Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Update 10-12-2018:Op de valreep komt er dit jaar nog een hele mooie update beschikbaar voor de iTV app: vandaag brengen we een update uit voor de iTV app op Android, ...

Heeft iemand die nieuwe versie van de iTV app al gezien?
Reputatie 5
Badge +4
@wjb Ik heb nog steeds versie 6.2.2, we wachten nog maar even....
Reputatie 7
@wjb Ik heb nog steeds versie 6.2.2, we wachten nog maar even....
Mij maakt het niet zoveel uit, mijn Android appraten hebben geen MediaTek chipset en de huidige versie werkt dan ook "gewoon".
Het kan echter niet zo zijn dat je aankondigt dat er vandaag een update zal komen waar velen met smart op zitten te wacbten om hier dan toch weer op terug te moeten komen.
Maar goed, de dag is inderdaad nog niet voorbij...
Reputatie 7
Badge +30
Hij staat al wel live, maar nog niet voor iedereen. Morgen komt 'ie voor iedereen live. Mocht je hem vandaag nog niet binnen kunnen halen, kan dat morgen dus alsnog 🙂.
Ik heb net een versie 6.2.3 binnen.
Reputatie 7
Ik heb net een versie 6.2.3 binnen.
Je bent waarschijnlijk de enige. Ook vandaag lijkt er geen update gepusht te worden naar mijn OnePlus 5T en mijn Huawei MediaPad M3.
In de Play Store van Google staat nog altijd versie 6.2.2.
Reputatie 7
Badge +11
Hier is de update beschikbaar

Reputatie 7
Hier niet.

Reputatie 5
Badge +4
@Tycha @wjb Hier is hij nu ook beschikbaar!
In de nieuwe functies omschrijving staat duidelijk 'nu Mediatek ondersteuning voor een groot aantal toestellen' vermeld. Groot aantal?? Niet allemaal??😉
Reputatie 5
Badge +4
Halleluja, Praise NOT the KPN!
Werkt hier nu, na cache leegmaken en verwijderen en opnieuw installeren, nog steeds niet op Android 4.4.2. 😡Geen BBC en geen Film1
Reputatie 5
Badge +4
Eigenlijk werkt niks meer ook NPO 1 2 en 3 geen beeld meer!!🤢
Reputatie 7
Halleluja, Praise NOT the KPN!
Werkt hier nu, na cache leegmaken en verwijderen en opnieuw installeren, nog steeds niet op Android 4.4.2. 😡Geen BBC en geen Film1

Ben je via jouw thuisnetwerk verbonden immers buitenshuis zijn BBC en film1 niet te bekijken.
Zie het iTV programma overzicht.
Reputatie 5
Badge +4
@wjb Ik zou dit niet durven schrijven zonder thuis te zitten. Maak buitenshuis nooit gebruik van de app.
Reputatie 7
Zojuist ook versie 6.2.3 ontvangen op mijn Huawei MediaPad M3.


Ik ondervind gelukkig geen problemen met de nieuwe versie.
Reputatie 2
Hier de update ook ontvangen. Werkt nog steeds niet op de Huawei Mediapad T1-a21 met Android 4.4.4. Jammer... Begin er nu ook een sterk hoofd in te krijgen dat dit ook nooit gaat werken. Alleen npo 1, 2 en 3 werken.
De app heeft altijd gewerkt, prima te streamen naar de Chromecast, tot gister. Hij start, loopt 30 seconden en begint dan eindeloos te laden. Heb alles geprobeerd (lage kwaliteit settings etc). NPO start gaat vlekkeloos op de Chromecast, dus denk dat t probleem toch ergens bij KPN zit. Enig idee iemand?

Ps: op m'n telefoon spelen alle zenders wel goed af in de KPN app
Reputatie 4
Badge +2
helaas. de app is bacher op de tab e. hapert constant. als ik het voor elkaar heb ee zender te kijken en over wil schakelen naar een andere zender krijg ik.wederom zwart beeld.
deze versie zou ik snel offline halen als ik jullie was. dit is echt apart dat deze versie in de playstore komt met deze problemen.
waarom is swipen er af gehaald o. naar de volgende zender te kunnen?
Reputatie 4
Badge +2
tip laat de app vanaf android 6 geschikt zijn.
de app is gewoon te 'groot' voor de oudere tablets die op android 4.4 draaien. als ik de oude app erop zet die draait foutloos.
ps via internet werkt de interactiefe tv ook slecht op de tab e. dat is geen alternatief
Reputatie 5
Badge +4
@steffen1 Ik denk niet dat KPN (10-)duizenden gebruikers met Android 4.4.? in de steek zal laten.
Als de 'oude' versie bij u prima werkt waarom dan toch de nieuwe gebruiken...
Reputatie 2
tip laat de app vanaf android 6 geschikt zijn.
de app is gewoon te 'groot' voor de oudere tablets die op android 4.4 draaien. als ik de oude app erop zet die draait foutloos.
ps via internet werkt de interactiefe tv ook slecht op de tab e. dat is geen alternatief


Heb jij een link met daarin het APK bestand van de oude app? Dan ga ik die direct installeren. Dit is en blijft een gebed zonder eind.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi iedereen, niet reacties waar ik op hoopte. 😞 Ik heb wat vragen voor jullie want ik ga dit natuurlijk weer allemaal teruggeven aan de ontwikkelaars.

Halleluja, Praise NOT the KPN!
Werkt hier nu, na cache leegmaken en verwijderen en opnieuw installeren, nog steeds niet op Android 4.4.2. 😡Geen BBC en geen Film1

NPO 1/2/3 werkte eerst bij jou wel, en nu dus ook niet meer. Waar gaat het exact fout? Inloggen, laden app, streamen? Het gaat nog altijd om de Archos 45c Platinum toch?

De app heeft altijd gewerkt, prima te streamen naar de Chromecast, tot gister. Hij start, loopt 30 seconden en begint dan eindeloos te laden. Heb alles geprobeerd (lage kwaliteit settings etc). NPO start gaat vlekkeloos op de Chromecast, dus denk dat t probleem toch ergens bij KPN zit. Enig idee iemand?

Ps: op m'n telefoon spelen alle zenders wel goed af in de KPN app

Welk toestel gebruik je en welke Chromecast?

helaas. de app is bacher op de tab e. hapert constant. als ik het voor elkaar heb ee zender te kijken en over wil schakelen naar een andere zender krijg ik.wederom zwart beeld.
deze versie zou ik snel offline halen als ik jullie was. dit is echt apart dat deze versie in de playstore komt met deze problemen.
waarom is swipen er af gehaald o. naar de volgende zender te kunnen?

Zappen via de mini tv gids werkt inderdaad nog niet op de Tab E. Moet dus voor nu nog even omslachtig door de player af te sluiten en een ander kanaal te selecteren. We werken wel aan een oplossing!

Hier de update ook ontvangen. Werkt nog steeds niet op de Huawei Mediapad T1-a21 met Android 4.4.4. Jammer... Begin er nu ook een sterk hoofd in te krijgen dat dit ook nooit gaat werken. Alleen npo 1, 2 en 3 werken.
Deze heeft geen Mediatek chipset dus maakt het wel vreemd. Deze Huawei schijnt ook niet meer te koop te zijn dus is het onderzoeken lastig.
Reputatie 5
Badge +4
@Paul_ Ik krijg een hele korte melding in beeld iets van 'decoding media' en de vraag de pagina te verversen. Daarna niks meer. Helaas krijg ik nu van de melding niks meer te zien. Zal de cache even legen en nog eens proberen en anders installeer ik de app even opnieuw voor een hopelijk wat beter omschrijving van de 'error' melding.

Het gaat inderdaad om de Archos 45c Platinum.
Reputatie 5
Badge +4
@Paul_ Ik kan de eerste melding niet meer reproduceren maar heb niet nu een scherm met groene sterren in beeld en op het scherm sneeuwt het. SORRY er ging iets fout.

Oh, nu zag ik iets van een buffer snel in beeld!!
Reputatie 4
Badge +2
de nieuwe app is 160mb de oude 60.
dit is merkbaar op de tab e.
Reputatie 7
Badge +25
@Paul_ Ik kan de eerste melding niet meer reproduceren maar heb niet nu een scherm met groene sterren in beeld en op het scherm sneeuwt het. SORRY er ging iets fout.

Oh, nu zag ik iets van een buffer snel in beeld!!

En toen je even dat bufferen zag (ronddraaiend cirkeltje?) sprong ie weer naar 'SORRY er ging iets fout'?