Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Dat is een hele mooie ontwikkeling, kan ik eindelijk de gids weer beperken tot de zenders die ik interessant vind.
De update van juli kan me ook niet snel genoeg komen, het niet automatisch inloggen op het thuisnetwerk is mijns inziens een zeer goede ontwikkeling gezien het feit dat je bezoek wel toegang wilt kunnen geven tot jouw Internet via het wifi gastnetwerk, maar niet tot jouw TV omgeving.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar is het niet zo dat als jouw bezoek, aangekoppeld aan jouw (gast)wifi, in de browser naar interactievetv.nl gaat, automatisch ingelogd wordt op die site? En dus ook jouw opnames kan verwijderen.. Volgens mij wel. En ik vind dat dit een bug in het systeem is.
Reputatie 7
Maar is het niet zo dat als jouw bezoek, aangekoppeld aan jouw (gast)wifi, naar interactievetv.nl gaat, automatisch ingelogd wordt op dit site?Dat klopt, ook daar moet dat gaan gebeuren dus heb ik interactievetv.nl en itvonline.nl op mijn wifi gastnetwerk geblokkeerd, net als dat www.kpn.com op ons wifi gastnetwerk geblokkeerd is, zodat er ook geen gebruik gemaakt kan worden van de KPN servicetools.

Ik kijk eigenlijk nooit via de sites, maar voor dit topic benaderde ik interactievetv.nl even via Chrome op mijn Android tablet (Huawei MediaPad M3). Tot mijn grote verbazing werkte het en kon ik zowaar televisie kijken. Dit had ik op mijn Android tablet en telefoon nog nooit gezien. Maar goed, misschien wel interessant als alternatief voor de mensen die via de app nog niet kunnen kijken vanwege een MediaTek chipset of iOS 9.
Niet geschoten is altijd mis. 😉
Reputatie 7
Badge +7
wjb, weet jij trouwens hoe het zit als een gast is aangekoppeld aan de FON-wifi? Kan de gast dan via interactievetv.nl ook bij je opnames? Ik mag hopen van niet. (Ik kan het zelf hier niet testen, omdat zowel laptop als mobiel geen verbinding met mijn FON willen maken.)
Reputatie 7
wjb, weet jij trouwens hoe het zit als een gast is aangekoppeld aan de FON-wifi? Kan de gast dan via interactievetv.nl ook bij je opnames? Ik mag hopen van niet. (Ik kan het zelf hier niet testen, omdat zowel laptop als mobiel geen verbinding met mijn FON willen maken.)Nee, gelukkig niet. KPN Fon staat helemaal los van jouw eigen netwerk en als dat niet het geval zou zijn geweest, dan zou ik KPN Fon allang uitgezet hebben. Ik moet er niet aan denken dat het boevengilde buiten op straat verbinding zou kunnen maken met mijn netwerk waar ook mijn alarminstallatie op aangesloten is. 😉
Dat is een hele mooie ontwikkeling, kan ik eindelijk de gids weer beperken tot de zenders die ik interessant vind.
De update van juli kan me ook niet snel genoeg komen, het niet automatisch inloggen op het thuisnetwerk is mijns inziens een zeer goede ontwikkeling gezien het feit dat je bezoek wel toegang wilt kunnen geven tot jouw Internet via het wifi gastnetwerk, maar niet tot jouw TV omgeving.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar is het niet zo dat als jouw bezoek, aangekoppeld aan jouw (gast)wifi, in de browser naar interactievetv.nl gaat, automatisch ingelogd wordt op die site? En dus ook jouw opnames kan verwijderen.. Volgens mij wel. En ik vind dat dit een bug in het systeem is.


Huhh wat echt🤔 dat is inderdaad zorgwekkend.
Dat is idd niet handig en ook niet echt slim. Je zou toch zeggen dat het niet echt moeilijk zou moeten zijn. Spijt dat ik de update heb doorgezet.Dat had toch wel gemoeten, de oude backend servers, waar de oude iTV app op Android en iOS gebruik van maken, zullen medio juli op zwart gaan en daarmee zullen de oude apps dan ook niet meer werken.
Laten we hopen dat KPN snel in staat is weer een volwaardige Videloand sectie in de app op te nemen.


Ook voor de oude backend weer werdt aangezet functioneerde de oudere android apps prima ik meende dat alleen ios problemen gaf.
Dus voor android verwacht ik weinig problemen wel ben ik van mening dat de vernieuwde app te kort is getest en niet breed genoeg, of de ervaringen voor een deel van tafel geschoven om een eigen deadline te halen.
Reputatie 7
Ook voor de oude backend weer werdt aangezet functioneerde de oudere android apps prima ik meende dat alleen ios problemen gaf.De oude backend is helemaal nog niet uit geweest,.

...wel ben ik van mening dat de vernieuwde app te kort is getest en niet breed genoeg, of de ervaringen voor een deel van tafel geschoven om een eigen deadline te halen.Helemaal eens, er is tijdens de pilot ook duidelijk aangegeven dat de app nog niet productierijp was en desondanks is deze toch uitgerold.
Op het Telfort forum werd dit wel genoemd als de verklaring toen ios 9 gebruikers ineens naar een zwart scherm keken.
Dat het daarom mede vanwege het wk tijdelijk weer is aan gezet, en met de tour de france heeft iedereen dus pech?
Reputatie 7
Op het Telfort forum werd dit wel genoemd als de verklaring toen ios 9 gebruikers ineens naar een zwart scherm keken.
Dat het daarom mede vanwege het wk tijdelijk weer is aan gezet, en met de tour de france heeft iedereen dus pech?
Het is niet de oude backend die weer aangezet is, maar een oude versie van de app die teruggezet is zodat weer gebruik gemaakt wordt van de oude backend.
Alleen als je de app had heb je kans. Nieuwe klanten hebben geen enkele optie de app te installeren want de app installer voorkomt het.
Reputatie 3
Badge
Ik heb sinds de introductie van de nieuwe App voor ITV niets anders dan ellende.
Laatste maanden crasht de app direct bij opstarten keer op keer.
Hierover heb ik al contact met KPN en ze zoeken het uit, want mijn telefoon ( Oneplus 2 , android 6.0.1. security patch okt 2017) staat op de lijst dat de app daadwerkelijk moet werken ( zgn ondersteunde toestel).

maar het werkt niet. Bijna beschamend hoe lang dit duurt en hoe instabiel deze app is. Vind het nu zelfs vervelend worden. Dat je een nieuwe app introduceert, prima. Maar dat er zoveel issues mee zijn en dat er zo veel gebruikersgroepen vanaf begin verstoord zijn. Ik heb in maanden niet probleem loos via een app tv kunnen kijken. En het zit toch echt in de dienstenpakket van KPN.
Mag gewoon niet gebeuren. En ja een foutje zit in een kleine hoek. Maar hier is er geen sprake meer van een kleine hoek dacht ik zo en het duurt nu we weer echt lang.
Er zijn veel klachten over haperende streams. Dat is ons ook niet ontgaan. Met name bij het WK. Uiteraard hebben we jullie feedback doorgestuurd naar de verantwoordelijke partijen. Er is gisteren een aanpassing gedaan die voor aanzienlijke verbetering moet zorgen. Deze verbetering staat los van de app voor de duidelijkheid.
We hebben een wijziging doorgevoerd die de streams stabieler maken. Mochten klanten nog steeds problemen ervaren, dan vinden we het ook interessant om daar een signaal over te ontvangen. Dit nemen we mee in de verdere analyses.
Reputatie 1
De eerste feedback: een avond met genoegen kunnen kijken, praktisch probleemloos. Een verademing sinds weken 's avonds niet kunnen kijken.
Even op RTL 4 tussen 21:30 en 21:45 haperingen, verder op meerdere zenders getest, Nederlandse en buitenlandse zenders: prima. Hopelijk een definitieve aanpassing, Erwin.
Op Android 7.0 op Moto G4 plus,
Reputatie 7
YES, een favorietenlijst. ☺️


Wel jammer dat de zoeken functionaliteit geen rekening houdt met de ingestelde favorietenlijst waardoor zoekresultaten altijd dubbel of zelfs driedubbel getoond worden.. 😟


Waarom zijn uitzendingen van de "HD" zenders overigens niet terug te kijken? (Bugje?)
Reputatie 6
Badge +10
Waarom is het KPN opstart logo van de app op iOS niet meer in HD? Sinds 6.0.1 (13 april update) is dit naar SD gegaan. Op mijn Andoid telefoon is het logo wel keurig in HD.
Worden deze berichten wel serieus genomen door KPN? Twee dagen geleden gepost en geen reacties. Moet zeker via de social media gedaan worden om reacties te krijgen...😡
Admin: reactie verplaatst naar bestaand topic
Reputatie 5
Badge +4
Ik denk dat de beste app bouwers bij de concurrent zitten!?
Admin: reactie verplaatst naar bestaand topic
Reputatie 7
Badge +30
Waarom is het KPN opstart logo van de app op iOS niet meer in HD? Sinds 6.0.1 (13 april update) is dit naar SD gegaan. Op mijn Andoid telefoon is het logo wel keurig in HD.
Foutje, bedankt? Geen idee, lijkt me niet iets wat ze expres hebben gedaan 😃 Ik geef het door.

Evenals jouw favorieten-feedback, wjb.

En wat betreft het HD terugkijken, vraag ik even na, maar staat mij bij dat daar een logische verklaring voor is.
Reputatie 3
Badge +2
Favorietenlijst werkt nog niet echt goed op de iPad als ik de app sluit is de lijst weer leeg.
En bij sommige zenders zie je het hart icoontje niet bijvoorbeeld Veronica.
Op mijn Android smartphone werkt het wel goed.
Reputatie 7
Het lijkt er op dat, als je om wat voor een reden dan ook uitgelogd bent/wordt, de favorietenlijst verloren gaat. Dat is niet handig. 🙁 Ook onder Android gebeurt dit.
Reputatie 7
Het lijkt er op dat, als je om wat voor een reden dan ook uitgelogd bent/wordt, de favorietenlijst verloren gaat. Dat is niet handig. 🙁 Ook onder Android gebeurt dit. Ik zal dit meteen doorgeven aan Nikki! Ai, ik wilde je net feliciteren wjb. Dat is inderdaad niet handig 😢
Reputatie 7
Het lijkt er op dat, als je om wat voor een reden dan ook uitgelogd bent/wordt, de favorietenlijst verloren gaat. Dat is niet handig. 🙁 Ook onder Android gebeurt dit. Ik zal dit meteen doorgeven aan Nikki! Ai, ik wilde je net feliciteren wjb. Dat is inderdaad niet handig :'(Als het goed is, dan is dit een tijdelijk probleem immers:
Juli: wijzigingen bij het inloggen. De mogelijkheid om binnenshuis automatisch in te loggen zal dan helaas komen te vervallen. In plaats daarvan log je eenmalig zelf in. Als je al een keer hebt ingelogd door zelf je inloggegevens in te vullen (bijvoorbeeld wanneer je buitenshuis bent), blijf je ingelogd en hoef je dus niks te doen.
Reputatie 7
Het lijkt er op dat, als je om wat voor een reden dan ook uitgelogd bent/wordt, de favorietenlijst verloren gaat. Dat is niet handig. 🙁 Ook onder Android gebeurt dit. Ik zal dit meteen doorgeven aan Nikki! Ai, ik wilde je net feliciteren wjb. Dat is inderdaad niet handig :'(Als het goed is, dan is dit een tijdelijk probleem immers:
Juli: wijzigingen bij het inloggen. De mogelijkheid om binnenshuis automatisch in te loggen zal dan helaas komen te vervallen. In plaats daarvan log je eenmalig zelf in. Als je al een keer hebt ingelogd door zelf je inloggegevens in te vullen (bijvoorbeeld wanneer je buitenshuis bent), blijf je ingelogd en hoef je dus niks te doen.
Daar heb je gelijk in. Ik kaart het alsnog even aan. Just in case 🙂 Thanks!
Zo jammer, want voorheen werkte het wel goed.
Reputatie 7
Ik ben wel benieuwd welke bug er zo urgent verholpen moest worden waardoor binnen 24 uur een tweede update (versie 6.1.2) uitgerold is.