Vraag

Eigen decoder

• 7 maart 2017
  • 39 reacties
  • 7836 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Graag zou ik de instellingsgegevens ontvangen om een eigen (nader te bepalen) IPTV decoder aan te sluiten op het KPN netwerk om via mijn eigen decoder TV signaal te ontvangen, bekijken en opnemen.

Ik heb geprobeerd om achter deze informatie te komen via Sandra op de KPN chat, helaas bleek deze mevrouw te lui om klanten daadwerkelijk van informatie te voorzien en verwees mij naar het forum.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Theoretisch is dit mogelijk, maar deze gegevens biedt KPN nog niet.
Reputatie 2
Badge +3
Zou KPN toch wel moeten doen inmiddels https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-mijn-eigen-apparatuur-aansluiten-op-het-netwerk-van-mijn-internetaanbieder

Wat zijn de plichten van uw aanbieder?
U hebt het recht om een eindapparaat aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Het apparaat moet dan wel geschikt zijn om aan te sluiten op het netwerk van uw aanbieder. Uw aanbieder moet daarom de instellingsgegevens die u nodig hebt om een eindapparaat aan te sluiten op zijn website zetten. Gaat het om informatie die alleen geldt voor u persoonlijk? Of om informatie die specifiek voor uw aansluiting geldt? Dan moet uw aanbieder deze informatie bij aanvang van het abonnement geven, of als u daar zelf om vraagt.

[...]

Kan ik een eigen televisietuner of decoder aansluiten?
Aanbieders werken vaak met versleutelde televisiesignalen. Om deze om te kunnen zetten biedt uw aanbieder een smartcard. U kunt alleen een eigen TV-tuner/decoder aansluiten die geschikt is voor de door uw aanbieder gebruikte televisiesignalen. Voorbeelden van televisiesignalen zijn: DVB-S, DVTB-T, DVB-C of IP-TV. De decoder moet ook geschikt zijn voor de zogenaamde ‘encryptie standaard’ van uw aanbieder, bijvoorbeeld CI of CI+. Informeer bij uw aanbieder welke decoders geschikt zijn voor het netwerk van uw aanbieder.

Bij deze informeer ik dus bij mijn aanbieder
Reputatie 7
Om praktische softwarematige redenen ondersteunt KPN geen andere apparatuur dan de merken die zij zelf in bruikleen of huur levert. Bij interactieve tv levert KPN geen smartcard, dus is het wat dat betreft ook niet handig. Het zou, voor KPN en dus ook voor de klant(en), duurder worden indien andere apparatuur mogelijk wordt. KPN ''moet'' dan ook steeds testen of (nieuwe) functies ook op die apparaten werken. Op dit moment is er in Nederland geen IPTV apparatuur te koop.

Waarom wil je "eigen" apparatuur gebruiken? KPN levert prima apparatuur en door hun geleverde apparatuur werkt gegarandeerd op hun netwerk met de aangeboden functies. Dit moet je van eigen apparatuur nog maar afwachten.
Met KPN apparatuur kun je ook tot 6 opnames tegelijk maken.
En ook niet onbelangrijk: indien defect wordt het kosteloos omgeruild en heb je met één, soms twee, dagen weer een nieuwe in huis. Eigen apparatuur geeft wat dat betreft veel meer gedoe.
Ik heb nog in geen énkele winkel in Nederland IPTV ontvangers gezien. Doordat alle IPTV aanbieders eigen apparatuur aan de klanten leveren.

Ook Ziggo levert tegenwoordig zelf de ontvangers in bruikleen / huur. Losse smartcards voor eigen apparatuur levert Ziggo niet.

Ik zou zelf nóóit eigen ontvangstapparatuur willen kopen/gebruiken. Mijn TV kan bv. dat wel (DVB-C en DVB-T) maar ondersteunt het ook niet optimaal. Kan dan alleen lineair kijken. Ook 'verdwijnen' er op mijn tv regelmatig zendernamen. Zelfs met kabel zou ik de voorkeur geven aan een ontvanger van hun. Zeker ook indien defect.
Reputatie 2
Badge +3
Waarom zou ik dat willen?
KPN apparatuur is gewoon niet goed.
- Het zit vol met bugs, (balken die blijven staan, opnames die niet syncen, spoelen wat niet werkt enz)
- Feature requests duren letterlijk jaren (HD op 1 anyone?)
- Ik wil eigen controle.

Enkele voorbeelden?
Ik wil HD op kanaal 1, sterker nog, ik wil zelf mijn zendervolgorde bepalen. Dat kan al sinds analoge TV maar KPN doet er mijns inziens véél te moeilijk over.
Ik wil zelf de begin en eindtijden van mijn opnames bepalen. Met enige regelmaat start de opname te laat (of begint de zender te vroeg met uitzenden, of is de EPG niet snel genoeg ge-update)... Vroeger kon dit bij KPN, maar dat vind men niet meer nodig.
Bij KPN willen opnames nog wel eens mislukken, spontaan verdwijnen of überhaupt niet opgenomen worden.

Klanten/Klachtenservice neemt de problemen niet (hoog genoeg) op en slepen al jaren voort.

Dat zijn voor mij genoeg redenen om dit zelf te willen.

Er zijn al diverse IPTV oplossingen, maar dat is nogal erg donkergrijs en helaas instabiel gebied.
Voorheen is het Verimatrix gebeuren bij KPN al eens 'gekraakt' echter zijn dergelijke topics bij o.a. Tweakers 'ineens' verdwenen.
Het kán allemaal wel, ik heb alleen de specificaties en instellingsgegevens van KPN nodig.
Reputatie 7
Ik wil HD op kanaal 1
Hmm, voor de zomer heeft iédereen de HD zenders op de lage nummering.

Ik ben het ook op al je andere punten niet met je eens. Er zijn wel wat missertjes in de software. Maar ook je eigen apparatuur zal grotendeels op de software van KPN móeten draaien om het te laten werken.

Koopapparatuur zal en kan ook bugs en problemen hebben. En los het dan maar op ... :(

Analoge tv en de manier waarop je dat instelde kan en mag je gewoon niet vergelijken met de huidige TV uitzendmogelijkheden.

Ik denk dat je bij KPN niet op je plaats bent met je bedenkingen met de apparatuur.

Op dit moment is er helemaal geen IPTV apparatuur los op de Nederlandse markt te krijgen. En als je het uit het buitenland haalt... gaat het op geen enkele IPTV provider werken. Deze hebben juist om functionele redenen bruikleen/huur apparatuur.

(gezien de kosten snap ik mensen écht niet die eigen apparatuur willen trouwens. Daar heb ik geen goede ervaringen mee i.c.m. kabel. In 2011 ben ik juist van de kabel naar KPN overgestapt om deze reden. Er kwam HD. De kabel zei "koop zelf maar zo'n apparaat". Ja doei ff, toen, een dikke € 400 op tafel leggen voor een apparaat waar je niet eens mee kon opnemen. KPN leverde toen de 1963 gratis bij het abonnement waarmee je kon opnemen. Een HD ontvanger idd.)
Reputatie 2
Badge +3
Laten we hier geen discussie voeren waarom men iets wel of niet zou willen.
Mijn mening is anders dan die van jou.

Het is inmiddels vastgelegd dat wij als klant deze informatie van KPN moeten ontvangen indien men daar om vraagt en dat doe ik nu bij deze nadat KPN via de chat heeft aangegeven dat ik naar het forum moest voor mijn vraag.
Reputatie 7
Badge +18
Ik hoop dat KPN dat nooit zal toelaten.
Hiervoor was ik bij Tweak internet, iedereen die dat wilde mocht een eigen modem gebruiken.
Wat een vragen op het forum hoe dit moest en hoe dat moest, en het netwerk zat elke keer vol storing. Waarschijnlijk door al die prutsers die met de apparatuur prutsen.
Gelukkig mogen ze nog niet met de TV-ontvanger prutsen, anders was daar nog meer ellende mee geweest dan er al mee was.
Dus KPN a.u.b. laat dit niet toe!
Reputatie 7
Badge +24
Hoi iedereen, de reden maakt inderdaad niet zo heel veel uit maar kan wel interessant zijn. :)

Op dit moment heb ik nog geen gegevens die ik kan delen wat dat betreft. Het laatste nieuws wat ik heb gehoord is dat de verschillende partijen nog in consultatie zijn.
In het topic van wjb(Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd) zullen we t.z.t. zeker een update plaatsen zodra we meer weten.

Dus KPN a.u.b. laat dit niet toe!
Ik snap de bezwaren maar dit is iets dat wettelijk bepaald wordt. Kan KPN niet heel veel aan doen denk ik. 😉
Reputatie 7
Op dit moment is de wettelijke bepaling nog niet van kracht. Deze treedt in werking op het moment dat de "wijziging van de Telecommunicatiewet" in werking treedt. Dit is nog niet het geval en er is ook nog geen datum bekend.
Dat betekent dat providers zich op dit moment aan het beraden (danwel voorbereiden) zijn op deze nieuwe situatie.
Besluit implementatie eindapparaten (artikel 6)
Wet wijziging telecommunicatiewet (zie artikel VIX)

Wel apart dat sinds niet zo heel lange tijd Ziggo geen eigen tv apparatuur meer ondersteunt door geen losse smartcards meer te leveren.
Reputatie 7
Badge +16
Ook al zou je een eigen tuner willen gebruiken, als dat kon, dan nog zit je vast aan de firmware van KPN, want geloof je nou echt dat KPN alles open gaat gooien om dat mogelijk te maken?
Op dit moment heeft KPN een aantal tuners in bruikleen waarvan de meeste eigen firmware hebben.

Er is helemaal niks mis met de tuners van KPN, alleen in de firmware zitten, net als in elk apparaat wat je in de winkel koopt, soms wat bugs.
Reputatie 7
Badge +18

Wel apart dat sinds niet zo heel lange tijd Ziggo geen eigen tv apparatuur meer ondersteunt door geen losse smartcards meer te leveren.

Er werd teveel fraude mee gepleegd Peter, kaarten werden gekraakt.
Software op de kaart werd uitgelezen en op een lege kaart gezet.
Dat was de reden.
Reputatie 2
Badge
Ik ben benieuwd welk apparaat de topic starter op het oog heeft om op het KPN netwerk aan te sluiten.
Reputatie 7
Badge +30
Zoveel is er niet nodig hoor. Je hebt een IPTV ontvanger nodig die Verimatrix ondersteunt met het certificaat van KPN. Daarnaast moet je even weten hoe de TV streams precies werken.
Reputatie 7
Ook ik vind die wetgeving veel te ver gaan.
Feitelijk staat er dat de provider voldoende informatie moet verstrekken om een willekeurig apparaat aan het netwerk te kunnen koppelen om daarmee de diensten van de provider af te kunnen nemen. Naar de letter van de wet staat er inderdaad dat KPN de benodigde informatie moet publiceren zodat andere hardware leveranciers in staat gesteld worden om een geschikt apparaat op de markt te brengen en de klant in staat gesteld wordt om dat apparaat succesvol in te zetten op het netwerk van KPN. Dit geldt niet alleen voor routers en modems, maar ook voor VoIP telefoons, ATA adapters, settopboxen, computers, alarminstallaties, domotica apparatuur, etc, etc.
Persoonlijk vind ik dat een provider kwaliteitseisen moet kunnen stellen aan een modem, zodat de signalen op het netwerk van dusdanige kwaliteit zijn dat "overslag"/interferentie met andere abonnees zoveel mogelijk voorkomen kan worden. Voor modems zou er mijns inziens dus een provider certificering mogelijk moeten zijn.
Ook vind ik dat apparatuur om de eigen diensten af te nemen (VoIP en ITV) niet binnen deze wetgeving zouden moeten vallen, maar naar de letter van die wet zijn het ook "eindapparaten".
De router daarentegen is een eindapparaat waarvoor wat mij betreft zo snel mogelijk de benodigde informatie moet worden gepubliceerd.
Reputatie 7
Op dit moment is de wettelijke bepaling nog niet van kracht. Deze treedt in werking op het moment dat de "wijziging van de Telecommunicatiewet" in werking treedt. Dit is nog niet het geval en er is ook nog geen datum bekend...De laatste versie van de Telecommunicatiewet is op 28 februari 2017 in werking getreden. Die wetgeving waar we het hier over hebben is mijns inziens ook al in werking getreden. Het is alleen zo dat er bezwaar is aangetekend over het feit of modems wel of niet binnen de wetgeving zouden moeten vallen. De ACM heeft daar nu een consultatieronde voor ingelast. Dit is echter alleen voor de modem, niet voor andersoortige eindapparaten zoals een router, VoIP telefoon, settopbox, etc.

Vergeet vooral niet wat de drijfveer achter deze wetgeving is. Daar waar de markt voor routers en modemrouters nu feitelijk bepaald/gedomineerd wordt door de providers - Connect-Box (?) bij Ziggo en Experia Box (ZTE) bij KPN - wil de Europese Unie en nu gestaafd door het Ministerie van Economische Zaken dat ook andere leveranciers deze markt kunnen betreden. Vrije marktwerking dus, niet meer en niet minder.
Reputatie 7
Badge +30
Psst, ziggo biedt geen Fritzbox
Reputatie 7
Psst, ziggo biedt geen FritzboxThanks voor de correctie, ik ben zoals je leest niet zo'n Ziggo fan. :P
Ze noemen dat ding blijkbaar een Connect-Box?
De essentie is dat de Europese Unie en het Ministerie af willen van de "monopoliepositie" die providers hebben als het gaat om de keuze van (modem)router zodat ook andere leveranciers in een eerlijk en open speelveld hun hardware kunnen aanbieden.
Reputatie 7
Vrije marktwerking dus, niet meer en niet minder.
Dat is niet altijd gunstig. Denk maar aan de zorg. Kosten zijn sinds de marktwerking uit de klauw gelopen evenals premie en (de invoering van) de eigen bijdrage.
Toen Ziggo in 2011 geen tv-ontvanger bij mijn nieuwe abonnement wilde leveren ben ik snel int. TV van KPN gaan nemen (Had dat al bij een vriend gezien in HD ;)). Had al internetplusbellen tenslotte.
(noot: ik had Digitenne toen ik in 2011 weer kabel wilde nemen)
Reputatie 7
Vrije marktwerking dus, niet meer en niet minder.
Dat is niet altijd gunstig. Denk maar aan de zorg. Kosten zijn sinds de marktwerking uit de klauw gelopen evenals premie en (de invoering van) de eigen bijdrage...
Off-topic
Zeker, vrije marktwerking hoeft niet altijd gunstig te zijn.
Het vergelijk met de zorg gaat mijns inziens niet helemaal op, daar is het de overheid zelf die volledig de mist in gaat en er eigenlijk zelf voor zorgt dat die marktwerking niet functioneert.
Twee dingen:
1) Als je maar één of twee medicijnen accepteert (toestaat/verzekert) dan kun je natuurlijk wachten op een prijsstijging. Dat is bij vele medicijnen om die reden ook gebeurd. Er zijn zelfs prijsstijgingen geweest van vele honderden procenten puur door het feit dat de overheid dat medicijn als enig medicijn goedkeurde en daarmee de leverancier een monopoliepositie verschafte. Heel slim van de overheid dus... ...not. :(
2) Zolang we het patentensysteem laten functioneren zoals vandaag de dag zal de patenthouder vele jaren een stevige bijdrage vragen. Dit zie je dan terug in de prijs van alle leveranciers die medicijnen leveren op basis van dat patent. Ik pleit er al jaren voor om de opbrengst voor patenten te maximaliseren op N keer de research & development costs. Heb je 1 miljard dollar geïnventariseerd in de ontwikkeling van een medicijn dan zou het patent bijvoorbeeld 10 miljard dollar op mogen leveren (N = 10). Daarna komt het patent te vervallen. Natuurlijk moet je goed kunnen verdienen aan patenten immers anders zal er minder R&D plaatsvinden en dus minder innovatie en ontwikkeling zijn. Maar goed verdienen hoeft mijns inziens niet te leiden tot excessief verdienen.

Hetzelfde fenomeen zie je overigens ook in hardware en software waarbij de mobiele telefonie misschien wel de kroon spant. Een heel groot deel van de kostprijs van een mobiele telefoon wordt bepaald door patenten die betaald moeten worden aan de patenthouder.
Reputatie 7
Badge +24
Ik heb verder niet echt een inhoudelijke reactie aangezien ik nog geen nieuws(of gegevens) heb om te delen. Maar ik vind het wel een interessante discussie.

Ook als je kijkt naar de ondersteuning van bepaalde apparaten voor een klantenservice. Dat maakt het ook een stuk lastiger denk ik.
Reputatie 7
Ik ben er van overtuigd dat er nog wel het één en ander gecorrigeerd gaat worden in deze wetgeving.

Ik denk dat de definitie van "eindapparatuur" zal moeten gaan veranderen om deze wetgeving uitvoerbaar te maken.
Zo denk ik dat apparatuur voor het afnemen van eigen diensten niet onder deze wetgeving zou moeten vallen. In geval van KPN is dit apparatuur t.b.v. VoIP, ITV en Smartlife. (Wellicht vergeet ik wat.)
Daarnaast is het natuurlijk ondoenlijk om voor alle apparatuur die "indirect" aangesloten kan worden de benodigde informatie te moeten publiceren. Ik denk ook niet dat dit de strekking van de wet is, maar alleen een ongelukkige formulering waardoor dit letterlijk wel het geval is. Wel zal een provider mijns inziens eventuele beperkingen voor het aansluiten van apparatuur moeten publiceren. Deze beperkingen kunnen mijns inziens echter enkel de wettelijk opgelegde beperkingen i.v.m. netneutraliteit zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat deze wetgeving eigenlijk niet zou moeten praten over "eindapparatuur" maar over "koppelapparatuur". "Koppelapparatuur" is apparatuur die de koppeling tussen het provider netwerk en het eigen netwerk verzorgt. Mijns inziens dus alleen de modem en de router.
Reputatie 7
Badge +24
Goede nuances wjb. Ik denk dat we redelijk op één lijn zitten wat dat betreft. 🙂 Zodra er veel partijen aan te pas komen kost het vaak veel tijd om alles concreet te krijgen. Ik hoop dat hier snel duidelijkheid over komt.
Reputatie 2
Badge +3
De nuances zijn misschien wel correct, Echter is de reden geboren uit puur onkunde / onwil van KPN.
KPN heeft het aan zichzelf te danken dat ik op zoek ben naar een betere oplossing voor mijn TV kijk beleving.
Daar KPN met Verimatrix versleuteling werkt, is het zeker mogelijk om een andere decoder aan te sluiten, sleutels delen en klaar. (even héél kort door de bocht).

Aanpassingen waar men letterlijk al jaren om vraagt voert KPN niet door.
KPN maakt het systeem 'gebruiksvriendelijk' door simpelweg mogelijkheden weg te halen.

Als ik bijvoorbeeld SBS9HD op 9 wil, vind ik dat dat moet kunnen. KPN niet.
Nederland 1 glas HD op 1 ?? nâh, niet nodig!
Een opname ipv 5 10 minuten vooraf laten starten? Waarom? (hoe vaak beginnen programma's van voornamelijk SBS6 niet 'te vroeg?') (dit was voorheen gewoon een instelling, maar is weg gehaald)
Een opname helemaal ZELF instellen in plaats van via de EPG? overbodig!
en dan neem ik de complete wildgroei aan random bugs die op dit moment hoogtij vieren voor het gemak even niet mee.

Zo maar even enkele dingetjes wat naar mijn mening écht anders kan en zou moeten! Als KPN dit gewoon niet wil/kan/veel te lang over doet, dan ben ik alleen maar blij dat er iemand is die wettelijk aan de bel trekt om de klanten in hun wensen te voorzien.
AL deze dingetjes / frustratietjes kan KPN, naar mijn mening, relatief eenvoudig, oplossen, maar KPN doet 't gewoon NIET.

Kijk, KPN kan dit eenvoudig zelf oplossen, en daarbij echt een krankzinnig goede nieuwe dienst introduceren. Hoe? je gaat het niet geloven, maar door gewoon de huidige systemen anders te laten functioneren.

Utopie; maar dit lijkt mij technisch nog altijd goed haalbaar (en in deze utopie zal denk ik weinig mensen vragen om de mogelijkheid tot het aansluiten van een andere decoder)
KPN neemt ALLE zenders met opname mogelijkheid automatisch op, 24/7/52
Als een klant een opname inplant komt op het account van de klant een tag, 'kanaal, starttijd, eindtijd' .. klaar!
Als de klant de opname start, levert KPN de opname vanaf starttijd tot aan eindtijd (who cares over eindtijd eigenlijk?)
Met deze mogelijkheid heb je gelijk uitzending gemist tot 365 dagen terug (hier kan natuurlijk extra €€ voor gevraagd worden (bij de betaalde optie zijn de reclames natuurlijk gewoon door te spoelen ;-))
Als de opname door de klant wordt gestart, word de stream naar de decoder gestuurd van kanaal X tijd Y (ofterwijl... de tag wordt uitgelezen en gestart)
De klant kan opnames op verschillende manieren programmeren;
- Vanaf de EPG (zoals nu de enige mogelijkheid)
- Vanaf het menu 'opname programmeren'
-- Dat menu bestaat uit simpele vragen:
-- Kanaal
-- Begintijd (datum + tijdstip)
-- Eindtijd (is dit echt nodig in deze situatie?)
-- Herhalen -> dag / week / maand(?)
De klant heeft nu 100% vrijheid in opnames vooraf inplannen en achteraf (terug) kijken.
Zo simpel kan het zijn.
Ik zou me bijna verbazen als het nu al niet min-of-meer op deze wijze gebeurt, of slaat KPN daadwerkelijk 52.000 keer het 8-uur journaal op, voor élke klant die het programmeert één keer. . . Nee toch?
Reputatie 7
Zelf programmeren van opname is momenteel niet mogelijk. De aanpassing is kostbaar... de hele opnameserver en opslag moet anders ingericht. Alles wordt nu door KPN 1 x opgenomen voor alle klanten. De opnameserver is ingericht in blokken van - 5 min tot + 15 minuten. Er vindt dus geen continu-opname plaats. Programma's die je van te voren tagt in je box kun je terugkijken.

Het aanbieden van programma's tot 365 dagen terug zie ik via de providers (niet alleen KPN) niet zo gauw gebeuren. De Nederlandse publieke en commerciële omroepen hebben daarvoor NLziet in het leven geroepen.
Je kan nu via de gids wel eindelijk een week terug in HD.

Zelf je zenders kunnen nummeren in een eerst gemaakte favorietenlijst zou inderdaad wel handig zijn. Mijn ervaring na zo'n 20 jaar bij de mensen thuis instellen is echter dat het weinig gebruikt is. Staat bij KPN daardoor niet ook niet hoog op de lijst. Maar staat er wel op.
Ik heb een favorietenlijst met zo'n 30 tv- en radiozenders. Wel grillige nummering inderdaad. Maar wel makkelijk zappen. Volgorde door de nummering ook niet aan te passen. Daardoor Eurosport 1 en 2 (35, 202) nog steeds niet bij elkaar zodra ik "HD van af 1" heb. Zou dus wel fijn zijn als je zelf je favorieten kunt hernummeren.

Ook HD"glas" komt t.z.t. van af 1. In eerste instantie komt HD("koper") van af 1.
Reputatie 2
Badge +3
Zelf programmeren van opname niet mogelijk, dát is toch waar het om gaat, ik weet dat het niet mogelijk is ... Ik snap alleen niet waarom... En mede daardoor wil ik het in eigen beheer, dus met een eigen decoder .. Dan kan het namelijk wel ... Nogmaals, KPN kan dit eenvoudig zelf oplossen door de functie beschikbaar te maken...
Je geeft zelf al aan dat KPN het nu in feite allemaal al doet,
in blokken opnemen of niet, dat zal weinig uitmaken neem ik aan, sterker nog, het scheelt je 20 minuten opnametijd per EPG entry ... Stuk voordeliger in data opslag.
Die opnames worden nu ook al een jaar bewaard ... Waarom niet (tegen betaling) toegankelijk maken?

Ik zie het probleem niet.

Reageer