Beantwoord

Defecte decoder/ontvanger

• 31 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 141 keer bekeken

De KPN helpdesk (0402) begrijpt in het geheel niet hoe een geluidsverbinding werkt !
Ik werk reeds meer dan 40 jaren als electronicus / geluidstechnicus en weet echt wel
waarover ik het heb.

De afstandsbediening werkt, maar de decoder (ontvanger) reageert in het geheel niet
op de volumeregeling.
Niet hoger niet lager en geen mute is te bedienen.
Als je 0402 belt, willen ze het merk van de TV weten.
Wat heeft het merk van de tv er mee te maken, als de ontvanger defect is ?
De audiouitgang van de ontvanger gaat naar de versterker, dus heeft de tv er niets mee
te maken !
Maar niemand wil dat begrijpen.
Nog meer die zulke ervaringen hebben ?
Groetjes,
Eddie
icon

Beste antwoord door Henk2304 31 oktober 2018, 16:38

Voor alle duidelijkheid: op de KPN iTV-ontvangers (tuners) zelf kun je het geluidsvolume niet wijzigen. Het audio/video-signaarl wordt via HDMI aangeboden aan de tv-ontvanger. Door de juiste snelcode, die hoort bij het tv-toestel waarop de KPN-ontvangers is aangesloten, in te voeren op de AB van KPN wordt die AB gekoppeld aan de tv. Als dat goed gedaan is zal de tv vervolgens reageren op volume, mute en bronselectie (het knopje recht onderop de AB). Bovendienkun je dan met de TV-knop links bovenop de AB de tv aan- en weer uitzetten. Met de rechterknop bovenop de AB zet je allen de KPN-ontvanger uit of aan.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hallo @Eddie2
De volumeregeling op je afstandsbediening werkt alleen op je TV
Daarom de vraag welke TV je hebt.
De decoder heeft gewoon een vaste volumestand die je niet kunt verstellen met de afstandsbediening.
Maar als het tv-volume verandert, verandert er niets aan het volume op de luidsprekers,
DUS, KUN JE HET VOLUME NIET WIJZIGEN.
Reputatie 7
Badge +19
Rustig Eddie, schreeuwen heeft geen nut
De ontvanger is bedoeld om op je TV aan te sluiten.
De afstandsbediening kun je het volume mee regelen van de TV na invullen van de juiste code voor je TV.
Men is er van uit gegaan dat de tv-ontvanger op de Tv wordt aangesloten.
Dus helaas, maar er is geen mogelijkheid om het geluid van de ontvanger zelf te regelen.
Reputatie 7
Voor alle duidelijkheid: op de KPN iTV-ontvangers (tuners) zelf kun je het geluidsvolume niet wijzigen. Het audio/video-signaarl wordt via HDMI aangeboden aan de tv-ontvanger. Door de juiste snelcode, die hoort bij het tv-toestel waarop de KPN-ontvangers is aangesloten, in te voeren op de AB van KPN wordt die AB gekoppeld aan de tv. Als dat goed gedaan is zal de tv vervolgens reageren op volume, mute en bronselectie (het knopje recht onderop de AB). Bovendienkun je dan met de TV-knop links bovenop de AB de tv aan- en weer uitzetten. Met de rechterknop bovenop de AB zet je allen de KPN-ontvanger uit of aan.
Het domme daarvan is, dat je helemaal NOOIT het volume kunt regelen, want het geluid
loopt helemaal niet via de TV.
De audiouitgang van de decoder wordt verbonden met de versterker, en gaat daarna naar
de luidsprekers. Wat heeft dat dan nog te maken met de TV ?
Dus ook met de AB van de TV kun je het volume niet aanpassen, evenmin met de witte
AB van KPN.
Dus, ook al is die KPN-AB 'aangepast' aan de TV, zal het volume niet zijn te wijzigen.
Reputatie 2
Beste Eddie,

Waarschijnlijk kan je het volume van je versterker wel aanpassen. Dat is dan de manier om het volume te wijzigen zoals jij het hebt aangesloten. Ik heb zelf mijn versterker aangesloten op de analoge uitgang van mijn TV. De TV-ontvanger is via HDMI aan de TV gekoppeld. Op deze manier kan ik prima met de witte afstandsbediening het volume regelen en loopt het geluid ook altijd synchroon met het beeld.

Mijn tip: sluit je versterker aan op de (hoofdtelefoon)uitgang van je TV en stel de afstandsbediening correct in voor jouw merk TV (zie handleiding). Misschien moet je de uitgang van je TV nog wel goed instellen (vast of variabel volume).

Groet,

Martijn
Reputatie 7
Ik heb mijn TV ontvanger op twee manieren met mijn Home Cinema Set verbonden.
1) Via een optische kabel rechtstreeks naar de Home Cinema Set
2) Via de hdmi-ARC/CEC aansluiting van de televisie

De Home Cinema Set is zo ingesteld dat het signaal over hdmi-ARC prefereert boven signaal op de optische kabel. (Home Cinema Set schakelt automatisch naar de hdmi-ARC ingang.)
Bij televisie kijken loopt daardoor het geluid via de televisie naar de Home Cinema Set terwijl bij het luisteren naar de radio het geluid via de optische kabel rechtstreeks naar de Home Cinema Set loopt.
Het voordeel is dat de televisie niet aan hoeft te staan bij het naar de radio luisteren.
Het nadeel is dat we een andere afstandsbediening gebruiken voor het radio luisteren omdat de afstandsbediening van KPN alleen het volume van de televisie kan regelen en via hdmi CEC daarmee ook van de Home Cinema Set. Maar daarvoor moet de televisie dan natuurlijk wel aan staan.

Reageer