Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +25
Een update over problemen met de app op Huawei devices.

Afgelopen weekend is er een software update vanuit Google geweest (Google Play Services 12.6.73). Door deze update zijn een aantal apps op Huawei toestellen niet meer te gebruiken. Dit gaat om apps die Chromecast of Google Maps gebruiken. Omdat de iTV app Chromecast-integratie heeft, hebben ook wij hier last van. Zie ook dit bericht van Google zelf: https://issuetracker.google.com/issues/79405933. Google werkt aan een oplossing.

Zodra ik meer weet laat ik het natuurlijk weten.
Reputatie 7
Badge +22
Een update over problemen met de app op Huawei devices.@Paul_, ik moet er wel even bij zeggen dat ik de Huawei P9 heb, en ik onderving geen problemen. 😉 Maar sinds vandaag heb ik wel problemen! 😁 We wachten wel af, deze app is nog erg nieuw, vind het niet gek dat hier nog wat kinderziektes inzitten. 😉
Reputatie 7
We wachten wel af, deze app is nog erg nieuw, vind het niet gek dat hier nog wat kinderziektes inzitten. 😉 Maar het probleem lijkt dus niet door de app veroorzaakt te worden.
Hallo!

Om nog even verder te gaan op het 'Huawei' probleem: we hebben het forum van Google nog even door gelezen en er is een developer die een work-around heeft gevonden. Ik heb zelf geen Huawei toestel tot mijn beschikking vandaag, dus ik kan niet garanderen dat het werkt. Ik deel hem toch graag met jullie want wie weet kunnen jullie hier mee uit de voeten:

Ga naar Instellingen > Apps > Google Play Services > Verwijder alle cache en alle data.

Google zelf meldt trouwens nog het volgende:
av...@google.com #335 May 16, 2018 01:41AM

In collaboration with Huawei, Google engineers have identified the root cause of this issue as an unexpected change to the filesystem permissions. The issue can impact any Android app on a Huawei device which renders a Google map.

Our engineers are preparing a new version of Google Play Services which should resolve the problem. It will be targeted to devices running Android 7.0 Nougat, or higher. We will post another update with the status of the rollout.

Thanks for your patience.
Ook ik heb problemen met het kijken van tv. Ik heb wel gemerkt dat indien ik de wifi uitschakel en op het 4g netwerk zit, tv kijken wel lukt. Ik heb een Samsung A8 2018. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing, want gezien de topic is het al een tijdje gaande. (gelukkig kom ik er nu pas achter, maar mijn vriend met een samsung S7 klaagde al dat de app niet lekker werkte)
(wilde screenshots toevoegen, maar werkt ook niet om ze te uploaden)
Ook ik heb problemen met het kijken van tv. Ik heb wel gemerkt dat indien ik de wifi uitschakel en op het 4g netwerk zit, tv kijken wel lukt. Ik heb een Samsung A8 2018. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing, want gezien de topic is het al een tijdje gaande. (gelukkig kom ik er nu pas achter, maar mijn vriend met een samsung S7 klaagde al dat de app niet lekker werkte)
(wilde screenshots toevoegen, maar werkt ook niet om ze te uploaden)

Edit. : thuis op WiFi geen problemen
Voor de tech-savvy mensen met een Huawei device: er is een fix beschikbaar in de beta-versie van Google Play Services. Hieronder lees je hoe je dit kunt doen:

Starting today at midnight (Pacific Time), the beta will be rolled-out to a segment of the community that has signed-up for the Google Play Services Public Beta Program. It will ramp to increasing segments of the beta audience over the next few days. We invite you to join the beta program at https://developers.google.com/android/guides/beta-program to obtain an early release of this and future versions of Google Play Services. Once beta testing is complete it will be rolled out in stages to all users.
Reputatie 7
Badge +22
@Nikki Hoogenboom, ik merk alleen op dat een Feedback geven naar hun in het Engels moet:

Hello,

Google LLC heeft je uitgenodigd voor een testprogramma voor een niet-uitgebrachte versie van de app Google Play Services. Als tester ontvang je een update met een testversie van de app Google Play Services, die ook niet-uitgebrachte versies van de bijbehorende instant-app kan bevatten.

Houd er rekening mee dat testversies instabiel kunnen zijn.

Stuur je feedback naar Google LLC via de contactgegevens:google-play-services-beta@googlegroups.com.


Achter dat mailadres zullen geen Nederlanders zitten.
Altijd tv gehad op mijn samsung tablet sinds de app is gewijzigd niet meer ben zeer ontdaan.

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Hallo subaru26, welkom op het forum van KPN. Dat is echt balen! 😞 De nieuwe iTv app is alleen geschikt voor toestellen met Android 4.3 of hoger. Voldoet jouw apparaat hieraan? Ja, ik heb een goede softwareversie! Wil je dan de App eens verwijderen en opnieuw installeren?
Kijk op deze pagina voor het: verwijderen van een App van een Android apparaat en via de Playstore kan je de nieuwste iTV app opnieuw installeren.
Reputatie 7
De onderstaande optie wordt regelmatig spontaan weer aangezet terwijl dit absoluut niet zou mogen gebeuren!

En opnieuw blijkt deze instelling spontaan aangezet te zijn. Het geeft natuurlijk niet echt veel vertrouwen als je denkt jezelf beschermd te hebben tegen een aanslag door de app op jouw databundel als deze bescherming "stiekem" weer weggehaald wordt. 😡
@Nikki Hoogenboom, ik neem aan dat dit bij de ontwikkelaars bekend is en op korte termijn verholpen zal zijn.
Ook neem ik aan dat jullie op de hoogte zijn van het feit dat het met versie 6.0.4 op een Huawei device niet mogelijk is om TV te kijken, de Play button werkt niet.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itv-app-versie-6-0-4-speciaal-voor-huawei-apparaten-451127
Reputatie 3
Badge
Helaas nog steeds niets ook niet na de update 😭

Samsung GT-N7100 android 4.4.2
Mxq pro 4k android 5.1
Samsung s5 android 6.01

Zijn oudjes maar volgens KPN zou dit dus moeten werken helaas nog steeds niks,kan oude itv app installeren maar ja daarvan word gezegd niet doen etc......

Begint wel vervelend te worden zo onderhand.
Reputatie 7
Ik hoop oprecht dat er op korte termijn drie verbeteringen zullen worden gerealiseerd.

1) Het samenvoegen van SD en HD zenders in alle functionaliteit binnen de app. Dus niet alleen in de gids, maar ook in de zoekfunctionaliteit zodat zoekresultaten niet dubbel getoond worden.

2) Het terug kunnen kijken van HD-"Glas" opnames.


Zo te zien wordt er bij een HD-"Glas" opname ook al een opname in HD en SD vastgelegd, in ieder geval ziet de iTV app wel dat de zender opgenomen wordt. De onderstaande opname is een HD-"Glas" opname.

Dit stemt mij hoopvol dat dit mogelijk is ook zonder dat de HD-"Glas" zenders opgenomen zijn in "HD op 1".

3) Favorietenlijst voor zenders.
Reputatie 7
Badge +7
Vanavond voor het eerst een negatieve ervaring gehad met de itv-app: terwijl we een opname via chromecast aan het kijken waren, stopte het afspelen ineens. Toen ik in de opnamelijst ging kijken, was de betreffende opname ineens verdwenen. En dit was ook het geval in de lijst op de tv-ontvanger.
Aparte ervaring...
Reputatie 7
Het blijft een fantastische uitvinding dat Chromecast.
Vanmiddag een Chromecastje in een monitor op kantoor geplugd en de waanzinnige Giro etappe via de iTV app kunnen volgen. En dat volledig zonder haperingen op een (oeps) Ziggo aansluiting.
Zeer tevreden met de Chromecast ondersteuning van de iTV app. Wel laat de beeldkwaliteit nog wat te wensen over, het is geen 1080i, maar op een 24inch monitor kan het er mee door.
Reputatie 7
Badge +22
Het blijft een fantastische uitvinding dat Chromecast.
Vanmiddag een Chromecastje in een monitor op kantoor geplugd en de waanzinnige Giro etappe via de iTV app kunnen volgen. En dat volledig zonder haperingen op een (oeps) Ziggo aansluiting.
Zeer tevreden met de Chromecast ondersteuning van de iTV app. Wel laat de beeldkwaliteit nog wat te wensen over, het is geen 1080i, maar op een 24inch monitor kan het er mee door.
Zit je nou gewoon tijdens je werk Giro te kijken? ??Handig hè eigen baas zijn! ?
Ik heb geprobeerd om Chromecast aan te sluiten op de tv van mijn man (hij woont in een verpleeghuis), maar dat lukt niet. Na zoeken op internet kwam ik erachter dat dit niet werkt doordat het om een gedeeld internetnetwerk gaat. Is het ook mogelijk om de app op de tv te gebruiken als ik mijn iPhone met een connector met de tv verbind?
Reputatie 7
Je kunt de iPhone niet met een kabel op de HDMI poort van de TV aansluiten.
Kon je de Chromecast wel instellen zodat deze met het wifi netwerk van het verpleeghuis aangesloten werd?
Installeer eens de app "Fing" op jouw iPhone en scan het netwerk eens terwijl je via wifi aangesloten bent.
Zie je naast jouw eigen iPhone en een router ook nog andere apparaten op het netwerk?
Ik zie 9 keer Generic staan, naast de router en de iPhone.
De chromecast maakt geen verbinding met het netwerk, dus ik kan hem niet installeren. Datzelfde probleem zie je ook bv. op een camping.
Reputatie 7
Als op het netwerk zogenaamde "STA isolation" geïmplementeerd is, dan zal je dat inderdaad zien.
STA isolation betekent dat mobiele apparaten elkaar niet kunnen zien en dus ook niet met elkaar kunnen communiceren.
Wat je kunt doen is een routertje aansluiten op het netwerk van het verpleeghuis en de Chromecast en iPhone met de wifi van die router verbinden.
Zelf doe ik dat ook als ik op zakenreis in een hotel naar de Nederlandse televisie wil kijken.
Ik gebruik daar een GL-AR750 van GL-iNet voor.
Zie: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/itvonline-tijdens-zakenreis-of-vakantie-300685/index1.html#post578233
Reputatie 2
Ook hier geen succes met de app op een Samsung tablet (SM-T530) met Android versie5.02.
Dezelfde opmerkingen als van DennisSchreve.

Helaas.... al van alles geprobeerd op vakantieadres in Frankrijk.
Gelijke problemen op mijn Samsung S4 mini smartphone.

Jammer........


Weer thuis in Nederland gelijk de recente ITV app weer getest op mijn smartphone met als resultaat:
Het werkt prima, ook het casten naar mijn huis TV werkt goed.
Het probleem in het buitenland is waarschijnlijk de geringe verbindingscapaciteit(?) op de camping.
Via de browser daar wel met horten en stoten regelmatig het NOS-journaal kunnen volgen......

Maarja...... thuis heb je deze app eigenlijk niet vaak nodig..................
Wat ben ik blij dat er toch een oplossing is! Ik heb hem direct besteld. Hartelijk dank voor het meedenken!
Reputatie 7
Wat ben ik blij dat er toch een oplossing is! Ik heb hem direct besteld. Hartelijk dank voor het meedenken!Als je hulp nodig hebt met het configureren van dat routertje, dan weet je ons vast wel te vinden. ☺️
Welke Chromecast heb je? Type 1 of Type 2.

Heb je een netwerk poort waar je het routertje met een netwerkkabel op kunt aansluiten, of moet die via wifi?
In het laatste geval, heeft het verpleeghuis zowel 2.4GHz en 5GHz wifi of alleen 2.4GHz?
Wat ben ik blij dat er toch een oplossing is! Ik heb hem direct besteld. Hartelijk dank voor het meedenken!Als je hulp nodig hebt met het configureren van dat routertje, dan weet je ons vast wel te vinden. ☺️
Fijn! Tegen die tijd laat ik wel weer van me horen (als het nodig is) ?
Hoe lang duurt het nog voordat de problemen met de werking op een Samsung Tab E worden opgelost? Android versie 4.4.4.
Nog steeds geen beeld. En dat nu al vele weken. 😫
Heb nu maar weer de oude versie van de app geïnstalleerd want ik wil op de camping wel kunnen kijken!