Beantwoord

Eindelijk HDMI-CEC functie?

  • 23 May 2020
  • 68 reacties
  • 6288 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Beste KPN, beste forumleden…

 

Al vaak gelezen in verschillende Posts hier… de vraag om de HDMI-CEC functie. 
Of in gewone taal de mogelijkheid om je tv aan te laten gaan als je je set top box aanzet. Net als je vroeger je videorecorder of dvd speler aanzette dat je tv op de juiste ingang springt.…

 

Hoe vaak word ik nu nog geroepen door mijn vrouw of door mijn moeder gebeld  dat ze geen beeld hebben en niet begrijpen hoe ze de source ingang moeten bedienen?

Ik zie deze vraag van veel gebruikers vaak voorbijkomen maar het word nooit serieus door KPN beantwoord of opgepikt terwijl deze functie toch zoveel voordelen kan bieden aan gebruikers dat ik er nog eenmaal een nieuw topic voor aanmaak in de hoop meer bijval en reacties van andere gebruikers te krijgen. Dus graag jullie reacties. 
 

ik heb begrepen dat de box nooit helemaal in stand-by gaat omdat altijd de tekst in beeld blijft “Druk op * Om de tv ontvanger aan te zetten”

hierdoor geeft de ontvanger geen “puls” waardoor de tv weet dat hij aan of uit moet. 
maar recentelijk is er wel de mogelijkheid in het menu gekomen om HDR in of uit te schakelen. Dit is toch prima?
Waarom dan niet de optie om de screensaver, die standaard aan staat uit te kunnen zetten zodat het hdmi-cec protocol kan werken?

laat alles standaard staan hoe het nu is maar geef de gevorderde gebruiker de gelegenheid gebruik te maken van deze technologie  

het zou gewoon heerlijk zijn als de tv aan gaat samen met de ontvanger of op zijn minst naar de juiste source ingang springt. Dat is eigenlijk het belangrijkste voor mij, set top box aan, tv naar juiste source… wow!

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 2 April 2021, 16:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Rasta, HDMI-CEC is iets dat we graag willen implementeren. Alleen is op dit moment nog niet bekend of en wanneer dit precies gaat lukken. Zodra we daar meer over weten melden we dit op het forum :)

Is er al meer bekend?

Reputatie 7
Badge +9

Klopt het dat HDMI-CEC vaak alleen werkt tussen apparaten van hetzelfde merk? Dit staat tenminste in de handleiding van mijn tv (Philips).

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

Klopt het dat HDMI-CEC vaak alleen werkt tussen apparaten van hetzelfde merk? Dit staat tenminste in de handleiding van mijn tv (Philips).

Piet.


Ik heb hier verschillende merken en het werkt prima. Ik denk dat alles van hetzelfde merk wel beter te bedienen en te koppelen is. 

Ik sluit me hier bij aan. Ik zou heel graag HDMI-CEC ondersteuning zien. Ik kan niet goed snappen waarom het zo lang duurt dat dit ondersteund wordt, maar misschien mis ik iets.

Reputatie 1
Badge

Ik haak ook graag aan. Het vreemde is dat er soms wel iets gebeurt, in de volgorde:

  1. TV (samsung) aan (kpn itv gaat niet vanzelf aan)
  2. kpn itv handmatig aan 
  3. TV uit (kpn itv gaat niet vanzelf uit)
  4. TV aan —> kpn itv gaat nu vanzelf UIT (!)

Niet precies wat je zou willen dus, maar het geeft wel aan dat TV en kpn itv kennelijk met elkaar kunnen communiceren over aan/uit zetten.

 

 

Reputatie 7

Ik haak ook graag aan. Het vreemde is dat er soms wel iets gebeurt, in de volgorde:

  1. TV (samsung) aan (kpn itv gaat niet vanzelf aan)
  2. kpn itv handmatig aan 
  3. TV uit (kpn itv gaat niet vanzelf uit)
  4. TV aan —> kpn itv gaat nu vanzelf UIT (!)

Niet precies wat je zou willen dus, maar het geeft wel aan dat TV en kpn itv kennelijk met elkaar kunnen communiceren over aan/uit zetten.

Kan je dit reproduceren?

Welk type TV ontvanger heb je?

Reputatie 1
Badge

Ja ik kan dit reproduceren. 
ik heb een ZTE zxv8001 en een Samsung QE55Q74TALXXN.

Reputatie 7

Ik heb een ZTE ZXV8001 aan een Sony Bravia KDL-42W705B hangen en ik heb dit nog nooit mogen ervaren.

Reputatie 1
Badge

En in onderstaand filmpje zie je dat ik de itv ook kan aanzetten via het menu van de TV, met de afstandsbediening van de TV.

De TV en de itv kunnen dus communiceren met elkaar; automatisch aan- en uitzetten van de itv met aan- en uitzetten van de TV zou dan ook moeten lukken lijkt mij. 

Vereist een aanpassing in de software van de itv denk ik? Zoals in de eerdere posts ook gesuggereerd. 


 

 

 

@albertvanderiet

Ik heb dit ook bij mijn Samsung.

Maar in dit geval is het ook GEEN hdmi cec. Maar maakt de tv gebruik van de ir hub die erin zit. Die straalt dus 'gewoon’ de Infrarood codes voor KPN ITV uit. De ontvanger werkt alleen als er (enige mate van) zicht is tussen tv en ontvanger.
Staat de tv op een kastje en de ontvanger eronder in een dicht kastje, dan werkt ook dit niet (zelf getest).

Reputatie 1
Badge

Je hebt gelijk @PeterG ...

ik dacht dat mijn itv echt uit het zicht stond van de TV, in het kastje eronder, zoals je ook ziet in het filmpje.

Maar kennelijk gaat dat signaal via de wanden, want als ik de itv afdek met een handdoek werkt het niet meer…

Off topic: betekent dat dan ook dat ik waarschijnlijk mijn TV en ZTE ZXV8001 met een universele IR afstandsbediening zou kunnen bedienen? Ik twijfelde daarover omdat beide origineel een Bluetooth AB hebben. 

Reputatie 7

Off topic: betekent dat dan ook dat ik waarschijnlijk mijn TV en ZTE ZXV8001 met een universele IR afstandsbediening zou kunnen bedienen? Ik twijfelde daarover omdat beide origineel een Bluetooth AB hebben. 

Die kan je inderdaad ook via IR bedienen.

Reputatie 4
Badge +3

Hallo. Is er al uitzicht op hdmi cec? Nu kan ik alles via mijn onkyo aansluiten maar het tv kastje niet met gevolg.. irritatie omdat ik weer de hdmi moet terugzetten... Via de onkyo zit een ingebouwde switch. Dus alles via dit apparaat kan dan automatisch alles in en uitschakelen.

Belangrijkste voor mij is het aut. Omschakelen van kanaal

Reputatie 7
Badge +30

Hallo. Is er al uitzicht op hdmi cec? Nu kan ik alles via mijn onkyo aansluiten maar het tv kastje niet met gevolg.. irritatie omdat ik weer de hdmi moet terugzetten... Via de onkyo zit een ingebouwde switch. Dus alles via dit apparaat kan dan automatisch alles in en uitschakelen.

Belangrijkste voor mij is het aut. Omschakelen van kanaal

 

Ja, maar wel beperkt en alleen als je een Arris 5202 ontvanger hebt.

Met de huidige update naar HTML 4.117.211 (afgelopen nacht (1-04-2021) afgerond) zit er een nieuwe optie onder Menu > Instellingen > Stand-by die heet 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’.

Dit zorgt ervoor dat automatisch de tv wordt aangezet op de juiste HDMI-poort als je de ontvanger aanzet. Dit werkt met het HDMI-CEC protocol. Omdat niet alle tv's dit protocol (goed) ondersteunen staat deze optie niet standaard aan. Wil je hier gebruik van maken moet je dit zelf aanzetten.

Reputatie 2

Lijkt mij juist fijn als mijn Onkyo reageert via cec op kpn- ontvanger. TV kan ik via knopje op AB aanzetten. Radio luisteren via toslink zonder tv is heerlijk..

Reputatie 4
Badge +3

Ik ben benieuwd. Zodra de cec aan is kan ik via de onkyo alles aansluiten en dan de hdmi doorvoer aanzetten. Dan schakelt de onkyo alles ook als deze uit staat. Tv aan en verder geen gedoe meer. 

Onkyo aan en het geluid via de high end installatie.

 

Morgen testen

 

 

 

Reputatie 1
Badge

Zojuist getest. 
Het werkt hier wel met LG tv. 
Fijn dat de optie er is. 
Helaas ontbreekt de “tv aan” optie. 
maar het is een goed begin en fijn dat KPN ons tegemoet komt. 

Reputatie 7

Helaas ontbreekt de “tv aan” optie. 

Maar het is toch de "TV uit" functie die mist?

Mijn Samsung TV gaat wel automatisch aan, maar pas na vertraging. Het zou fijner zijn als de ontvanger vroeger signaal geeft. Nu lijkt het alsof de TV niet aan gaat. Bovendien duurt het zo langer (dan noodzakelijk) voor er beeld is.

De TV gaat niet automatisch uit.

Het begin is er, nu nog even afmaken graag.

Reputatie 1
Badge

Helaas ontbreekt de “tv aan” optie. 

Maar het is toch de "TV uit" functie die mist?

Kan ook, maar ik bedoelde echt de tv aan functie. 
Als je het KPN kastje aandoet wil je altijd tv kijken dus schakelt deze mee aan indien de tv uit stond. 
Als ik vervolgens een andere bron ga kijken, bijvoorbeeld de Netflix app op mijn smart tv en het kastje uitzet is het niet altijd perse handig dat de tv mee uitschakelt. 
 

Wel vind ik de keuze voor de juiste HDMI uitgang een vooruitgang en hoeft mijn vrouw mij niet meer te bellen als er geen beeld is:)

Reputatie 7

Als je het KPN kastje aandoet wil je altijd tv kijken dus schakelt deze mee aan indien de tv uit stond.

Ik wil dat niet want ik gebruik de TV ontvanger ook om radio te luisteren en dan blijft de televisie toch echt uit staan.

Ik kan die functionaliteit dan ook niet gebruiken want bij het aanzetten van de TV ontvanger zou de televisie m.b.v. hdmi-CEC ook aan gezet behoren te worden.

Reputatie 1
Badge

Als je het KPN kastje aandoet wil je altijd tv kijken dus schakelt deze mee aan indien de tv uit stond.

Ik wil dat niet want ik gebruik de TV ontvanger ook om radio te luisteren en dan blijft de televisie toch echt uit staan.

Ik kan die functionaliteit dan ook niet gebruiken want bij het aanzetten van de TV ontvanger zou de televisie m.b.v. hdmi-CEC ook aan gezet behoren te worden.

Als het een optie is, zoals nu ook gedaan is,

dan kun je die optie ook uitzetten. 

Reputatie 7

Als het een optie is, zoals nu ook gedaan is,

dan kun je die optie ook uitzetten. 

Klopt, gelukkig kan je die optie ook uit zetten.

Als het een optie is, zoals nu ook gedaan is,

dan kun je die optie ook uitzetten. 

Klopt, gelukkig kan je die optie ook uit zetten.


Het is een persoonlijke instelling

Voor mensen die nooit radio luisteren via de kpn ontvanger is het wel een leuke optie

En het is aan of uit te zetten

Ik zie het als een vooruitgang

Ook al gebruik ik het niet

Radio luisteren doe ik nog ouderwets via hoge ross antenne naar fm “piraten” zenders 

In de woonkamer en keuken via DAB+ radio