Beantwoord

Dubbele bekabeling ?

• 1 november 2012
  • 3 reacties
  • 11964 keer bekeken

Reputatie 2
Halo,

Ik krijg geen duidelijk antwoord van diverse partijen, dus vraag ik het de forumleden.

Ik overweeg om KPN  Alles-in-1 te nemen via glas. De coax moet vervangen worden door UTP. Mijn zoon zit op verdieping 2 met zijn PC,XBOX en TV. Om hem aan te sluiten zou ik denken dat een Gigabit switch op zijn kamer aangesloten op een UTP kabel vanuit de Experiabox voldoende moet zijn. Echter zie ik dit niet duidelijk terugkomen in instructiefilms en uitleg van medewerkers. Het is toch idioot als ik twee UTP kabels (gesuggereerd op ander forum en anderen) naar de tweede verdieping moet gaan trekken. Ik kan me dit scenario niet voorstellen. Daarnaast is de electriciteitsbuis met zijn onmogelijke bochten niet echt geschikt om twee UTP kabels doorheen te trekken.

Wie kan en wil hierop reageren ? Op http://forum.kpn.com/t5/Televisie-via-Glasvezel/Kan-ik-tweede-iTV-ook-op-een-gewone-switch-met-andere-PC-s/td-p/37527 staat ook een dergelijke vraag.

Alvast bedankt !

icon

Beste antwoord door jeroen3 2 november 2012, 20:45

De nieuwe experiaboxen hebben LAN poorten met twee keuzes.

- LAN/Internet

- IPtv.

Dat is direct op de experiabox. Het eerste/laatste* apparaat wat zich aanmeld bepaalt welke functie hij moet nemen.

Als je een switch aansluit, heb je die éne poort vermenigvuldigd, dus je krijgt dan meerdere LAN/Internet poorten of IPtv poorten, het is dus nog steeds afhankelijk van het eerste/laatste* apparaat dat zich aanmeld.

Er zijn mogelijkheden om met managed switches deze twee verschillende netwerken samen te voegen op één kabel (trunken), en weer te splitsen. Dit is ingewikkeld en kost meer geld dan een extra kabel.

*Ik weet het niet zeker, moet ik eens uitproberen.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Als je zowel de TV als ander apparatuur wilt aansluiten zijn 2 UTP kabels nodig. De TV krijgt een geheel ander IP adres en moet min of meer direct op de Modem worden aangesloten. De enige uitzondering is als je 2 TV's wilt aansluiten. Dan kun je met een switch 2 TV aansluiten, hierop mogen geen andere apparaten worden aangesloten. In ons huis heb ik 2 UTP kabels en een telefoonleidingen door een plastic buis gekregen van 16 mm. De telefoon als laatste en die koste wel erg veel moeit. De lengte van de leiding is ongeveer 10 inclusief stijg- en zakstukken. Neem er de tijd voor met een trekveer dan zou het moeten lukken.

Succes Beerzwaan

Reputatie 2
Vandaag bij KPN winkel Heerlen vraag herhaald: volgens de medewerker kun je met de nieuwe Experiaboxen elke ingang gebruiken voor TV en/of internet. Op de kamer gewoon een switch plaatsen voor zowel TV als PC/XBOX/PlayStation ed.

Dit impliceert dus dat er enkel 1 kabel naar een kamer getrokken hoeft te worden voor TV EN Internet.

Graag zie ik reakties die dit bevestigen of ontkennen. Voordat ik het hele huis opnieuw ga 'bekabelen' wil ik HEEL graag weten of dit gaat werken: per kamer (Internet PLUS TV) 1 kabel. 

Reputatie 4
Badge +1
De nieuwe experiaboxen hebben LAN poorten met twee keuzes.

- LAN/Internet

- IPtv.

Dat is direct op de experiabox. Het eerste/laatste* apparaat wat zich aanmeld bepaalt welke functie hij moet nemen.

Als je een switch aansluit, heb je die éne poort vermenigvuldigd, dus je krijgt dan meerdere LAN/Internet poorten of IPtv poorten, het is dus nog steeds afhankelijk van het eerste/laatste* apparaat dat zich aanmeld.

Er zijn mogelijkheden om met managed switches deze twee verschillende netwerken samen te voegen op één kabel (trunken), en weer te splitsen. Dit is ingewikkeld en kost meer geld dan een extra kabel.

*Ik weet het niet zeker, moet ik eens uitproberen.

Reageer