Beantwoord

Derde tuner voor radio te weinig bandbreedte

• 13 augustus 2018
  • 18 reacties
  • 262 keer bekeken

In mijn woning is enkel een DSL-aansluiting in mijn meterkast. Daarvandaan heb ik middels een Experiabox V10 in 2 verschillende ruimtes in mijn woning en via een Arris decoder 2 x een interactieve T.V. aangesloten.
Mijn oude tuner/versterker kon ik niet gebruiken totdat ik erachter kwam dat ik via de Arris decoder TOCH mijn tuner/versterker kan gebruiken. Simpel, dacht ik, ik huur gewoon een derde Arris decoder voor mijn tuner/versterker. Mispoes, volgens de klantenservice van KPN mag ik maar 2 decoders aansluiten i.v.m. het te ver wonen van een wijkcentrale. KPN kan dan de beoogde kwaliteit niet garanderen ondanks mijn toezegging dat ik nooit al die apparaten tegelijk aan heb staan. Ik heb daarna een digitenne gehuurd en deze op een van de T.V'-s aangesloten. De vrijkomende Arris decoder heb ik aangesloten op mijn tuner/versterker. Niets aan de hand hoor ik u zeggen, want je kunt nu naar je muziek luisteren. Dat klopt, maar de met Digitenne aangesloten T.V. is nu niet meer Interactief en hierop kan ik ook geen herhalingen bekijken. Ik zou uit de brand zijn met een derde Arris decoder. De Experiabox heeft 3 aansluitingen hiervoor. Echt klantvriendelijk van KPN vind ik dit niet als je in aanmerking neemt welke producten ik allemaal van KPN afneem! Wie heeft er voor mijn "probleem" een oplossing. Alvast bedankt voor het meedenken.

admin: titel aangepast ivm vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Erwin_ 16 augustus 2018, 10:21

Helemaal goed! Ik ben er ook gelijk ingedoken en ik kwam er achter dat er al een case loopt. Ik heb zojuist gechat met de collega die jouw zaak behartigt. (binnengekomen via klachtenkompas) We waren het er beide over eens dat we jou dat van harte gunnen en als we de een mogelijkheid zien laten we die zeker niet onbenut. Maar de kans is érg groot dat de techniek het niet toelaat. Mijn collega heeft het verzoek nu uitstaan bij de technische dienst. Het is niet verstandig dat ik hier nog tussen ga zitten en ik stel voor dat we de uitkomst daarvan afwachten.
Wie weet is de eerder genoemde wereld van DAB ook iets voor jou. Zoals je merkt hebben we daar op het forum in ieder geval een paar enthousiaste mensen van rondlopen die je graag helpen bij het opzetten van zo'n systeem. Uiteraard alleen als het je wat lijkt. Fijne dag! 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Het zou voor de hand liggen als kpn een decoder zou leveren voor alleen radio, dat gebruikt maar een klein beetje data immers.
Maar, als je daar niet op wil wachten dan is er een internet radio (via wifi of niet), DAB+ radio, of evt een FM radio (met antenne).( op aflopende volgorde qua hoeveelheid stations)
Afhankelijk van waar je naar wil luisteren dus.
Een digitenne ontvanger geeft ook radio, dat is hier de meest gebruikte functie (nog even 😞 )
Evt zonder abonnement, voor NPO, regionaal en funx.
bedankt voor je reactie! Het leveren van een decoder is het gemakkelijkst. Kost €5,- per maand. Een kwalitatief goede Dab+ radio kost zo'n €300,- Kun je lang voor huren en Dab+ is nog in ontwikkeling en geeft niet de verzekering dat je overal goede ontvangst hebt. De mensen die al een Dab radio hadden werden ook van het ene op het andere moment geconfronteerd dat deze niet meer bruikbaar was.
Ik hoop op "coulance" van KPN om mij gewoon een decoder te sturen. Keep It Simple
Reputatie 7
Badge +10
Met buitenantenne kun je dab in heel nederland ontvangen, het vervelende is (om het zacht uit te drukken ! ! ! ) dat er nagenoeg geen dab ontvangers zijn met een antenne ingang, en met een spriet krijg je idd wat ik noem het gezeur over de laatste meters, buiten goed, binnen niet.
Of je moet idd een fors bedrag uitgeven.
De dab(zonder plus) is toch al weer lang geleden ondertussen, ik heb er ook nog een staan, was een kostbaar ding toen, nu alleen als versterker in gebruik.
Maar in jouw geval zou ik toch een internetradio overwegen, ik luister vaak via de (deze) pc maar ik wil ook een internetradio er bij, lekker simpel, 1 kastje voor 1 functie, maar ik kan nog steeds niet het ideale type vinden, maar ik zoek ook niet erg hard.
Het zijn allemaal vreemd vormgegeven (niet stapelbaar !) apparaten en heel lastig om te te zien welke functies er wel en niet op zitten.
Het liefst hoor ik van een andere kritische vriend/kennis dat hij/zij heel tevreden is over een bepaald type, (die dan vervolgens niet meer leverbaar is 😕 )

O ja, is het bij jou nog een idee om de audio van de tv kamer naar de radio kamer te verbinden, evt met een afstands-bedien verlenger, bv van marmitek.
Elke maand €5,- zou mij niet erg aan staan.
Ik ben een volslagen digibeet dus waar jij het over hebt zegt me niets. Ik heb advies gevraagd aan verschillende installateurs en deze komen allemaal met een andere oplossing. Ik geef toe, mijn persoonlijke situatie is niet standaard maar wel eenvoudig op te lossen! Ik wil geen kabels zichtbaar door mijn huis hebben. Net zoals in mijn vorige mailtje hoop ik dat KPN mij toch die decoder levert. Ik overweeg om een klacht in te dienen via het klachtenkompas van de Consumentenbond en als de reactie van KPN mij niet bevalt naar een andere provider om te kijken.
Reputatie 7
Badge +10
Aha, nog 1 vraag, gaat het je om bepaalde cq welke radio stations ?
Volgens mij is je situatie niet zo vreemd, je wil kunnen radio luisteren.
Als etherradio (dab of FM) geen optie is dan is wifi-radio dat iig wel.
Reputatie 4
Badge +3
Ik gebruik een simpele, maar kwalitatief behoorlijk goede DAB+ ontvanger van Argon die ik op mijn Denon receiver heb aangesloten:

https://www.hifiklubben.nl/stereo/tuners-en-tafelradios/argon-dab-adapter-3-dab-tuner/

De tuner levert prima geluidkwaliteit en heeft een F-connector op de achterzijde om een fatsoenlijke antenne op aan te sluiten. En dat voor nog geen 80 euro. Hier in Rotterdam is een buitenantenne niet eens nodig (op een stukje draad ontvang ik al 60 zenders of iets dergelijks). Zit je wat verder van de zendmast, dan is deze antenne

https://www.radio-abe.nl/antennes/dab-antennes/antenne-triax-fm-1-dab.html

vaak al meer dan genoeg voor storingsvrije ontvangst.
Bedankt voor de reacties en het meedenken! Ik luister graag naar zenders waar ik niet gestoord wordt door allerlei presentatoren die van alles en nog wat kletsen om het uur vol te krijgen en waar je om de haverklap met reclame om (in) je oren wordt geslagen. Een buitenantenne is geen optie. Ik zal de suggestie v.w.b. de stereo/tuners eens bekijken. Ik moet namelijk ook rekening houden met externe speakers welke aangesloten moeten worden vanaf mijn tuner/versterker op losse speakers welke in het plafond gemonteerd zitten. Wat een gedoe allemaal zeg alleen omdat KPN dwars ligt!
Reputatie 7
Badge +10
Als je nu een werkende opstelling hebt, de versterker luidsprekers, dan kun je daar zonder probleem van alles op aansluiten, middels de tulp stekers, evt met verloop naar 3,5mm plugje (hoofdtelefoon).

NB, ik luister juist naar wel gepraat en geen muziek, maar de reclame sla ik ook graag over.
dank je wel voor de tips!
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Embe. Ik heb het allemaal met belangstelling gelezen en ik kan me jouw wens heel goed indenken. Ik weet uit ervaring dat, ook al zou ik willen het mij niet gaat lukken om een extra tuner te bestellen. Het invoersysteem meet namelijk eerst de lijn en geeft aan de hand daarvan het aantal af te nemen tuners vrij. Zo te lezen liepen collega's daar bij jou ook al tegenaan.
Ik wil best voor je rondvragen of hier nog van af te wijken is maar ik wil je geen valse hoop geven. Kun je je profiel aanvullen met privégegevens? Dan ga ik kijken of er misschien ergens een oplossing is te vinden 🙂
hallo Erwin, fijn dat je me wilt helpen maar als ik in je bericht hierboven, profiel, aanklik i.v.m. aanvullen privé gegevens, krijg ik een niet bestaande pagina.
Reputatie 7
Badge +18
Excuus, Embe. Dat is mijn fout. Via deze link kom je in je eigen profiel. https://forum.kpn.com/settings/profile
Het is puur een voorzetje. Je kunt ook zelf rechtsboven op je naam klikken en dan kom je er ook! Geef je me een seintje als je de gegevens hebt ingevuld? (zijn alleen voor jou en mij inzichtelijk, trouwens). 🙂
hallo Erwin, zojuist heb ik een aantal toevoegingen gedaan op mijn profiel.
Ik ga er vanuit dat dit voldoende is voor je?
vrl. gr. Embe
Reputatie 7
Badge +18
Helemaal goed! Ik ben er ook gelijk ingedoken en ik kwam er achter dat er al een case loopt. Ik heb zojuist gechat met de collega die jouw zaak behartigt. (binnengekomen via klachtenkompas) We waren het er beide over eens dat we jou dat van harte gunnen en als we de een mogelijkheid zien laten we die zeker niet onbenut. Maar de kans is érg groot dat de techniek het niet toelaat. Mijn collega heeft het verzoek nu uitstaan bij de technische dienst. Het is niet verstandig dat ik hier nog tussen ga zitten en ik stel voor dat we de uitkomst daarvan afwachten.
Wie weet is de eerder genoemde wereld van DAB ook iets voor jou. Zoals je merkt hebben we daar op het forum in ieder geval een paar enthousiaste mensen van rondlopen die je graag helpen bij het opzetten van zo'n systeem. Uiteraard alleen als het je wat lijkt. Fijne dag! 🙂
Reputatie 7
Ik zou in de situatie van Embe gaan voor een internetradio. Die kan je met kabeltje (cinch) gewoon op de versterker aansluiten. Heeft verder wifi / LAN. Geen huur, eenmalige aanschaf. En véél meer zenders dan de KPN ontvanger. Keuze 10.000en via internet 😉. Door de wifi geen antenne nodig (zit erin).

Veel internetradio's hebben ook DAB+. Dan sla je 2 vliegen, eh radiomogelijkheden, in 1 klap. DAB+ heeft als nadeel de antenne en vaak nog matige binnenshuis-ontvangst.

Goedkoopste oplossing is een Bluetooth ontvanger. Dan stream je de radiozender naar keuze van af bv. je phone naar je audioset.

Je kunt ook de digitenne als radio (tuner op de versterker) gebruiken en voor de tv's de Arrissen. Zijn beide tv's interactief en heb je radio.
de tip van Peter zal ik zeker gaan bekijken! Bedankt allemaal voor de serieuze reacties. Ik ben zelf ook weer bezig geweest met allerlei kabeltjes en aansluitingen met als resultaat dat ik Digitenne heb kunnen aansluiten op mijn tuner/versterker en het werkt. Weliswaar met een aantal beperkte zenders, maar toch.
Ik moet tevens vermelden dat ik ontzettend goed geholpen ben door een medewerker van KPN.
Nogmaals bedankt allemaal. Voor mij is dit item nu gesloten.
Reputatie 7
Badge +18
Dat doet me deugd, Embe! Dank voor je reply. Je vind op termijn vast een goede oplossing!
Reputatie 7
Badge +10
Ik zit me nog even te verwonderen over hoe dit gesprek gelopen is.
De vraagsteller wil graag radio luisteren en is bekend met de itv manier.
dwz, UTP (kpn-internetkabel) -> audio.
Ik draag in mijn/de eerste reactie een internetradio aan, die doet dat ook.

UTP->audio (of via wifi).
Later komt Peter ook met de internetradio, maar dan ook met uitleg er bij.
Ik wou maar even zeggen . . .

Verder hoop ik hier tzt te lezen wat je gedaan hebt en wat je gekocht hebt, als het een internetradio betreft.

Reageer