De KPN iTV zenderwijzigingen van 2018

Reputatie 7
Badge +21

Zoals jullie wel weten zijn er vrijwel elk jaar zenderwijzigingen bij KPN en daar is 2018 geen uitzondering op. Wees gerust, het is niet zo ingrijpend als vorig jaar. In dit topic vertel ik er meer over.

Hier vind je meer informatie over de prijs- en pakketwijzigingen: De prijs- en pakketwijzigingen 2018

Deze zenders worden toegevoegd

Voor veel zenders hebben we de HD-versie toegevoegd (Duitse zenders!) waar we voorheen alleen de SD-versie hadden. Ook komen er 2 nieuwe 4K-zenders bij (Insight en LoveNature) en voegen we France2, Viceland en Insight toe als SD en HD-zender. Hieronder een overzicht van de zenders die worden toegevoegd, en wanneer dat gebeurt.

Deze zenders komen te vervallen

En ja, helaas komen er ook wat zenders te vervallen. De (Marokkaanse) zender 2M is daar één van maar we wachten daarmee tot 18 juli, omdat deze zender het WK uitzendt en we onze kijkers dat niet willen ontzeggen. Tip!: check het grote YouTube-kanaal van 2M.

De andere zender die wegvalt is het Franse TV5. Wel voegen we France2 toe die meer nieuws en live sport (WK en Tour de France) uitzendt. Hieronder een (gelukkig klein) overzicht van de zenders die we vaarwel zeggen.

Waarom wijzigen we het zenderaanbod?

Ieder jaar doen we onderzoek zodat we weten aan welke zenders onze tv-klanten het meest behoefte hebben. Op basis van dat onderzoek proberen we het zenderaanbod dan te optimaliseren. We houden daarbij ook rekening met kijkcijfers. Dit betekent dat er zenders zullen verdwijnen en nieuwe zenders erbij komen. Bij het optimaliseren van het zenderaanbod zullen we helaas altijd mensen teleurstellen, maar ook veel mensen blij maken.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat gebeurt er met de opnames van de zenders die verwijderd worden?
De opnames van de zenders die verwijderd worden, blijven niet bewaard.

Verandert er nog iets voor de regionale zenders?
Nee.

Waar vind ik een zenderoverzicht?
Hier vind je het zenderoverzicht in PDF-format: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Lees hier meer over: De prijs- en pakketwijzigingen 2018

Toch een paar mooie wijzigingen in zenderaanbod dit jaar. Hier op het forum denk ik dat vooral de Duitse HD-zenders en de 2 extra 4K-zenders het meest gewaardeerd worden. Laat me weten wat jij ervan vindt in een reactie hieronder. 🙂

352 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Valt me op trouwens dat het niet meer per 1 en/of 2 juli gaat, maar 30 april en 18 juli. Waarom is het nu zo verspreid? En die Duitse zenders hadden we al eerder dan 30 april. 😉
Reputatie 7
Badge +21
Mooi toch? Dan heb je iets eerder die HD-kanalen. 18 juli heeft met 2M te maken (zie het topic) maar waarom de andere zenders eerder beschikbaar zijn gekomen durf ik niet te zeggen.
Reputatie 7
Badge +10
Trouwens @Paul_, de zender Comedy Central stopt in juni met de themakanalen Extra en Family, ik neem dan aan dat deze zenders uit het pakket gehaald worden. Komt hiervoor niks meer in de plaats? 😉
Reputatie 7
Badge +21
Ze worden samengevoegd toch? Ik heb hier verder niets over gehoord dus ik denk het niet.
Reputatie 6
Badge +9
Ik dacht dat de uitrol van HD op 1 in het 2e kwartaal voltooid zou zijn? Maar de nieuwe zenders worden stee vast nog op 7xx gezet.
Reputatie 7
Badge +10
@ITVkijker Dat is nooit gezegd of bevestigd door een KPN medewerker. HD op 1 wordt uitgerold en elke week komen er nieuwe klanten bij.

@Paul_ Jeetje jou taggen lukt ook niet echt. Heb er 7x over moeten doen. 😛.
Afijn, ik lees het dat ze inderdaad worden samengevoegd, maar dacht dan valt er een zender weg, dus kan er weer 1tje bij 😉.
Reputatie 7
Badge +16
ChrisWissink schreef:

Trouwens @Paul_, de zender Comedy Central stopt in juni met de themakanalen Extra en Family, ik neem dan aan dat deze zenders uit het pakket gehaald worden. Komt hiervoor niks meer in de plaats? ;)

@ChrisWissink, ze worden samengevoegd. 😉
Reputatie 7
Badge +16
Paul_ schreef:

Ze worden samengevoegd toch? Ik heb hier verder niets over gehoord dus ik denk het niet.

Dat klopt @Paul_, ze worden samengevoegd. 😉
Reputatie 7
Badge +16
ChrisWissink schreef:

maar dacht dan valt er een zender weg, dus kan er weer 1tje bij 😉.

😂 Dat zou wel mooi zijn, maar daar trap KPN helaas niet in. 😛 538TV misschien??? 😛
Reputatie 7
Badge +10
DennisSchreve schreef:

ChrisWissink schreef:

maar dacht dan valt er een zender weg, dus kan er weer 1tje bij 😉.

😂 Dat zou wel mooi zijn, maar daar trap KPN helaas niet in. 😛 538TV misschien??? :P

Ja ach, kan het altijd proberen toch 🤣. Vind het pluspakket sowieso vrij uitgekleed voor 10 euro per maand. Het is dat ik het gratis krijg bij compleet, anders was het uitgezet. 😉.
Reputatie 2
Fijn dat er eindelijk wat extra UHD wordt toegevoegd, komen deze ook met HDR-HLG ondersteuning beschikbaar zoals ze de beide aanbieders zelf worden aangeboden? Of wordt het weer half bakken, zoals bij de diverse 4K maar ook de HD films on demand de geluids ondersteuning slechts in Stereo beschikbaar is? Voor een goede beleving hoort er toch minstens een Dolby Digital geluidspoor bij de betreffende on demand inhoud.
Gelukkig is er inmiddels al wel een Dolby Atmos test uitgerold, beschikbaar op o.a. de 4K ontvanger.
Reputatie 2
Tv5 monde weg, wat een domme keuze van kpn. Het is een zender met vaak mooie documentaires en vrijwel alles wordt nl ondertiteld. Echt een zender die iets unieks toevoegd ipv al die 13 in een dozijn en al die herhaalzenders. Is het een keuze van KPN of zit er een externe reden achter. Voor mij in ieder geval reden om te onderzoeken of andere aanbieders die zender wel blijft aanbieden en om over te stappen naar een andere provider. En trouwens ook erg slechte ‘service’ dat je opnames per direct verdwijnen als een zender uit het pakket gaat.
Reputatie 7
Badge +16
Beetje apart vind ik het wel, TV5 Monde is nog niet zolang geleden van SD naar HD gegaan, en nu verdwijnt ie. 😁 Mij maakt het niet zo uit, ik keek er toch niet naar. 😉
Reputatie 7
Badge +16
Paul_ schreef:

Die andere zender die wegvalt is het Franse TV5. Wel voegen we France2 toe die meer nieuws en live sport (WK en Tour de France) uitzendt. Hieronder een (gelukkig klein) overzicht van de zenders die we vaarwel zeggen.

@Paul_, wordt France2 ook Nederlands ondertiteld?

Ik kom 1 juni bij Kpn en heb dan ook veel zenders maar kijk er toch niet naar. Paar zenders alleen. Ben 14 jaar bij Ziggo.
Worden de zenders Sat 1 (766) en Pro 7 (769) wel in HD doorgegeven ? Het lijkt wel of het SD kwaliteit is. Bij alle andere Duitse HD zenders zie ik wel een duidelijk verschil tussen SD en HD.
Wat is het verschil tussen HD en HD Glas. Ik kan het verschil niet zien.
HD zit vanaf kanaal 1.
HD Glas zit vanaf 661
Reputatie 6
Badge +9
Sommie uitzendingen zijn uiteraard niet in HD, kijk maar naar oudere programma's.
Dat heb je bij NPO of de commerciele zenders ook. Oudere films en series kunnen
ze nu eenmaal niet HD maken.

Rudy71 schreef:

Worden de zenders Sat 1 (766) en Pro 7 (769) wel in HD doorgegeven ? Het lijkt wel of het SD kwaliteit is. Bij alle andere Duitse HD zenders zie ik wel een duidelijk verschil tussen SD en HD.

Waarom zitten Sat1HD, Tagesschau24HD,3satHD,Pro7HD,KikaHD en OneHD achteraan in de lijst(766 en verder) terwijl de rest van de Duitse Zenders vooraan de lijst (ARDHD op 44, ZDFHD op 45, WDRHD op 48) Ook de NDRHD zit voorraan in het Duitse pakket op 120. Dus nu hebben we op 3 plaatsen Duitse zenders, niet echt handig zeg maar.
Reputatie 3
Badge
Doodzonde dat KPN de zender TV5 Europe HD schrapt. Juist een zeer waardevolle aanvulling in de Franse taal met veel Nederlandse ondertiteling.
Reputatie 7
heijnders schreef:

Wat is het verschil tussen HD en HD Glas. Ik kan het verschil niet zien.
HD zit vanaf kanaal 1.
HD Glas zit vanaf 661

Qua resolutie is er geen verschil: 't is allemaal 1080i. HD streams zijn gecompirmeerd tot ongeveer 8 Mb/s, HD glas streams zijn ongeveer 13 Mb/s en dat is min of meer zoals het uit de studio komt. Dat zie je vooral op wat grotere schermen doordat het aantal kleurnuances (kleurovergangen) groter is zodat het beeld - ondanks dat de resolutie niet anders is - toch scherper lijkt.
Zeg maar: 50 Shades of Grey zie bij HD Glas allemaal, bij HD zie je er krap meer dan 25 😉
Reputatie 6
Badge +13
Het beeld is echt veel mooier.
De stream is niet gecomprimeerd en dat kan je duidelijk zien.
Meer diepte en kleuren.

Wat wel heel erg belangrijk is, dat je tv is gecalibreerd.
Dat kan je gelukkig zelf.
De meeste TV's staan super slecht afgeregeld, helaas.

Zie o.a hier
https://www.hifiklubben.nl/hifimagazine/deskundig/2017/05/zo-krijg-je-het-optimale-tv-beeld/

En meer via google:
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=DEnoWuTZO8XFwAKMh7kI&q=tv+beeld+zelf+calibreren&oq=tv+beeld+zelf+calibreren&gs_l=psy-ab.3...1626.10041.0.10623.24.24.0.0.0.0.106.1968.23j1.24.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.17.1440...0j0i131k1j0i22i30k1j33i160k1j0i13i30k1.0.6L4MQOXJb7M

Succes, neem er wel de tijd voor.
Reputatie 7
Wat je vooral ook niet moet doen is op je tv allerlei zogenaamde beeldverbeteringsopties aanzetten (je kunt ze 't beste uitzetten). Die opties zijn vooral bedoeld voor gebruik in combinatie met de in de tv ingebouwde tv-tuner en niet voor (de meeste) op HDMI-gebaseerde signaalbronnen zoals de KPN-ontvanger. Voor HDMI-bronnen werken de opties eerder contraproductief.
Reputatie 7
Badge +21
DennisSchreve schreef:

@Paul_, wordt France2 ook Nederlands ondertiteld?

Niet dat ik weet.

Rudy71 schreef:

Goed gezien! Zowel SAT1 (kanaal 766) als Pro7 (kanaal 769) worden op dit moment nog in SD doorgegeven, het HD ledje brandt, maar het is echt SD, dat kunnen we ook reproduceren. Het probleem zit in de aanvoer en daar wordt op dit moment aan gewerkt!
Reputatie 4
Badge +2
Ik wil geen sport of nieuws, ik vind het leuk Franse films en series te kijken, dus weer een aderlating met het verdwijnen van TV5 en daar bovenop nog een tariefverhoging van € 3,50.. Hoe komt het toch dat Ziggo een veel uitgebreider zenderaanbod heeft voor ongeveer hetzelfde tarief?

Reageer