Eigendom nieuwe ontvanger nav brief

• 4 november 2014
  • 9 reacties
  • 682 keer bekeken

Heb brief gehad dat mijn ontvanger wordt vervangen. Dit is mijn eigendom, heb deze in 2009 aangeschaft. Ik neem aan dat de vervangende ontvanger ook mijn eigendom wordt?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Hier is al een topic over! Dat vindt je HIER.

Sinds 2010 kent KPN alleen nog het huurmodel. De eerste huur je overigens 'om niet'. Kopen heeft dus geen enkel voordeel. Bij huur wordt je ontvanger, indien verouderd of defect (!), gewoon omgeruild. Als je steeds zo'n ding moet kopen... De huur was voor mij de reden om over te stappen van Ziggo (koop) naar KPN (huur).

Is je oude ontvanger een 1960, 1903, o.i.d. dan is omruil zeker gewenst. Daar werkt de nieuwe software ook niet op zo heb ik begrepen.

Opnamens worden nu "in the cloud" (opnemenpakket) gemaakt. Ze blijven daar tot 1 jaar na opname bestaan.

Reputatie 2
Ook bij een kooptuner wordt je ontvanger, indien verouderd of defect (!), gewoon omgeruild zonder kosten! Hebben ITV sinds 2006, al diverse tuners (en modems) gehad in al die jaren.

Reputatie 7
Badge +16
Ik heb in 2008 ook voor 100 euro een tuner moeten kopen en inmidels heb ik al 2x een andere gehad.

Indien je een kooptuner hebt met een harddisk dan wil KPN je nog wel eens een "levenslang" opnemenpakket bij geven zonder meerkosten.

Reputatie 7
Behalve al je b.v. naar glasvezel gaat (zou ik er wel voor over hebben) want dan wordt (het "leven" van) je contract voor koper beëindigd (incl. Opnemenpakket) en krijg je een nieuw contract voor glasvezel. Eigenljk een beetje raar: je kunt allerlei opties aan je abo toevoegen of er weer vanaf halen, maar als je alleen het soort toevoerkabel wilt veranderen krijg je plotseling een heel nieuw contact, hoewel de abo's zelf onderling hetzelfde zijn, ook qua prijs.

Dankjewel alle reacties en informatie, betreffende topic vond ik zo ffe niet.. :D

In mijn ogen kan KPN iets wat van mij is, niet opeisen en komen halen.

Dat ze een nieuwe ontvanger willen uitrollen wegens het niet meer ondersteunen van huidige apparaat is de keuze van KPN.

Daarnaast geven ze aan dat het opnemenpakket alleen geldig is zolang je niet van pakket wijzigt.

Ik heb het apparaat in 2009 specifiek gekocht voor het kunnen opnemen.

Voorwaarde dat je na omwisseling je abonnement niet wijzigt om kosteloos te kunnen blijven opnemen lijkt me dan ook onterecht.

Inmiddels is het abonnement/product verder doorontwikkeld, dat begrijp ik.

Echter kies ik niet zelf voor een andere ontvanger zonder levenslange opneemmogelijkheid.

Met een beetje praten zul je e.e.a. wel kunnen regelen bij de klantenservice.

Echter zal niet elke klant hier gelijk in worden behandeld, ook mede afhankelijk van wie er opneemt.

Ik verbaas me erover dat een bedrijf deze (arrogante) manier van doen kan maken naar (trouwe) klanten.

De communicatie (brief) vind ik ook bijzonder.

Ben uit interesse wel benieuwd wat een expert/jurist hier van dit alles vind.

Reputatie 7
Vertel me eens, hoeveel opnames heb je nu op jouw harddisk staan die je "levenslang" wilt bewaren?

Dat waren er waarschijnlijk niet zo veel.

Een "normale" afschrijftermijn voor hardware is 3 tot 5 jaar.

Daarmee is jouw oude koop ontvanger dus feitelijk afgeschreven.

Als je kennis gemaakt hebt met de "moderne" apparatuur, dan kom je waarschijnlijk met de opmerking dat je het "vervelend" vond dat KPN je daar niet eerder op attent gemaakt heeft.

Advies:

Behandel je oude ontvanger inderdaad als "afgeschreven" en stap over, geloof me je zult er geen spijt van krijgen.

En als ze dat oude apparaat dan ook nog (gratis en voor niets) op komen halen (omruilen), wees blij, scheelt weer een ritje naar het afvalverwerkingsstation.

Overigens is er bij mij nog nooit een oud apparaat ingenomen, terwijl er wel nieuwe binnengekomen zijn.

Ik heb dat ritje dus wel zelf moeten maken. ;)

Ik ga de nieuwe ontvanger zeker accepteren; met afschrijven heb je een punt.

Heb weinig opnames op schijf al vind ik het een erg handige functie.

Heb me jarenlang geergerd aan het trage zappen, echter hier zelf te weinig actie op ondernomen.

Dus hopelijk lost de nieuwe ontvanger dit op :-)

Ben ook benieuwd wat de andere nieuwe functies zijn.

Had ik eerder over gewild naar nieuwe beschikbare apparatuur dat had ik me wel gemeld bij de klantenservice, als is het afwachten of je wel het nieuwste beschikbare apparaat krijgt, zie ook andere forum berichten.

Ik ga ervan uit dat de nieuwe ontvanger mijn eigendom wordt.

En daarnaast hoef ik voor de (standaard) opnemen functionaliteit niet te betalen, ook niet als ik van KPN tv abonnement wissel (heb nu nog een oud abonnement wat niet meer op de website staat en prijstechnisch en financieel nog gelijkwaardig is aan de tegenwoordige nieuwere abonnement).

Kortom swap naar nieuwe ontvanger, functioneel en financieel minimaal gelijk aan oude situatie.

Ben benieuwd na volgende week..

Reputatie 7
Zappen is met die nieuwe ontvangers weer zoals zappen hoort te zijn. (Zonder vertraging!)

Betere beeld kwaliteit.

Opnemen zonder dat de ontvanger aan hoeft te staan.

Meerdere opnames tegelijkertijd.

Ongeveer 5 keer zoveel opslag capaciteit en dus veel meer opnames zonder te hoeven opschonen.

Vergeten om een opname in te stellen? Geen probleem dat doe je dan alsnog via de itvonline app op jouw iPhone, Android of via www.itvonline.nl.

Programma beneden opgenomen en op de slaapkamer willen kijken? Geen probleem.

De TV ontvanger is klein, maakt GEEN geluid en verbruikt minder energie.

Ik hoop dat het bovenstaande je helpt wat minder te hechten aan "koop", soms is "huur" gewoon beter.

Ik zou er ook geen bezwaar van maken dat die nieuwe ontvanger geen "eigendom" wordt, je hebt er toch NIETS aan zonder KPN abonnement.

Reputatie 7
En: je hebt "levenslange" garantie op een huurtuner. Als er wat mee is wordt die meestal vrij spoedig omgeruil voor hetzelfde of en nieuwer type. Kom daar maar eens om met koopapparatuur, zoals bij de meeste coaxkabelaars.

Reageer