Devolo's omwisselen voor snellere

• 8 mei 2016
  • 10 reacties
  • 480 keer bekeken

Ik heb glasvezel en een KPN 100/100 verbinding. Sinds kort heb ik op de slaapkamer een 2e HD tv aangesloten. Beide tv's zijn verbonden via Devolo's die nog stammen uit 2010. Als er op beide tv's naar HD Glas zenders wordt gekeken (660+ kanalen) dan hebben de Devolo's het er moeilijk mee en hapert het beeld of bevriest soms helemaal. De Devolo's hebben de laatste software versie (4-4-0-05-2) maar dan nog zijn ze eigenlijk te langzaam hiervoor. Is er een mogelijkheid om deze oude Devolo's bij KPN om te wisselen voor nieuwere en snellere zonder dat ze een verhaal beginnen dat het eigenlijk allemaal goed zou moeten werken en dat ze een monteur willen langs sturen om eventueel de boel rechtstreeks te bekabelen?

10 reacties

Reputatie 7
Installeer de devolo Cockpit eens op een PC en bekijk eens de "werkelijke" snelheid tussen die adapters.

Neem de getoonde waarde met een korreltje zout want die wordt beduidend rooskleuriger getoond dan de werkelijkheid. De snelheid zou maar zo bij interferentie op het lichtnet tot zo'n 25% van de getoonde snelheid kunnen terugvallen.

Wat is de snelheid die je meet?

Bovenstaande kan dan al snel leiden tot haperingen. 

Die adapters zijn koop adapters, dus vervangen betekent domweg nieuwe kopen, maar let op: Ook met snellere adapters is succes absoluut niet gegarandeerd. Ik heb een tijd een Netgear AV500 set gebruikt en ook die zorgde soms voor haperingen.

Ik ben dan ook blij dat ik ruim een jaar geleden mijn volledige woning voorzien heb van CAT6 bekabeling. Sindsdien heb ik geen enkele hapering meer mogen ervaren.

Ik zou je dan ook oprecht willen adviseren om toch echt te kiezen voor de optie om een echte netwerkkabel aan te leggen. Als er een electriciteitsbuis met een oude coax kabel of een niet gebruikt telefoonsnoer naar die slaapkamer loopt, dan is de aanleg daarvan waarschijnlijk zeer eenvoudig.

Weet ook dat Internet en ITV rustig over één netwerkkabel mogen lopen, dus als je in de buurt van die TV al een computer bedraad hebt aangesloten dan kan je met een switch eenvoudig ook de TV ontvanger daar op aansluiten.

Reputatie 7
De Devolo's zijn gewoon koop. Mocht uit de test blijken dat ze niet 'snel' genoeg meer zijn dan kun je een nieuwe set gewoon kopen bij KPN. De Devolo's geeft KPN niet in huur of 'bruikleen'.

Via het lichtnet kunnen er altijd stoorbronnen zijn waar ook de nieuwste Devolo's (teveel) last van kunnen hebben.

Wat wjb al aangeeft: bekabeld is áltijd beter. Het is 1 x even wat werk. Als je switches e.d. gaat gebruiken let dan op de juiste specificaties voor o.a. iTV.

wjb schreef op 8 mei '16 om 12:08uInstalleer de devolo Cockpit eens op een PC en bekijk eens de "werkelijke" snelheid tussen die adapters.

Neem de getoonde waarde met een korreltje zout want die wordt beduidend rooskleuriger getoond dan de werkelijkheid. De snelheid zou maar zo bij interferentie op het lichtnet tot zo'n 25% van de getoonde snelheid kunnen terugvallen.

Die adapters zijn koop adapters, dus vervangen betekent domweg nieuwe kopen, maar let op: Ook met snellere adapters is succes absoluut niet gegarandeerd. Ik heb een tijd een Netgear AV500 set gebruikt en ook die zorgde soms voor haperingen.

Ik ben dan ook blij dat ik ruim een jaar geleden mijn volledige woning voorzien heb van CAT6 bekabeling. Sindsdien heb ik geen enkele hapering meer mogen ervaren.

Ik zou je dan ook oprecht willen adviseren om toch echt te kiezen voor de optie om een echte netwerkkabel aan te leggen. Als er een electriciteitsbuis met een oude coax kabel of een niet gebruikt telefoonsnoer naar die slaapkamer loopt, dan is de aanleg daarvan waarschijnlijk zeer eenvoudig.

Weet ook dat Internet en ITV rustig over één netwerkkabel mogen lopen, dus als je in de buurt van die TV al een computer bedraad hebt aangesloten dan kan je met een switch eenvoudig ook de TV ontvanger daar op aansluiten.

Snelheid is 156 Mbit/s en 179 Mbit/s.

https://

PeterG schreef op 8 mei '16 om 12:17uDe Devolo's zijn gewoon koop. Mocht uit de test blijken dat ze niet 'snel' genoeg meer zijn dan kun je een nieuwe set gewoon kopen bij KPN. De Devolo's geeft KPN niet in huur of 'bruikleen'.

Via het lichtnet kunnen er altijd stoorbronnen zijn waar ook de nieuwste Devolo's (teveel) last van kunnen hebben.

Wat wjb al aangeeft: bekabeld is áltijd beter. Het is 1 x even wat werk. Als je switches e.d. gaat gebruiken let dan op de juiste specificaties voor o.a. iTV.

OK, beetje jammer dat KPN zonder veel moeite je router of iTV kastje omruilt en de Devolo's niet, terwijl deze goedkoper zijn. Als ik dan toch moet kopen, kan ik dan ook andere Devolo's of soortgelijke apparaten in de winkel kopen en die gebruiken of ben ik echt gebonden aan die KPN Devolo's? 

Reputatie 7
Badge +13
Mijn advies blijft vaste kabels.

Dan ben je gegarandeerd van een goede verbinding en bij IPTV een heel goed storingvrij beeld.

Je kan je coax kabel vervangen door UTP. (Let op, dat je bij verhuizing in een huurhuis de coax weer terug moet doen).

Reputatie 7
Badge +13
lapage schreef op 8 mei '16 om 13:41uPeterG schreef op 8 mei '16 om 12:17uDe Devolo's zijn gewoon koop. Mocht uit de test blijken dat ze niet 'snel' genoeg meer zijn dan kun je een nieuwe set gewoon kopen bij KPN. De Devolo's geeft KPN niet in huur of 'bruikleen'.

OK, beetje jammer dat KPN zonder veel moeite je router of iTV kastje omruilt en de Devolo's niet, terwijl deze goedkoper zijn. Als ik dan toch moet kopen, kan ik dan ook andere Devolo's of soortgelijke apparaten in de winkel kopen en die gebruiken of ben ik echt gebonden aan die KPN Devolo's? 

Nee, elke powerline kan je gebruiken.

IPTV is de stream bij KPN glas 12,7 MB, dus dat moet dan minimaal de de powerline getransporteerd kunnen worden.

Let op, als je op verschillende groepen zit, kan je problemen met elke powerline ondervinden.

Ook sommige lampen, fohn, koelkast, etc. kan storing veroorzeken. 

Vandaar mijn advies, gebruik vaste UTP kabels.

Reputatie 7
lapage schreef op 8 mei '16 om 13:36uwjb schreef op 8 mei '16 om 12:08uInstalleer de devolo Cockpit eens op een PC en bekijk eens de "werkelijke" snelheid tussen die adapters.

Snelheid is 156 Mbit/s en 179 Mbit/s.

https://

Die snelheid zou, volgens die cijfertjes, dus ruim voldoende moeten zijn en ik ben dan ook bang dat de vervanging van die devolo "draadloze" verbindingsset voor een snellere geen enkele verbetering zal gaan opleveren. Ik denk dus dat het weggegooid geld zal blijken te zijn. Wat je nog wel kunt overwegen is de devolo alleen te gebruiken voor de TV op de slaapkamer en de TV in de woonkamer met een echte netwerkkabel aan te sluiten. Bij zo'n "draadloze" verbindingsset (HomePlug Powerline) kan er altijd maar met één adapter tegelijkertijd gecommuniceerd worden. Dus als naar de TV ontvanger in de woonkamer gecommuniceerd wordt, dan staat op dat moment de TV ontvanger op de slaapkamer even in de wacht.

Weet ook dat interferentie op het lichtnet killing kan zijn voor de werking van HomePlug Powerlines. Het aanzetten van ledverlichting, kookplaten of dimbare verlichting en/of het aansluiten van een telefoonoplader kan al voldoende om zo'n verbinding stevig om zeep te helpen. Dus zelfs als je de devolo alleen nog maar gebruikt voor de TV op de slaapkamer is storingsvrij TV kijken nog niet gegarandeerd. Met het gebruik van UTP netwerkkabels is het wel vrijwel uitgesloten dat storingen veroorzaakt worden door componenten van jouw eigen netwerk.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Reputatie 7
is me net voor. En beter kan ik het ook niet verwoorden ;)

Lapage, de DVS is áltijd koop geweest. Ook is dat geen noodzakelijk apparaat en de EB en iTV kastje zijn dat, natuurlijk, wel. Je huidige DVS zul je ook gekocht hebben, want ze zijn nooit huur of bruikleen geweest.

Ook het wifi Accesspoint stelt KPN niet beschikbaar. Om dezelfde reden als de DVS.

Ik heb nooit betaald voor de DVS. Was waarschijnlijk een actie destijds van KPN en ze maakte er ook reclame mee om het aantrekkelijk te maken, daarom heb ik het destijds ook gedaan. Maar ieder geval bedankt voor de reacties en tips, e.e.a. is duidelijk voor mij.

Reputatie 7
Badge +13
PeterG schreef op 8 mei '16 om 14:06u@joop2011 is me net voor. En beter kan ik het ook niet verwoorden Smiley Knipoog

Lapage, de DVS is áltijd koop geweest. Ook is dat geen noodzakelijk apparaat en de EB en iTV kastje zijn dat, natuurlijk, wel. Je huidige DVS zul je ook gekocht hebben, want ze zijn nooit huur of bruikleen geweest.

Ook het wifi Accesspoint stelt KPN niet beschikbaar. Om dezelfde reden als de DVS.

Dank je.

Reageer