Vraag

De KPN TV website: tv.kpn.com

  • 27 August 2018
  • 792 reacties
  • 66134 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Na de nieuwe KPN TV app gaat ook de nieuwe KPN TV website live. Rond 2011 is itvonline.nl in het leven geroepen en het is tijd om te vernieuwen. We hebben gekozen voor een gefaseerde uitrol en beginnen de ondersteuning met Chrome en Firefox en inmiddels ook Edge (4 december) en Safari (28 januari). In dit topic vertel ik je er meer over.
 

8c6acfdc-cb99-4f18-aa7e-f81219645bf4.png

 

Algemeen

 

Wat is er nieuw aan de Interactieve TV website?

De Interactieve TV website is vernieuwd en verbeterd. De website ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken op de website. Nu kun je ook:

  • Programma’s tot 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • De website gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning (via Google Chrome)
  • Buitenshuis tv kijken, dus ook in de EU
    • Let op: niet alle Europese landen zijn onderdeel van de EU. Noorwegen, Zwitserland en (sinds 1-1-2021) het Verenigd Koninkrijk vallen hier niet onder. Je kunt in deze landen geen programma's kijken, wel de gids gebruiken.
  • Begin gemist (sinds 28-1-2019)
  • Live pauzeren (sinds 28-01-2019)

Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV website te kunnen gebruiken?

De nieuwe website is te gebruiken met de volgende browsers:

  • Google Chrome
  • Firefox
  • Edge
  • Safari

Het maakt niet uit of je Windows of macOS gebruikt.

 

e737c31b-e82a-41b2-91be-a956a27cce1e.png


De iTV website ziet er het best uit wanneer je scherm minimaal 1024 pixels breed is (vergelijkbaar met een 11” scherm). Op een heel groot scherm, zoals een 4K tv, werkt de website wel maar ziet deze er mogelijk wat anders uit. De website is nog niet geschikt om te gebruiken op je telefoon of tablet. We raden hierbij aan om gebruik te maken van de beschikbare apps voor Android en iOS.

 

b0c36660-936d-4fe4-ab87-9b91f5b79c42.png

Hoe werkt Chromecast i.c.m. de iTV website?

Op de iTV website is het alleen mogelijk om te casten als je eerst een item afspeelt. Rechtsboven in de player zie je een Chromecast icoon, waar je op kunt klikken om met je Chromecast te verbinden. Deze functie werkt alleen via Google Chrome en niet via de andere browsers.

 

Met hoeveel mensen kun je tegelijkertijd kijken?

Als je verboden bent met het thuisnetwerk kun je met 3 apparaten tegelijkertijd kijken, buitenshuis kun je met 2 apparaten tegelijkertijd kijken. Het aantal kijkers via de tv-ontvanger telt hier niet in mee.

 

Films & Series kijken in On Demand

89f01d20-bf13-4624-91b0-a9a06f692933.png

 

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?

Op de startpagina van de Interactieve TV website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Ook kun je boven in beeld klikken op ‘Films’ of ‘Series’. Daarnaast kun je een film of serie zoeken via 'Zoeken'. Op de website vind je bovenin het scherm klikken op het vergrootglas en zoeken op titel. Vooral als je het Pluspakket of Videoland hebt, is er een rijk aanbod aan films en series om te bekijken.

 

Kan ik video’s hervatten?

Het hervatten van video’s kan alleen tussen de app en de website onderling. Tussen de tv-ontvanger en de app/website vindt er nog geen synchronisatie plaats.

 

Kan ik ook video’s huren?

Ja, je kan ook video's huren via tv.kpn.com. Niet via de apps.

 

TV Gids en Terugkijken

De nieuwe tv gids

 

Wat kan ik vinden in de TV Gids?

De TV Gids geeft een overzicht van alle programma’s van de afgelopen 7 dagen en de komende 5 dagen. In de TV Gids kun je ook eenvoudig de programma’s vinden die beschikbaar zijn voor ‘7 dagen terugkijken’. Dit is herkenbaar aan het oranje icoontje onder het programma.

 

Hoe kan ik een programma terugkijken?

Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan het oranje icoontje onder het programma.

 

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?

Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspoelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

 

Begin gemist en Live pauzeren

Sinds 28 januari 2019 is het mogelijk om Begin gemist, en Live pauzeren te gebruiken. Indien Begin gemist is toegestaan bij het betreffende programma kan je op het icoontje linksonder in de player klikken. Het programma begint dan opnieuw.

Live pauzeren werkt zoals je wellicht al zou verwachten. Tijdens het kijken van een programma zie je de pauzeknop in het midden van je scherm.

 

Opnames

 

Hoe kan ik een programma opnemen?

Als je het Opnemen pakket hebt, kun je programma’s opnemen. Op de detailpagina van het programma vind je de mogelijkheid om het programma op te nemen. Je kunt van alle kanalen die in je abonnement zitten een opname inplannen. 

 

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?

Op de iTV website kun je geplande opnames annuleren op de detail pagina. Verwijderen van opnames is ook mogelijk. Klik bij de opname op de 3 puntjes en kies voor "verwijderen".



Zijn er vragen, of wil je gewoon laten weten wat je van de nieuwe iTV website vindt? Laat het hieronder weten!

 

Laatste update:  januari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

792 reacties

Dat kan prima zijn, maar het blijft behelpen. Edge is verreweg de snelste en veiligste browser onder Windows 10 en dus wordt bij ons geen Chrome en/of Firefox gebruikt.Nee, het is duidelijk dat jij geen Chrome/FF gebruikt bij jouw Windows 10.Ik ook niet en velen met mij. Een "eenvoudige" gebruiker zonder technische know how zal niet zo snel een andere browser installeren.
Reputatie 7
Badge +25
Ik ook niet en velen met mij. Een "eenvoudige" gebruiker zonder technische know how zal niet zo snel een andere browser installeren.Daar ben ik het volledig mee eens.
Het blijft sowieso behelpen voor niet-Windows gebruikers, de website werkt alleen onder Google Chrome.
En Firefox. Ik ben een niet-Windows gebruiker (MacOS) en Chrome werkt prima daarop.


Ik ben een Linux-gebruiker. In Ubuntu 16.04 en Ubuntu 18.01 werkt de interactieve tv-website bij mij ook niet onder Firefox. De oude site deed het niet omdat het installeren van Silverlight vereist was, op de nieuwe site start de interactieve tv wel op, maar krijg ik alleen een stilstaand beeld onder Firefox
op de oude site was er nog de mogelijkheid om snel tussen zenders te schakelen en ook de mogelijkheid om te verversen bij vastlopen.
Je bedoelt denk ik het snel schakelen bij een niet-volledig scherm? Goed punt! Over het verversen begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd. Maar eigenlijk moet het al niet vastlopen natuurlijk.

Met snel schakelen gaat het inderdaad om een niet-volledig scherm.
Met verversen bedoel ik de pagina vernieuwen in de browser (Ctrl-R). Op de oude site kwam je dan netjes terug op de zender die je aan het kijken was, waarbij het vastlopen (stilstaand beeld) weer opgelost was. Op de nieuwe site beland je na verversen op de startpagina, waarna je opnieuw de zender moet opzoeken die je aan het kijken was.
Net zoals op de oude website, loopt de interactieve tv bij mij nog regelmatig vast (en dat ligt niet aan mijn internetverbinding want tijdens het vastlopen blijven alle andere programma's zoals browsers, e-mail etc. zonder problemen draaien).
Dat is niet is niet de bedoeling natuurlijk. Dat je wel kan e-mail zegt niet zoveel over het vastlopen bij tv kijken. Je kan bij de instellingen de kwaliteit instellen. Op welke staat ie? Wellicht loopt het soepeler als je 'm iets lager instelt. Verder ben ik ook benieuwd naar een speedtest op die pc want in mijn ervaring (tot nu toe) is de website wel stabiel..

De kwaliteit instellen had ik nog niet eerder gezien, die staat op 'gemiddeld' (ik denk dat dit de standaard instelling is). Ik zal het eens proberen met instelling 'laag'.
Ik bezoek de website overigens niet via een pc maar via een laptop met draadloos wifi, dus misschien is dat nadelig voor de snelheid/stabiliteit. Verschillende speedtests (waaronder die van KPN) geven steeds een waarde van zo'n 20 Mbps als downloadsnelheid.
De door mij genoemde e-mail is inderdaad niet zo'n handig voorbeeld, maar ik wilde alleen aangeven dat ik met geen enkele andere toepassing problemen heb met vastlopen. Ook niet bijvoorbeeld met het bekijken van video via YouTube of andere kanalen.
Het blijft sowieso behelpen voor niet-Windows gebruikers, de website werkt alleen onder Google Chrome.En Firefox. Ik ben een niet-Windows gebruiker (MacOS) en Chrome werkt prima daarop.Dat kan prima zijn, maar het blijft behelpen. Edge is verreweg de snelste en veiligste browser onder Windows 10 en dus wordt bij ons geen Chrome en/of Firefox gebruikt.Mee eens. In Edge een vloeiende weergave van het beeld. In Chrome hakkelt het een beetje en in Firefox nog iétsje meer. Áls ik al buiten de tv ontvanger om zal kijken zal het vooralsnog bij voorkeur via Edge zijn. Helaas dus nog met de oude versie. Maar voordeel is dat als het voor Edge wel beschikbaar is dat er waarschijnlijk wel diverse hier genoemde bezwaren verbeterd zullen zijn 🙂
Beste Peter,
Ik snap nog steeds niks van de reclame over iTV, het is pure oplichting.
Een website die middels klantgegevens een streaming dienst aanbied, echter geen youtube infra.
Al zou je 500/500 glas verbinding hebben is het maximale 720p zonder weg vallen (blokkerig beeld) als digitenne.
Alleen voor bepaalde browsers beschikbaar zet iedere ICT'r aan het denken, is er ooit gedacht dat linux gebruikers het zelfde type browser gebruiken, en moeten fratsen uit halen om een variant silverlight van windows aan de praat te krijgen. Jaren 90 rommel noemen we dit, nu nieuwe versie ja ja wat codecs erin gefrommeld voor audio, maar zeker geen peer to peer streaming. Vind het ook absurt dat er in 2018 door de kpn nog steeds tv ontangers uit 2011 geleverd worden (Telfort ook KPN levert dezelfde rommel), soort van schoutcast wifi local streaming had er allang in moeten zitten, ipv van klanten naaien voor een paar euro per maand om een kopie kastje aan te sluiten. Los van het fenomeen waarom kijken mensen nog tv, bak reclame ellende, we kijken uitzendinggemist.net zonder reclame dit ter zijde. Stop met reclame maken wat nooit zal werken, telefoon abbonees op kosten jagen met hun data bundel.

Is dat een opname? Of terugkijken via de gids?

Wat je aangeeft over het inzoomen klopt inderdaad. Zodra je weer uitzoomt krijg je wel weer beeld als het goed is.


@Paul_
Het gaat om het 'terugkijken' via de gids, geen opnames. Ik heb verschillende programma's van vooral de NatGen en Discovery channels bekeken, maar ook een van Net5 (Major Crimes) die halverwege een error gaf.

Begrijp ik het goed dat het de bedoeling is dat je op een PC de player niet mag vergroten en dus vast zit aan de (kleine) standaard of full screen?

Het scrollen door de gids is ook een dingetje. Bij één beweging van het muiswieltje springen de programma's op en neer of blijven 'scrollen'.
@Paul_

Nog een voorbeeld:
NET5, Major Crimes, Zaterdag 25 augustus 22:50
Bij het terugkijken krijg ik consequent op nog een 55 minuten over een foutmelding. Ik heb hem 3 keer bekeken en krijg steeds op hetzelfde moment de error.
De nieuwe site werkt niet erg lekker. Scherm wordt continue gerefresht, word je helemaal dol van. Als ik dan toch gauw probeer te klikken op een programma krijg ik de melding "met dit abonnement is het bekijken van dit programma niet mogelijk (400-10173). En intussen blijft ie lekker refreshen (1x per seconde oid). Toch maar weer terug naar de oude, als ik die nog kan vinden 😃
BlueAdept. De oude versie is hier te vinden totdat de nieuwe ook voor Edge en Safari beschikbaar is. Dan gaat de oude uit de lucht.
https://portal.itvonline.nl/

Zie ook het STARTBERICHT van dit topic.
Ik krijg steeds vastlopers bij het tv kijken, hij blijft hangen, het maakt niet uit bij groot of klein beeld. Ik heb een laptop met de nieuwste chrome versie erop en de resolutie in ITV al op laag staan. Ik gebruik een draadloze wifi verbinding. Met andere programma's heb ik geen problemen. Kan het nog ergens anders aan liggen?
Reputatie 1
Nou, nou, nou... er is weer een hele nieuwe applicatie gebouwd... alles overboord gegooid. Waarschijnlijk is er alleen gekeken of het werkt en niet gedacht aan gebruiksvriendelijkheid.
Het enige goede nieuws is dat er tussen drie streams gekozen kan worden en dus ook voor minder kwaliteit en dataverbruik.
Waardeloos is dat de webapplicatie totaal geen geheugen heeft.
Wanneer je een stukkie gekeken hebt en vervolgens weer terug gaat, sta je weer bovenaan de pagina. Wil je van Fox 1 naar Fox 2 ben je wel even bezig. Of als je vastloopt: bij verversen ga je naar het totaalscherm en kan je weer helemaal omlaag scrollen. Als je het geluid hebt aangepast, ben je die aanpassing ook kwijt.
Er moet nog een hoop gebeuren, jongens en meisjes.
Als Telfort klant hebben wij ook de beschikking over deze vernieuwde site en app.
Ik ben een andere app gewend tot de site had in niet eens toegang. (Oude glasvezel propositie)
Nu na een verhuizing dus ook deze versie, ik moet toch over beide zowel de website als de app een noot van kritiek uiten. Namelijk het niet efficient gebruiken van alle beschikbare pixels.
3 zenders op de nieuwe website, in de app zie ik er nog minder.


Tegenover deze lijst dan heeft deze laatste toch mijn voorkeur, ik heb dit op het Telfort forum dan ook als verbeterpunt aangegeven.

Ik weet niet of het al aan bod is geweest hier maar

In Firefox werkt 'volledig scherm' niet. Blijft briefkaartformaat.
En áls het dan eindelijk lukt bevriest het beeld na enkele seconden.

Dacht, ach probeer het eens uit. Maar nee. Het wordt en blijft hier toch de ontvanger.
Reputatie 3
Badge +2
Hmm 🤔
Op mijn Firefox werkt volledig scherm wel (laatste versie)
Ik heb, helaas, wsl niet de allersnelste pc. Denk ik. Gebrek aan € helaas.
Reputatie 7
Badge +25
@Troela: De "Error decoding media" bij terugkijken via de gids/opnames wordt uitgezocht door het tv-team. Het is nog niet helemaal duidelijk wat de exacte oorzaak is dus ik weet nog niet wanneer het daadwerkelijk opgelost is. Ik had het afgelopen weekend zelf ook bij een opname, en ik startte de opname opnieuw, en spoelde door tot vlak na waar ik die melding kreeg. Toen ging ie wel goed verder afspelen. Dank voor de tip en alle info! ;)

De nieuwe site werkt niet erg lekker. Scherm wordt continue gerefresht, word je helemaal dol van. Als ik dan toch gauw probeer te klikken op een programma krijg ik de melding "met dit abonnement is het bekijken van dit programma niet mogelijk (400-10173). En intussen blijft ie lekker refreshen (1x per seconde oid). Toch maar weer terug naar de oude, als ik die nog kan vinden :D
Dat is wel heel apart. Ik herken dit probleem overigens niet. Welke OS en browser gebruik je? Is het de laatste versie van Chrome of FF? En krijg je die foutmelding bij elke zender?

Ik krijg steeds vastlopers bij het tv kijken, hij blijft hangen, het maakt niet uit bij groot of klein beeld. Ik heb een laptop met de nieuwste chrome versie erop en de resolutie in ITV al op laag staan. Ik gebruik een draadloze wifi verbinding. Met andere programma's heb ik geen problemen. Kan het nog ergens anders aan liggen? Het enige wat ik zo kan bedenken is de internetsnelheid. Wat haal met deze speedtest?

@Galdor68: Goede feedback, mee eens. We bundelen alle feedback en sturen het door.

@PeterG: Je gebruikt de nieuwste versie van FF ga ik vanuit?
@PeterG: Je gebruikt de nieuwste versie van FF ga ik vanuit?
Yep. Gebeurt automatisch.

Maar ik vind het niet zo'n punt. Ik zie een computer (of tablet of phone) nog steeds niet als televisietoestel. Als ik maar elders opnamen kan inplannen voor thuis.
Ach, ben nog uit de tijd dat je één zwart wit toestel in huis had. Er waren ook nog maar 2 zenders toen. En niemand klaagde dat ze er nog meer zenders bij wilden. Dat is tegenwoordig wel anders: nooit genoeg kennelijk.
Reputatie 1
Waar zijn de nieuwe films te vinden in het pluspakket van september?
Ik kan deze niet vinden in de nieuwe ITV online browser app.
Zijn er wel nieuwe films?
Reputatie 7
Badge +25
Update 04-10-2018
Goedemorgen! Vandaag is er een update uitgevoerd voor de iTV website. Dit zijn de belangrijkste:
  • Verwijderen van opnames: In ‘Mijn opnames’ kun je vanaf nu opnames die al zijn afgelopen, verwijderen via de drie puntjes. Klik op die drie puntjes aan de rechterkant en kies voor ‘verwijderen’ of ‘Verwijder de serie opname’
  • Verbeteringen in de snelheid van de gids: De snelheid van de TV Gids is verbeterd en je kunt nu sneller wisselen tussen zenders
  • Ondersteuning voor kleinere schermen: Als je de website bezocht op een kleiner scherm kreeg je de melding: “Download de app of vergroot je scherm”. Uit de feedback op de website bleek dat dit niet voor iedereen even duidelijk was en dus hebben we dit verbeterd. Bezoek je de website op een laptop of desktop? Dan kun je de website altijd gebruiken, ook op een kleiner scherm. Als je de website bezoekt op een klein scherm zul je onderin scroll-balken zien. De “Download de app”-pagina wordt alleen nog getoond als je de iTV website bezoekt met een telefoon of tablet.
  • Andere kleine verbeteringen m.b.t. snelheid en geschikt maken voor Chrome-browser versie 70 (Chrome Canary).

04-09-2018
Hoi!

Alle feedback die jullie hier (en bij Telfort) hebben gedeeld hebben we laten landen bij het iTV-team. 3 dingen die ik (alvast) kan delen die gaan komen:

- Het probleem van de melding dat je "het scherm moet vergroten (of de app moet downloaden)" bij een resolutie van 1024(x768) is inmiddels opgelost. Als je minstens een resolutie van 1024 hebt zou je die melding niet meer moeten krijgen en kan je de website gewoon gebruiken. Kleiner dan 1024 krijg je wel die melding. Dat brengt me bij het tweede punt:

- Een ding dat vaak wordt genoemd is dat als je de browser verkleint (of inzoomt) dat je de melding krijgt dat je het scherm moet vergroten (of de app moet downloaden). Dit wordt aangepast zodat er naar het OS gekeken wordt i.p.v. de schermresolutie. Dat betekent dus dat Windows tablets en laptops/desktops dan ook gebruik kunnen maken van de website als je scherm kleiner is dan 1024 pixels.

- Bij volledig scherm de mini-gids in beeld krijgen: op dit moment dien je rechtsboven op het icoontje te klikken voor de mini-gids. De (logische) suggestie was bijvoorbeeld dat de mini-gids ook tevoorschijn komt bij een mouse-over. I.v.m. toekomstige functies is dat niet al te praktisch (daar later meer over) dus is er voor gekozen op de mini-gids te kunnen navigeren met de pijltjes-toetsen. Pijltje omhoog = gids openen, pijltje omlaag = gids sluiten. (En pijltje links = vorige zender, pijltje rechts = volgende zender)

Ik kan geen exacte tijdslijnen geven maar de bovengenoemde zaken zullen naar alle waarschijnlijkheid niet heel lang op zich laten wachten. Andere punten die jullie hebben genoemd worden meegenomen in de verdere ontwikkeling maar daar kan ik nog geen uitspraken over doen. Maar weet wel dat ze bij de ontwikkelaars bekend zijn.
Reputatie 7
Badge +25
Nieuwe Pluspakket films komen niet per se per maand maar dat is een doorlopend iets. Wel lichten we elke maand een paar uit. Check bijvoorbeeld dit topic: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/alles-over-het-pluspakket-van-kpn-433558

Of misschien begrijp ik de vraag niet helemaal goed @Purrr?
Reputatie 1
Bedankt voor de link.
Afgelopen jaar waren er steeds rond de eerste van een nieuwe maand nieuwe films in het pluspakket.
Deze maand kon ik deze niet vinden(ook niet op de oude portal)
Kijkend naar de link verschijnen er films in september, echter veel(of wellicht alle?) van deze films zijn al beschikbaar...
Waarom. zg. nieuwe films aankondigen die er al zijn?: zoals Philomena, FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM, PACIFIC RIM, etc.
Reputatie 7
Badge +25
Uitgelicht is niet hetzelfde als nieuw inderdaad. Soms zijn het nieuwe, soms populaire, en soms films/series die juist binnenkort verdwijnen. Vaak is het een combinatie van dat.

Ik heb even voor je gekeken en het toevoegen en vervallen van films/series is doorlopend en niet (alleen) per de eerste van de maand (ook niet afgelopen jaar). Maar ik snap wel waarom je dat zo ervaart omdat 'Uitgelicht' wel maandelijks vernieuwt.
Reputatie 1
Dank voor jouw aantwoord.
Feit blijft dat er zg. nieuwe films aangekondigd worden met specifieke data in september die ik allang gezien heb via KPN.