Discussie: Netflix schokkerig vanwege framerate

  • 25 January 2020
  • 58 reacties
  • 5661 keer bekeken

Badge

Het is absoluut een bekend probleem en ligt aan hoe de films/series bij Netflix zijn gecodeerd. Probeer eens een Nederlandse serie te kijken op Netflix. Grote kans dat die via de kpn ontvanger perfect vloeiend loopt. Pak je iets Engels dan zie je in horizontale beweging dat "hakkelend" beeld. Heel simpel: de combinatie van de kpn ontvanger en tv matched niet: de kpn ontvanger bied de uitgaande stream aan in een verkeerd formaat, de tv kan daar niet mee overweg.

Speciaal hiervoor heb ik een Xbox one aangeschaft: dan werkt Netflix prima, zowel NL series en films als buitenlands. Dus kennelijk "snapt" de tv wel wat er uit de Xbox komt. 

Een xiaomi kastje draait op android, Android heeft (zover ik weet) hetzelfde probleem als het kpn kastje.

 

Admin: reactie en de daaropvolgende (interessante) discussie afgesplitst naar een eigen topic


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

58 reacties

Badge

Overigens weet kpn dondersgoed dat dit probleem bestaat. Ze gaan er alleen niks aan veranderen. Technisch gezien is het een probleem met het aantal frames per seconde in veel Netflix streams. De hd kpn ontvanger ondersteunt alleen 25 frames per seconde of een veelvoud. 

Reactie van KPN in een wat ouder draadje:

 

"Er wordt niet gewerkt aan een update om 24fps mogelijk te maken, mede door de nadelen die eerder in dit topic zijn genoemd. Je kunt overwegen een van de genoemde alternatieven te gebruiken als dit belangrijk voor je is."

 

Oftewel: wil je in goede kwaliteit films en series van Netflix kijken doe dit dan in de door mij genoemde Xbox one of een PS4 bijvoorbeeld. 

Reputatie 7

De kpn ontvanger ondersteunt alleen 25 frames per seconde. 

Deze ondersteunt ook 50 frames per seconde en de 4K ontvangers ondersteunen ook 30 en 60 frames per seconde. 24 frames per seconde wordt inderdaad niet ondersteund. 

Badge

De kpn ontvanger ondersteunt alleen 25 frames per seconde. 

Deze ondersteunt ook 50 frames per seconde en de 4K ontvangers ondersteunen ook 30 en 60 frames per seconde. 24 frames per seconde wordt inderdaad niet ondersteund. 

Voor de volledigheid, klopt. Probleem is vooral dat 24fps dus niet wordt ondersteund. En dat is nou net waar het vooral op mis gaat. Ligt dus niet aan Netflix, internet snelheid enz. Ligt aan de kpn ontvanger. Dat was wat ik duidelijk wilde maken. Even aangevuld in mijn eerdere reactie.

Reputatie 7

Ligt dus niet aan Netflix, internet snelheid enz. Ligt aan de kpn ontvanger. Dat was wat ik duidelijk wilde maken.

Dat was duidelijk dat je dat duidelijk wilde maken.

Toch zou je ook je vraagtekens kunnen zetten bij de distributie van Netflix.

24fps is typisch een Noord-Amerikaanse framerate (NTSC) terwijl in de rest van de wereld in plaats daarvan 25fps gebruikt wordt (PAL). De vraag is dan ook waarom Netflix die titels buiten Noord-Amerika niet met 25fps aanbiedt. Laten we overigens hopen dat 4K Ultra-HD snel de standaard gaat worden op Netflix, dan zijn we ook van deze problematiek af.

Badge

Gekke is dat we het (op de gewone HD ontvanger) ook ervaren met bijvoorbeeld Zweedse series. Geen idee in welke framerate deze zitten, ik vermoed dan 30fps maar die zijn niet fatsoenlijk te kijken op de arris HD ontvanger. 

Heb hier niks dat 4k ondersteunt dus zou daar niet al te gelukkig van worden: nieuwe tv, nieuwe versterker etc allemaal vanwege 4k. En alles dat ik nu in huis heb is niet ouder dan een jaar of 7 🤔

Net hier een paar Star Trek dingen een paar minuten laten lopen. Ervaar een prima beeld.

Arris 2952 (v1 zeg maar), UHD Samsung 43 in” Verbonden met hdmi.

Geluid via HTS, optisch v.u. Arris

@wjb

UHD de standaard worden bij Netflix het gros van het aanbod is HD wat mis ik? Dan zullen ze daar elke titel vooraf moeten upscalen welke verbetering moet dat geven.

Ik ben ook benieuwd naar onderbouwing dat Netflix niet het voor Europa bedoelde content streamt. Kijk je via vpn naar het us content is het anders.

Wij kijken Netflix op een Samsung UHD 49 inch 60hz en ondervinden niet de problemen van schokkerig beeld. De ontvanger gebruik ik niet meer voor de apps soms nog als test ook daar niets bijzonders.

Reputatie 7

 

UHD de standaard worden bij Netflix het gros van het aanbod is HD wat mis ik?

Niets.

 

 

Ik ben ook benieuwd naar onderbouwing dat Netflix niet het voor Europa bedoelde content streamt. Kijk je via vpn naar het us content is het anders.

Netflix distribueert ook in Europa vele titels met 24fps terwijl 24fps echt een frequentie is binnen NTSC en niet binnen PAL.

 

Tja, duidelijke artikelen over framerates. En 24 fps (bioscoop), 25 fps (PAL) en 30 fps (NTSC).

Conversie bioscoopfilms 24 naar pal 25 en ntsc 30.

Wikipedia 24 fps.

Moderne tv's kunnen al jaren probleemloos 24 (o.a. bluraydiscs met films), 25 en 30 fps weergeven.

Waarom moet het dan de standaard worden? Dat kan in mijn  ogen enkel als de hele collectie UHD is. Dat zal nog lang genoeg duren.

Dat plaatje onderbouwt niet die uitspraak

Peter

Ik ben bekend met de frame rates is er concrete onderbouwing dat Netflix in Europa 24 FPS content streamt.

Als dat al zo is merken wij hier niks van zie de reactie van Peter.

Reputatie 7

Het zijn niet alleen de TV ontvangers van KPN die moeite hebben met Amerikaanse content die door Netflix op 24fps aangeboden wordt, ook de MediaBox Next van Ziggo kan daar niet goed mee overweg. Let vooral op bij panning beelden waarbij het beeld langzaam horizontaal beweegt. Dan zijn die haperingen het duidelijkst waar te nemen.

Hoe is dit een onderbouwing dat Netflix amerikaanse content in 24 fps hierheen stuurt? Of vraag ik iets moeilijks en moet ik het maar klakkeloos aannemen. In dat topic werkt het op de eigen TV's wel goed wat voor mij bevestigd dat het aan de ontvangers ligt.

Reputatie 7

Hoe is dit een onderbouwing? Of vraag ik iets moeilijks en moet ik het maar klakkeloos aannemen.

Ja, dat moet je maar klakkeloos aannemen, maar je zou ook gewoon even kunnen Googlen om zo vele artikelen over dit fenomeen te kunnen vinden.

 

In dat topic werkt het op de eigen TV's wel goed wat voor mij bevestigd dat het aan de ontvangers ligt.

Het is inderdaad zo dat de TV ontvangers daar niet goed mee om gaan, dat betwist ik ook niet. Zo kijken wij geen Netflix via onze ZTE ZXV8001 omdat ook wij heel duidelijk die haperingen ervaren. De Netflix app op onze Sony televisie weet daar een vloeiend beeld van te maken maar de Netflix app op de KPN TV ontvanger heeft daar beduidend meer moeite mee.

De oorzaak zit hem echter in de aanlevering door Netflix van 24fps materiaal waarbij tijdens de omzetting naar de PAL normen die wij hier in Europa hanteren (25Hz en 50Hz) haperingen ontstaan vanwege het afwijkende aantal frames per seconde.

Het probleem ja dat vind ik genoeg heel reddit staat er vol mee. De onderbouwing dat die content daadwerkelijk hier ook 24 fps is niet dat zal ik dan maar aannemen.

Anyhow aan Ziggo en KPN de uitdaging om met een oplossing te komen waarbij Ziggo dat blijkbaar heeft. 

 

Het goede nieuws, in een volgende update zit een optie in het hoofdmenu “volg framerate”. Schakel je die in dan schakelt de box bij 24 fps content in Netflix ook over naar 24 fps. Dus de klant kan zelf kiezen wat hij wil. Alle informatie over de updates van de Next vind je hier, klik.

*Toevoeging- de update is er inmiddels, dus de instelling kan worden gekozen!*

Reputatie 7

Anyhow aan Ziggo en KPN de uitdaging om met een oplossing te komen waarbij Ziggo dat blijkbaar heeft. 

Het goede nieuws, in een volgende update zit een optie in het hoofdmenu “volg framerate”. Schakel je die in dan schakelt de box bij 24 fps content in Netflix ook over naar 24 fps. Dus de klant kan zelf kiezen wat hij wil. Alle informatie over de updates van de Next vind je hier, klik.

*Toevoeging- de update is er inmiddels, dus de instelling kan worden gekozen!*

Ik zou een dergelijke oplossing sterk toejuichen.

Ik vraag al sinds de pilot met de eerste 4K Ultra-HD ontvanger in 2016 om de mogelijkheid dat de TV ontvanger automatisch schakelt op basis van het bronmateriaal. Mijn Sony televisie is ook veel beter in het upscalen van HD naar 4K Ultra-HD en dus zou ik willen dat de TV ontvanger automatisch naar 1080i schakelt bij het kijken naar een HD zender, naar UHD@50Hz als er naar een 4K zender gekeken wordt en naar 1080p24 als er naar Amerikaanse content via Netflix gekeken wordt.

Of topic?

Ik ben even in het fps deel gedoken.Voor Bioscoopfilms  is of was de standaard 24, Peter Jackson  heeft The Hobbit blijkbaar in 48 fps gefilmd Voor ntsc de americaanse lineaire TV is de standaard 30 (niet 24) bij ons met pal 25.

Bron bron

Gezien niet alle content per definitie voor het grote scherm is mogen we er van uit gaan dat oudere maar ook nieuwe TV series in 30 fps zijn gefilmd wat ook weer een probleem kan zijn. Uiteraard is het niet uitgesloten dat sommige series hoewel bedoeld voor TV toch in 24fps zijn geschoten. Dat zou gezien de TV norm daar ook vreemd zijn en een conversie nodig maken.

Mijn conclusie niet al het Netflix content van Amerikaanse origine is per definitie 24 fps zeker niet als dit voor TV is geproduceerd.

Komt het materiaal niet als pal binnen zal er wel conversie nodig zijn, bij 24fps 1 beeld toevoegen bij 30 fps 5 beelden weglaten. De TV ontvangers moeten dan blijkbaar met beide formaten overweg kunnen.

Side note opvallend dat deze beide stokoude normen niet internationaal worden aangepakt. En meer uniform worden waarbij de cijfers in het voordeel van pal wijzen als we de oorspronkelijke analoge normen hanteren.

Reputatie 7

Mijn conclusie niet al het Netflix content van Amerikaanse origine is per definitie 24 fps zeker niet als dit voor TV is geproduceerd.

Nee, vast niet alle Amerikaanse Netflix content, maar wel heel veel Amerikaanse Netflix content omdat 24fps nog steeds de standaard is in Hollywood.

Enkel voor Films niet voor TV series belangrijk onderscheid. 

 

Wat mij op de vraag brengt valt dit bij de andere stream dienst via de ontvanger ook op dus Prime video en het Amerikaanse content van Videoland of Disney+. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat al die diensten hun content in een niet regio eigen formaat aanleveren.

Reputatie 7

Enkel voor Films niet voor TV series belangrijk onderscheid. 

Jouw "aanname", niet de mijne.

Bron.

Met name drama en comedy TV series worden nog veelal met 24fps opgenomen terwijl bijvoorbeeld sport en nieuws wel met 30fps of 60fps opgenomen worden.

Ook dit recente tweakers artikel is wellicht interessant.

Geen aanname een feit als het om de standaard gaat.

Sinds de begin jaren 30 wordt 24fps voor Film gebruikt.

Voor TV sinds 1954 in america NTSC 30 fps

Hier laat ik het maar bij anders verloopt het weer in een oneindige discussie.

Enige punt van belang dat het vreemd is dat A de ontvangers er niet goed mee overweg kunnen. En B nog vreemder dat het blijkbaar niet in pal formaat wordt geleverd in europa.

* aanvulling in een eerdere reactie gaf ik het ook aan dat 24 fps wel is en wordt gebruikt voor TV shows het verschil is dat het dan als film wordt geschoten met de voor film geldende standaard.

Reputatie 7

Sinds de begin jaren 30 wordt 24fps voor Film gebruikt.

Klopt.

 

Voor TV sinds 1954 in america NTSC 30 fps

Klopt, NTSC is inderdaad 30fps (en 60fps) maar daarmee is het bronmateriaal nog geen 30fps of 60fps.

Zoals in mijn vorige bericht aangegeven worden met name drama en comedy films en series nog altijd met 24fps opgenomen.

Voor de conversie van 24fps (bron) naar 30fps (NTSC) is de conversiemethode 3-2 pull down bedacht die behoorlijk goed resultaat geeft. De conversie van 24fps (bron) naar 25fps (PAL) is echter veel lastiger aangezien er maar één frame per seconde bij moet. De conversie naar PAL gebeurt dan ook vaak door per seconde één frame te dupliceren. Het is dat laatste dat voor korte haperingen zorgt. Dit is met name zichtbaar bij langzaam bewegende beelden zoals bijvoorbeeld "horizontal panning". 

Allemaal mee eens het gaat mij om de uitspraak dat 24 fps standaard is. Dat is het enkel voor film niet voor TV. Ja het wordt gebruikt  voor tv ook mee eens maar daarmee is het niet de standaard. Dan is geen enkele americaanse tv geschikt enkel na de conversie van het originele materiaal.

Reputatie 7

Allemaal mee eens het gaat mij om de uitspraak dat 24 fps standaard is. 

Wie heeft dat gezegd dan?

Ik geloof dat er nog iets achter stond.

Wellicht dat het je dan ook duidelijk wordt waarom drama en comedy veelal met 24fps opgenomen wordt terwijl sport, nieuws en reality veelal met 30fps opgenomen wordt. De plek waar de opname gemaakt wordt speelt daarbij blijkbaar een grote rol.

De toevoeging Hollywood zegt niks. Wereldwijd is film 24 fps de standaard voor film. De producent /cineast/ maker kiest bewust voor minder frames vanwege effect of pure besparing minder beeldjes is minder data. 

 

Hmm wanneer leer ik het laat ik me toch weer door jou meeslepen. Lijkt wel een hobby van ons.

Reputatie 7

Wereldwijd is film 24 fps de standaard voor film.

Helemaal mee eens, maar niet wat ik heb willen zeggen met mijn opmerking. Mij ging het er namelijk om dat we ook veel 24fps materiaal zien bij TV films en series als reactie op

Dat is het enkel voor film niet voor TV. Ja het wordt gebruikt  voor tv ook mee eens maar daarmee is het niet de standaard. 

 

De toevoeging Hollywood zegt niks.

Het is de plaats waar de meeste films gemaakt worden en de hele productiestraat ingericht is op 24fps. Aangezien ook heel veel drama en comedy series en films daar worden opgenomen zien we ook daar vaak 24fps bronmateriaal ookal zijn die films en series specifiek voor televisie.

 

Dan is geen enkele americaanse tv geschikt enkel na de conversie van het originele materiaal.

En die conversie is wellicht het allerbelangrijkste in dit geheel immers het converteren van 24fps naar 30fps (NTSC) kan veel vloeiender dan van 24fps naar 25fps (PAL).