Vraag

Eigen decoder

• 7 maart 2017
  • 39 reacties
  • 7815 keer bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

Reputatie 7
Wat een verhaal en wat een onvrede, waarvan ik moet zeggen dat ik er veel van herken.
Toch kan het mijns inziens niet zo zijn dat KPN al die informatie over de werking van het ITV platform moet publiceren omwille van deze wetgeving. Daarmee leg je ook een groot gedeelte van jouw toegevoegde waarde op straat waar de concurrent dan weer dankbaar gebruik van zal maken.

...KPN neemt ALLE zenders met opname mogelijkheid automatisch op, 24/7/52
Als een klant een opname inplant komt op het account van de klant een tag, 'kanaal, starttijd, eindtijd' .. klaar!
Als de klant de opname start, levert KPN de opname vanaf starttijd tot aan eindtijd (who cares over eindtijd eigenlijk?)
Met deze mogelijkheid heb je gelijk uitzending gemist tot 365 dagen terug (hier kan natuurlijk extra €€ voor gevraagd worden (bij de betaalde optie zijn de reclames natuurlijk gewoon door te spoelen ;-))
Als de opname door de klant wordt gestart, word de stream naar de decoder gestuurd van kanaal X tijd Y (ofterwijl... de tag wordt uitgelezen en gestart)
Dit is ook precies hoe het gaat, alle zenders worden éénmalig in de cloud opgeslagen en een opname is niets anders dan een verwijzing naar een tijdslot van zo'n uitzending. Het is dus heel eenvoudig om functionaliteit te maken die start- en eindtijd al dan niet automatisch corrigeert op basis van de werkelijke start- en eindtijd van de uitzending. Ook ik zou die functionaliteit liever vandaag dan morgen zien.
Zelfs functionaliteit om "achteraf" op te nemen of voor "365 dagen terugkijken" lijkt mij technisch eenvoudig te realiseren. Vraag is of opbrengsten daarvan opwegen tegen de extra kosten voor de uitzendingsrechten.
Reputatie 7
Zelf programmeren van opname niet mogelijk, Ik snap alleen niet waarom... Nogmaals, KPN kan dit eenvoudig zelf oplossen door de functie beschikbaar te maken...
Je geeft zelf al aan dat KPN het nu in feite allemaal al doet,
in blokken opnemen of niet, dat zal weinig uitmaken neem ik aan, sterker nog, het scheelt je 20 minuten opnametijd per EPG entry ... Stuk voordeliger in data opslag. .

Het is dus niet eenvoudig op te lossen. Ik heb dus net uitgelegd waarom het nu niet kan. Ook waarom het niet eenvoudig is het aan te bieden in de huidige configuratie...

Als je met een eigen decoder meerdere opnamen zou maken zouden er heel veel streams tegelijk aangeboden moeten worden aan je decoder. Zeg bijvoorbeeld 5. Eentje waar je live naar kijkt en nog 4 voor opname. Dat geeft enorm meer belasting voor het netwerk dan het huidige systeem! En jij bent dan nog in je eentje, maar stel dat 100.000-en het op die manier gaan doen... 😉 Nu krijgt een decoder altijd één stream.
Echt, het is niet zo eenvoudig als jij denkt. (b.t.w. jij hebt wsl glas, maar het itv platform bestaat óók uit koperaansluitingen. Daarom zouden meerdere streams tegelijk nog belastender zijn.)

Die opnames worden nu ook al een jaar bewaard ... Waarom niet (tegen betaling) toegankelijk maken?

Ik zie het probleem niet.
Wat dacht je van wat de betreffende omroepen willen? Dat heeft allemaal met contracten en (omroep)wensen te maken. Die bieden nu NLziet aan en willen graag dat je dat gebruikt. Er zijn namelijk ook rechten mee gemoeid die de omroepen moeten betalen. Televisievertoning, ook uitgesteld, kost hun veel meer aan rechten dan via internet (laptop, desktop, tablet, smartphone).
Reputatie 7
Maar Peter, als ik met een eigen decoder tegelijkertijd 100 timeslots zou inschieten in de centrale database dan gaat er toch geen bitje extra over de lijn. Ja, je hebt gelijk dat dat het geval zou zijn als er lokaal opgenomen zou worden, maar niet als die decoder (het timeslot voor) de opname gewoon op dezelfde manier inschiet als de "KPN" decoder. KPN gaat natuurlijk nooit vrijgeven hoe dat technisch gedaan wordt, dat is nu juist toegevoegde waarde die je uiteraard niet bij de concurrent neerlegt.
Reputatie 7
Maar Peter, als ik met een eigen decoder tegelijkertijd 100 timeslots zou inschieten in de centrale database dan gaat er toch geen bitje extra over de lijn.Ben ik volledig met je eens. Maar dat zou KPN dan moeten ondersteunen. Ook voor een eigen aangeschafte ontvanger. En als KPN dat ondersteunt is er weer geen reden dáárvoor een eigen ontvanger te nemen.;)
Ja, je hebt gelijk dat dat het geval zou zijn als er lokaal opgenomen zou worden, maar niet als die decoder (het timeslot voor) de opname gewoon op dezelfde manier inschiet als de "KPN" decoder. KPN gaat natuurlijk nooit vrijgeven hoe dat technisch gedaan wordt, dat is nu juist toegevoegde waarde die je uiteraard niet bij de concurrent neerlegt.
Ik denk maar zo dat het gebruik van de huidige opnameserver voor eventuele niet-kpn apparatuur hetzelde ondersteund zal en kan worden als voor de kpn-apparatuur.
Met externe apparatuur waarop zelf, met HDD of flash, opgenomen kan worden zal KPN, door de extra belasting, niet blij worden. KPN heeft niet voor niets gekozen voor opnemen in the cloud.
Hopelijk gaat zelf start- / stoptijd invoeren er nog komen.
Vooralsnog heb ik nog nooit een eind of begin van een opgenomen programma gemist.
Als je van te voren weet dat het anders kan lopen, bv een programma ná een live voetbalwedstrijd of tennis dan is dat eenvoudig op te lossen. Door gewoon dát programma in te stellen EN het programma dáárna. 😉
Reputatie 7
Maar Peter, als ik met een eigen decoder tegelijkertijd 100 timeslots zou inschieten in de centrale database dan gaat er toch geen bitje extra over de lijn.Ben ik volledig met je eens. Maar dat zou KPN dan moeten ondersteunen. Ook voor een eigen aangeschafte ontvanger...En daar zit hem nu precies de crux met die wetgeving. Als je die namelijk letterlijk leest, dan is KPN verplicht daar aan mee te werken immers ze zullen volgens die wet de benodigde specificaties moeten publiceren. Daarmee kunnen andere leveranciers van settopboxen die functionaliteit in hun eigen firmware inbouwen zodat de settopbox geschikt wordt voor ITV van KPN en dus aan KPN abonnees verkocht kan worden (vrije marktwerking). Vandaar ook dat ik zeg dat deze wet in zijn huidige vorm te ver gaat immers KPN en ook andere providers zullen dergelijke bedrijfseigen informatie uiteraard niet gratis en voor niets aan de concurrent willen geven. Terecht!

Ja, je hebt gelijk dat dat het geval zou zijn als er lokaal opgenomen zou worden, maar niet als die decoder (het timeslot voor) de opname gewoon op dezelfde manier inschiet als de "KPN" decoder. KPN gaat natuurlijk nooit vrijgeven hoe dat technisch gedaan wordt, dat is nu juist toegevoegde waarde die je uiteraard niet bij de concurrent neerlegt.
Ik denk maar zo dat het gebruik van de huidige opnameserver voor eventuele niet-kpn apparatuur hetzelde ondersteund zal en kan worden als voor de kpn-apparatuur.
Met externe apparatuur waarop zelf, met HDD of flash, opgenomen kan worden zal KPN, door de extra belasting, niet blij worden. KPN heeft niet voor niets gekozen voor opnemen in the cloud.
Dat zou KPN eenvoudig kunnen voorkomen door maximaal maar evenveel concurrent streams toe te staan als in het abonnement opgenomen is.
Opnemen in de cloud heeft enorme voordelen, maar helaas ook enorme nadelen. Neem nu de hele HD-op-1 ontwikkeling. Waarom duurt dit zo waanzinnig lang? Omdat de netwerkbelasting wel eens te groot zou kunnen worden. Dat wordt echter niet veroorzaakt door de live televisie. Dit is immers IGMP multicast en elke zender gaat daarbij altijd maar één keer over de lijn. De extra belasting voor live kijken met HD-op-1 is marginaal, het zijn juist die abonnees die opnames terugkijken (wat individuele unicast streams zijn) dat zorgt voor die toename van de netwerkbelasting. Misschien is lokale opslag van opnames dus zelfs gunstig. Ik zeg niet dat dat de richting is hoor, wat mij betreft niet, maar elke methode heeft zijn pro's en con's.
Reputatie 7
Het is alleen Multicast als je LIVE / LIVE kijkt. Als je maar even gepauzeerd hebt wordt het vanzelf een Unicast. Dit is door, ik geloof Ward, al aangegeven in een ander topic waar jij ook actief was. Er zal m.i. juist al weinig Multicast gekeken worden. Wie pauzeert er nou niet even?
Verder zijn alle andere opties dus Unicast.
Opnamen, Begin Gemist, Terugkijken v.d. Gids, On demand en dus kijken na pauze.
Reputatie 7
Het is alleen Multicast als je LIVE / LIVE kijkt. Als je maar even gepauzeerd hebt wordt het vanzelf een Unicast. Dit is door, ik geloof Ward, al aangegeven in een ander topic waar jij ook actief was. Er zal m.i. juist al weinig Multicast gekeken worden. Wie pauzeert er nou niet even?Dat is niet zo, bij pauzeren van live televisie loopt de IGMP multicast gewoon door en wordt er tot maximaal 1 uur in de cache van de TV ontvanger opgeslagen. Er wordt zolang je maar binnen dat uur blijft nog geen gebruik gemaakt van unicasts.

Overigens bedoel je waarschijnlijk dit bericht van Ward.
Reputatie 7
In dat bericht van Ward staat toch echt heel duidelijk:
Het begint lastig te worden op het moment dat iemand pauzeert en verder gaat kijken, of dat een opname wordt bekeken (of een uitzending Gemist). Dan worden het Unicast streams ... Dat laat weinig aan de fantasie over. Het geheugen van de ontvangers wordt al sinds juni 2016 niet meer gebruikt.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/live-pauzeren-the-cloud-422995
Reputatie 7
In dat bericht van Ward staat toch echt heel duidelijk:
Het begint lastig te worden op het moment dat iemand pauzeert en verder gaat kijken, of dat een opname wordt bekeken (of een uitzending Gemist). Dan worden het Unicast streams ... Dat laat weinig aan de fantasie over. Het geheugen van de ontvangers wordt al sinds juni 2016 niet meer gebruikt.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/live-pauzeren-the-cloud-422995
Ik ken al die uitspraken, maar iemand met een wetenschappelijke achtergrond neemt niet zomaar genoegen met uitspraken. Nee, die zal toetsen of die uitspraak ook echt zo is, ongeacht wie die uitspraak heeft gedaan.
Meten is weten zeg ik dan maar. Door te meten weet ik dus dat het geheugen van de TV ontvanger wel degelijk gebruikt wordt bij het pauzeren van een live programma, dat de IGMP multicast gewoon doorloopt en er nog geen unicasts gebruikt worden zolang er nog geheugen beschikbaar is. Het zou ook heel onverstandig geweest zijn van KPN om niet zolang mogelijk gebruik te blijven maken van IGMP multicasts, wetende dat unicasts de benodigde bandbreedte laat exploderen.

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik trek elke uitspraak in twijfel en vraag me ook altijd af of een uitspraak het hele verhaal vertelt of dat de uitspraak omwille van de eenvoud wat "uitgekleed" is.
Reputatie 7
Okee. Duidelijk verhaal!:)
Reputatie 7
Badge +18
Bij tweak.nl krijg je standaard een Zyxel of een Fritzz modem.
Een ieder is vrij om er een ander modem neer te zetten (met alle narigheid van dien)
Maar de klantenservice ondersteund met klem geen ander modem dan het door hun geleverde modem.
Overigens met het Fritzz modem lijkt het me lastig er een ander neer te zetten, deze wordt n.l. direct op de glaskabel aangesloten.
Reputatie 7
Bij tweak.nl krijg je standaard een Zyxel of een Fritzz modem.
Een ieder is vrij om er een ander modem neer te zetten (met alle narigheid van dien)
Maar de klantenservice ondersteund met klem geen ander modem dan het door hun geleverde modem.
Overigens met het Fritzz modem lijkt het me lastig er een ander neer te zetten, deze wordt n.l. direct op de glaskabel aangesloten.
Off-topic:
Het is natuurlijk logisch dat alleen de door tweak.nl geleverde modemrouters ondersteund worden door de klantenservice van tweak.nl. Zo ondersteunt de klantenservice van KPN ook alleen de Experia Boxen..
Dat is mijns inziens ook terecht en hoe het hoort.
Je kiest voor een managed aansluiting waarbij modem en router door KPN geleverd en beheerd worden, of je kiest voor een unmanaged aansluiting waarbij je zelf voor een modem en router zorgt en dus ook voor het beheer daarvan.
In de zakelijke omgeving is dat, ook bij KPN, al vele jaren zo, wat dat betreft niets nieuws onder de zon.
Overigens zijn er best andere modemrouters te vinden die rechtstreeks op een glasvezel aangesloten worden.
Bijvoorbeeld: http://www.draytek.nl/producten/glasvezel
ik volg dit nog even echter twee kant tekeningen een dit zou dit jaar geregeld moeten zijn en de reden dat ik het zou willen is dat als ik zelf een modem en ontvanger koop ik een keer kosten heb nu betaal ik iedere maand er voor het zou dus transparant woorden wat je met je abo voor dingen echt betaald lijkt me een eerlijke zaak nu heb je een modem in bruikleen ook daar voor betaal je kpn doet niets gratis
Reputatie 7
Ach, eigen decoder heeft mijns inziens meer na- dan voordelen. Vooral bij defect van kast of afst.bed.

Bij kpn wordt de afst.bed. gratis vervangen evenals een defecte ontvanger.
Eigen ontvanger aanschaf/vervangen al gauw € 250 afst.bed. vervangen € 20 tot € 50.
Ontvanger is alleen te gebruiken bij dié provider. Als je overstapt heb je er niks meer aan.

Ik kies dus ten allen tijde voor huur.

Reageer