Beantwoord

draadloze verbindingsset

• 6 februari 2012
  • 11 reacties
  • 80571 keer bekeken

Sinds december overgestapt naar itv. Helemaal tevreden. Goed beeld. Het enige waar ik mee zit is dat de draadloze verbindingsset voor de tweede tv regelmatig rood/oranje knippert. Heel af en toe hierdoor storing. Van alles geprobeerd(kabel vervangen, gereset). Heeft iemand nog een idee of komt dit ewoon door het bereik?

icon

Beste antwoord door dit0rz 6 februari 2012, 20:58

Beste Esther,

Het signaal van deze adapter wordt via je stopcontact verstuurd.

Probeer eens een ander stopcontact. Zorg ervoor dat er geen andere apparatuur op hetzelfde stopcontact is aangesloten als de draadloze adapter.

Als het lampje rood/oranje brand, komt het signaal niet goed door, meestal door een storingsbron van een ander apparaat dat ook ergens op je stroomnet is aangesloten. Dit kan bijvoorbeeld ook een dimmer zijn (halogeenverlichting).

Mocht bovenstaande tip niet helpen. Probeer dan eens het volgende stappenplan
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +1
Beste Esther,

Het signaal van deze adapter wordt via je stopcontact verstuurd.

Probeer eens een ander stopcontact. Zorg ervoor dat er geen andere apparatuur op hetzelfde stopcontact is aangesloten als de draadloze adapter.

Als het lampje rood/oranje brand, komt het signaal niet goed door, meestal door een storingsbron van een ander apparaat dat ook ergens op je stroomnet is aangesloten. Dit kan bijvoorbeeld ook een dimmer zijn (halogeenverlichting).

Mocht bovenstaande tip niet helpen. Probeer dan eens het volgende stappenplan
Kan het ook zijn dat de storing niet bij ons vandaan komt maar bij de buren? Regelmatig rond half 7 springt hij op rood. Er veranderd dan bij ons niets dat ik weet maar kan het zijn dat de buren hun zender aan zetten?

Badge +1
Wat voor zender van de buren bedoel je? Een piratenzender?

Als dat het geval is, en het valt uit wanneer zij het aanzetten...  dan weet je wie de schuldige is.

Dat is heel goed mogelijk. Wij hebben reeds geruime tijd geen verbinding meer in de woonkamer maar wel in de slaapkamer. Wat blijkt: de buren hebben ook een draadloze verbindingsset aangeschaft waardoor de verbinding in de woonkamer niet meer tot stand kan worden gebracht. Aansluiten op een ander stopcontact in de woonkamer geeft geen oplossing. Probleem is door KPN niet op te lossen.

Zit ook met het probleem bijna altijd rood is het niet in de woonkamer dan weer in de meterkast.Zondag 15 juli gebeld aardige mevrouw aan de lijn we hebben alles geprobeerd paar stopcontacten geprobeerd gereset heel even gedaan ik blij maar van korte duur ,maandag morgen gebeld waarschijnlijk nog niet wakker 3 keer doorverbonden met het antwoord u moet maar weer de kabel nemen denk je geen kabel meer nodig te hebben,ben hier niet echt blij mee. 

Ik heb ook dit issue gehad. Alles geprobeerd! Ik heb nu een LAN kabel gelegd (even wat werk) en als je een 2de TV hebt kun je gewoon bij de ITS een Sitecom switch van 19,= euro kopen. Je 2de TV kun je of via de draadloze verbindingsset aansluiten (misschien hier wel goed contact) en anders ook hier kabelen met LAN.

Een ding is wel zeker je hebt nooit meer issues met storingen want niets is sneller dan gewoon de LAN kabel

Reputatie 3
Badge +4
ejhvlaardingen schreef:
Ik heb ook dit issue gehad. Alles geprobeerd! Ik heb nu een LAN kabel gelegd (even wat werk) en als je een 2de TV hebt kun je gewoon bij de ITS een Sitecom switch van 19,= euro kopen. 

Uiteraard zijn er tal van locaties welke een dergelijke simpele switch nog (!) goedkoper verkopen. Ook in Vlaardingen (Yorcom), scheelt een ritje Schiedam 😉.

Reputatie 2
Badge +1
@Esther67,

Hebben jullie misschien een drie-fase aansluiting thuis. Dit komt voor bij huishoudens die elektrisch koken of op een andere wijze veel elektriciteit gebruikt. Je zit dan misschien op een andere fase. Je kunt dit zien aan de meter in de meterkast of op de rekening van het energiebedrijf.

Beerzwaan

Reputatie 3
Badge +4
Beste Beerzwaan,

Tof dat je meedenkt! Indien je echter te maken hebt met driefasige aansluiting zal het draadloze verbindingset (homeplug) doorgaans helemaal niet functioneren. De fases zijn namelijk op de nul na geheel van elkaar gescheiden 😉.

Onze wijk met een kleine 10.000 inwoners kent overigens geen gasaansluitingen en daardoor voornamelijk woningen waarin elektrisch gekookt word. Toch is maar bij slechts enkele woningen daadwerkelijk een driefasige aansluiting aanwezig. Uit elektrisch koken is dan ook niet af te leiden of iemand wel of niet een drie fasige aansluiting heeft ;). 

Uit het schrijven van Esther kan ik opmaken dat het wel werkt maar dat ze juist regelmatig storingen ondervind. De kans dat dit door externe invloeden word veroorzaakt is erg groot. De Power Line Communicatie (PLC) techniek is gevoelig voor storingen vanuit de ether en stoort daarnaast zelf ook op zowel de midden- als kortegolf frequenties. Niet voor niets word de techniek (internationaal) door zowel radiomakers als defensie gehaat. 

In de jaren 90 is er door verschillende grote energiepartijen uitgebreid geëxperimenteerd om op basis van deze techniek breedschalig (breedband)internet aan te gaan bieden. Al deze experimenten zijn vanwege de vele problemen, storingen en de onbetrouwbaarheid van de techniek zijn stukgelopen. De ontwikkeling van technieken zoals xDSL, kabelinternet en GPRS boden daarnaast de uitkomst waarna gezocht werd; Het aanbieden van (breedband)internet zonder aanleg van vele kilometers aan nieuwe bekabeling.

KPN, maar ook elke andere partij, kan op geen enkele wijze een goed resultaat bij het gebruik van deze sets garanderen. Dat KPN deze techniek breed inzet is simpel te verklaren doordat mensen niet meer draden door huis willen trekken als dat er nu al liggen. De techniek ligt voor de hand en ach... die probleempjes die het in bepaalde gevallen kent. 

Goed alternatief voor deze sets is het aanbieden van een set welke een ethernet signaal over de aanwezige coax of andere koper kabel heen kan opzetten. Deze technieken zijn een heel stuk betrouwbaarder en ook steeds goedkoper en beter te verkrijgen. Over een simpele telefoon- of signaalkabel met 2 aders is zo al een volwaardig signaal op te zetten welke genoeg bandbreedte voor digitale TV kennen. Waarom KPN hier nog niet op inzet is mij volledig onbekend maar ik houd me aanbevolen om hier verdere adviezen cq consultancy in aan te bieden ;).

Reputatie 2
Badge +1
@ ArjanEHV1983

Op zich heb je gelijk, zolang er geen gebruiker is aangesloten zijn de fasen van elkaar gescheiden. onmiddellijk als je op de fase wel gebruikers aansluit verbind je door de gebruiker de fasen met elkaar. Uit je schrijven maak ik op dat je elektrotechnische kennis hebt. Ga maar eens de nul onderbreken in een ongeljk belaste 3 fase aansluiting. Je krijgt dan een erg spanningsverschuiving die zo ver kan gaan dat aparaten defect gaan. Hangt een beetje af hoeveel de ongelijke belasting is.

Zoals je schrijft, ja de fasen zijn gescheiden van elkaar maar worden met elkaar verbonden door de gebruiker. Geen directe verbinding maar 1 met een hoge weerstand.

Groeten Beerzwaan

Reputatie 3
Badge +4
Beste Beerzwaan,

Ik ben op tijd met mijn elektrotechnische studies gestopt om nog net geen ing. voor me naam te hoeven dragen en om me verder volledig op de kennis voor IT gerelateerde zaken te kunnen storten. Maar ondanks dat weet ik dus wel een "klein beetje" van eletrotechnisch gerelateerde zaken af. Ik weet bijvoorbeeld wel dat je een dik probleem hebt als een gebruiker de drie fasen met elkaar verbind hoor.... Big bang theorie ;).

Ik weet echter wat je bedoeld en dat is het belangrijkste toch?;)

Elke apparaat wat je aansluit op een elektrisch net zal voor de homepluggen een TE grote weerstand moeten geven waardoor het signaal in principe nooit op een andere fase op te pikken is. De theorie achter de homepluggen is dat bijvoorbeeld een kWh-meter een zodanig hoge weerstand bied dat aan de andere kant van de meter niets meer van het signaal zal moeten kunnen waarnemen. Zo zullen je buren welke gebruik maken van de zelfde binnenkomende fase geen hinder moeten kunnen ondervinden van jou homepluggen. De homepluggen kunnen echter in de ether een dermate sterke frequentie uitzenden dat deze alsnog storingen op andere homepluggen kan veroorzaken.

Reageer