Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +25
@MSKipIk heb het even gecontroleerd en ik kan ook de huidige pin-/betaalcode sturen per mail. Dus dan verandert er niets. Als je dat wil, laat het me weten en ik regel het.
Bij installatie is de pin(kinderslot)-code gelijk aan de betaalcode.
Daarna kun je zélf de pin-code wijzigen en de betaalcode.
Reputatie 7
Als het werkelijk de betaalcode blijkt te zijn, wordt deze bug dan doorgezet naar het iTV development team want wat mij betreft mag de betaalcode alleen gebruikt worden om betaalde items te huren.
Overigens zou de pincode hier eigenlijk ook niet voor gebruikt moeten worden immers dat is de pincode die je ook toegang geeft tot de beheeromgeving op de TV ontvanger.
@MSKipIk heb het even gecontroleerd en ik kan ook de huidige pin-/betaalcode sturen per mail. Dus dan verandert er niets. Als je dat wil, laat het me weten en ik regel het. prima dank je en graag
Reputatie 7
Badge +25
@MSKipIk heb het even gecontroleerd en ik kan ook de huidige pin-/betaalcode sturen per mail. Dus dan verandert er niets. Als je dat wil, laat het me weten en ik regel het. prima dank je en graag
De e-mail is onderweg. Ik hoor graag of het dan wel lukt.
Reputatie 6
Badge +10
iOS Update:


11 sep. 2018

6.2.1
In deze update is het zoeken in de TV Gids verbeterd: alle programma's die nu op tv zijn of later worden uitgezonden, vind je terug in "Nu & Later". Is het programma al op TV geweest? Dan kun je deze vinden onder het kopje "Kijk terug".

Heb je feedback over de app? Dan kun je ons vanaf nu bereiken via Profiel > Geef ons feedback.
Reputatie 1
Badge
@Paul_
Nabrander van mijn probleem:
Resetten van netwerkinstellingen op mijn iPhone was de oplossing op dat moment. Nu heb ik ook de oorzaak gevonden!
De app "My Data Manager" gebruikt een VPN om bepaalde mobiele data verbruik te kunnen analyseren. Zodra die VPN actief is, werkt de iTV app niet meer!
Kortom resetten was niet nodig, de VPN uitzetten wel. Lastig, want de iTV app is de enige app die daar last van heeft....
Reputatie 7
Badge +25
@Paul_
Nabrander van mijn probleem:
Resetten van netwerkinstellingen op mijn iPhone was de oplossing op dat moment. Nu heb ik ook de oorzaak gevonden!
De app "My Data Manager" gebruikt een VPN om bepaalde mobiele data verbruik te kunnen analyseren. Zodra die VPN actief is, werkt de iTV app niet meer!
Kortom resetten was niet nodig, de VPN uitzetten wel. Lastig, want de iTV app is de enige app die daar last van heeft....

Heel tof dat je het hier nog even laat weten, misschien dat anderen er nog wat aan hebben. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig en een VPN kan dat in de war brengen. Daar zal het mee te maken hebben.
Reputatie 2
Badge
Waarom krijg ik bij iedere opname het plaatje van een ander programma te zien? Bij elk programma krijg ik een plaatje te zien van een programma over bevallen.
Reputatie 7
Badge +25
Hi Kaatje19700! Het klopt dat niet alle afbeeldingen kloppen bij de opnames maar voor zover ik weet zou je, indien er geen juiste afbeelding staat, een 'standaard' afbeelding van KPN moeten zien zoals bijvoorbeeld onderstaande. Welke zie jij?

Reputatie 2
Badge
Dat is inderdaad de afbeelding die ik zie
Reputatie 7
Badge +25
Ik ben niet bij al te veel bevallingen geweest maar deze 2 personen lijken het in ieder geval hilarisch te vinden. ;)

En zonder gekheid: die afbeeldingen zijn een bekend probleem (voor zover het een probleem is). Het zal niet de allerhoogste prioriteit hebben vermoed ik.
Reputatie 7
Badge +16
Wat misschien een idee is om de app zelf een plaatje uit de opname te laten kiezen, bijvoorbeeld die van op 10 minuten. Dat klopt het in elk geval wel steeds.
Zijn er misschien nog plannen om het inloggen met abonnementsnummer om te zetten naar bijv mailadres? Wordt toch regelmatig gevraagd om opnieuw in te loggen en dan is 14 cijfers onthouden geen pretje

Daarnaast heb ik nog steeds de helft van de tijd dat hij de startpagina niet kan laden ondanks supergoede wifi. Wat valt daar nog aan te doen.

Die nieuwe app ziet er echt heel goed uit en de mogelijkheden zijn ook top, maar langzamerhand beginnen de ergernissen de overhand te krijgen. Had daarvoor echt nooit problemen met inloggen en niet met langzaam laden ...
Reputatie 7
Zijn er misschien nog plannen om het inloggen met abonnementsnummer om te zetten naar bijv mailadres? Wordt toch regelmatig gevraagd om opnieuw in te loggen en dan is 14 cijfers onthouden geen pretjeIn de app kan je ook inloggen met jouw KPN ID.

Als je kiest voor "Bewaar e-mailadres" dan zou je ook ingelogd moeten blijven. Dat is bij mij in ieder geval wel zo.
In de app kan je ook inloggen met jouw KPN ID.

Als je kiest voor "Bewaar e-mailadres" dan zou je ook ingelogd moeten blijven. Dat is bij mij in ieder geval wel zo.


Dank voor je tip wjb, het ging niet om de tel, maar voor pc en surface. Maar ik zat idd gewoon via de browser te kijken en daar had je die mogelijkheid niet. Heb nu de app geinstalleerd op beiden.
Reputatie 2
Badge
Wat misschien een idee is om de app zelf een plaatje uit de opname te laten kiezen, bijvoorbeeld die van op 10 minuten. Dat klopt het in elk geval wel steeds.

En hoe doe je dat?
Reputatie 7
Badge +16
Wat misschien een idee is om de app zelf een plaatje uit de opname te laten kiezen, bijvoorbeeld die van op 10 minuten. Dat klopt het in elk geval wel steeds.

En hoe doe je dat?

Dat was een tip naar KPN, de gebruiker kan dit niet zelf.
Nog steeds probleem bij het sterten van de video op Huawei met Android 5.1.
Oplossing van het probleem duurt veel te lang.
Reputatie 2
Nog steeds probleem bij het sterten van de video op Huawei met Android 5.1.
Oplossing van het probleem duurt veel te lang.
ik ben het er mee eens!
Ik kan nog steeds geen TV kijken op mijn Lenovo-tablet (behalve de zenders die ik ook met de NPO-app kan zien). Ik geloof niet dat KPN veel moeite doet om dit probleem op te lossen. KPN gaat er naar mijn mening vanuit dat, als het maar lang genoeg duurt, hun klanten toch wel een een nieuwe tablet aan zullen schaffen. Hiermee geeft KPN zichzelf een brevet van onvermogen. Terwijl de gehanteerde tarieven nu niet bepaald de laagste zijn. Mijn irritatie loopt steeds verder op. Het zal er wel op neer komen dat ik op niet al te lange termijn een andere provider ga zoeken.
Reputatie 7
Badge +25
Ik kan nog steeds geen TV kijken op mijn Lenovo-tablet (behalve de zenders die ik ook met de NPO-app kan zien). Ik geloof niet dat KPN veel moeite doet om dit probleem op te lossen. KPN gaat er naar mijn mening vanuit dat, als het maar lang genoeg duurt, hun klanten toch wel een een nieuwe tablet aan zullen schaffen. Hiermee geeft KPN zichzelf een brevet van onvermogen. Terwijl de gehanteerde tarieven nu niet bepaald de laagste zijn. Mijn irritatie loopt steeds verder op. Het zal er wel op neer komen dat ik op niet al te lange termijn een andere provider ga zoeken. Hoi! Je hebt helemaal gelijk dat de oplossing voor mobieltjes/tablets met een Mediatek chip lang op zich laat wachten. Gelukkig is er wat dat betreft licht aan het einde van de (lange) tunnel want zodra de eerstvolgende update wordt uitgerold zal de iTV app de Mediatek chipset ondersteunen. Met een kleine slag om de arm: de update verwacht ik later deze maand.
Hai, Klopt het dat ik nog steeds niet kan zoeken in de On Demand films? Ik zie alleen enkele films die KPN voorstelt (zijn die gratis?)

Hoor graag!!
Reputatie 7
Badge +25
Hi @tets, welkom hier! Je kan wel 'zoeken' naar On Demand films maar er is dus nog niet een apart menu waar je kan bladeren door alle beschikbare films/series.

Op het startscherm (na het inloggen) vind je inderdaad suggesties met films uit verschillende genres. Je ziet er waarschijnlijk wel bij staan dat ze uit het Pluspakket komen. Als jij het Pluspakket hebt kan jij ze gratis bekijken. Als je gaat naar het kopje 'Kijken' zie je ook de optie 'Series' waar een aantal populaire series uit het Pluspakket worden verzameld.
Hi @tets, welkom hier! Je kan wel 'zoeken' naar On Demand films maar er is dus nog niet een apart menu waar je kan bladeren door alle beschikbare films/series.

Op het startscherm (na het inloggen) vind je inderdaad suggesties met films uit verschillende genres. Je ziet er waarschijnlijk wel bij staan dat ze uit het Pluspakket komen. Als jij het Pluspakket hebt kan jij ze gratis bekijken. Als je gaat naar het kopje 'Kijken' zie je ook de optie 'Series' waar een aantal populaire series uit het Pluspakket worden verzameld.




Hai. Mag ik zeggen dat ik er niets van snap: Als ik een film wil uitzoeken wil ik dat toch doen uit een keuze die mij gepresenteerd wordt? Nu moet ik zelf een titel verzinnen en die dan opzoeken. ALS ik dat dan doe krijg ik te lezen dat ik de film niet via mijn laptop kan kijken, maar dat via de TV moet doen.... Daar heb ik toch niets aan? Verneem graag hoe hier op doorontwikkeld wordt.