itv op m'n televisie te gebruiken via een google home zoals bv. Netflix/tunein/youtube ? Zo niet, kan dit geregeld worden ? 🙂 Via stem commando's televisie aanzetten met KPN ITV, wisselen van zender, televisie uitzetten.

Andere optie is google assistant integratie in de settopbox.
BM71, de app ondersteunt het gebruik van Google Chrome. (dit topic gaat over de app, dus ik neem aan dat je vraag daar ook over gaat)
Reputatie 7
Badge +16
Ik ben een 55minner (nog wel...) en mij begint het ook wat te duizelen. Maar ik weet zeker dat het werkt wat @wjb zegt.
Och arme, ik ben dan wel een 60plusser maar ik werk dagelijks met Hyper-V.
Reputatie 7
Binnen mijn bedrijf draaien wij vrijwel alleen maar virtuele machines op een Hyper-V 2016 server.
Ten aanzien van beheer en schaalbaarheid een verademing.
Reputatie 5
Badge +5
Ik ben momenteel in België op vakantie en zag dat op Eén vanavond de film Fatal Attraction wordt uitgezonden. Dat ik niet rechtstreeks kan kijken is mij bekend, hoewel het bizar is dat je in België niet naar België kunt kijken. Maar het plannen om het programma op te nemen lukt me ook niet.

Na wat uitproberen bleek dat dat niet aan de zender ligt, maar omdat het het laatste programma van de dag is. Ik heb een boel andere zenders geprobeerd, maar opnemen van het laatste programma van de dag lukt me bij geen enkele zender.

Is dit een bekend probleem?
Reputatie 5
Badge +5
Aanvulling: het is me nu wel gelukt door te zoeken naar de naam van de film. Maar via de programmagids lukt het me niet.
Reputatie 1
Nu 7 maanden later kun je nog steeds geen videoland vinden op deze site, maar je kunt de films wel kijken als je tenminsten weet welke film je wilt zien.

Ik blijf het een waardeloze website vinden.
Reputatie 7
Badge +25
Update: uitfaseren oude iTV app

Vanaf deze week sturen we e-mails naar klanten omdat we de oude iTV app gaan uitfaseren. Het gaat om de iOS app, die vanaf 28 november niet meer te gebruiken zal zijn. Klanten die nog gebruikmaken van de oude iTV app, zullen moeten updaten naar de nieuwe app. De update is beschikbaar voor iOS 10 of hoger.

Als je de iTV app gebruikt op een iPad 3 of ouder, dan ondersteunt het toestel maximaal iOS 9. Daarmee is het niet mogelijk om de iTV app te updaten.

We krijgen (logischerwijs) vragen waarom we de iTV app niet voor de oudere versies van iOS ondersteunen. Een aantal redenen om de iTV app vanaf iOS 10 te ondersteunen zijn:

  • Vanuit Apple wordt geadviseerd om alleen de laatste twee iOS versies te ondersteunen: iOS 11 en 12 dus.
  • Er zijn veel niet-opgeloste security issues in iOS 9, waardoor er mogelijk data van klanten gestolen kan worden
  • Door iOS 9 te gaan ondersteunen wordt de app op iOS 10/11/12 ook langzamer. In elke nieuwe OS-versie kunnen de ontwikkelaars weer nieuwere en snellere componenten gebruiken in hun code. Als we iOS 9 zouden ondersteunen zouden we een aantal van deze componenten niet meer kunnen gebruiken, en hebben ook klanten met een nieuwere iOS versie hier last van.
  • Het gebruik van de nieuwe componenten zorgt er ook voor dat de code beter onthouden kan worden, dus minder risico op bugs/issues

Het uitschakelen van de oude iTV app voor Android volgt later.
Reputatie 4
Badge +2
is er al nieuws wanneer de app werkt op de samsung tab e?
wanneer wordt het zoeken naar films op videoland verbeterd? bv zoals het werkt in de stb's?
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Steffen. Nee, geen nieuws over de Tab E helaas. Dat schijnt een redelijk specifiek probleem te zijn voor die tablet en niet zoals bijvoorbeeld de ondersteuning voor de MediaTek chipset (= veel meer apparaten). Daardoor heeft dat issue in minder hoge prioriteit.

In 2019 wordt het On Demand menu verder uitgebreid (specifieker dan dat weet ik helaas niet).
Reputatie 7
Daardoor heeft dat issue in minder hoge prioriteit.
Vraag is wat een minder hoge prioriteit behelst want ondertussen wachten de abonnees met een chipset van MediaTek ook al ruim een half jaar op een oplossing terwijl dat issue, neem ik aan, wel een hoge prioriteit heeft.
Reputatie 4
Badge +2
de tab e was destijda de meest verkochte budget tablet. neem aan dat die dan ook prio krijgt.
tevens vraag ik mij af wat het probleem nou technisch is. ik ken geen app bouwer die zulke problemen zo lang over moet doen om het op te lossen.
Reputatie 7
KPN is, met alle respect, ook geen app bouwer. Ze hebben nog altijd geen flauw benul wat daar bij komt kijken.
en dan word je verwezen naar dit topic maar daar word je ook niet wijzer van.
Overal staat hetzelfde....we hebben geen idee wanneer het opgelost is.
Dus een waarschuwing voor een ieder.....zorg dat je geen Mediateck chipset hebt want het grote KPN kan je niet helpen en hebben geen flauw idee wanneer se capabele mensen hebben om dit op te lossen.
KPN is, met alle respect, ook geen app bouwer. Ze hebben nog altijd geen flauw benul wat daar bij komt kijken.
Ik ben nog niet zolang geleden op die afdeling geweest (had jij ook bij kunnen zijn😉) en hoewel ik er ook niet veel verstand van heb zag dat er toch redelijk professioneel uit. Maar ongetwijfeld vast ook weer niet zo als bij het grote Google.

Daardoor heeft dat issue in minder hoge prioriteit.Vraag is wat een minder hoge prioriteit behelst want ondertussen wachten de abonnees met een chipset van MediaTek ook al ruim een half jaar op een oplossing terwijl dat issue, neem ik aan, wel een hoge prioriteit heeft.


En daar komt dan geen antwoord op.
Het enige antwoord dat je krijgt is...geen idee wanneer.

Die kan ik zelf wel bedenken
Reputatie 7

KPN is, met alle respect, ook geen app bouwer. Ze hebben nog altijd geen flauw benul wat daar bij komt kijken.Ik ben nog niet zolang geleden op die afdeling geweest (had jij ook bij kunnen zijn😉) en hoewel ik er ook niet veel verstand van heb zag dat er toch redelijk professioneel uit. Maar ongetwijfeld vast ook weer niet zo als bij het grote Google.

Het kan er nog zo professioneel uitzien, maar de resultaten die die afdeling levert voldoen absoluut niet aan wat de consument van een app bouwer zou mogen verwachten. Die constatering doe ik puur op basis van meetbare indicatoren zoals doorlooptijd voor het verhelpen van problemen en voor het opleveren van verbeteringen.
Een app bouwer die het presteert om voor het verhelpen van een probleem, waar een significant percentage van haar gebruikers last van heeft, nu al meer dan zes maanden nodig heeft, heeft echt niet begrepen hoe de app wereld in elkaar zit.
Reputatie 4
Badge +2
simpel eigenlijk:
cocurrent app ziggo werkt overal op. vanaf dag een geen probleem mee.
netflix gaat tot nu toe goed. videoland app geen probleem. enz.
ik snap niet waar het aan ligt dat de kpn app niet goed gaat.
het zou eens fijn zijn om te horen wat er is zodat je er begrip voor kan krijgen. nu krijgt iedereen het gevoel dat je wordt 'afgescheept '
tevens snap ik niet waarom er geen landscape menu mogelijk is voor de smartphones. maar zelfde geld voor netflix. die heeft het verwijderd en zegt dat er te weinig animo is om dit weer terug te brengen.
Nieuwe app om interactieve tv te kijken op de iPad werkt gewoon niet omdat bij een oudere iPad niet naar 10.0 iOS ge-update kan worden.
je kan toch niet alle klanten verplichten om de laatste versie van de iPad aan te schaffen. Weer een dienst minder voor dezelfde prijs.
Eerst digitenne waarbij je ineens huur moet betalen voor het kastje en nu ineens geen tv kijken met de iPad.

Admin: Samengevoegd met centraal topic
Badge
De iOS iTV app is helaas nog niet geoptimaliseerd voor de nieuwe iPad Pro 11”. Hierdoor is de app erg moeilijk te gebruiken en kan ik bij een hoop functies niet komen (onderste menubalk valt bv. buiten beeld en meer bugs qua weergave in menu’s e.d.). Ik heb hier niks over kunnen vinden op het forum, ik neem aan dat dit een bekend probleem is en er hard aan wordt gewerkt om de app te optimaliseren? 🙂
Reputatie 7
Badge +25
Update 10-12-2018:

Op de valreep komt er dit jaar nog een hele mooie update beschikbaar voor de iTV app: vandaag brengen we een update uit voor de iTV app op Android, met ondersteuning voor de Samsung Tab E (@steffen1) en toestellen met een Mediatek chipset. Na deze update is het mogelijk om op deze toestellen live tv, on demand en opnames te bekijken. Let op: het is nog niet mogelijk om programma’s terug te kijken via de gids. Ondersteuning hiervoor wordt in de eerste helft van 2019 verwacht.
Reputatie 4
Badge +2
goed nieuws. we zijn benieuwd