Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Dan ben je toch ook wel tussendoor ( 😉 ) in Nederland?
Je hoeft 'm maar één keer op je toestel te zetten en gebruiken maar 😃
Badge
Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.
Reputatie 7
Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.
Vreemd, ontkoppelen hoort helemaal niet nodig te zijn. Ik schakel op mijn Android tablet binnen de iTV app eenvoudig naar een andere zender en de Chromecast pakt dat, zoals het hoort, automatisch op.
Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?
Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?
Hoe zou ik dat voor me moeten zien? Tegen dat ding zeggen start app of om het geluid op af te spelen?
Reputatie 7
Badge +25
Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?
Nee, niet dat ik weet..

Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?Hoe zou ik dat voor me moeten zien? Tegen dat ding zeggen start app of om het geluid op af te spelen?


Het is maar hoe je het bekijkt, GH bedient bij mij gewoon de tv en chromecast.
Zou wel fijn zijn als ik via de iTV app het programmaoverzicht kan laten tonen, of naar een zender toe kan gaan al pratend
@Robert271078 je bedoeld dus de functie/app van google de assistent niet waar ik aan dacht het apparaat de luidspreker/microfoon geval. Met Smartthing kan ik dit ook maar de gewone afstandsbediening is toch sneller en makkelijker.
Ik heb sowieso een afkeer tegen veel van die iot fratsen. Ben je motoriek beperkt is spraak besturing wel zeer nuttig.
Reputatie 4
Badge +1
Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.
Ik heb hetzelfde probleem; ik cast rtl4 naar de chromecast en wil ik naar een andere zender dan klik daarop en klik dan op het casticoontje. Ik selecteer mn chromecast maar er gebeurd niks.

Wat mij opvalt is dat als er op mijn iPad in de kpn itv app onderin een deelvenster staat (waarin staat dat een zender gecast wordt) ik wél kan overschakelen naar een andere zender. En zolang ik de medling zie staan zie ik ook dat het cast ikoontje blauw is ipv wit. En als-ie blauw is kan ik de cast ook onderbreken.

Helaas zie ik a) dat deelvenster niet elke keer waardoor ik dus b) niet kan overschakelen naar een ander zender. In YT gaat het wel prima; eenmaal een cast opgezet kan je elk willekeurig filmpje aanklikken en hij gaat verder.

Daarnaast heb ik nog een opmerking; ik heb twee chromecastst en wanneer ik in de kpn app kan ik er maar eentje selecteren. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...
Algemene vraag aangezien alleen het naampje verschilt.
Is het onder de KPN itv app gebruikers opgevallen dat TV Gelderland mist in de gids waardoor je de app niet kan gebruiken om opnames in te plannen.
Er loopt hier al 3 maanden een Topic over zonder resultaat vandaar mijn vraag zijn er KPN gebruikers die zowel via de app als de website TV gelderland missen. Terzijde het gaat om opnames te kunnen inplannen niet live kijken.
Ik had dat topic op het Telfort-forum nog niet gezien.
Even stiekum op mijn moeders gegevens ingelogd ( interactievetv.nl ) en inderdaad. Op een Gelders account ontbreekt de zender bij zowel het SD als het HD lijstje.
Dank je @PeterG ik had al een vermoeden dat dit dieper zit, je moeders account is KPN, niet Telfort voor de goede orde?
Ja, mijn moeder heeft KPN. Heb inmiddels n.a.v. je opmerking hier een headsup naar webcare laten gaan.

Als ik thuis ben plan ik nóóit via de app. Dat gaat 10 X trager dan via de settopbox.
Ja, mijn moeder heeft KPN. Heb inmiddels n.a.v. je opmerking hier een headsup naar webcare laten gaan.

Als ik thuis ben plan ik nóóit via de app. Dat gaat 10 X trager dan via de settopbox.

Super, de redenen van het zo willen doen is aan de topic starter ik heb zelf geen opname pakket, het gaat er mij in dit geval om dat het een achterliggende oorzaak heeft, die nu te lang loopt in mijn ogen zonder goede concrete antwoorden niks ten nadele van het Telfort team.
*Edit*
Het opnieuw opstarten en software vervangen van de STB zoals aangeraden in het topic staat los van de app en de site. Hopelijk dat dit voor mijn mede Telfort klant nuttig uitpakt.
En dan te bedenken dat het Telfort-team in dezelfde ruimte zit als het KPN-team ....
Reputatie 4
Badge +1
Nog even terugkomend op mijn eerdere posting; kan iemand mij uitleggen waarom als ik cast naar een Chromecast ineens het castikoontje weer wit wordt en in de app op de iPad het deelvenster onderin verdwijnt? Ik kan namelijk op dat moment niet meer van zender wisselen tijdens de cast. De zender die in eerste instantie gecast wordt blijft doorspelen en ik moet echt uit de kpn app, YT opstarten, daar een vido kiezen en casten. Pas dan wordt de cast van kpn onderbroken. Daarna moet ik dan weer de YT cast stoppen, terug naar de kpn app en opnieuw een zender kiezen en casten.

Zolang het cast ikoontje blauw is en ik het deelvenster zie waarin staat welke zender er gecast wordt kan ik simpel wisselen van zender en gaat het casten verder met de nieuw gekozen zender.

Echter, geregeld wordt het ikoontje ineens wit en verdwijnt het deelvenster en kan ik dus niks meer doen. Heel vervelend eigenlijk...
Dat wit worden lijkt te wijzen op een connectie fout tussen de Ipad en de Chromecast waardoor het lijkt dat er niks wordt gecast.

Dat je eerst een cast via een andere app moet starten en stoppen om daarna weer uit de itv app te kunnen casten is zeer vreemd. Ik gebruik geen Apple spul en geen Chromecast dus meer dan dit kan ik er niet over zeggen.
@wjb hier even verder met onze app versus site gesprek.
Uit de startpost

Kan ik Live TV pauzeren?
Nee, het pauzeren van live tv is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Nee, Begin Gemist is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website. Je kunt wel tot 7 dagen terug programma’s terugkijken in de Gids, maar alleen als het programma is afgelopen.

Dan zou op dit moment de cast optie de enige extra feature zijn die de site niet heeft of zie ik iets over het hoofd?
@Galdor68 , je kunt met de site wel casten, maar alleen als je 'm opent in Google Chrome.
Zie startbericht: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-vernieuwde-itv-website-van-kpn-interactievetv-nl-457772
Reputatie 7
Badge +25
@Galdor68 , volgens mij kan je met de site wel casten, maar alleen als je 'm opent in Google Chrome.
Correct!
Die had ik over het hoofd gezien, dank je @PeterG
Badge
Is er ondertussen al iets bekend over een update voor de iPad Pro 11”? De onderste menubalk is niet bruikbaar waardoor navigeren onmogelijk is...
Reputatie 7
Badge +25
Is er ondertussen al iets bekend over een update voor de iPad Pro 11”? De onderste menubalk is niet bruikbaar waardoor navigeren onmogelijk is...
Is bekend en wordt met de eerstvolgende update van de app verholpen. Verwachting is eind deze maand!
Reputatie 7
Badge +25

Tijd voor een nieuwe update!


iOS: 20-02-2019
Android: ~27-02-2019

Inhoud:
Begin Gemist en Live TV pauzeren
Films en series
Persoonlijke TV
Apparaatbeheer

Begin Gemist & Live TV pauzeren
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment. Daarnaast is het ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken.

Films en Series (On Demand)
Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Persoonlijke TV
Zodra je inlogt kan je een tweetal vragen krijgen of je persoonlijke aanbevelingen wilt ontvangen, op het gebied van tv-tips en persoonlijke reclame. Lees er meer over in @Nadia's topic: KPN en Talpa Network starten test om tv-beleving persoonlijker te maken (daar staat ook een update in). Heb je daar specifiek vragen over? Lees dat topic door. :)

Apparaatbeheer
In Apparaatbeheer kun je de apparaten beheren die zijn aangemeld op je abonnement. Dit gaat alleen om apparaten die gebruik maken van de iTV app (niet de website). Apparaatbeheer vind je terug in Profiel > Instellingen > Apparaatbeheer.
Reputatie 7
Fijne update inderdaad! 😎