Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 1

Nieuwe Samsung tab s5e speelt zenders RTL SBS etc. niet.

Fout bij starten video.

Onze iPad en android telefoons doen het wel.

Reputatie 1

De melding die snel voorbij komt is: can 't create decryption session.

Reputatie 1

Opgelost door Chrome te upgraden.

Feedback: 

-Als ik de app afsluit zou ik graag willen dat het achtergrondgeluid wel doorloopt. Voor handig met multi-tasking als je het geluid er wel bij hebt, of bijvoorbeeld veel een koptelfoon draagt

-

@ITVkijker welk achtergrond geluid bedoel je hier precies? Het lijkt mij niet logisch dat als je een app afsluit(lees stopt) het geluid van die app doorloopt.

Ik cast eigenlijk nooit. Heb ooit een Chromecast aangeschaft om desgewenst tijdens vakantie in het buitenland nog 'n ff 't journaal te kunnen bekijken. Dat is me toen slecht bevallen omdat veel hotels een Wi-Fi-vangpagina gebruiken, waar de Chromecast niet tegen kan. En als dat heel soms niet het geval was, was het Wi-Fi-signaal veel te zwak om te casten. 

Thuis werkte 't wel. Werkte, want nu niet meer. Als ik nu een programma wil casten start ik de KPN app op m'n slimfoon (OnePlus 5T, Android 9) en zie ik op de tv een scherm van KPN met de melding "Klaar om te casten”; start ik dan een programma op m'n slimfoon dan zie ik op de tv een scherm met in ‘t midden een draaiende cirkel en links onderaan een kleinere draaiende cirkel met een groene streep over de volle breedte van het scherm. Na enige tijd verschijnt weer het KPN scherm met "Klaar om te casten”, verder niets.

Casten van b.v. YouTube werkt wel gewoon.

Nu is sinds kort de app voor LG tv's beschikbaar dus is casten voor mij helemaal achterhaald, maar ik vind het toch vreemd dat het niet (meer) werkt.

Reputatie 7

Thuis werkte 't wel. Werkte, want nu niet meer. Als ik nu een programma wil casten start ik de KPN app op m'n slimfoon (OnePlus 5T, Android 9) en zie ik op de tv een scherm van KPN met de melding "Klaar om te casten”; start ik dan een programma op m'n slimfoon dan zie ik op de tv een scherm met in ‘t midden een draaiende cirkel en links onderaan een kleinere draaiende cirkel met een groene streep over de volle breedte van het scherm. Na enige tijd verschijnt weer het KPN scherm met "Klaar om te casten”, verder niets.

Ik heb geen enkel probleem om met de iTV app vanaf mijn OnePlus 5T te casten naar Chromecast en Android TV.

Ik wel dus en dat speelt al een aantal weken, op 2 LG tv's en op twee slimfoons (beiden zelfde merk en type), maar ik heb er verder geen last van want ik heb zowel bij beide tv's een ontvanger als de app voor de tv zelf en -zoals gezegd - andere chromecast bronnen doen 't wel.

Reputatie 7

Ik wel dus en dat speelt al een aantal weken, op 2 LG tv's en op twee slimfoons (beiden zelfde merk en type), maar ik heb er verder geen last van want ik heb zowel bij beide tv's een ontvanger als de app voor de tv zelf en -zoals gezegd - andere chromecast bronnen doen 't wel.

Toch wel interessant om dan vast te kunnen stellen waarom jij met de iTV app op een OnePlus 5T niet kunt casten naar een Chromecast en ik daar geen enkel probleem mee ondervind. Je zou zeggen dat er dan toch een stoorzender tussen de Chromecast en de OnePlus 5T moet zitten en dan kom je dus bij wifi accesspoint en router. Dat zijn onderdelen die bij ons heel anders zijn dan bij jullie. (EdgeRouter vs. Experia Box en EDIMAX CAP1200's vs. Experia WiFi)

Welke Chromecast gebruik je? Een V1, V2, V3 of Ultra?

Volgens mij heb ik een V2. Ook nadat de firmware van de Experia WiFi's is geüpdatet (en er nu een soort van mesh is ontstaan) blijft de Chromecast icm. de KPN iTV app dienst weigeren: Klaar om te casten > ronddraaiende cirkeltjes met groene streep onderin > Klaar om te casten. Casten van andere bronnen op m'n OP5T (b.v. YouTube) werkt gewoon. Ik zal binnenkort de Experia WiFi's weer eens uit- en Wi-Fi op de V10 weer aanzetten en kijken wat er dan gebeurt.

Reputatie 7
Badge +30

Daar ben ik ook benieuwd naar, Henk. Als het zonder de Experia Wifi's wel werkt, dan geef ik het graag door!

Reputatie 3
Badge +2

Volgens mij zijn ze weer naar vorige versie gegaan bij iOS, want wanneer je een opname selecteert en op kruisje klikt gaat de pagina weer helemaal terug weer naar boven. Wanneer je bij tv gids zenders staan op favorieten  en dan op snel naar drukt duurt het weer langer voordat de lijst weer komt. Was voor de Chromecast update opgelost.

Reputatie 7
Badge +22

Volgens mij zijn ze weer naar vorige versie gegaan bij iOS, want wanneer je een opname selecteert en op kruisje klikt gaat de pagina weer helemaal terug weer naar boven. Wanneer je bij tv gids zenders staan op favorieten  en dan op snel naar drukt duurt het weer langer voordat de lijst weer komt. Was voor de Chromecast update opgelost.

Ik heb de app vandaag geüpdatet, want deze stond in de Apple Store. En deze update heeft te maken met Chromecast. 

Daar ben ik ook benieuwd naar, Henk. Als het zonder de Experia Wifi's wel werkt, dan geef ik het graag door!

Ook zonder de Experia WiFi's werkt 't niet. Alleen de ITV app van KPN doet 't niet. Alle andere apps zoals NPO Start en YouTube wel, zonder problemen. 

Hoi @Henk2304 . Raar dat het niet werkt. 

Ik heb ons stappenplan er even bij gepakt. Laten we die afvinken.

-Controleer de app versie: Check

-Controleer of klant is ingelogd: Check

-Controleer ander apparaat: Check → andere tv/mobiel gecontroleerd

-Max aantal streams:  ? (wordt er misschien elders in de woning gestreamd? Ik verwacht van niet, maar voor de zekerheid)

-Controleer instellingen kinderslot: ? - Kun je dat nog voor mij controleren? Even het kinderslot, indien ‘ie aanstaat, uitzetten via de stb.

 

Als we dit allemaal hebben weg gevinkt kan ik een ticket aanmaken, mocht je dat op prijs stellen. 

 

Nee  ik ben steeds de enige die streamt. En het kinderslot heb ik nog nooit gebruikt. Een beetje tijd terug werkte 't wel. Een ticket hoeft ook nog niet want naast de ontvanger heb ik tegenwoordig ook nog de app voor LG. Eerst maar ff de ophanden zijnde Bvvdsl upgrade afw88. 

Ok, @Henk2304  De optie is er in ieder geval. Dat je dat weet.  Succes met de omzetting! Komt vast goed. 

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb de melding gehad met me iPad Pro 3e generatie dat KPN ID niet beschikbaar was, dus heb ik me aangemeld met me abonnementsnummer & pincode. Iemand met deze issue ook bekend? :thinking:

Reputatie 7
Badge +30

Zegt me niet meteen iets, Dennis. Was dit een eenmalig iets of ervaar je dit nu nog steeds? Ik kan op mijn Android toestel op dit moment wel gewoon inloggen met KPN ID. 

Reputatie 7
Badge +22

Zegt me niet meteen iets, Dennis. Was dit een eenmalig iets of ervaar je dit nu nog steeds? Ik kan op mijn Android toestel op dit moment wel gewoon inloggen met KPN ID. 

Dat weet ik niet, normaal hoef ik niet in te loggen, maar nu een keer wel. En toen had ik die melding gisteren wel. 😉

Reputatie 7
Badge +30

Nou hopelijk niet nog meer meldingen dan ;-). Ik doe er voorlopig nog even niets mee, maar hou het wel in de gaten! 

Reputatie 4
Badge +1

Enig idee wanneer in de TV app de optie komt om ondertiteling aan te zetten? Die mis ik eigenlijk best wel nog :P

Ok, @Henk2304  De optie is er in ieder geval. Dat je dat weet.  Succes met de omzetting! Komt vast goed. 

Nou, die upgrade komt er volgens Fourstack voorlopig niet meer.:disappointed: . Vanmorgen een update van de ITV app, met stabiliteitsverbeteringen oa. voor Chromecast, en.... voilà, nu werkt 't wel :wink: ​​

Reputatie 7

Hay iedereen!

Hulpvraag vanuit de iTV ontwikkelaars aan de KPN community.
Wil jij ons helpen om de interactieve tv app voor mobiel en tablet nog mooier te maken? Doe dan mee aan ons (korte) onderzoek.

Ga snel naar KPN iTV app onderzoek  (wachtwoord: samen)

ook bereikbaar via QR code:

 

Bedankt alvast voor jullie medewerking :) 

Reputatie 2
Badge

Goedenavond, is er al meer bekend over ondersteuning voor Multi Tasking en PiP picture in picture op iOS / iPad. Ik stoor me er aan dat dit nog steeds niet beschikbaar is in de app. Alvast bedankt en een fijne kerst verder 🎄

Hallo, ik kan via de nieuwe Lenovo tab M10 plus tablet niet naar live uitzendingen kijken via kpnitv. Ik heb gelezen dat dit door de mediatek chip komt. Is daar nog geen oplossing voor gevonden? Mvg Danny