Eigen router IPTV

• 5 december 2015
  • 5 reacties
  • 5502 keer bekeken

Sinds een week hebben we kpn compleet glasvezel met een v9. Voorheen hadden we ziggo met ubee modem in bridge en een Asus rt-ac87u. Ik heb begrepen dat de v9 helaas niet in een bridge modus gezet kan worden. Dus nu zit de Asus aangesloten op de experiabox. Wat niet optimaal werkt.

Graag zou ik ons eigen netwerk gewoon willen behouden. Alles is hier op ingesteld en daarbij werkt de Asus erg fijn en heeft meerdere voordelen (zoals vpn, veel meer kunnen instellen en stabieler)

Ik heb verschillende websites met handleidingen bekeken waaronder het forum hier, netwerkje.com en tweakers. Toch kan ik niet helemaal het antwoord vinden op mijn vraag/probleem.

Waarschijnlijk (heb het nog niet geprobeerd) kan ik met de handleiding van netwerkje.com een managed switch plaatsen voor de v9 en de Asus. Daarmee behoud ik mijn netwerk. Echter bijkomend probleem is dat er maar 1 utp kabel naar onze woonkamer gaat. Daar hebben we de iptv en een server en nog wat andere apparaten staan. Ik zou graag over deze kabel beide signalen willen laten lopen maar hem ook deel willen laten uitmaken van ons netwerk. Ik heb 2 managed switches tot mijn beschikking.

Is het mogelijk om het over 1 kabel te laten lopen en aan te sluiten op mijn netwerk? Of moet er nog een aparte utp kabel worden getrokken? (Krappe buizen dus erg lastig) Alle tips zijn welkom!

Admin: bericht naar juiste board verplaatst

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Op Tweakers zijn mensen die IPTV via hun eigen router hebben. Vaak vindt je in het Glasvezel topic daar ook configuraties per router.

Heb je al naar VLAN's gekeken? Op die manier kan je volgensmij 2 aparte netwerken door 1 kabel gooien.

Robin
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik die Asus gewoon als DMZ Host.achter de Experia Box plaatsen zoals beschreven in dit topic.

Ook ik draai al jaren met een Cisco RV180W VPN Gateway achter mijn Experia Box en dat werkt probleemloos.

Het is ook zeer eenvoudig te configureren en je hebt geen last van veranderingen die KPN doorvoert. Zo zal KPN geen (misschien wel noodzakelijke) firmware updates en/of vereiste configuratie wijzigingen voor bijvoorbeeld telefonie op de Experia Box kunnen doorvoeren bij een configuratie als die van netwerkje.com.

Het is de vraag of je dat moet willen.

Ik gebruik managed switches met vlan's om over één UTP netwerkkabel toch meerdere netwerken te distribueren.

Dank voor de reacties!

heb inderdaad naar VLAN's gekeken en wat voor de asus gevonden. Maar ik denk dat dat niet helemaal gaat werken (of ik snap het niet helemaal) Als ik een managed switch voor de router doe (zoals bij netwerkje.com) dan kan ik een VLAN 6 naar mijn router sturen en dan een 2e switch bij de woonkamer gebruiken. Alleen maakt mijn server dan geen deel uit van het netwerk via de router (ander IP etc) Als ik de 2e switch na de router plaats dan moet ik denk ik nog steeds werken via de router met routed iptv om het te laten werken. En dat zag er wel wat ingewikkeld uit. Of kan ik dat wel regelen met VLAN?

ik zat te twijfelen over dmz host omdat ze juist op netwerkje.com dit zeggen: DMZ (Demilitarized Zone) op de Experiabox zorgt er voor dat de router het inkomende verkeer routeert naar een enkel IP adres op het lokale netwerk. Dat zou dan het IP adres van een andere router kunnen zijn. Helaas is dit niet ideaal en ondergeschikt aan de op deze website beschreven oplossing. De DMZ implementatie betreft namelijk alleen maar TCP en UDP waarbij de Experiabox ook nog eens niet alle poorten doorzet. Daarnaast gebruik je door 2 routers achter elkaar te plaatsen dubbele NAT wat mogelijke complicaties oplevert met portforwarding.

Uit jouw post begrijp ik dat je dus geen last hebt van de dubbele NAT?

Reputatie 7
Darkiy schreef op 6 dec '15 om 10:26u
@wjb ik zat te twijfelen over dmz host omdat ze juist op netwerkje.com dit zeggen: DMZ (Demilitarized Zone) op de Experiabox zorgt er voor dat de router het inkomende verkeer routeert naar een enkel IP adres op het lokale netwerk. Dat zou dan het IP adres van een andere router kunnen zijn. Helaas is dit niet ideaal en ondergeschikt aan de op deze website beschreven oplossing. De DMZ implementatie betreft namelijk alleen maar TCP en UDP waarbij de Experiabox ook nog eens niet alle poorten doorzet. Daarnaast gebruik je door 2 routers achter elkaar te plaatsen dubbele NAT wat mogelijke complicaties oplevert met portforwarding.

Uit jouw post begrijp ik dat je dus geen last hebt van de dubbele NAT?

Het is onzin dat een DMZ implementatie alleen TCP en UDP betreft en het is ook onzin dat er poorten niet doorgezet zouden worden.

Double-NAT heeft werkelijk helemaal niets met port-forwarding te maken, die opmerking is dan ook onzinnig.

De enige problematiek die ik met double-NAT ondervonden heb was het werkend krijgen van inkomende IPSec VPN verbindingen, maar ook dat is bij mij gewoon operationeel.

Persoonlijk zou ik die netwerkje.com oplossing gewoon vergeten, de complexiteit daarvan en het feit dat jouw Experia Box niet meer centraal beheerd kan worden, weegt mijns inziens niet op tegen die double-NAT waar je zo ongeveer geen last van zult hebben.

Op mijn managed switch in de meterkast zijn de ze volgende aansluitingen:

• LAN poort 1 verbonden met een LAN poort van de Experia Box en heeft VLAN 1 untagged met PVID 1
  • LAN poort 2 is verbonden met een LAN poort van mijn tweede router en heeft VLAN 2 untagged met PVID 2
  • LAN poort 3 is verbonden met LAN poort 1 van een tweede managed switch en heeft VLAN 1 untagged en VLAN 2 tagged met PVID 1
  • LAN poort 1van de tweede managed switch heeft VLAN 1 untagged en VLAN 2 tagged met PVID 1
Als je een apparaat, die verbonden moet zijn met de Experia Box  aansluit op een switch dan zet je de betreffende LAN poort van de switch op VLAN 1 untagged met PVID 1.

Als je een apparaat, die verbonden moet zijn met de tweede router, aansluit op een switch dan zet je de betreffende LAN poort van de switch op VLAN 2 untagged met PVID 2.

Zo simpel kan het leven zijn. ;)

Dank voor het meedenken! Ik heb met behulp van het topic dat je noemde DMZ ingesteld. Heb me uiteindelijk niet gewaagd aan de VLAN en nog een kabel door de buis weten te trekken. Nogmaals dank voor de hulp

Reageer