Beantwoord

DVS1200 en zonnepanelen

  • 27 June 2020
  • 18 reacties
  • 426 keer bekeken

Reputatie 1

Ik wil na het plaatsen van een ander modem een derde DVS1200 plaatsen .Als er ook zonnepanelen zijn geplaatst kunnen er problemen zijn. Wat voor problemen zijn dat?

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door philippus 30 June 2020, 15:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +21

@philippus

Het kan voorkomen dat de omvormer van de zonnepanelen interferenties veroorzaakt op het lichtnet waar de DVS last van heeft (verstoorde verbinding, niet kunnen koppelen, hangende TV-beelden).

Het is niet zo dat zonnepanelen altijd zullen leiden tot deze problemen en al helemaal niet als het een kwalitatief goede omvormer betreft en de installatie goed heeft plaatsgevonden.

Dit nieuwste model DVS zou overigens wel beter in het uitfilteren van interferentie moeten zijn.

Een DVS zet signalen op het elektriciteit net, kleine signalen samen met een enorm sterk 50Hz signaal.
De DVS maakt veel hogere frequenties dus zou dat aan de andere kant eenvoudig te filteren moeten zijn, alhoewel de demping door de draden die daar niet voor gemaakt zijn ook meespeelt.
Maar, een sinus is nooit een mooie sinus en heeft veel boventonen cq harmonischen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fourieranalyse#Voorbeeld_fourierontbinding
Dat lijkt ingewikkeld maar het principe is duidelijk.
De PV omvormer zet een flink vermogen aan gelijkstroom om naar wisselstroom, in iets wat op een sinus lijkt, met veel bij effecten dus, daar moet de DVS weer de juiste signalen uit zien te halen.
Je kunt het gerust vergelijken met een luide motorfiets die langs komt als je in de tuin zit te praten.

Met een DVS heb je geluk als het werkt maar wees niet verbaasd als dat niet zo is, ik meen dat KPN dat ook op die manier communiceert (?)

Kabels leggen : kleine moeite, groot gemak :-)

Reputatie 7
Badge +19

Hi @philippus, ik hoop dat je er uit komt met de hier gegeven uitleg en tips :slight_smile: Laat het gerust weten als je vragen hebt.

Reputatie 1

Even afwachten hoe één en ander verloopt, morgen komt er een monteur langs.

 

Reputatie 5

Hoewel een kabel de allerbeste oplossing is, kan dat niet altijd. Als je dan met DVS’en gaat werken, liefst op een GROEP, lukt dat niet, dan op één fase. Moetje over fases heen (gesteld dat je meerdere FASES hebt in huis, kan je nog proberen met fasekoppelaars, maar dat is een oplossing waar vermoedelijk niemand garantie op geeft! Alles natuurlijk onder voorbehoud van een omvormer van een beetje kwaliteit en geen goedkope (stoor)meuk uit China.

Hoewel een kabel de allerbeste oplossing is, kan dat niet altijd. Als je dan met DVS’en gaat werken, liefst op een GROEP, lukt dat niet, dan op één fase. Moetje over fases heen (gesteld dat je meerdere FASES hebt in huis, kan je nog proberen met fasekoppelaars, maar dat is een oplossing waar vermoedelijk niemand garantie op geeft! Alles natuurlijk onder voorbehoud van een omvormer van een beetje kwaliteit en geen goedkope (stoor)meuk uit China.

Als je toch een nieuw electriciteitsnetwerk moet aanleggen. Is het dan niet simpeler om gewoon een UTP kabel te trekken? :rofl:

Een fase koppelaar komt ergens in de meterkast.

Eenvoudiger is om de groepen met de DVS-en op een fase te zetten.

Maar, kabel leggen is beter.

Maar, ik heb alles (voor zo ver mogelijk) aan kabel, maar voor de omvormers heb ik een (oud) wifi kastje die omgekeerd werkt, van wifi naar kabel dus. Dit ivm met evt. blikseminslag.

Reputatie 7
Badge +19

@philippus Ik ga er vanuit dat dat helemaal goed komt. Er zijn, zoals je hier leest, verschillende opties mogelijk. Laat maar weten hoe de afspraak met de monteur afgelopen is en/of als je nog vragen hebt hierover.

Reputatie 7
Badge +21

In een parallel lopend topic heeft philippus gemeld (daar off-topic), dat de TV op kabel is aangesloten dus DVS1200 niet meer nodig

Reputatie 1

Ik trof een topmonteur. Hij heeft de int act tv op de kabel.aangesloten, nieuwe kpnbox12 gemonteerd.alles gecontroleerd de ontvanger geüpdate. Na wat sores bij de afspraken heeft hij nu een zeer tevreden klant achtergelaten.

Reputatie 7
Badge +19

@philippus Wat fijn om te horen, mooi dat de monteur je zo goed geholpen heeft en alles goed voor je geregeld heeft. Dankjewel voor de update :slight_smile:

@RBxx Thx voor het seintje!

Reputatie 1

Idd blij met het resultaat.

KPN weet al jaren dat ik een tweede int act tv wil. Ik ben benieuwd of ik nu ( zonder er om te vragen) wordt benaderd om het abonnement aan te passen??!!

 

Reputatie 1

Hoe meld ik mij af voor dit forum. Aan mijn matige it kennis heeft niemand wat aan mijn commentaar, verzoeken of adviezen. Dank nogmaals aan iedereen die mij van advies heeft gediend. Ik heb er veel aan gehad. Vr gr.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @philippus , je hoeft (en kan) je niet afmelden voor het forum. Jouw bijdrage, hoe beperkt ook :wink:, blijft een deel van het forum. Als je in de toekomst nog een vraag hebt, kan je zo weer inloggen. Dan staan we weer klaar om je te helpen.

Reputatie 1

Merci RBxx. !! Dan kan ik je misschien gelijk een vraag stellen. Op advies van de monteur heb ik de KPNbox 12 dezelfde WIFI netwerk en wachtwoord gegeven. Nu blijkt dat de vorige ( V9) gegevens  gewoon nog gemeld wordt in de lijst van de WIFI adressen.

Hoe verwijder ik de oude gegevens.?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @philippus , normaal neemt de nieuwe modem die instellingen vanzelf over en hoef je zelf niets te doen. Zo ging het met mijn overgang van Experia Box v10 naar KPN Box 12 ook. Heb je soms ook nog WiFi versterker(s), zoals Experia WiFi of SuperWiFi?

Reputatie 1

Hallo Ruud, ik heb geen wifi versterkers of iets dergelijks. Wel heb ik vastgesteld dat wanneer ik op de computer naar de lijst van wifiadressen ga ik twee dezelfde zie met bij de NIEUWE de toevoeging 2. Als ik de lijst op bijv de mob tfns oproep dan staat er maar één??!! Zou Google er 1 onthouden??

 

Reputatie 7
Badge +21

Daar lijkt het dan wel op @philippus . Kan je deze lijst misschien schonen (“netwerken vergeten”  o.i.d.) en dan WiFi opnieuw scannen?