Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +25
Heel irritant, 1 seconde is toch best aanzienlijk in deze context.

Zou je in de instellingen (in de app) de kwaliteit een standje lager willen zetten, en dan nog eens testen? Moeilijk om te zeggen waar het precies fout gaat. Zorg trouwens dat de iTV app op de iPad naar de laatste versie (6.3.2) wordt geüpdatet.
Reputatie 3
Badge




Na laatste update van de app op Android (9.0) kan ik geen iTV meer kijken
Mijn KPN id en mijn Abonneenummer wordt niet meer herkent.
Issue schijnt bekend te zijn, wordt in volgende release gefixed....

..... vorig jaar had ik het euvel ook.... toen duurde het bijna 5 maanden. Hoop echt dat dat niet weer gebeurd
Hmm, toch vreemd hoor. Krijg je een specifieke foutcode erbij? En technisch zit er weinig verschil tussen de OnePlus 5 en 5T. Zelfde chipset etc. Als je (op een pc/laptop) gaat naar interactievetv.nl, daar bij de instellingen kijkt bij 'apparaatbeheer', zie je dan die OnePlus 5 staan? Zo ja, zou je 'm daar eens willen verwijderen, en daarna opnieuw willen in proberen te loggen? Ik ga er even vanuit dat het inloggen wel lukt via de browser.

@Paul_


Kon niet eerder reageren ...
Maar beide devices (zowel de oneplus 2 en oneplus 5 komen niet in de lijst voor onder "apparaatbeheer" voor op de site

Foutmeldingen heb ik screenshots van gestuurd naar KPN
als ik inlog met mijn KPN ID dan krijg ik de melding : "KPN ID tijdelijk niet beschikbaar"
en als ik inlog met abboneenummer dan krijg is response " Inloggen mislukt, controleer je verbinding 403-3000)
Reputatie 7
Badge +25
Kon niet eerder reageren ...
Maar beide devices (zowel de oneplus 2 en oneplus 5 komen niet in de lijst voor onder "apparaatbeheer" voor op de site

Foutmeldingen heb ik screenshots van gestuurd naar KPN
als ik inlog met mijn KPN ID dan krijg ik de melding : "KPN ID tijdelijk niet beschikbaar"
en als ik inlog met abboneenummer dan krijg is response " Inloggen mislukt, controleer je verbinding 403-3000)

Bedankt voor de aanvullende info! Ik heb (voor de zekerheid) nagevraagd of dit inderdaad een bekend issue is die moet worden opgelost met een update van de app met jouw gegevens als voorbeeld zodat ze het kunnen checken. Zodra ik reactie heb hoor je van me!
Reputatie 3
Badge
@Paul_ 👍🏼
Reputatie 3
Badge
@Paul_ niets meer vernomen.
Probleem heeft zich in de tussentijd zelf opgelost. Mijn Oneplus 2 is kaduuk na 4 jaar dappere strijd. Tegen mijn onhandigheid is weinig bestand. Niet reparabel dus wezen shoppen. Via KPN verlening mooie deal met een Huwawei op android 9. hier doet de app het prima op.

(beetje dure "oplossing", maar daar kan KPN zelf niets aan doen, zou wel fijn zijn dat mijn leentoestel (de oneplus 5 het wel gaat doen) . Toestel gaat eerdaags terug naar rechtmatige eigenaar (ook KPN klant)
Reputatie 7
Badge +22
@Triple_NL ik begrijp uit jou verhaal dat je een Huawei hebt, en je hebt nu nog een leentoestel Oneplus 5, en die gaat terug naar de rechtmatige eigenaar? Welke Huawei heb je? De P30?

Ik heb het even opgezocht maar de Oneplus 2 moet Android 6.0.0 kunnen draaien. Dan moet de itv app het zeker nog doen:


De minimale eisen van de itv app is: Android 4.4:


Vind het dan raar dat ie het niet doet op de OnePlus 2. 🤔
Reputatie 3
Badge
@Dennis Schreve

Ik heb de Huawei P30 Pro genomen. Wat een fijn toestel is dat ! (met recht een camera die kan bellen 😉 )

Wat betreft de Oneplus 2 , die is zelfs met lineageOS door te trekken naar android 9. Had ik gedaan. Werkte prima, maar de KPN itv ap wertke bij mij niet. Dus teruggezet naar stock firmware en dat was dus android 6.0. Alles werkte behalve iTV app

Oneplus 5 die ik te leen heb deed staandaard Android 9 maar ook geen iTV app. Van wie ik dit toestel leen heeft een Oneplus 2 draaien op LineageOS android 9 en daar werkt het feilloos.

Dus ook even naar mijn account gekeken. Vrouwlief heeft iTV op een Huawei P9 (android 😎 netjes draaien.
Een samsung tablet uit stenen tijdperk draait op lineage OS series 14 ( android 7) ook probleem loos.

Dus ik weet even niet waar ik het moet zoeken, maar kreeg wel snel na melding via webchat van KPN te vernemen dat het DEV team die de app ontwikkeld dit herkent en dat het in de volgende release opgelost zou zijn...

...,maar ja wanneer is die ??
Reputatie 7
Badge +22
Wat betreft de Oneplus 2 , die is zelfs met lineageOS door te trekken naar android 9. Had ik gedaan. Werkte prima, maar de KPN itv ap wertke bij mij niet. Dus teruggezet naar stock firmware en dat was dus android 6.0. Alles werkte behalve iTV app
Dit vind ik echt apart, heb je de OnePlus eens een harde reset gegeven? LET OP: dat je wel eerst een backup maakt van jou gegevens zoals foto's, contacten en andere bestanden. 🙂
Reputatie 7
Badge +22
Ik heb de Huawei P30 Pro genomen. Wat een fijn toestel is dat ! (met recht een camera die kan bellen 😉 )
Dat is een mooie toestel! Ik heb gehoord op TV dat ie € 1000,- kost, of althans tegen de € 1000,-.

🤣 Eigenlijk absurd dat ze zo duur moeten zijn. Want ik heb de iPhone 8+, die kosten al € 700,- 😁
Reputatie 3
Badge
@Dennis Schreve


Nee hoor via KPN verlengen kan je hem krijgen voor 696 ( op basis van 30 gb en 300 belminuten als je comleet bent ( dus 15/ 150 "kaal")
bij Belsimpel op basis van dit abonnement 619 afgelopen donderdag. Wel direct aftikken dus geen termijnen betalen voor de telefoon ( in beide gevallen) Sterker nog als je een zwaarder abbo wenst te verlegen (ja verlengen is wel een must) dan kan je hem net onder de 600 krijgen ( de pro !!)


Alles wat je kan resetten aan een telefoon is gebeurd. delete van app inclusief cache en vastgehouden data, een losse APK variant ervan installeren, Soft reset, hard reset (zowel Android 6.0 dan wel LineageOS) , complete swipe. Complete lineage OS build, complete factory rebuild OS
(Oneplus heeft een behoorlijk actief forum inzake de "custom roms" en zelfs de fabrikant geeft in videos aan hoe je het kan doen, maar ook de rollback naar originele software)

Keer eerder dit issue gehad ( meen juni vorig jaar) toen was er een release en die fikste het toen. De update van december had het dus weer gekilled naar het schijnt.

Maar hej ik kan weer iTV kijken (op een ander toestel)
Reputatie 7
Badge +16

Ik heb de Huawei P30 Pro genomen. Wat een fijn toestel is dat ! (met recht een camera die kan bellen 😉 )Dat is een mooie toestel! Ik heb gehoord op TV dat ie € 1000,- kost, of althans tegen de € 1000,-.

🤣 Eigenlijk absurd dat ze zo duur moeten zijn. Want ik heb de iPhone 8+, die kosten al € 700,- 😁

Ik heb een Xiaomi omdat ik die bedragen niet over heb voor een telefoon. Max 150 euro.
Reputatie 7
Badge +25
@Paul_ niets meer vernomen.
Sorry @Triple_NL! Door alle grote wijzigingen die nu spelen was ik dit even uit het oog verloren. 😥

De update (6.3) voor Android heeft vertraging opgelopen. Vorige week was de update naar een kleine groep klanten "gepushed" maar ze waren niet tevreden. Er wordt dus nog flink aan gewerkt.
Geen idee of het al beantwoord is ik heb nu pas iets gevonden over hoe de chromecast werkt.
Naar aanleiding daarvan deze vraag werkt deze app via de Web Apps Mode of de Casting Mode?
Die eerste zou dan de voorkeur hebben.
Reputatie 7
Geen idee of het al beantwoord is ik heb nu pas iets gevonden over hoe de chromecast werkt.
Naar aanleiding daarvan deze vraag werkt deze app via de Web Apps Mode of de Casting Mode?
Die eerste zou dan de voorkeur hebben.

Uiteraard is er sprake van de Web Apps Mode.
Zo 'uiteraard' vind ik dit niet de web apps mode houd ik dat je dan op een tablet of telefoon weer andere dingen kan doen de andere mode houd in dat de app open moet blijven een wezenlijk verschil.
Reputatie 7
Zo 'uiteraard' vind ik dit niet de web apps mode houd ik dat je dan op een tablet of telefoon weer andere dingen kan doen de andere mode houd in dat de app open moet blijven een wezenlijk verschil.
Waarom "uiteraard":
1) De casting mode ondersteunt maximaal 720p terwijl de TV streams via de Chromecast 1080i zijn. (Helaas wel met een hoge compressiefactor.)
2) Je kunt op de telefoon of tablet rustig andere dingen gaan doen, sterker nog, de telefoon of tablet kan zelfs volledig uitgezet worden zonder dat dat invloed heeft op de gecaste uitzending.
Duidelijk echter kan je dan geen ander kanaal kiezen met de afstands bediening van de tv zelf daar moet je dan de app weer voor openen?
Reputatie 7
Duidelijk echter kan je dan geen ander kanaal kiezen met de afstands bediening van de tv zelf daar moet je dan de app weer voor openen?
Dat gaat dan inderdaad via de app.
Reputatie 3
Badge
....en na 14 dagen van redelijk stabiel gebruik van de app nokt de app er nu weer mee
kanalen 1 tot 10 kan ik ontvangen, alles daarboven is in de app "fout bij afspelen video (0)" en op de achtergrond "cannot create content decription"

Herstarten, telefoon herstarten. app opnieuw installeren app opnieuw wissen en installeren
Maakt niets uit

de stabiliteit is ver onder de maat van deze app.

Telefoon : Huawei p30 pro
android 9.1
google security patch april 2019

@Paul_ krijg sterk het gevoel dat de app alles behalve prio is bij KPN. Afgelopen jaren heeft het vaker niet dan wel gedaan op android. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn
Daar is een noodoplossing voor de chrome app terugzetten naar de standaard waarden.
Reputatie 7
Badge +11
Triple_NL
Zie hier de tijdelijke oplossing https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-itv-app-problemen-472341?fbclid=IwAR0dSBDeLQQUDDfB4bUs6JZ6JX6UDn152DS79X2R8-0foGRli-i6Oln7ptA&campaignid=so:se:tw:webcare
Reputatie 3
Badge
@Galdor68 en @Tycha

dank voor de verwijzing. Helaas werkt de rollback mogelijkheid bij mij niet. Kom netjes uit op de 71 series. Maar ondanks herstart of herinstallatie van de mobiel en ITV app. De foutmeldingen blijven boven kanaal 10 gelden

De KPN app voor android lijkt zowaar vervloekt ipv een uitkomst....
Reputatie 7
Badge +11
Helaas Triple_NL ,dan zit er niets anders op dan afwachten,er wordt aan een oplossing gewerkt..
@Galdor68 en @Tycha




dank voor de verwijzing. Helaas werkt de rollback mogelijkheid bij mij niet. Kom netjes uit op de 71 series. Maar ondanks herstart of herinstallatie van de mobiel en ITV app. De foutmeldingen blijven boven kanaal 10 gelden

De KPN app voor android lijkt zowaar vervloekt ipv een uitkomst....

Heb ik nog een andere optie werkt op een tablet prima. Vergeet de app tot het is opgelost open de itv site je krijgt een landingspagina te zien om de app te gebruiken. Kies weergeven als desktop site en je zou moeten kunnen inloggen en alle kanalen ter beschikking die in de app ziten.
Reputatie 2
Badge
Sinds gisteravond kan ik geen beeld meer krijgen in de Kpn itv app.
Ik krijg alleen de melding Sorry ... er ging iets fout. Vernieuw de pagina ......
Dit is op onze 2 tablets en telefoons alles Android.
We staan op en camping , internet gaat via een alfa network wifi camp pro internet versterker.
Ook al andere hotspots geprobeerd maar geen resultaat. Wie heeft er een tip