Sticky Beantwoord

De nieuwe iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +23
Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.



Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:
  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:
  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.


Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Wanneer er een Chromecast is aangesloten op hetzelfde netwerk waarmee de iTV app verbonden is, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.


De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.


TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is ook nog niet mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.


Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger



Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 4.3 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Nee, het pauzeren van live tv is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Nee, Begin Gemist is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website. Je kunt wel tot 7 dagen terug programma’s terugkijken in de Gids, maar alleen als het programma is afgelopen.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.



Functies in huidige app, (nog) niet in nieuwe app

Instellen van een herinnering aan een programma
In de huidige app is het mogelijk om een herinnering in te stellen voor een programma 5 minuten voordat het begint. Deze functie wordt erg weinig gebruikt en zal daarom naar alle waarschijnlijk niet terugkomen in de nieuwe app.

Lijst met Favoriete kanalen aanmaken
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.

Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂
icon

Beste antwoord door Paul_ 10 december 2018, 08:42

Update 10-12-2018:

Op de valreep komt er dit jaar nog een hele mooie update beschikbaar voor de iTV app: vandaag brengen we een update uit voor de iTV app op Android, met ondersteuning voor de Samsung Tab E (@steffen1) en toestellen met een Mediatek chipset. Na deze update is het mogelijk om op deze toestellen live tv, on demand en opnames te bekijken. Let op: het is nog niet mogelijk om programma’s terug te kijken via de gids. Ondersteuning hiervoor wordt in de eerste helft van 2019 verwacht.

Bekijk origineel

973 reacties

Reputatie 7
Badge +23
rheijmans schreef:

Is er ondertussen al iets bekend over een update voor de iPad Pro 11”? De onderste menubalk is niet bruikbaar waardoor navigeren onmogelijk is...


Is bekend en wordt met de eerstvolgende update van de app verholpen. Verwachting is eind deze maand!
Badge
Is er ondertussen al iets bekend over een update voor de iPad Pro 11”? De onderste menubalk is niet bruikbaar waardoor navigeren onmogelijk is...
Die had ik over het hoofd gezien, dank je @PeterG
Reputatie 7
Badge +23
PeterG schreef:

@Galdor68 , volgens mij kan je met de site wel casten, maar alleen als je 'm opent in Google Chrome.


Correct!
Reputatie 7
@Galdor68 , je kunt met de site wel casten, maar alleen als je 'm opent in Google Chrome.
Zie startbericht: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-vernieuwde-itv-website-van-kpn-interactievetv-nl-457772
@wjb hier even verder met onze app versus site gesprek.
Uit de startpost

Kan ik Live TV pauzeren?
Nee, het pauzeren van live tv is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Nee, Begin Gemist is alleen mogelijk op een tv-ontvanger en via de iTV website. Je kunt wel tot 7 dagen terug programma’s terugkijken in de Gids, maar alleen als het programma is afgelopen.

Dan zou op dit moment de cast optie de enige extra feature zijn die de site niet heeft of zie ik iets over het hoofd?
Dat wit worden lijkt te wijzen op een connectie fout tussen de Ipad en de Chromecast waardoor het lijkt dat er niks wordt gecast.

Dat je eerst een cast via een andere app moet starten en stoppen om daarna weer uit de itv app te kunnen casten is zeer vreemd. Ik gebruik geen Apple spul en geen Chromecast dus meer dan dit kan ik er niet over zeggen.
Reputatie 1
Nog even terugkomend op mijn eerdere posting; kan iemand mij uitleggen waarom als ik cast naar een Chromecast ineens het castikoontje weer wit wordt en in de app op de iPad het deelvenster onderin verdwijnt? Ik kan namelijk op dat moment niet meer van zender wisselen tijdens de cast. De zender die in eerste instantie gecast wordt blijft doorspelen en ik moet echt uit de kpn app, YT opstarten, daar een vido kiezen en casten. Pas dan wordt de cast van kpn onderbroken. Daarna moet ik dan weer de YT cast stoppen, terug naar de kpn app en opnieuw een zender kiezen en casten.

Zolang het cast ikoontje blauw is en ik het deelvenster zie waarin staat welke zender er gecast wordt kan ik simpel wisselen van zender en gaat het casten verder met de nieuw gekozen zender.

Echter, geregeld wordt het ikoontje ineens wit en verdwijnt het deelvenster en kan ik dus niks meer doen. Heel vervelend eigenlijk...
Reputatie 7
En dan te bedenken dat het Telfort-team in dezelfde ruimte zit als het KPN-team ....
PeterG schreef:

Ja, mijn moeder heeft KPN. Heb inmiddels n.a.v. je opmerking hier een headsup naar webcare laten gaan.

Als ik thuis ben plan ik nóóit via de app. Dat gaat 10 X trager dan via de settopbox.


Super, de redenen van het zo willen doen is aan de topic starter ik heb zelf geen opname pakket, het gaat er mij in dit geval om dat het een achterliggende oorzaak heeft, die nu te lang loopt in mijn ogen zonder goede concrete antwoorden niks ten nadele van het Telfort team.
*Edit*
Het opnieuw opstarten en software vervangen van de STB zoals aangeraden in het topic staat los van de app en de site. Hopelijk dat dit voor mijn mede Telfort klant nuttig uitpakt.
Reputatie 7
Ja, mijn moeder heeft KPN. Heb inmiddels n.a.v. je opmerking hier een headsup naar webcare laten gaan.

Als ik thuis ben plan ik nóóit via de app. Dat gaat 10 X trager dan via de settopbox.
Dank je @PeterG ik had al een vermoeden dat dit dieper zit, je moeders account is KPN, niet Telfort voor de goede orde?
Reputatie 7
Ik had dat topic op het Telfort-forum nog niet gezien.
Even stiekum op mijn moeders gegevens ingelogd ( interactievetv.nl ) en inderdaad. Op een Gelders account ontbreekt de zender bij zowel het SD als het HD lijstje.
Algemene vraag aangezien alleen het naampje verschilt.
Is het onder de KPN itv app gebruikers opgevallen dat TV Gelderland mist in de gids waardoor je de app niet kan gebruiken om opnames in te plannen.
Er loopt hier al 3 maanden een Topic over zonder resultaat vandaar mijn vraag zijn er KPN gebruikers die zowel via de app als de website TV gelderland missen. Terzijde het gaat om opnames te kunnen inplannen niet live kijken.
Reputatie 1
Henrijet schreef:

Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.


Ik heb hetzelfde probleem; ik cast rtl4 naar de chromecast en wil ik naar een andere zender dan klik daarop en klik dan op het casticoontje. Ik selecteer mn chromecast maar er gebeurd niks.

Wat mij opvalt is dat als er op mijn iPad in de kpn itv app onderin een deelvenster staat (waarin staat dat een zender gecast wordt) ik wél kan overschakelen naar een andere zender. En zolang ik de medling zie staan zie ik ook dat het cast ikoontje blauw is ipv wit. En als-ie blauw is kan ik de cast ook onderbreken.

Helaas zie ik a) dat deelvenster niet elke keer waardoor ik dus b) niet kan overschakelen naar een ander zender. In YT gaat het wel prima; eenmaal een cast opgezet kan je elk willekeurig filmpje aanklikken en hij gaat verder.

Daarnaast heb ik nog een opmerking; ik heb twee chromecastst en wanneer ik in de kpn app kan ik er maar eentje selecteren. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...
@Robert271078 je bedoeld dus de functie/app van google de assistent niet waar ik aan dacht het apparaat de luidspreker/microfoon geval. Met Smartthing kan ik dit ook maar de gewone afstandsbediening is toch sneller en makkelijker.
Ik heb sowieso een afkeer tegen veel van die iot fratsen. Ben je motoriek beperkt is spraak besturing wel zeer nuttig.
Galdor68 schreef:


Robert271078 schreef:

Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?

Hoe zou ik dat voor me moeten zien? Tegen dat ding zeggen start app of om het geluid op af te spelen?



Het is maar hoe je het bekijkt, GH bedient bij mij gewoon de tv en chromecast.
Zou wel fijn zijn als ik via de iTV app het programmaoverzicht kan laten tonen, of naar een zender toe kan gaan al pratend
Reputatie 7
Badge +23
Robert271078 schreef:

Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?


Nee, niet dat ik weet..
Robert271078 schreef:

Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?


Hoe zou ik dat voor me moeten zien? Tegen dat ding zeggen start app of om het geluid op af te spelen?
Hoi ik kwam de vraag soortgelijk al tegen echter gaat deze over de ontvangers van KPN, maar zijn er al plannen om iTV app te laten werken met google home assistent ?
Reputatie 7
Henrijet schreef:

Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.


Vreemd, ontkoppelen hoort helemaal niet nodig te zijn. Ik schakel op mijn Android tablet binnen de iTV app eenvoudig naar een andere zender en de Chromecast pakt dat, zoals het hoort, automatisch op.
Vast een hele domme vraag, maar zie het niet 😬. Hoe kan ik in de KPN app snel wisselen van zender en streamen. Nu stream ik zender A naar chromecast, wil ik zender B zien moet ik eerst ontkoppelen en vervolgens zender B kiezen. Ontkoppel ik niet dan speelt zender B op mn iPhone/IPad af 🤔. Lijkt een beetje omslachtig.
Reputatie 7
Dan ben je toch ook wel tussendoor ( 😉 ) in Nederland?
Je hoeft 'm maar één keer op je toestel te zetten en gebruiken maar 😃
Ik heb een vraagje, de kpn interactieve TV app is nog niet zichtbaar in de appstore (IOS/apple) als je in het buitenland aangemeldt bent (voorbeeld oostenrijk). Andere KPN applicaties zijn wel zichtbaar.

wordt dit nog mogelijk gemaakt voor mensen die vaker in het buitenland zijn?
Reputatie 1
Peter. lees alles eens door wat er getypt is.
het start op en dat is alles...
steeds stoppen om. te bufferen. na een zender te hebben gekozen. en dan naar de volgende zender wederom zwart beeld. enz.
beeldkwaliteit op laag wordt het zelfs slechter....
alle andere apparaten hebben nergens problemen mee. dit zijn dan ook een s8 s9 en een lenovo tab4 10..
toegegeven de tab e had samsung beter niet kunnen uitbrengen of een softwareupdate moeten geven. maar hij wordt nog steeds verkocht...

Reageer