Beantwoord

Draadloos interactieve tv via HD ontvanger

  • 25 April 2019
  • 6 reacties
  • 529 keer bekeken

Goedemorgen!
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het draadloos kijken naar interactieve tv via de HD ontvanger.
Wat is het geval.....
..... Onder onze terrasoverkapping hebben we een tv waarvoor we andere jaren in de zomer een (tijdelijke) digitenne abonnement aanschafte. Nu zitten we redelijk op het platteland, maar de ontvangst was redelijk goed. Door aanpassingen in de digitenne kunnen ze de ontvangst niet meer garanderen en kunnen we geen gebruik meer maken van de digitenne. Op zich geen probleem.
In huis hebben we interactieve tv en hebben verschillende HD ontvangers. Nu wil ik 1 HD ontvanger tijdelijk aansluiten op mijn tv onder de overkapping, echter dit kan alleen maar draadloos. Ik heb geen mogelijkheden om daar een ethernetkabel naar toe te doen, helaas. Nu heb ik al een DVS 1200 verbindingsset, maar dit functioneert niet! Als de adapters dicht bij elkaar geplaatst worden, dan heb ik een verbinding (lampje wit/blauw), maar als de ene adapter onder de overkapping geplaatst wordt dan is er geen verbinding (lampjes rood).
Nu zou het signaal over het stroomnetwerk moeten lopen, maar ik denk dat dit te simpel geformuleerd is. Volgens mij heeft het met een bepaalde stroomgroep te maken en functioneren de adapters alleen indien deze op dezelfde stroomgroep (dus dezelfde fasedraad en nuldraad) zijn aangesloten. Over deze randvoorwaarden kan ik echter nergens iets van terugvinden, maar ik ben bang dat dit wel noodzakelijke voorwaarden zijn om het systeem werkend te krijgen. In onze situatie kunnen de adapters helaas niet op dezelfde stroomgroep worden aangesloten waardoor het (waarschijnlijk) niet functioneert! Ook is het niet mogelijk om de adapters op dezelfde stroomgroep aan te sluiten, dit is installatietechnisch niet mogelijk omdat er meerdere verdeelpunten tussen zitten.
Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Klopt het dat de adapters op dezelfde stroomgroep moeten worden aangesloten om de draadloze verbindingsset DVS 1200 functionerend te krijgen?
En nog belangrijker..... op welke manier krijg ik het systeem wel een de praat zodat we (draadloos) via de HD ontvanger naar de tv kunnen kijken.
Wel heb ik de mogelijkheid om, tot op een meter of 3 van de tv onder de overkapping, een ethernetaansluiting te maken. Deze zou ik dan rechtstreeks op de Experiabox kunnen aansluiten. Dat zou betekenen dat ik dan nog een meter of 3 draadloos moet overbruggen.
Gezien het DVS 1200 systeem werkt over de netstroom en niet met een draadloos signaal, heeft het waarschijnlijk geen om daar de adapter te plaatsen en de andere dan gewoon bij de HD ontvanger.
Heeft er iemand een goede oplossing voorhanden? Kan ik door middel van bijvoorbeeld wifi-ontvangers te verbinden een apart netwerk maken waarop ik de HD ontvanger dan aansluit? Dus een kabel trekken vanuit de Experiabox naar het punt op 3 meter vanaf de tv, op die plek een wifi-ontvanger plaatsen, en dan de andere wifi-ontvanger plaatsen bij de tv, deze dan onderling verbinden en deze over een eigen netwerk laten lopen?
Zou zoiets kunnen werken of sla ik helemaal de plank mis?
En als zoiets niet werkt, hoe zou ik het draadloos wel functionerend kunnen krijgen?
Ik heb namelijk niet heel veel verstand van het maken van eigen netwerken en van die dingen, en zou graag van jullie deskundigheid gebruik willen maken als dat mag.......
Alvast bedankt en de groeten, Stefan
icon

Beste antwoord door Stefan 1973 25 April 2019, 14:28

Bekijk origineel

6 reacties

Hallo @Stefan 1973 ,
Een DVS1200 moet in een normaal huis probleemloos kunnen werken. De meeste huizen hebben maar één hoofdzekering van 25 tot 35 Ampère en dus één fase. Je kunt wel meerdere groepen met zekeringen daarachter hebben, maar het blijft 1 fase.
De powerlines werken optimaal op een geaard stopcontact. Als je een powerline op een dubbel stopcontact aansluit dan niets aansluiten op het andere stopcontact. De powerlines 180 graden draaien wil ook wel eens helpen of gewoon een ander stopcontact in de buurt proberen.
Draadloos kan een tv decoder bij KPN niet werken.
Reputatie 7
Badge +22
Beste @Stefan 1973,

dan ben ik bang dat het niet gaat lukken. Want een DVS is de oplossing, heb je een Samsung SmartTV van 2017? Dan kun je de iTV app van KPN downloaden en de TV op WiFi zetten, en kijken maar! Hier lees je er alles over, mocht je daar interesse in hebben.

Verder zeg ik je nog wacht even wat berichten af, er zullen denk ik nog wel oplossingen van andere forumleden. 🙂
Goedemorgen Jan,
Hartelijk dank voor je reactie!
Helaas komen er bij mij 3 fasen binnen (krachtstroom), dus de kans is heel groot dat de adapters dan niet over dezelfde fase en nul lopen. En waarschijnlijk zit daar dan ook meteen het probleem waarom het niet functioneert.
Verder zitten de adapters op een geaard stopcontact.
Wel zit de adapter bij de tv op een dubbel stopcontact, de stekker op de adapter gebruik ik dan voor de decoder, de andere voor de tv. Zou dit een probleem moeten kunnen opleveren? Zelf denk ik dat het met het stroomcircuit te maken heeft.
Ook geef je aan dat een decoder niet draadloos kan werken, maar dit gebeurd toch ook met een DVS systeem? Daar wordt het signaal toch ook draadloos overgebracht? Is dit met wifi-ontvangers dan niet hetzelfde?
Groeten, Stefan
Hallo @Stefan 1973 ,
Wat ik al eerder schreef, bij een dubbel stopcontact slechts één van de contacten gebruiken voor de adapter en op de adapter zelf kun je bijvoorbeeld een (drie)dubbel verlengsnoer aansluiten voor meerdere aansluitingen maar op het 2e vaste stopcontact niets aansluiten.
Met het DVS-systeem wordt het signaal via de stroomleidingen overgebracht i.p.v. een losse LAN-kabel, daar is niets draadloos aan.
Zie je stroomleidingen als vervanger van de LAN-kabel.
Maar de verwarring ontstaat doordat KPN en Telfort het zelf ook hebben over draadloze adapters, maar in feite klopt daar niets van, draadloos is via wifi, bluetooth of anderszins.
De KPN/Telfort-decoders kunnen per definitie niet draadloos werken, alleen bekabeld.
Een kabelboer gaat dit jaar een tv-decoder uitbrengen die letterlijk zowel bekabeld en draadloos aangesloten kan worden.
Bekabeld aansluiten via een LAN-kabel werkt altijd het meest stabiel, maar het moet wel mogelijk zijn, anders de geboden alternatieven.
Zelf heb ik de tv-decoder aangesloten op een powerlineset en werkt in de regel prima, maar ik heb maar een simpele 1-fase-aansluiting.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Stefan. Je kunt het misschien in een andere richting/oplossing zoeken. In het verleden keek ik tv in de tuin op de volgende manier: tv naar buiten, tv-ontvanger naar buiten, tv-ontvanger aansluiten op dvs, dvs in verlengkabel. Samengevat: veel kabels en een hoop gedoe.
Een jaar geleden heb ik een Chromecast gekocht. Als ik nu in de tuin tv wil kijken: tv naar buiten, Chromecast in tv. Uiteraard beide aansluiten op stroom. Live-tv of opname starten op KPN-app en casten naar Chromecast. Samengevat: minder gedoe en minder kabels. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Voor mij een prima oplossing.
Hallo Jan en Katana,
Bedankt voor jullie oplossingen!
Ik ga de komende dagen stap-voor-stap eens proberen of ik het werkend kan krijgen.
Eerst zal ik kijken of ik op een of andere manier hetzelfde stroomcircuit kan gebruiken, dus dezelfde fase en nul in combinatie met geen andere apparatuur in de naastgelegen stopcontacten.
Mocht dat niet werken dan moet ik naar een andere oplossing gaan zoeken, dat zal dan of de Chromecast of de KPN iTV een oplossing kunnen zijn.
Het is me in ieder geval wel duidelijk dat de decoder niet draadloos via de wifi zal gaan werken.
Ik houd jullie op de hoogte en mochten er nog meer oplossingen mogelijk zijn dan hoor ik deze natuurlijk graag.
Alvast bedankt voor het aandragen van mogelijke oplossingen.
Groeten, Stefan

Reageer