Vraag

Eigen Router en Meer TV, Netflix etc

• 26 juni 2018
  • 3 reacties
  • 1213 keer bekeken

Hallo.
Ik ben flink wat gaan lezen om te zien of mijn router voldoende zou kunnen zijn om rechtstreeks op het NT kastje aan te sluiten.
De router die ik bezit is een TP-Link AC5400.
Nu is het allemaal gelukt om de VLAN's juist te zetten en TV plus Internet in orde te hebben.
Telefonie hebben we niet dus dat is ook geen issue.
Het enige wat niet wil werken is Meer TV en Netflix op kanaal 200.
Iemand enige suggesties?

3 reacties

Reputatie 7
Dat komt omdat je nu weer op de ouderwetse bridged-IPTV aangesloten bent.
Jouw TV ontvangers hebben nu vast weer een IP adres in de 10.x.x.x regionen, klopt dat?
In dat geval zal je geen gebruik kunnen maken van de apps van de TV ontvanger.

Je zult daarvoor een IGMP proxy server op jouw router kunnen inrichten die ook nog eens aan de WAN zijde op vlan 4 i.p.v. vlan 6 moet aansluiten. Dat is niet op elke router mogelijk en ik heb er een hard hoofd in dat die TP-Link dat ondersteunt.
Dit is nu één van die redenen waarom ik al lange tijd zo hamer op het door KPN publiceren van de benodigde informatie om een eigen router te kunnen gebruiken.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248
Tja...
Als je KPN belt hangen ze op of is er een domme mogelijkheid abuse lastig te vallen...
IGMP zal op deze router niet aangepast kunnen worden ben ik bang of er moet een DD WRT versie komen van eea.
Inderdaad is er een Bridged IPTV mode op de kastjes.
Maar buiten de INFO wat KPN zou kunnen geven kunnen ze ook dusdanig inrichten dat elke router werkt..
Ik vraag me af of binnen de AVG en Nederlandse wetgeving KPN niet t boekje te buiten gaat.
Of moeten we zover gaan dat we zelf het KPN netwerk gaan inrichten...?
Maar ik geef niet op.
Het gaat mij om QoS en gaat het helemaal niet werken .. zoeken we een andere provider die wel de zaken op orde heeft.
Bedankt zo ver voor je reactie !
Reputatie 7
Waarom zet je die TP-Link dan niet als tweede router achter de Experia Box?
De TV ontvangers laat je aangesloten op de Experia Box en alle andere apparatuur sluit je aan op de eigen router. Mocht je via één netwerkkabel zowel een TV ontvanger als een ander apparaat moeten aansluiten dan zal je daarvoor switches moeten gebruiken die multiple vlans aankunnen zoals de Netgear GS105Ev2.

KPN levert televisie al sinds jaar en dag op een apart vlan. Met de introductie van routed-IPTV hoefden de TV ontvangers niet meer rechtstreeks op dat vlan aangesloten te worden (bridged) maar konden ze "gewoon" op het LAN naast alle andere apparaten. Hierdoor werd het dus mogelijk om op de TV ontvanger ook met andere bronnen op Internet, zoals Netflix, YouTube, etc. te laten verbinden. Dat is commercieel gezien heel belangrijk voor KPN. De IGMP proxy server in de router zorgt er wel voor dat voor TV naar dat aparte vlan gegaan wordt en dat is nu net het enige dat echt specifiek is voor de KPN omgeving. Lees met die wetenschap die verordening uit het door mij aangehaalde topic nog eens en je snapt dat het door KPN publiceren van de benodigde gegevens noodzakelijk is opdat TP-Link een firmware kan uitbrengen met een goed werkende IGMP proxy server.

Reageer