Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 5
Badge +4
@Paul_ Nee, dat was na het SORRY scherm toen ik op de 'verversknop' klikte... en SORRY kwam niet meer terug!
Reputatie 1
Hier is het niet veel beter , ik had de app na de "verbeterde update" sinds halverwege dit jaar verwijderd.
Ik heb al ruim een half jaar geen werkende itv app meer , zag dat er laatst weer een nieuwe update was dus ik had hoop dat het weer zou gaan werken....
Nou helaas werkt de app nog steeds niet , ik kan inloggen maar elke zender die ik aanklik resulteerd in een zwart scherm die eindeloos een rond laad wieltje laat zien.
Dus blijft alleen maar laden, heb de app eens een kwartier de tijd gegeven maar nog niks!
De vorige versie deed het altijd zonder problemen maar nu is het 1 groot probleem.
Ik gebruik een samsung galaxy s4 met android 5.xx versie dus dit zou goed moeten zijn.
Ik gebruikte de app eerst vrij vaak ff in me garage of onderweg met een broodje in de automaar nu niet meer. Erg jammer.
Reputatie 4
Badge +2
http://kpn-interactieve-tv.apk.watch/5.6.1

ps de tab e volledig harde reset gegeven en nogmaals alles geinstaleerd. dit heeft geen verbeter effect.
helaas heeft netflix ook een update gedaan die
bij de tab e problemen geeft.
het erge is dat de tab e nog steeds wordt verkocht. samsung is ook een beetje schuld. er had alang abdroid 7 op moeten staan maar helaas blijft er 4.4 op. dit houdt in dat de tab op korte termijn onbruikbaar wordt. of hoj moet geroot worden maar dan werken er een aantal apps ook niet
Reputatie 7
Badge +16
Heb jij een link met daarin het APK bestand van de oude app? Dan ga ik die direct installeren. Dit is en blijft een gebed zonder eind.

Ga maar eens kijken op https://apkpure.com/kpn-itv/com.kpn.epg/versions
Daar staan alle versies.
Reputatie 7
Badge +22

Heb jij een link met daarin het APK bestand van de oude app? Dan ga ik die direct installeren. Dit is en blijft een gebed zonder eind.Ga maar eens kijken op https://apkpure.com/kpn-itv/com.kpn.epg/versions
Daar staan alle versies.

Ik heb ook effe gekeken, maar dat zijn er nogal wat. Zou de allereerste het nog doen? 😂
Reputatie 4
Badge +2
vndaag wilde ik voor mijn dochter itv aanzetten.
krijg.melding deze versie werkt niet upgrade naar de laatste versie. er stond 5.6 op...
tch maar nieuwe geinstaleerd.
nu stopt de stream helaas steeds weer.
Nou ik had een android radio's met android 4.4.2 hier heeft de app altijd zonder problemen op gewerkt. Totdat KPN het nodig vond om de app op minimaal android 6.0 te laten draaien.
Ik heb sinds kort een nieuwe autoradio gekocht met Android 8.0
de app werkt wel en start op ik kan zelfs scrollen door de kanalen en op het moment dat ik daadwerkelijk een tv zender kies stopt de app met werken en komt er de fout melding.

Koop je dus een nieuwe autoradio en dan heb je nog geen ITV.
Op m'n telefoon heb ik ook android 8.0 en daar werkt de app wel gewoon.

Wil ik via de radio online via internet tv kijken dan lukt dit niet omdat je op een klein scherm kijkt en dus de app dient te gebruiken.

Het zou wat zijn dat auto fabrikanten autos zouden ontwikkelen waarmee je maar één jaar of twee mee zou kunnen rijden omdat om de twee jaar nieuwe brandstof uit komt en de oude brandstof uit de verkoop gehaald zou worden. Je dus verplicht wordt om de twee jaar een nieuwe auto aan te schaffen omdat deze naar twee jaar niet meer bruikbaar zou zijn.


Admin: beide je berichten (en bijbehorende reacties) in oude topics verplaatst naar lopende verzameltopic
Waarom wordt er niet vooraf op geattendeerd dat de app met verschillende chipsets niet werkt ?
Maar moet de consument hier zelf achter komen na een product te hebben aangeschaft voor soms wel honderden euro's en er vervolgens niets aan hebben omdat de app niet werkt. De consument moet dan zelf op onderzoek uit na vele uren soms wel dagen op internet te hebben moeten zoeken wat het probleem nou zou kunnen zijn.

Kunnen jullie niet op jullie site bij ITV de minimale systeemeisen er bij plaatsen zowel in de App store en play store.
Of beter nog een app uit brengen die gewoon werkt!
Reputatie 7
Heb je gezien hoe oud het bericht is waar je op reageert?
De laatste update van de app (versie 6.2.3) oud het probleem met de chipset van MediaTek juist verholpen moeten hebben.
Reputatie 7
De iTV app is ook niet ontwikkeld voor de autoradio, maar voor telefoon en tablet.
Ik sta er dan ook niet van te kijken dat de app niet (goed) functioneert op een autoradio.
Overigens is de app beschikbaar op telefoons en tablets met Android 4.4 en hoger.
Ik reageer juist omdat dit niet het geval is ondanks de updates werkt de app nog steeds niet met mijn Cortex-A53 😉. En het sws al lang heeft moeten duren voordat de media tek chipsets werkte met de ITV app
Ik zie verschillende datums met verschillende jaartallen als je gaat zoekken op internet van android 4.0 tot heden android 8.0
Vriend, het is een 9Inch android autoradio draaiend op android 8.0. Of te wel infeite een android tablet of telefoon.
De radio kan net zoveel als een tablet en of telefoon

Hiervoor had ik een 7inch android radio met android 4.2.2
Daarop heeft de voorgaande KPN apps altijd zonder problemen op gedraaid tot KPN de minimale android versie naar boven de 4.4 bracht. Vandaar ik m'n auto radio moest upgraden naar een android hoger dan 4.4.
Hier een link naar soort radio
https://youtu.be/1rj1ku6HiGk


As ik gewoon op internet kan, YouTube en alle andere mogelijke apps die verkrijgbaar zijn in de App store. Dan zal het eerder aan de mogelijkheden van de ITV app liggen dan de radio die ik heb.
Reputatie 2


Heb jij een link met daarin het APK bestand van de oude app? Dan ga ik die direct installeren. Dit is en blijft een gebed zonder eind.Ga maar eens kijken op https://apkpure.com/kpn-itv/com.kpn.epg/versions
Daar staan alle versies.
Ik heb ook effe gekeken, maar dat zijn er nogal wat. Zou de allereerste het nog doen? 😂

Helaas geen enkele werkt meer.
De oplossing gaat er ook echt niet meer komen. Heb daar geen vertrouwen meer in.
Het enige wat KPN zou MOETEN doen vind ik is de laatst werkende app voor de update opnieuw moeten aanbieden in de playstore zodat de klanten die nu niks meer kunnen alsnog via de tablet of telefoon kunnen kijken. Dan maar geen chromecast ondersteuning. Zijn er meer mensen het me eens?? Graag ook reactie van KPN zelf.
Reputatie 7

Het enige wat KPN zou MOETEN doen vind ik is de laatst werkende app voor de update opnieuw moeten aanbieden in de playstore zodat de klanten die nu niks meer kunnen alsnog via de tablet of telefoon kunnen kijken.

Helaas gaat dat niet meer aangezien het centrale iTV platform ook vernieuwd is en de oude app daar niet mee kan communiceren.
Reputatie 7
Badge +22

Het enige wat KPN zou MOETEN doen vind ik is de laatst werkende app voor de update opnieuw moeten aanbieden in de playstore zodat de klanten die nu niks meer kunnen alsnog via de tablet of telefoon kunnen kijken.Helaas gaat dat niet meer aangezien het centrale iTV platform ook vernieuwd is en de oude app daar niet mee kan communiceren.

Dan kunnen ze die pagina toch beter offline halen? Als ze dan toch niet meer werken. 😉
Reputatie 7
Het enige wat KPN zou MOETEN doen vind ik is de laatst werkende app voor de update opnieuw moeten aanbieden in de playstore zodat de klanten die nu niks meer kunnen alsnog via de tablet of telefoon kunnen kijken.Helaas gaat dat niet meer aangezien het centrale iTV platform ook vernieuwd is en de oude app daar niet mee kan communiceren.Dan kunnen ze die pagina toch beter offline halen? Als ze dan toch niet meer werken. 😉
Die pagina is toch niet van KPN, als die club (APKPURE) het leuk om die oude meuk benaderbaar te houden, dan zij het zo.
Reputatie 4
Badge +2
waarom is ervoor gekozen om de 5.6 app niet meer te laten werken? sinds een paar dagen doet deze het niet meer..
ik wil graag de nieuwe app gebruiken omdat hij best goed is. als hij werkt....
en alles in huis graag gelijk houden. op elk apparaat dezelfde apps.
Reputatie 7
waarom is ervoor gekozen om de 5.6 app niet meer te laten werken?
Omdat de oude app nog gebruik maakte van de oude iTV servers en op een keer moet je daar als organisatie toch echt de stekker uit trekken immers die oude iTV servers zijn uiteraard ook niet gratis.
Een tweede punt is de steeds hogere eisen die zenders stellen t.a.v. DRM ofwel het beveiligen van content tegen illegaal kopiëren. De oude app voldeet domweg niet meer aan die eisen.
Reputatie 4
Badge +2
dit ia helemaal duidelijk. wel vreemd dat het net nu wordt gedaan nu de nieuwe versie vam de app uitkomt.... die nog n8et goed werkt op de tablet na al de feedback.
wel valt mij iets op de tv zenders haperen stukken minder sinds de oude app niet meer werkt.
nieuwe app werkt niet meer op mijn Apple 6s. Alle updates gedraaid, iOS 12.1.1, kpn app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar nog steeds niets. En als ik deze berichten zo lees speelt dit al maanden. En komt het mij zo voor alsof het kpn geen moer interesseert afgaande op hun stilte... Kom op zeg KPN, reageer eens en kom eens met een oplossing.
Reputatie 4
Badge +2
hoe is nu de status van de app?
zo voor de kerstdagen zou het fijn zijn dat hij werkt op de tab e... na 3/4 jaar wachten vind ik dat rond de kerst toch wel een werkende app er moet zijn. desnoods de oude app weer draaiend maken...
@steffen1
Sinds 10 december zou ie het (gewoon) moeten doen op de Samsung Tab E.
Reputatie 4
Badge +2
Peter. lees alles eens door wat er getypt is.
het start op en dat is alles...
steeds stoppen om. te bufferen. na een zender te hebben gekozen. en dan naar de volgende zender wederom zwart beeld. enz.
beeldkwaliteit op laag wordt het zelfs slechter....
alle andere apparaten hebben nergens problemen mee. dit zijn dan ook een s8 s9 en een lenovo tab4 10..
toegegeven de tab e had samsung beter niet kunnen uitbrengen of een softwareupdate moeten geven. maar hij wordt nog steeds verkocht...
Ik heb een vraagje, de kpn interactieve TV app is nog niet zichtbaar in de appstore (IOS/apple) als je in het buitenland aangemeldt bent (voorbeeld oostenrijk). Andere KPN applicaties zijn wel zichtbaar.

wordt dit nog mogelijk gemaakt voor mensen die vaker in het buitenland zijn?