Beantwoord

Decoder verschijnt onterecht als youtube chromecast device

  • 17 February 2021
  • 9 reacties
  • 107 keer bekeken

Ik heb gemerkt dat het mogelijk is om vanuit een youtube app op een telefoon/ipad te casten naar de TV waar de KPN decoder op is aangesloten. De naam van de TV ontvanger/ decoder (en niet die van de TV zelf) verschijnt dus in de lijst van cast devices in de youtube app ook al heb je geen connectie met dit netwerk!  Dit lijkt me een aardig security risico en is alleen zo met de youtube app voorzover ik kan zien. 
Aangezien wij een apart gastenverblijf hebben kan dit tot vreemde situaties leiden :-)

Ik heb van alles geprobeerd maar zie geen manier om de TV ontvanger/ decoder onzichtbaar te maken voor een mobiele youtube app. Wie weet raad? 

Wilde al kijken of ik de youtube app van de decoder kan verwijderen maar dit lijkt ook niet te kunnen?

icon

Beste antwoord door wjb 9 March 2021, 21:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Tetje12! Waar bij het koppelen naar gekeken wordt door de apparatuur is of alle apparaten op hetzelfde netwerk zitten. Zolang alle apparaten dus op hetzelfde netwerk zitten kunnen deze elkaar vinden. De enige manier om die verbinding te hebben is door met een internetkabel aangesloten te zijn of het wachtwoord voor de wifi te hebben. Dit is de controle die ervoor zorgt dat niet zomaar iedereen naar de apparatuur kan streamen. 

Afhankelijk van het type Experiabox dat je hebt kan je gebruik maken van een gastnetwerk. Gasten die hier gebruik van maken hebben geen volledige toegang tot het netwerk maar kunnen nog wel internet gebruiken. Laat je weten of het hiermee gelukt is?

Hallo Bram..Dank voor je reactie… maar waarom gaat het alleen bij youtube niet goed? Het gastenverblijf zit op een ander netwerk wat met een vaste kabel op de experia is aangesloten (niet via gastennetwerk). Alle andere apps die kunnen streamen zien geen apparaten die op het hoofdnetwerk zitten behalve de youtube app. 

Reputatie 7
Badge +17

@Tetje12 zou je kunnen aangeven om welke apparatuur het gaat die je met de kabel hebt aangesloten? En begrijp ik dus goed dat als je in het gastenverblijf met een telefoon op de wifi bijvoorbeeld Netflix kijkt dat je niet de mogelijkheid krijgt om te streamen, maar dat als je YouTube kijkt dat het dan ineens wel lukt?

Ja klopt. Alleen met de youtube app op een telefoon/ ipad is het mogelijk om de tv van het woonhuis te kiezen, alle andere apps die naar een tv kunnen casten zien niet onze tv in het woonhuis. Het lijkt haast alsof de youtube app op een telefoon direct connect met de youtube app op de decoder…? Qua installatie: het gastenverblijf heeft een eigen wifinetwerk via een netgear extender die met vaste ethernet kabel op de experia is aangesloten. Ons woonhuis heeft een eigen wifi-netwerk wat met een eigen router op de experia is aangesloten (ook via ether kabel). 

 

Aanvulling: De netgear extender staat ingesteld als apart wifi access point

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb het nagevraagd maar ondanks dat je het wifi netwerk hebt ingesteld via de Netgear extenders blijft het gaan om hetzelfde netwerk. Ik heb dus op dit moment ook geen oplossing voor het probleem. Wel is de vraag begrijpelijk en gaan we dit signaal doorgeven om te zien of we hier iets mee kunnen doen. 

Hallo Bram,

 

Dank voor het uitzoeken. Als ik het gastenverblijf via het gastennetwerk aansluit op de experia zou dit dus niet meer mogelijk moeten zijn met de youtube app? 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo Bram,

 

Dank voor het uitzoeken. Als ik het gastenverblijf via het gastennetwerk aansluit op de experia zou dit dus niet meer mogelijk moeten zijn met de youtube app? 

Maar dat kan alleen via WiFi. Je kunt geen apparaat bekabeld op het gastennetwerk aansluiten. 

Heeft die Netgear extender geen eigen gastennetwerkinstellingen?

Reputatie 7

Je kunt geen apparaat bekabeld op het gastennetwerk aansluiten. 

Tenzij je kiest voor een FRITZ!Box, dan kan je namelijk een LAN poort aan het gastnetwerk toewijzen.

Ook kan je kiezen om in het gastenverblijf een router te zetten zodat daar een eigen gescheiden netwerk ontstaat.

Vanuit veligheidsoogpunt is het overigens beter om een FRITZ!Box te gaan gebruiken en een LAN poort als gastnetwerk in te richten.