Beantwoord

EK in 4K en welke ontvanger?

  • 21 May 2021
  • 55 reacties
  • 2812 keer bekeken

Ik lees dat KPN het EK gaat doorgeven in 4K.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5232342/ek-europees-kampioenschap-voetbal-npo1-ziggo-kpn-4k-ultra-hd

 

Nu heb ik een VIP2952. Naar mijn weten kun je hiermee geen 4K ontvangen.

 

  1. Klopt het dat KPN het EK in 4K gaat uitzenden?
  2. Moet ik dan van decoder wisselen?
  3. Zijn hier kosten aan verbonden?
icon

Beste antwoord door Denise van KPN 24 May 2021, 12:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

55 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @hjbrokers,

Dit is nog niet direct door KPN zelf hier aangekondigd dus 100% zekerheid is er nog niet. Wacht daarvoor de bevestiging op het forum even af. 

Om je vragen te beantwoorden :

  1. Klopt het dat KPN het EK in 4K gaat uitzenden?
    Zie hierboven ;)
  2. Moet ik dan van decoder wisselen?
    Ja, want je hebt een Arris VIP5202 of ZXV8001 nodig. Maar wisselen is op dit moment niet mogelijk. Aangezien kpn een tekort aan tv ontvangers wil voorkomen kunnen bestaande klanten niet wisselen en nieuwe klanten maar één 4K ontvanger krijgen. Dit heeft te maken met het wereldwijde chiptekort. kpn heeft momenteel voldoende voorraad, maar wil tekorten voorkomen.
  3. Zijn hier kosten aan verbonden?
    Normaal voor bestaande klanten vanaf €2,50 extra per maand, dit hangt van je pakket af. Aangezien je hiervoor verplicht naar Hussel 4K moet overstappen om de juiste ontvanger te krijgen. 

dat het op is, kunnen ze dan niets aan doen misschien, maar dat artikel zegt dat je niet hoeft bij te betalen..

 

KPN-klanten die in 4K willen kijken hebben een recente 4K-ontvanger nodig: de ZXV 8001 die sinds 2016 wordt aangeboden of de VIP 5202 die sinds 2019 wordt aangeboden. Een bepaald abonnement is bij KPN niet vereist, zolang klanten maar tv bij de provider afnemen.

 

Reputatie 7
Badge +16

Een bepaald abonnement is bij KPN niet vereist, zolang klanten maar tv bij de provider afnemen.

Nee klopt, nieuwe klanten beschikken standaard over één Arris VIP5202 en hebben geen extra meerkosten. Bestaande klanten kunnen niet zomaar wisselen en moeten hiervoor een overstap naar hussel 4k maken om de vereiste ontvangers te krijgen. Dit heeft een meerprijs. Echter is deze switch momenteel niet mogelijk. 

mooi klantvriendelijk zeg

Reputatie 7
Badge +16

mooi klantvriendelijk zeg

Er zit een klein verhaaltje meer achter. Als je zeg maar als nieuwe klant bij kpn komt, krijg je standaard de nieuwste apparatuur dat op dit moment beschikbaar is. Als voorbeeld in jouw geval was dit de Arris VIP2952 met een Experia box v8,v9,v10,v10a of box 12.
De nieuwe klanten die nu een abonnement afsluiten krijgen standaard een VIP5202 met een box 12 (de apparatuur die nu het nieuwste is). kpn wil graag de groenste provider zijn, maar als bestaande klanten massaal hun goed werkende ontvangers gaan omruilen, zal deze doelstelling niet behaald gaan worden plus een gigantisch invloed op het milieu gaan hebben. 

Echter wil kpn wel graag iedereen de mogelijkheid bieden om tegen meerprijs over te stappen op 4K met de nieuwste ontvanger. Echter is dit zoals ik aangaf voor nu helaas een overstap niet mogelijk. 

Reputatie 2

Als het tekort inderdaad het probleem is, dan is er toch een andere (volgens mij simpele) oplossing? Zet de 4K stream in de ITV-app van KPN op de televisies. Alle 4K televisies zijn smart en kunnen die app toch aan? Heb je ook geen gedoe met de groene doelstelling.

 

Overigens begrijp ik niet zo goed dat KPN de HD-glas stream niet ook via de ITV app aanbieden. Technisch zou dat ook goed mogelijk moeten zijn en dan is de kwaliteit van de app hetzelfde als die van de kastjes. Dat zou de groene doelstelling alleen maar verder helpen, want dan hebben veel minder mensen een kastje nodig. Alleen diegenen waarbij de app geen optie is.

Zet de 4K stream in de ITV-app van KPN op de televisies. Alle 4K televisies zijn smart en kunnen die app toch aan? Heb je ook geen gedoe met de groene doelstelling.

De app is er alleen voor Samsung en LG televisies. De platform eigenaren vragen extra als je er ook 4k overheen stuurt. Bovendien zorgt het voor een flinke extra belasting van het datacentrum, want het zijn allemaal individuele streams. Dat is bij de decoders anders (tenzij er gepauzeerd is).

 

Reputatie 7

Overigens begrijp ik niet zo goed dat KPN de HD-glas stream niet ook via de ITV app aanbieden. Technisch zou dat ook goed mogelijk moeten zijn en dan is de kwaliteit van de app hetzelfde als die van de kastjes.

Eigenlijk snap ik dat wel want het dataverbruik kost ook geld. Vooral ook omdat de iTV app geen gebruik kan maken van IGMP multicasting en als iedereen de iTV app zou gaan gebruiken dan zou het dataverbruik op de centrale infrastructuur van KPN exploderen met alle gevolgen van dien.

Het is zelfs zo dat de beeldkwaliteit (waarschijnlijk) bewust ook lager gehouden wordt dan de HD beeldkwaliteit van een TV ontvanger.

Ik zie HD-"Glas" beeldkwaliteit ook niet op (korte) termijn beschikbaar komen. Overigens zou dat niet mogen betekenen dat de opnames van HD-"Glas" zenders daarom ook niet (in HD kwaliteit) teruggekeken kunnen worden. Dit vind ik persoonlijk een veel grotere tekortkoming van de iTV apps.

Reputatie 7

PeterG schreef:

De app is er alleen voor Samsung en LG televisies. De platform eigenaren vragen extra als je er ook 4k overheen stuurt.

Hoe kom je daar bij?

Die platform eigenaren vragen daar echt niets extra's voor.

Reputatie 6
Badge +8

Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar een aantal andere zaken betreffende de 4K UHD uitzending van NPO1 / EK:

 

  • Wat wordt de bitrate / framerate?
  • Komt er ook surround geluid bij en zo ja: in welke vorm (Ziggo doet alleen 2.0)
  • Zijn er ook plannen om dit met de Olympische Spelen / Tour de France te doen?
  • Doet KPN alleen NPO1, of ook NPO3 als er 2 wedstrijden tegelijk zijn?

KPN heeft nu een goede mogelijkheid om dit een stuk beter dan Ziggo te doen.

Ik heb begrepen dat de NPO één 4k kanaal optuigt voor de 4k uitzending. Dus bij 2 wedstrijden tegelijk zal er 1 dus altijd HD zijn. Via glasvezel heb je dan altijd nog HDglas dus optimale HD.

Reputatie 7
Badge +17

Dag allen! Bij deze kan ik bevestigen dat KPN het komende EK in Full HD en 4K mét HDR gaat uitzenden. Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte (minimale lijnsnelheid van 50 Mbit/s). Op kanaal 690 zal NPO 4K HDR te zien zijn voor alle KPN klanten met de juiste bandbreedte (minimale lijnsnelheid van 100 Mbit/s) én een VIP5202 of ZXV8001 ontvanger. Uiteraard dient jouw TV ook 4K en HDR te ondersteunen om het EK in 4K te kunnen bekijken. Het is echter niet noodzakelijk om 4K als extra dienst af te nemen bij KPN. :blush:

 

*Edit: juiste bandbreedte toegevoegd na vraag van Noordzee

Reputatie 7
Badge +28

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. Op kanaal 690 zal NPO 4K te zien zijn voor alle KPN klanten met de juiste bandbreedte én……

@Denise_

Ik neem aan dat dat 100 Mbit/s nodig is voor NPO 1 4K op nummer 690. Klopt dat? 
En hoeveel bandbreedte is nodig voor kanaal 109?

Reputatie 7
Badge +28

Ik lees dat KPN het EK gaat doorgeven in 4K.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5232342/ek-europees-kampioenschap-voetbal-npo1-ziggo-kpn-4k-ultra-hd

 

Nu heb ik een VIP2952. Naar mijn weten kun je hiermee geen 4K ontvangen.

 

  1. Klopt het dat KPN het EK in 4K gaat uitzenden?
  2. Moet ik dan van decoder wisselen?
  3. Zijn hier kosten aan verbonden?

@hjbrokers

Om je vragen te beantwoorden :

  1. Klopt het dat KPN het EK in 4K gaat uitzenden?
    Ja, zie het bericht van Denise hierboven. Via kanaal 690.
  2. Moet ik dan van decoder wisselen?
    Ja, want je hebt een Arris VIP5202 of ZXV8001 nodig. Maar wisselen is op dit moment niet mogelijk. Aangezien kpn een tekort aan tv ontvangers wil voorkomen kunnen bestaande klanten niet wisselen en nieuwe klanten maar één 4K ontvanger krijgen. Dit heeft te maken met het wereldwijde chiptekort. kpn heeft momenteel voldoende voorraad, maar wil tekorten voorkomen.
  3. Zijn hier kosten aan verbonden?
    Nee, voor de zender NPO1 4K HDR worden geen extra kosten in rekening gebracht. 

Dus lekker voor de klanten die in 4k voetbal willen.kijken omdat ze er helemaal in het oranje zich er voor uitdossen, huis oranje schilderen de hele straat vol EK vlaggen hangen, enz, enz……...maar van de groene KPN geen 4k ontvanger hebben gekregen en ook niet kunnen krijgen omdat ze vast gehouden worden voor nieuwe klanten(1 per klant) en sommigen die wel een 4k nog afnemen de decoder te kunnen wisselen.😱😭🤬

Ik zou mij als gedupeerde klant wel een aantal keren achter de oren krabben of ik wel bij KPN zou blijven, een dikke worst voorhouden maar wil.je happen trekken ze hem terug.

KPN, je hebt nog effe voor die echte Fans, mij zal het een worst wezen, voetbal laat me koud.

Reputatie 7
Badge +28

Ach @Doornekamp33 ,

Voetbal is ook niet mijn favoriete sport, maar de Tour de France en de Olympische Spelen zou ik op zich .best in 4K willen zien. 

Ik heb echter geen interactieve TV  en bovendien waarschijnlijk te weinig beschikbare bandbreedte. Er is hier maar 52 Mbit/s beschikbaar.   

Gelukkig kun je via Digitenne naar NPO 1 kijken in HD 1080P. En dat geeft al een prachtig plaatje. 

@Denise_

Die NPO 1 HDR via 109… is dat 'gewoon’ via de 2952 en 2260? En met een 4k UHD tv die HDR ondersteund gewoon werkt?

(want een 5202 kan ik als bestaande klant momenteel niet nemen/krijgen … en of ik die wel wil? ...zonder display)

En is het 4k kanaal dan weer zonder HDR? Want dat noem je er niet bij.

Reputatie 7
Badge +28

Lijkt me wel Peter,

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. 

Alleen de vraag is wat de juiste bandbreedte is.

Geen 4k lijkt mij, de oudere kastjes zijn daar niet geschikt voor, zal dus bij HD blijven en geen HDR 4k.

Reputatie 6
Badge +8

Dus lekker voor de klanten die in 4k voetbal willen.kijken omdat ze er helemaal in het oranje zich er voor uitdossen, huis oranje schilderen de hele straat vol EK vlaggen hangen, enz, enz……...maar van de groene KPN geen 4k ontvanger hebben gekregen en ook niet kunnen krijgen omdat ze vast gehouden worden voor nieuwe klanten(1 per klant) en sommigen die wel een 4k nog afnemen de decoder te kunnen wisselen.😱😭🤬

Ik zou mij als gedupeerde klant wel een aantal keren achter de oren krabben of ik wel bij KPN zou blijven, een dikke worst voorhouden maar wil.je happen trekken ze hem terug.

KPN, je hebt nog effe voor die echte Fans, mij zal het een worst wezen, voetbal laat me koud.

Tja, zelfs als KPN zou willen, dan kunnen ze nog niet. Het tekort op de componentenmarkt is dusdanig groot dat veel zaken momenteel niet geleverd kunnen worden. Fabrikanten geven geen levertijden af op componenten, leveringen op allocatie, productiestops, etc… en daar gaat een KPN niets, maar dan ook helemaal niets aan doen. 

Klopt dat KPN er weinig aan kan doen, konden het wel door een paar jaar geleden teveel te bestellen in 1 keer, maar dat ter zijde.

Gaat er nu om:

  • Goed nieuws voetbal liefhebbers en KPN klant, we gaan het uitzenden in 4k en als je de juiste STB hebt kun je dit gratis gaan bekijken in 4k.
  • Jammer als je niet de goede STB hebt, maar je krijgt hem ook niet, lekker puhhh.
Reputatie 4
Badge +2

Beetje onduidelijk hier, maar mag toch zeker aannemen dat op kanaal 690 de uitzendingen in UHD met HDR zijn, zoals oorspronkelijk bericht? 

Dat KPN ook nog een extra kanaal 109 gaat brengen met HD en HDR verdient zeker lof.

TV's die geen HDR kunnen weergeven op hun HD of UHD ontvanger hebben verder geen last van het bijgevoegde HDR signaal, daar dit hiervoor speciaal ontwikkeld is. 

Let de games begin. 

Trouwens duim dat het beide kanalen de hele zomer beschikbaar mogen blijven, want er komt nog zo veel mooi meer sport deze zomer,  ook beschikbaar in UHD!

Reputatie 7

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. 

@Denise_

Ik neem aan dat dat 100 Mbit/s is. Klopt dat? 

Daar is toch bij lange na geen 100 Mbps voor nodig.

Klopt @wjb , Maar je kan(kon) alleen een 4k afsluiten als je minimaal een 100 lijn had, daar zal het vanaf komen.

Reputatie 7
Badge +28

Op kanaal 109 zal NPO 1 HDR te zien zijn voor alle KPN klanten die beschikken over de juiste bandbreedte. 

@Denise_

Ik neem aan dat dat 100 Mbit/s is. Klopt dat? 

Daar is toch bij lange na geen 100 Mbps voor nodig.

Je haalt nu twee van mijn (verschillende) reacties door elkaar. Die 100 Mbit/s is een vereiste voor 4K. Dus vermoedelijk (??, dat is juist mijn vraag) ook voor kanaal 690.