Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 1
geen beeld op een samsung tab E?
Reputatie 2
Neen, en KPN geeft ook geen enkele indicatie, wanneer zij probleem gaan oplossen.
De ITV app blijft een probleem. Ik krijg hem niet aan de praat op mijn Lenovo tablet. KPN beloofde 2 weken geleden beterschap, tot nu toe bagger. Tablet draait op Android 6.0

admin: topic naar centrale topic verplaatst om het overzicht te bewaren.
Reputatie 4
Badge +2
o de enovo tab 4 10. draait de app goed.
helaas de tab e nog steeds niet.
Reputatie 4
Badge +2
op de tab e inmiddels ziggogo erop staan. vind ze niet vergelijkbaar. maar de app werkt tenminste.
en in landscape.. heerlijk.
om irritaties weg te halen een vraag:wat is er aan de hand dat de app op de meest gangbare apparatuur niet werkt? bv tabE is de meest verkochte budget tablet..
Reputatie 7
Badge +16
Mijn Lenovo Tab 3 Plus met Android 6.0 en KPN app werkt goed (op de bekende kinderziektes na) en in ook landscape.
Hallo, sinds de update van de itv app, Kan ik op mijn HTC, Android 6.0. geen programma's kijken. De melding is : video kan niet starten. Probeer het opnieuw. Hebben meer mensen hier last van?

Gr
Reputatie 7
Badge +30
Er zijn een aantal apparaten waarop de nieuwe app niet goed werkt. Die zijn in het startbercht in het gemarkeerde antwoord te zien. Er wordt aan gewerkt om de app ook in die apparaten goed te laten werken. Wanneer dat voor elk van die apparaten is opgelost weten we niet.

Ratel, welke HTC heb jij? Dit toestel staat niet op onze lijst, namelijk. Wil je de app sowieso eens een keer herinstalleren om te kijken of dat helpt.
Sinds de laatste update doet itv helemaal niks meer op mijn Sony z tablet
En op mijn Samsung loopt hij alleen maar vast en buffert hij alleen nog maar.

*Admin: bericht verplaatst naar centrale topic
Er kan nog een tablet toegevoegd worden aan de lijst waarop de nieuwe TV app niet goed werkt. Asus Z380. Heb er twee van in huis. op een staat nog de oude app maar die ga ik nu dus even niet updaten (want werkt nog).
Voor de volledigheid; alles laad met uitzondering van de stream zelf. Oeps er is een fout...
https://m.apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/72-APK?from=details%2Fversion

Via deze link kun je de oude versie van deze app installeren. Versie 5.6.0 werkt prima. Eerst je huidige app verwijderen, dan deze downloaden en installeren.
Met de oude itv app doet hij het wel.
Thnx Marv69
Graag gedaan!
Er kan nog een tablet toegevoegd worden aan de lijst waarop de nieuwe TV app niet goed werkt. Asus Z380. Heb er twee van in huis. op een staat nog de oude app maar die ga ik nu dus even niet updaten (want werkt nog).
Voor de volledigheid; alles laad met uitzondering van de stream zelf. Oeps er is een fout...


https://m.apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/72-APK?from=details%2Fversion

Via deze link kun je de oude versie van deze app installeren. Versie 5.6.0 werkt prima. Eerst je huidige app verwijderen, dan deze downloaden en installeren.
Hallo Erik, ik heb de HTC U Play
Reputatie 7
Badge +16
https://m.apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/72-APK?from=details%2Fversion

Via deze link kun je de oude versie van deze app installeren. Versie 5.6.0 werkt prima. Eerst je huidige app verwijderen, dan deze downloaden en installeren.


Hou er rekening mee dat dit op eigen risico is en je KPN niet om hulp kan vragen als het mis gaat.
Zie dat vele mensen problemen hebben met de ITV app net alscik maar zie nergens van de deskundigen een passend antwoord
App werkt niet op Lenovo tablet wel op of mobiel

admin: topic naar centrale topic verplaatst. voor het overzicht.
Reputatie 7
Badge +16
Zie dat vele mensen problemen hebben met de ITV app net alscik maar zie nergens van de deskundigen een passend antwoord
App werkt niet op Lenovo tablet wel op of mobiel

admin: topic naar centrale topic verplaatst. voor het overzicht.

Beste Peter,
Het is bekend en op dit forum ook aangegeven door KPN dat ze er heel druk mee bezig zijn. Uiteraard willen we een goed werkende app voor alle apparaten!
Hopelijk is dit op dit moment even voldoende informatie.
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer even! Afgelopen tijd zijn we erg druk geweest met het oplossen van issues die duidelijk werden na de live-gang van de app. Zo werkt de app nu weer op iPads met iOS 10.3.3, en ook op Android hebben we al twee app updates gedaan. Maar.. Zoals jullie zelf ook merken zijn nog niet alle problemen hiermee opgelost.

Vooral op Android blijken een aantal toestellen problemen te hebben met het afspelen van streams. Op deze toestellen zie je een foutmelding met de tekst "Sorry...". De oorzaak hiervan ligt in de chipset (MediaTek) die sommige toestellen gebruiken. Mocht je je afvragen of jouw toestel ook deze chipset gebruikt, zoek het toestel dan even op op Tweakers bijvoorbeeld.

Nu we de oorzaak weten van dit probleem, zijn we hard aan de slag gegaan om het op te lossen. Zodra de fix er is, brengen we uiteraard weer een app update uit.

Namens iTV apps,

Nikki
Reputatie 7
Badge +22
https://m.apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/72-APK?from=details%2Fversion

Via deze link kun je de oude versie van deze app installeren. Versie 5.6.0 werkt prima. Eerst je huidige app verwijderen, dan deze downloaden en installeren.


Hou er rekening mee dat dit op eigen risico is en je KPN niet om hulp kan vragen als het mis gaat.
Komt ook nog eens bij dat deze niet meer geüpdatet wordt, en als er nieuwe diensten komen kun je daar geen gebruik van maken. 🙂
Reputatie 7
Badge +22
Hallo allemaal,

Daar ben ik weer even! Afgelopen tijd zijn we erg druk geweest met het oplossen van issues die duidelijk werden na de live-gang van de app. Zo werkt de app nu weer op iPads met iOS 10.3.3, en ook op Android hebben we al twee app updates gedaan. Maar.. Zoals jullie zelf ook merken zijn nog niet alle problemen hiermee opgelost.

Vooral op Android blijken een aantal toestellen problemen te hebben met het afspelen van streams. Op deze toestellen zie je een foutmelding met de tekst "Sorry...". De oorzaak hiervan ligt in de chipset (MediaTek) die sommige toestellen gebruiken. Mocht je je afvragen of jouw toestel ook deze chipset gebruikt, zoek het toestel dan even op op Tweakers bijvoorbeeld.

Nu we de oorzaak weten van dit probleem, zijn we hard aan de slag gegaan om het op te lossen. Zodra de fix er is, brengen we uiteraard weer een app update uit.

Namens iTV apps,

Nikki
@Nikki Hoogenboom, gewoon even nieuwsgierig vraagje: “Is KPN niet te snel geweest met het uitbrengen van die nieuwe app? Er zitten nog teveel kinderziektes in. Want ik heb in de testpilot gezeten van deze vernieuwde ITV app.
Reputatie 7
Badge +16
https://m.apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/72-APK?from=details%2Fversion

Via deze link kun je de oude versie van deze app installeren. Versie 5.6.0 werkt prima. Eerst je huidige app verwijderen, dan deze downloaden en installeren.


Hou er rekening mee dat dit op eigen risico is en je KPN niet om hulp kan vragen als het mis gaat.
Komt ook nog eens bij dat deze niet meer geüpdatet wordt, en als er nieuwe diensten komen kun je daar geen gebruik van maken. :)

Je installeert een app die niet uit de Playstore komt, dus risico is helemaal voor de gebruiker. En inderdaad, deze versie wordt niet meer ondersteund en niet meer onderhouden.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo Erik, ik heb de HTC U Play
Heb je het bericht van Nikki gezien, Ratel? Kun je eens nakijken welke chipset er in dit toestel zit? Als dat ook MediaTek is, dan ligt het daaraan.

Vooral op Android blijken een aantal toestellen problemen te hebben met het afspelen van streams. Op deze toestellen zie je een foutmelding met de tekst "Sorry...". De oorzaak hiervan ligt in de chipset (MediaTek) die sommige toestellen gebruiken. Mocht je je afvragen of jouw toestel ook deze chipset gebruikt, zoek het toestel dan even op op Tweakers bijvoorbeeld.
Sinds update itv ca 1 week geleden blijft itv zoeken. 1. Kan wel inloggen. 2. Kan naar de programma, s. 3. Na indrukken blijft het zoeken. Dit is op een samsung pro 12.2. Android versie. 5,1.1. De app verwijderd en opniruw geinstallerrd , geen succes. Bij inloggen, zoals al eerder is geadviseerd, bij inloggen opnieuw inlogggegevens ingevoerd. Helpt niet.
Op mijn samsung 9.7 werkt het wel android versie 6.1.
Aangekaart bij kpn. Krijg alleen als antwoord, ' wij zijn er mee bezig ' termijn kon niet gezegd worden.
Over de 9.7 kan ik niet altijd over beschikken.
Graag advies. Bij voorbaat dank

Admin: Bericht samengevoegd met centraal topic
Reputatie 6
Badge +10
Weet niet of deze al is gemeld, maar vind het vreemd dat je opgenomen programma's
van NPO niet kan kijken via opnames op de app, maar dat programma wel kan terugkijken
via de televisie gids.