Beantwoord

Doorspoelen reclames bij terugkijken

• 4 februari 2017
  • 39 reacties
  • 23998 keer bekeken

Waarom kan men de reclames niet meer doorspoelen tijdens terug kijken van een programma?Veel zenders staan dit niet toe!

Admin: titel aangepast i.v.m. duidelijkheid
icon

Beste antwoord door Erik_ 3 augustus 2017, 21:17

Welkom op het forum, Vince! Ik kan me voorstellen dat de reclames je irriteren. We hebben verschillende manieren om dingen terug te kijken. En die verschillende manieren hebben ook allemaal iets andere voorwaarden.

Opnemen
Opnemen is een apart pakket (€5 per maand, bij sommige abonnementen inbegrepen). Hiermee kun je bijna alles wat we uitzenden opnemen. Het wordt dan een jaar bewaard. Je kunt het in die tijd zo vaak terugkijken als je wilt, en alle reclames doorspoelen. Series zijn in veel gevallen ook gelijk seriematig op te nemen zodat je niet wekelijks opnieuw hoeft te plannen.

Terugkijken via de Gids
Hierbij kun je in de gids een aantal dagen teruggaan. Hoe ver terug hangt af van de zender. Veel programma's kun je dan gratis terugkijken. Je herkent deze programma's aan het groene, gebogen pijl-icoon. Je kunt bij deze programma's de beginreclame doorspoelen (maximaal 7 minuten). De reclame tijdens het programma kan op veel zenders echter niet doorgespoeld worden. Dit is een restrictie die ons vanuit die zenders zo is opgelegd.

Begin Gemist
Dit is een subonderdeel van Terugkijken via de Gids. Hiermee kun je programma's die nu bezig zijn vanaf het begin bekijken. Dit is in de meeste gevallen ook gratis. Het kan echter zijn dat de zender hiervoor kosten in rekening brengt. Het gebogen pijl-icoon is dan wit. Kies je ervoor dat programma te kijken moet je de betaalcode invoeren en wordt het op je factuur verwerkt.

Programma Gemist
Dit onderdeel bereik je via het menu. Afhankelijk van je pakket kun je tot twee dagen of tot tien dagen terug programma's bekijken. Welke programma's hier beschikbaar zijn, en of er kosten worden berekend, wordt door de zenders bepaald. Voor de NPO zijn de programma's eigenlijk altijd gratis, voor de commerciële zenders moet je er vaak voor betalen. Dit gaat dan op dezelfde manier als bij betaald Begin Gemist.
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Voorheen moest je bij de commerciële omroepen betalen voor begin gemist. Dat behoort nu tot het verleden met de introductie van het tot een week terugkijken. Maar ja, dan wil een commerciële omroep natuurlijk wel dat jij naar de reclameblokken kijkt, want de inkomsten moeten toch ergens vandaan komen. Zouden ze dat niet doen, dan zal de klant waarschijnlijk telkens een uurtje later kijken en de reclameblokken skippen. Reken maar dat dat de onderhandelingen voor de reclameinkomsten behoorlijk onder druk zal zetten.
Reputatie 7
Bij Begin Gemist en Terugkijken via de Gids kun je op de RTL en SBS-groep zenders de zenders NIET doorspoelen.
Maak je gebruik van echt opnemen (middels opnemenpakket; Ro of Rv staat er dan) dan kun je WEL de reclames doorspoelen of overslaan.
Reputatie 7
Badge +16
Opvallend vind ik dat NPO zenders bepaalde programma's niet terug te kijken zijn met begin gemist, en dat met name films, terwijl de commerciële zenders dat wel toestaan. Moet je wel steeds 7 a 8 minuten reclame per keer doorkauwen, dus opnemen heeft nog altijd de voorkeur.
Reputatie 7
Dat heeft met rechten te maken. Staat ook uitgelegd op kpn.com, in het topic over Terugkijken via de Gids.
Reputatie 7
Dat heeft met rechten te maken. Staat ook uitgelegd op kpn.com, in het topic over Terugkijken via de Gids.Ik moest even zoeken, maar Henk bedoelt déze:
https://www.kpn.com/service/televisie/gemist-opnemen/terugkijken-via-de-gids.htm
Reputatie 7
Badge +16
Ja dat wist ik wel, de Commerciële zenders hebben kennelijk andere rechten afgekocht dan de NPO.
Zeer vervelend dat het doorspoelen wordt geblokkeerd, ik betaal KPN toch voor de functie "doorspoelen".
Wat de achterliggende gedachte hiervan is, is voor mij als klant niet van belang.
Ik heb gewoon een functie minder gekregen....
Ook is het nog steeds belachelijk dat je in deze huidige tijd 2017 niet je eigen zenderindeling kan/mag maken.
Je wordt als consument op deze manier steeds meer beperkt op de zaken waar je toch aardig voor moet betalen.
Reputatie 7
Hallo, Jolande. Bij opname is doorspoelen van de reclame (en de rest van het programma) bij de commerciële zenders gewoon mogelijk. Gelukkig. Je betaalt voor het opnemenpakket, dus daar blijft doorspoelen mogelijk.

Bij gebruik van Begin Gemist / Terugkijken via de Gids is dat geblokkeerd. Zodat het aan de klant gratis aangeboden kan worden en de commerciële zenders toch geen problemen krijgen met hun reclamecontracten.
Reputatie 7
Badge +22
Welkom op het forum, Jolande! Ik kan me voorstellen dat je baalt van het feit dat vooruitspoelen geblokkeerd is voor de commerciële omroepen. Peter legt goed uit waar dit aan ligt.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met: 'ik heb een functie minder gekregen' In mijn ogen is er namelijk een functie bijgekomen. Je kunt nu namelijk bijna alle programma's tot 7 dagen terug gratis terugkijken :)

Wat betreft het maken van je eigen zenderindeling, dat gaat inderdaad niet. Wel kun je een zenderlijst maken van je favoriete zenders.
Ik wordt er inmiddels ook helemaal gestort van!
Ik hoef niet s'avonds 20x dezelfde reclame te zien.
Alle programma's die ik terug wil kijken zitten reclame blokken in die ik niet kan doorspoelen!

Dat er niets aan te doen is,betekend voor mij dag KPN,zowel internet,tv en 2x een mobiele telefoon.
Ik ga echt niet nog een extra opneem pakket afsluiten,ben al genoeg kwijt per maand van alle diensten.
Reputatie 7
Ik vermoed dat voor vergelijkbare diensten bij andere providers vergelijkbare voorwaarden gelden. Die voorwaarden worden n.l. opgelegd door de (reclame)zenders zelf en niet door de providers. Dus vergewis je zelf vooraf terdege van hoe dat bij andere providers is geregeld voordat je overstapt; dit om teleurstellingen te voorkomen.
Reputatie 7
@Vince1981. Je kijkt kennelijk via de Gids en dan met de groene knop. Dan kun je van de commerciële Nederlandse zenders de uitzending (dus reclames) inderdaad niet doorspoelen.

👉🏼 Advies is om, indien je het opnemenpakket hebt, het programma gewoon op te nemen. Via "opnames" kun je het namelijk wel doorspoelen.
Ik ga echt niet nog een extra opneem pakket afsluiten,ben al genoeg kwijt per maand van alle diensten.Dat is jouw keuze, maar dan moet je je er ook niet aan ergeren. Als je die € 5 per maand voor opnemenpakket wilt besparen.

Ziggo heeft een zelfde dienst als Terugkijken via de Gids; daar heet het Replay. Ook bij hen kan je programma's van RTL 4,5,7,8,Z en SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 niet doorspoelen.
Reputatie 7
Badge +10
Ik vermoed dat voor vergelijkbare diensten bij andere providers vergelijkbare voorwaarden gelden.

Ik weet het wel zeker.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum, Vince! Ik kan me voorstellen dat de reclames je irriteren. We hebben verschillende manieren om dingen terug te kijken. En die verschillende manieren hebben ook allemaal iets andere voorwaarden.

Opnemen
Opnemen is een apart pakket (€5 per maand, bij sommige abonnementen inbegrepen). Hiermee kun je bijna alles wat we uitzenden opnemen. Het wordt dan een jaar bewaard. Je kunt het in die tijd zo vaak terugkijken als je wilt, en alle reclames doorspoelen. Series zijn in veel gevallen ook gelijk seriematig op te nemen zodat je niet wekelijks opnieuw hoeft te plannen.

Terugkijken via de Gids
Hierbij kun je in de gids een aantal dagen teruggaan. Hoe ver terug hangt af van de zender. Veel programma's kun je dan gratis terugkijken. Je herkent deze programma's aan het groene, gebogen pijl-icoon. Je kunt bij deze programma's de beginreclame doorspoelen (maximaal 7 minuten). De reclame tijdens het programma kan op veel zenders echter niet doorgespoeld worden. Dit is een restrictie die ons vanuit die zenders zo is opgelegd.

Begin Gemist
Dit is een subonderdeel van Terugkijken via de Gids. Hiermee kun je programma's die nu bezig zijn vanaf het begin bekijken. Dit is in de meeste gevallen ook gratis. Het kan echter zijn dat de zender hiervoor kosten in rekening brengt. Het gebogen pijl-icoon is dan wit. Kies je ervoor dat programma te kijken moet je de betaalcode invoeren en wordt het op je factuur verwerkt.

Programma Gemist
Dit onderdeel bereik je via het menu. Afhankelijk van je pakket kun je tot twee dagen of tot tien dagen terug programma's bekijken. Welke programma's hier beschikbaar zijn, en of er kosten worden berekend, wordt door de zenders bepaald. Voor de NPO zijn de programma's eigenlijk altijd gratis, voor de commerciële zenders moet je er vaak voor betalen. Dit gaat dan op dezelfde manier als bij betaald Begin Gemist.
Mijn ervaring bij het niet door kunnen spoelen is MEGA irritant en frustrerend. Het verpest een groot deel van mijn kijkplezier. Als je al een deel van het programma hebt gezien, kun je ook niet even doorspoelen naar het punt waar je was gebleven. Heeeeeel erg klantonvriendelijk.
Reputatie 7
Mijn ervaring bij het niet door kunnen spoelen is MEGA irritant en frustrerend. Het verpest een groot deel van mijn kijkplezier. Als je al een deel van het programma hebt gezien, kun je ook niet even doorspoelen naar het punt waar je was gebleven. Heeeeeel erg klantonvriendelijk.Daar geef ik je groot gelijk in. Helaas heet dat "commercie". Die zenders verdienen aan de getoonde reclames en willen dus niet dat je die kunt doorspoelen. Ze hebben in de onderhandelingen met KPN dus gezegd: Voor bedrag X doen we mee aan 7 dagen terugkijken maar dan zonder doorspoelen. Wil je dat jouw abonnees wel kunnen doorspoelen, dat gaat je dat Y kosten en dat is beduidend meer.
We zijn anno nu toch ook wel heel verwend, overal tv kunnen kijken op een apparaat naar keuze. Opnames maken zonder allerlei extra apparatuur en opslag media te moeten aanschaffen. Tot 7 dagen of meer geleden tv programma's gratis terugkijken.

Met alles wat vandaag de dag mogelijk is vergeten we soms wel eens dat bepaalde diensten toch op de één of andere manier bekostigd moeten worden.
Niet dat de Nederlandse commerciele zenders zoveel hoogstaande producten maken die het betalen om terug te kijken waard zijn. Maar alle betrokkenen moeten wel ergens van worden betaald.

Dit geschreven hebbende wat ik nu heel graag wil weten en nergens kan vinden en vermoedelijk ook nooit antwoord op zal krijgen is het volgende. Hoe komt een provider tot het bedrag voor het basis tv pakket, en hoe tot prijzen voor pluspaketten.
Daarnaast wie betaald wat? Verdienen providers en aan ons kijkers voor het mogen kijken en aan de aanbieders om hun product of kanaal in het totaal aanbod te krijgen. Dat een commerciele aanbieder moet betalen zodat wij deze kunnen zien zou ik begrijpen, maar dat wij daar dan ook weer voor moeten betalen niet, zeker niet met 35 minuten reclame per uur.

Ik begrijp ook wel dat tv streams data verbruiken maar daar betalen we al voor.
Reputatie 7
Je zou inderdaad verw88 dat reclamezenders - die immers hun inkomsten uit reclameopbrengsten moeten halen - hun programma's gratis aan zoveel mogelijk providers verstrekken om de kans dat hun reclames bekeken worden maar zo groot mogelijk te maken. Helaas: het zijn commerciële zenders en ze willen niet alleen geld verdien aan reclames maar ook aan kijkers. Wat betreft het programma-aanbod heb je wat mij betreft gelijk, maar hele volksstammen denken daar anders over.
Die paar programma's die wij van die zenders nog wel willen zien nemen wij op zodat we de reclame wel kunnen doorspoelen. Ik vraag me alleen af hoe lang dat nog kan, de eerste stap om dat te verhinderen is immers al gezet bij het Terugkijken via de Gids.
Over dat niet kunnen doorspoelen bij terugkijken via de gids wil ik dit ook nog onder de aandacht brengen.
Om dit mogelijk te maken of we wel of niet terugkijken word alles opgeslagen.
7 dagen *24 uur of wel 168 uur aan materiaal en dat van zover ik weet elk beschikbaar kanaal
Alleen in het basis pakket al 60 tvzenders wat het totaal op 10.080 uur brengt. Hoeveel wellicht terabytes aan opslag vergt dit?
En dan piepen wij over dat beetje reclame voor 1 programma die we terug willen zien via de gids. Als je dat programma live had gekeken had je de uitzending op pauze kunnen zetten en daarna ook maximaal 7 minuten kunnen doorspoelen en dus ook deels de reclame moeten kijken. Dat alleen met interactieve tv anders had je het niet eens meer kunnen zien indien gemist.

Ik kan me verder helemaal in de ergenis vinden daar niet van, maar wat mij meer stoort is het onderbreken van programma's geef mij dan maar reclameblokken zoals op de publieke omroep. Helaas kan dit waarschijnlijk niet vanwege het verdien model. En de exposure waar de bedrijven die reclametijd inkopen voor betalen.

@Henk2304 aangezien het opnemen een betaalde dienst is zou het op die manier niet kunnen doorspoelen een wel heel slechte zaak zijn. Via de gids is "gratis" dus hoe vervelend het ook is lijkt het op die manier niet meer dan normaal.
Reputatie 7
Over dat niet kunnen doorspoelen bij terugkijken via de gids wil ik dit ook nog onder de aandacht brengen.
Om dit mogelijk te maken of we wel of niet terugkijken word alles opgeslagen.
7 dagen *24 uur of wel 168 uur aan materiaal en dat van zover ik weet elk beschikbaar kanaal
Alleen in het basis pakket al 60 tvzenders wat het totaal op 10.080 uur brengt. Hoeveel wellicht terabytes aan opslag vergt dit?
Maar dat gebeurt toch al en niet alleen voor de afgelopen 7 dagen, maar voor het afgelopen jaar van alle uitzendingen die opgenomen worden. Een terabytje meer of minder maakt dan ook niet zoveel meer uit.
Reputatie 7
Badge +16
Je zou inderdaad verw88 dat reclamezenders - die immers hun inkomsten uit reclameopbrengsten moeten halen - hun programma's gratis aan zoveel mogelijk providers verstrekken om de kans dat hun reclames bekeken worden maar zo groot mogelijk te maken. Helaas: het zijn commerciële zenders en ze willen niet alleen geld verdien aan reclames maar ook aan kijkers.
Een doorn in mijn oog dat we uiteindelijk dubbel betalen voor reclame te kijken. In omringende landen zijn de commerciële- net als publieke zenders FTA: commerciële zenders bedruipen zichzelf via de verkoop van reclamegelden. In Nederland krijgen ze ook nog een een pak geld van deals met de tv providers die dat weer verhalen op de abonnee.
Het verschil zit hierin wie deze opname's maakt. Het zeven dagen terugkijken zal op het KPN systeem gebeuren lijkt mij.
De overige opnames op de systemen van de desbetreffende aanbieders. Zoals de npo, kijk, rtlxl etc. Niet alle aanbieders bieden terugkijken aan, en zeker niet van elk programma genoeg programma's die via de diverse methoden niet zijn terug te kijken.

Als de Nederlandse commerciele zenders dan aan ons kijkers willen verdienen wat ik wel begrijp, dan maar en bloc in een pluspakket. Dan kunnen de kosten voor het basis pakket ook omlaag.
Reputatie 7
Badge +16
Alle zenders worden door KPN een jaar lang opgenomen. Er zijn alleen wettelijke regels hoe je daar gebruik van mag maken. In je eigen "opnames" reserveer je een stukje van deze bulk en dat is bij wet allemaal vrij te bekijken (alsof je een videorecorder hebt, dus inclusief doorspoelen van reclames, films, etc.) zolang je er zgn. een opnameknop voor moet indrukken. Voor het 7 dagen terugkijken wordt gebruik gemaakt van dezelfde bulk, alleen valt dit onder andere regelgeving, hiermee wordt er immers niet door de gebruiker op een "opnameknop" gedrukt.
Reputatie 7
Wat mij betreft, maar ik vrees dat velen dat niet met ons eens zijn, getuige de kijkcijfers van sommige reclamezenders. Als b.v. RTL4 en SBS6 teen betaling in een "reclame pluspakket" zouden komen vrees ik dat KPN heel veel klanten kwijt raakt.
En voor het Opnemen pakket betalen we, inderdaad, maar als de reclamezenders (extra(?)) geld gaan vragen voor het doorspoelen van reclameblokken dan zal KPN dat ongetwijfeld doorberekenen aan hun klanten en zal de prijs van het Opnemen pakket verder verhoogd worden. Laten we hopen dat dat nog heel lang duurt.
Wat mij betreft, maar ik vrees dat velen dat niet met ons eens zijn, getuige de kijkcijfers van sommige reclamezenders. Als b.v. RTL4 en SBS6 teen betaling in een "reclame pluspakket" zouden komen vrees ik dat KPN heel veel klanten kwijt raakt.
En voor het Opnemen pakket betalen we, inderdaad, maar als de reclamezenders (extra(?)) geld gaan vragen voor het doorspoelen van reclameblokken dan zal KPN dat ongetwijfeld doorberekenen aan hun klanten en zal de prijs van het Opnemen pakket verder verhoogd worden. Laten we hopen dat dat nog heel lang duurt.

Dat vrees ik ook en mede dat er wettelijke regels zijn voor het standaard aantal kanalen valt knippr voor mij ook al af al waardeer ik de poging, want ik zou standaard de Nederlandse commercielen daar uit willen zetten maar dat kan en mag dus niet door de overheid.

@Giant2000 dat is een helder inzicht.
Ik heb her en der zelf ook nog gezocht bij rtlxl zijn er zelfs uitzendingen uit 2015 terug te zien of in ieder geval volgens het interweb.
Bij de npo zelf gaat niet alles tot een jaar terug. En zeker met bijvoorbeeld het journaal hoeveel waarde en of nut heeft het om daar een uitzending van 7 dagen of langer geleden terug te kijken.

Reageer