Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Is het mogelijk om meerdere Chromecasts te gebruiken (voor meerdere TV's natuurlijk)?
Zo ja, hoe bepaal ik dan op welke Chromecast ik wil kijken?
Zeer zeker, je kunt de Chromecast of Android TV dan selecteren.

De "Woonkamer" is mijn Sony Android televisie en de "Chromecast achter" is de Chromecast gekoppeld aan de televisie in onze tuinkamer.
Oplossing voor Android gebruikers:
https://apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/74-APK?from=details%2Fversion
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @XpDieto, dit is een mogelijkheid, maar we ondersteunen deze versie niet meer. Let er wel op, zodra klanten de link aanklikken wordt de download meteen gestart. Dit is misschien niet even wenselijk voor iedereen.
Reputatie 2
Oplossing voor Android gebruikers:
https://apkpure.com/kpn-interactieve-tv/com.kpn.epg/download/74-APK?from=details%2Fversion


Deze app werkt prima. Bedankt!
Reputatie 2
Hoi @XpDieto, dit is een mogelijkheid, maar we ondersteunen deze versie niet meer. Let er wel op, zodra klanten de link aanklikken wordt de download meteen gestart. Dit is misschien niet even wenselijk voor iedereen.

Beter een versie die werkt en niet ondersteund wordt, dan een versie die niet werkt en wel ondersteund wordt!

Uw nederige klant met een Samsung Tablet E, die smartelijk en onderdanig wacht op antwoord op een gestelde vraag.
Bij het willen open van iTV, krijg ik de bootschap dat de oude app niet meer werkt en dat ik moet upgraden naar iOS 10, Fijn, iOS 10 is niet beschikbaar voor mijn Ipad 2 en zal ook niet beschkbaar komen. Heel fijn dus. Wil ik TV blijven kijken mijn tablet, dan zal ik een nieuw duur tablet moeten kopen terwijl er aan mijn huidige niets mankeert. Ik denk dat veel mensen een nog goed werkend oud tablet hebben die van jullie upgrade het slachtoffer zijn. Toch maar terug naar ZIGGO????
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Kruimeltjes, we proberen op zoveel mogelijk reacties te antwoorden, maar in veel gevallen staat het antwoord al in dit topic. We zijn ervan op de hoogte dat op verschillende tablets/telefoons de app niet optimaal of niet werkt. Het wordt onderzocht en er wordt gekeken naar een oplossing. We zullen het dus moeten afwachten.
Hoi @Kruimeltjes, we proberen op zoveel mogelijk reacties te antwoorden, maar in veel gevallen staat het antwoord al in dit topic. We zijn ervan op de hoogte dat op verschillende tablets/telefoons de app niet optimaal of niet werkt. Het wordt onderzocht en er wordt gekeken naar een oplossing. We zullen het dus moeten afwachten.
Misschien gewoon de oude layout weer terug zetten? Klanten compenseren? Ik betaal hier toch voor en hij werkt nu op geen 1 apparaat meer hier. Op mijn samsung j5 kan ik met veel gestotter kijken, mijn tablet, een samsung tab e geeft een mooi zwart beeld. De ipad mini van mijn vriend moet je updaten maar die ios update kan helemaal niet meer..... en zijn samsung j3 geeft aan dat er iets fout gaat. Zit dus nu verplicht voetbal te kijken... Of netflix
Reputatie 2
Hoi @Kruimeltjes, we proberen op zoveel mogelijk reacties te antwoorden, maar in veel gevallen staat het antwoord al in dit topic. We zijn ervan op de hoogte dat op verschillende tablets/telefoons de app niet optimaal of niet werkt. Het wordt onderzocht en er wordt gekeken naar een oplossing. We zullen het dus moeten afwachten.
Misschien gewoon de oude layout weer terug zetten? Klanten compenseren? Ik betaal hier toch voor en hij werkt nu op geen 1 apparaat meer hier. Op mijn samsung j5 kan ik met veel gestotter kijken, mijn tablet, een samsung tab e geeft een mooi zwart beeld. De ipad mini van mijn vriend moet je updaten maar die ios update kan helemaal niet meer..... en zijn samsung j3 geeft aan dat er iets fout gaat. Zit dus nu verplicht voetbal te kijken... Of netflix


Alles van Apple waarop ios 10 niet geladen kan worden, is niet meer geschikt voor deze app. Op alle andere klachten, zoals onze fijne Samsung Tab E, is het antwoord: Het is bekend, het wordt onderzocht. De waarheid is dat KPN geen rekening heeft gehouden met een van de meest verkochte chipsets van Mediatek.
Er valt dus niets meer te onderzoeken, het probleem is bekend. Ik heb maar niet gereageerd op het nietszeggende antwoordje van Marina, die waarschijnlijk het geneuzel van de ontwikkelaars moet doorgeven, onder het motto: verzin maar iets en hou het gepeupel stil.
Deze zgn upgrade, is de KPN ver maar dan ook ver boven het hoofd gegroeid, maar hou er rekening mee dat een dezer dagen ongetwijfeld het bericht zal komen, dat uw hardware verouderd is (niet waar) en als u gebruik wenst te maken van de app, dat u dan maar een goed tablet moet kopen.
Een beetje bekwaam bedrijf had dit relatief simpel probleem allang opgelost.
@wilma_73 en @Willemke44, dat is wel balen! 😞 Krijg je meteen zwart beeld bij het opstarten van de app of krijg je zwart beeld wanneer je een programma wilt bekijken? Wanneer je zwart beeld krijgt bij het laden wanneer je een programma wilt kijken, dan kan het ook betekenen dat je verbinding slecht is of dat jouw apparaat moeite heeft met het afspelen van de hoge beeldkwaliteit. In de app kun je eenvoudig een lagere beeldkwaliteit kiezen in de Instellingen. Dit doe je door op het Profiel icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Kies hier voor Instellingen en daarna Beeldkwaliteit. Hier kun je de beeldkwaliteit instellen voor WiFi en 3G/4G. https://interactievetv.nl/# werkt niet op een tablet, hiervoor is juist de app ontwikkeld. Vandaar dat je hier een zwart scherm te zien krijgt. Je kunt uiteraard nog eens kijken via een pc en/of laptop of https://interactievetv.nl/# dan wel werkt. Ik hoor graag jullie bevindingen @wilma_73 en @Willemke44 Helaas begint het nu weer, haperen en stilstaand beeld. Erg jammer dit
Allemaal leuk en aardig die discussie over oude IPads en non-ondersteuning voor IOS 10 of daarvoor, maar de app loopt ook mijn IPhone X met de allerlaatste snufjes en WiFi via glasvezel internet van om en nabij de 60mb/s of meer dan wel 4G voortdurend vast of blijft maar met zo’n leuk groen cirkeltje ronddraaien. Je moet de honderden recensies eens lezen in de App-store van Apple. Die zijn vrijwel allemaal vernietigend. Dit kan toch zo niet langer KPN?
Reputatie 2
Badge
Vandaag iTV gekregen. Mooi beeld, snel internet. Prima.
De iTV app geinstalleerd op een Nomu S10/Android 7.0 en Blackview 8000/Android 7.0.
Het casten met app gaat prima, maar afspelen op de telefoon niet, dan krijg ik als melding:

"sorry er ging iets fout verbind de pagina opnieuw fout bij het starten van de video (0) "
(Op de Blackview werd heel even getoond: kan niet afspelen op deze locatie. Daarna alleen maar bovenstaande melding.)

Ik heb de app ook al een keer een gedeinstalleerd en geinstalleerd. Maar het helpt niet. Iemand een idee omtrent de oorzaak? Telefoon issue? Android issue/setting? Of toch de app?

Alvast dank, Marten

Helemaal niemand? Als het domweg zo is dat Chinese telefoons niet ondersteunt worden hoor ik dat ook graag. Dan hoef ik nl niet verder te zoeken.
Dank, Marten

Joepie, bij mij werkt hij nu. Cheers, Marten
Reputatie 7
Je moet de honderden recensies eens lezen in de App-store van Apple. Die zijn vrijwel allemaal vernietigend.Ook de recensies in de Google Play Store laten een vernietigend beeld zien. Ik zou mij als "productowner" toch ernstig zorgen maken over de feedback die door de abonnee gegeven wordt.

Overigens mag ik dan nog niet klagen met de iTV app op mijn Android devices. Zowel op mijn Huawei MediaPad M3 als op mijn OnePlus 5T draait de app best goed. Wel hoop ik dat er op korte termijn functionaliteit zal komen om een lijst van favoriete zenders in te stellen. Tevens hoop ik dat het niet lang meer duurt totdat ik ook opnames van HD-"Glas" zenders in de app kan terugkijken.
Reputatie 2
Voor diegenen, die het gemist hebben. Vandaag heeft KPN de oude apps teruggezet.
Voor Android gebruikers: downloaden en automatisch upgraden uitzetten.
Voor ios: ondersteuning tot half juli, dan nieuwere ipad kopen.
Reputatie 2
Voor diegenen, die het gemist hebben. Vandaag heeft KPN de oude apps teruggezet.
Voor Android gebruikers: downloaden en automatisch upgraden uitzetten.
Voor ios: ondersteuning tot half juli, dan nieuwere ipad kopen.

Aanvulling:
Dit is een bericht van totaaltv.nl.
Op iPad2 werkt app imderdaad weer
Blijkbaar om van het klagende gepeupel verlost te zijn gedurende wk voetbal.
Reputatie 7
Badge +22
Voor diegenen, die het gemist hebben. Vandaag heeft KPN de oude apps teruggezet.
Voor Android gebruikers: downloaden en automatisch upgraden uitzetten.
Voor ios: ondersteuning tot half juli, dan nieuwere ipad kopen.
Ik keek net in de Appstore van Apple, en in de Google playstore, maar ik zie de oude er niet tussen staan. ?
Helaas niet voor ipad mini.
Reputatie 2
Helaas niet voor ipad mini.
Geen idee voor de mini. k weet wel dat het op de iPad2 van de vrouw weer werkt. Misschien opnieuw installeren?

Android
Een paar berichten terug is een link geplaatst naar een Android versie. Die werkt goed op mijn samsung tanlet e..

Gr.,
zie nog steeds de 4 juni versie en die wil niet installeren ivm >=iOS 10.
Reputatie 2
zie nog steeds de 4 juni versie en die wil niet installeren ivm >=iOS 10.
Maar dat maakt niets uit toch. De iPad2 wertk ook niet met ios 10.
Op het koment dat KPN de noel veranderde, kreeg ik de noodschap app werkt niey, upgrade beschikbaar voor ios 10.
Die kan nooit op een ipad2 of miji. Dus die app kan je rustig dowmloaden, want je kan er niets mee 'kaduuk' maken. De app die op de op de ipad2 stons was alleen geachikt voor ios10 en werkte niet meer. Dus ik demk dat ze de oude backend hebben teruggezet.
Gewoon proberen, kan niets fout gaan. Als ie nu niet werkt, werkt de app na 1/2 juli zeker niet zonder ios10
hij wil niet eens downloaden omdat ik iOS 9.n heb.
Misschien dat ik nog even geduld moet hebben en spullen voor de mini nog klaargezet moeten worden??
Reputatie 7
Voor diegenen, die het gemist hebben. Vandaag heeft KPN de oude apps teruggezet.
Voor Android gebruikers: downloaden en automatisch upgraden uitzetten.
Voor ios: ondersteuning tot half juli, dan nieuwere ipad kopen.
Ook voor Android gebruikers met Android 4.2 of ouder zal het half juli over en uit zijn. De oude backend, waar die oude apps mee communiceren, gaan rond die tijd toch echt op zwart.
Reputatie 2
hij wil niet eens downloaden omdat ik iOS 9.n heb.
Bizar. Ik kan de App KaPN interactieve TV app dowmloaden en openen vanuit de playstore.
Ios versie: 9.3.5 (13g36), wel ipad 2
Dan weet ik het ff ook niet meer. Zijn er nog meer lezers met een ipad mini?
Reputatie 2
[quote=wjb]Voor diegenen, die het gemist hebben. Vandaag heeft KPN de oude apps teruggezet.
Voor Android gebruikers: downloaden en automatisch upgraden uitzetten.
Voor ios: ondersteuning tot half juli, dan nieuwere ipad kopen.
Ook voor Android gebruikers met Android 4.2 of ouder zal het half juli over en uit zijn. //

Te hopen dat tegen die tijd de problemen met de lage android nummers zijn opgelost. 😁 Mijn Tab E 2werkt op Android 4.4