Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Je kunt echter niet de app in een Samsung smart tv gebruiken. Die werkt weer alleen via het IP van je DSL verbinding…

Wil je zeggen dat de smart-TV app niet werkt voor 4G buitengebied abonnees?

De TV-app is ter vervanging van een decoder thuis. Daardoor werkt ie elders niet. Kennissen van mij konden 12 km hiervandaan, op een KPN 4G buitengebied aansluiting, hun Samsung-tv-app niet met mijn gegevens gebruiken. De app werkt alleen op het IP wat hoort bij het ITV-abonneenummer. Via 4G is dat anders en vaak wisselend.

Reputatie 2
Badge

Een jaar geleden heb ik over het volgende ook al eens een opmerking gemaakt. Opnames via chromecast kijken is een ellende via de KPN app . Iedere keer stopt het beeld en staat hij te bufferen. Ik geef toe dat de internet snelheid hier zeer laag is. Waarom gaat Netflix,YouTube kijk tv  en NPO start wel goed? Ik vind dat de ontwikkelaars van KPN hier toch ook wel eens naar moeten kijken en desnoods informatie vragen bij de ontwikkelaars van de boven staan streamingsdiensten die het wel na behoren doen. Ik denk toch dat ik niet de enige ben die op een camping staan met een lage internet snelheid.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Michiel1, wat jammer om te lezen dat het nog steeds niet goed werkt. Bij het overgrote deel werkt het wel gewoon naar behoren, de combinatie itv app en Chromecast. Wil je toch eens kijken of je de nieuwste versie van de itv app en de nieuwste versie van Google Chrome hebt op het apparaat waar je de Chromecast op gebruikt? Het is mogelijk dat op plekken waar het bereik niet optimaal is (ik kan me voorstellen dat dat op de camping het geval is)je verstoringen kunt ondervinden, maar dat ligt dan meer aan de zwaarte van de app en niet zo zeer aan het gebruik van de Chromecast. 

Reputatie 7

Als er gecast wordt dan speelt het mobiele device helemaal geen rol meer in het ophalen en weergeven van de uitzending, zelfs als je het mobiele device helemaal uit zou zetten loopt de uitzending gewoon door. De versie van de app of Google Chrome is dan ook niet van invloed op het probleem van bufferen.

Het is ook niet de zwaarte van de app die eventuele verstoringen veroorzaakt, maar juist wel het gebruik van de Chromecast. De Chromecast gebruikt altijd de hoogste beeldkwaliteit, ongeacht wat er in de iTV app is ingesteld. Het kan dus zijn dat je op het mobiele device prima een uitzending kunt kijken met beeldkwaliteit laag of middel maar dat je via de Chromecast last hebt van bufferen omdat dan altijd de hoge beeldkwaliteit gebruikt wordt en er daarmee dus ook meer bandbreedte verbruikt wordt.

Dat je daardoor via de wifi van een camping al snel tegen grenzen aanloopt is voor mij heel begrijpelijk. Het zou KPN sieren om dit fenomeen toch eens onder de loep te nemen en te kijken of het automatsich terug- en opschakelen van de beeldkwaliteit bij casten mogelijk is.

Reputatie 2
Badge

Als er gecast wordt dan speelt het mobiele device helemaal geen rol meer in het ophalen en weergeven van de uitzending, zelfs als je het mobiele device helemaal uit zou zetten loopt de uitzending gewoon door. De versie van de app of Google Chrome is dan ook niet van invloed op het probleem van bufferen.

Het is ook niet de zwaarte van de app die eventuele verstoringen veroorzaakt, maar juist wel het gebruik van de Chromecast. De Chromecast gebruikt altijd de hoogste beeldkwaliteit, ongeacht wat er in de iTV app is ingesteld. Het kan dus zijn dat je op het mobiele device prima een uitzending kunt kijken met beeldkwaliteit laag of middel maar dat je via de Chromecast last hebt van bufferen omdat dan altijd de hoge beeldkwaliteit gebruikt wordt en er daarmee dus ook meer bandbreedte verbruikt wordt.

Dat je daardoor via de wifi van een camping al snel tegen grenzen aanloopt is voor mij heel begrijpelijk. Het zou KPN sieren om dit fenomeen toch eens onder de loep te nemen en te kijken of het automatsich terug- en opschakelen van de beeldkwaliteit bij casten mogelijk is.

Ik ben het helemaal met je eens wjb er moet een mogelijkheid zijn om dit goed voor elkaar te krijgen. Zoals ik al hier boven schreef hebben Netflix, NPO start, en andere  het wel voor elkaar gekregen via ChromeCast.

Dit zou toch voor KPN ook mogelijk moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de vraag intern uit laten zetten! Zodra ik meer weet, kom ik erop terug.

Reputatie 2
Badge

Ik heb de vraag intern uit laten zetten! Zodra ik meer weet, kom ik erop terug.

Zou fijn zijn als er een oplossing voor komt alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +30

Zodra je cast, wordt er een specifiek bandbreedteprofiel gebruikt zoals wjb ook aangeeft. Dat profiel is de hoogste, omdat je over het algemeen cast naar een groter beeldscherm dan waarvandaan je cast... Dat gezegd hebbende, dat profiel heeft wel een bepaalde range, dus er is wel "speling" om de stream soepel te laten lopen. Verder staat er op dit moment niets op de planning om hier wat aan te passen. Wellicht in de toekomst. Het signaal is in ieder geval doorgegeven.

Reputatie 7
Badge +22

Ik zie dat de app weer een update heeft gehad:

Er zijn extra knoppen geplaatst. Maar hadden deze niet beter bovenaan kunnen staan? Want je moet eerst wat naar beneden scrollen om deze knoppen te kunnen zien: 

 

Reputatie 7

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik hoop dat KPN snapt dat er ook heeeeel veeeeel gebruikers van de iTV app zijn die een apparaat gebruiken waar kinderen helemaal geen toegang toe hebben omdat die hun eigen telefoon of tablet hebben.

Mijn koninkrijk als er eindelijk ook iets komt waarbij je onderdelen van de app kunt verbergen zoals bijvoorbeeld de kids omgeving maar ook bijvoorbeeld het onderdeel "Op TV voor de kleintjes".

 

En o ja, voor ik het vergeet, realiseer eens HD-"Glas" op 1 zodat ik eindelijk ook opnames kan terugkijken via de app.

Reputatie 7
Badge +22

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik zie hieronder niks voor kinderen bij: 😉

Ik zou er niet zo moeite mee hebben. 

Reputatie 7

Alsjeblieft niet die knoppen bovenaan en alsjeblieft niet nog meer rotzooi voor kinderen die je niet weg kunt configureren.

Ik zie hieronder niks voor kinderen bij: 😉

Ik zou er niet zo moeite mee hebben. 

 

Reputatie 7
Badge +22

Als ik verder naar onder scroll kom ik het pas tegen dat het voor de kinderen is:

Maar waarom zou KPN dit niet in die kids-profiel zetten? 🤔

En wat ik me wel aan stoor is het feit dat ouders rekensommen moeten maken om de instellingen voor hun kinderen moeten instellen. Echt absurd. Een kind kan al heel jong rekenen:

Dit moet KPN veranderen naar KPN ID, of met het wachtwoord van de interactieve TV instellingen. Deze beveiliging vind ik echt absurd! Dit is geen beveiliging, maar een lek! 🙈

Reputatie 7
Badge +17

@Dennis Schreve  HAHA, die rekensom kunnen kinderen denk ik al beantwoorden in groep 3 of 4? Tevens hebben ze vast een rekenmachine op de tablet/computer staan of misschien zelfs wel analoog in huis. Ik heb het eens nagevraagd voor je/ons. :blush:

Reputatie 7
Badge +22

@Dennis Schreve  HAHA, die rekensom kunnen kinderen denk ik al beantwoorden in groep 3 of 4? Tevens hebben ze vast een rekenmachine op de tablet/computer staan of misschien zelfs wel analoog in huis. Ik heb het eens nagevraagd voor je/ons. :blush:

Ik hoop dat ze dit gaan aanpassen @Lisa, want dit werkt gewoon niet. Maar ik lees dat je het al na hebt gevraagd? En heb je al antwoord? 😜😁

Reputatie 7
Badge +25

Hi all, 

De updates voor de itv app gaan onverminderd door de laatste tijd, waardoor het gewoonweg lastig is om bij te houden. Vandaag staat er een toffe update voor Android (versie 6.7.0) gepland die ik wel even wil benoemen hier (iOS volgt wat later).

Vandaag zal Picture in Picture (PiP) komen voor Android. Een functie waar vaak naar is gevraagd, en gewoonweg heel handig is. Het houdt dus in dat je tv kan blijven kijken terwijl je andere dingen doet op je mobiel/tablet. Je kunt bijvoorbeeld in de gids kijken (mobiel en tablet), maar je kunt ook buiten de app gaan en toch tv blijven kijken (alleen tablet). Hieronder een kleine impressie.

PiP en gids
PiP buiten de app
Het middelste icoontje rechtsboven is PiP

 

Reputatie 7

Dat is een mooie ontwikkeling.

Is het alleen PiP of kan je ook split-screen gebruik maken van de iTV app?

Dat laatste zou nog mooier zijn op een tablet.

Bovenstaand voorbeeld is met de NPO Start app.

Reputatie 7
Badge +25

Nee, geen splitscreen, alleen PiP. Wellicht in de toekomst...

Reputatie 7

Dan moet het voorlopig maar via https://tv.kpn.com in desktop weergave…

 

Hoe doe je die PIP op Android? Via een laptop snap/weet ik het, maar op mijn nieuwe phone zie ik het niet. Kreeg ook scherm met “werk bij” niet ??

Ik krijg dat PIP icoontje (zie foto) niet? Ik heb alleen dat ‘boekje’ wat er naast staat (die chromecast icoon heb ik sowieso niet want heb geen stick daarvoor).

Reputatie 7

Ik krijg dat PIP icoontje (zie foto) niet? 

PiP is alleen beschikbaar op Android 8 of hoger, welke versie van android staat op jouw telefoon?

welke versie van android staat op jouw telefoon?

Ik heb eergisteren twee Android updates achter elkaar gehad. Maar ik zoek me te pletter naar waar ik de versie zou kunnen vinden; er zit zoveel in zo'n telefoontje…

Maar ja, ach. PIP. Het scherm is toch al niet zo groot (5,9 inch, maar in landscape is de verhouding wel breder dan 16:9).

Onder Software Update → Laatste geslaagde update staat Android 10 met One UI 2.

Reputatie 7

Maar ja, ach. PIP. Het scherm is toch al niet zo groot 

Maar met een goed vergrootglas is het wel heel handig. :wink:

 

Reputatie 7
Badge +22

Maar ik zoek me te pletter naar waar ik de versie zou kunnen vinden; er zit zoveel in zo'n telefoontje…

Zo kun je het vinden @PeterG:

Alsjeblieft! 👍🏼

Dank je, Dennis :relaxed: . Het is idd Android-versie 10. Versie One UI 2.0.

Volgens Bartjes (euh, Paul) zou het (van af?) Android 6.7.0 moeten werken met PIP. Maar ik lees ook dat het alleen bij de gids is. En dat vind ik nou niet niet handig, ook niet op de decoder.

En op het kleine scherm v.e. telefoon lijkt me PIP sowieso niet echt functioneel.

Op de laptop (15 inch) gebruik ik het best vaak.

Overigens: hoe/waar vind je de versie van de KPN ITV app? (en forceer je evt. een update)