Energie Spaarstand tv-ontvanger interactieve tv

  • 5 August 2019
  • 36 reacties
  • 3448 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22
Wanneer komt die "Energie spaarstand" terug op de TV ontvangers? 🤔


Hier was een paar jaar geleden ook al over gesproken, en ik weet dat @wjb hier ook al met KPN een discussie over heeft gehad. Want je blijft een dief van je eigen portemonnee met het verbruik van de TV ontvangers in stand-by en in stand-by met de klok weergegeven.

36 reacties

Reputatie 7
En als je hier in Zuid-Afrika bent dan zie je dubbel hard dat we echt zuinig moeten zijn op onze natuur.
Dus KPN, kom op, laat je groene kant zien.
@Dennis Schreve gewoon de stekker er helemaal uit. 😜
Die paar cent op jaar basis zal het probleem niet zijn je hebt wel gelijk.
De standby stand is nu een soort screensaver je blijft signaal houden dat mag niet de bedoeling zijn.
Reputatie 7
Badge +22
En als je hier in Zuid-Afrika bent dan zie je dubbel hard dat we echt zuinig moeten zijn op onze natuur.
Dus KPN, kom op, laat je groene kant zien.

Sorry dat ik je stoorde met het "@" maar ik moest het je gewoon laten weten wjb! Ik denk ik ga dit onderwerp maar weer eens oppakken, want het was weer helemaal verwatert. KPN moet dat nou eens opnieuw oppakken. Nog een fijne vakantie @wjb! 😎
Reputatie 7
Badge +22
@Dennis Schreve gewoon de stekker er helemaal uit. 😜
Die paar cent op jaar basis zal het probleem niet zijn je hebt wel gelijk.
De standby stand is nu een soort screensaver je blijft signaal houden dat mag niet de bedoeling zijn.

Deze instelling hebben we gehad:


Maar na wat updates van de ontvangers (4K) was deze daarna weer weg. En wat ik hier omcirkelt heb in de afbeelding is weg, en zie je alleen die andere 3.
Uit mijn hoofd zijn die 3 ook de enige in mijn Arris. De Amino die ik hiervoor bij Telfort had gaf geen signaal in standby. Wat hield die spaarstand in weet jij dat?
Reputatie 5
@Galdor68 Tja, ik heb hier ook al eens over geageerd. 1 ontvanger à 5 Watt die pakweg 16 uur niets doet (schatting..) is 80 Wh per dag, is dus pakweg 29 kWh per jaar. Maal 2 is 58 kWh. Kost dus ongeveer 56x€0,20 -> €11,- Maal 4 miljoen is het wat meer. Daarbij gaan ook de powerlines niet in stand-by, ik weet niet hoeveel daarvan in gebruik zijn bij de KPN ontvangers, maar verbruik is ongeveer hetzelfde. Maar er gaat dus al met al minimaal €50.000.000 de lucht in, noem dat maar niets omdat een paar stijfkoppen bij KPN die stand-by functie niet willen implementeren!
Daarbij ga ik er van uit dat die KPN dingen als ze in fatsoenlijke stand-by zouden staan iets van een paar tienden van een Watt verbruiken (zoals het ook hoort en voorgeschreven wordt, wjb heeeft daar in het verleden mooie stukken over geplaatst).
@Galdor68 Tja, ik heb hier ook al eens over geageerd. 1 ontvanger à 5 Watt die pakweg 16 uur niets doet (schatting..) is 80 Wh per dag, is dus pakweg 29 kWh per jaar. Maal 2 is 58 kWh. Kost dus ongeveer 56x€0,20 -> €11,-

Die 11 Euro is op basis van 2 ontvangers per jaar? Waar komt die maal 2 vandaan? De opmerking dief van je eigen portemonnee moet eigenlijk zijn KPN is de dief van onze portemonnee.
Vergeet naast de powelines de Experiaboxen niet deze gaat hier nooit uit ook de wifi niet.
Dan zijn hier voor het internet nog twee switches altijd aan en 2 ExperiaWifi.

Individueel is het te verwaarlozen naast andere stroomverbruikers.

Kijk je naar alle klanten is KPN niet zo groen als ze zouden willen. Nu kunnen er wel extra bomen worden geplant ter compensatie dat neem het feitelijk verbruik niet weg.
Reputatie 5
Omdat ik er van uit ging dat nagenoeg iedereen twee ontvangers heeft, misschien wel meer, maar gemiddeld zal ik er niet veel naast zitten. Maar wij zitten op dezelfde lijn, ook mijn switches schakelen niet af en die exp box, tja die wil je niet iedere keer aanzetten als je wat wilt met internet (of telefoon), dus die heb ik ook maar "vergeten". Maar KPN gaat er van uit dat als er een windmolen naast een datacenter staat, dat ze dan al groen bezig zijn, wat de rest van hun spullen betreft, die bij de mensen thuis staan dus, tja, hun feestje niet.
Reputatie 7
KPN levert binnenkort bij de Arris VIP2952 V3 een zonnepaneel met opslagcapaciteit voor het te verbruiken stroom 😂
KPN levert binnenkort bij de Arris VIP2952 V3 een zonnepaneel met opslagcapaciteit voor het te verbruiken stroom 😂
Doe maar een hometrainer met goede accumulator pakken we meteen de obesitas aan.
Dit is naast al het oude Telfort glasvezel apparatuur en de onbruikbaar geworden Digitenne ontvangers en dergelijke een niet te verwaarlozen probleem.
Reputatie 7
Individueel is het te verwaarlozen naast andere stroomverbruikers.
Als alle leveranciers van electronische apparaten er zo over zouden denken dan komen we natuurlijk geen steek verder.
Het gaat mij overigens niet om de Eurotjes maar om de CO2.
Er is niet voor niets Europese wetgeving die verplicht dat een apparaat in standby, afhankelijk van het type apparaat niet meer dan 0,3w of 0,5w mag verbruiken. Ook KPN heeft zich gewoon te houden aan die wetgeving.
Als mijn Sony televisie in standby 0,3w verbruikt en nog steeds reageert op bijvoorbeeld casting opdrachten dan vraag ik mij af waarom KPN hier zo ontzettend laks over is.

Het gaat mij overigens niet om de Eurotjes maar om de CO2.

Die CO2 moet ook het uitgangspunt zijn.
Niet de opmerking van Dennis het dief zijn van de eigen portemonnee dat is echt te verwaarlozen ten opzichte van andere stroom verbruikers thuis.

Voor die CO2 is CO2 Neutraal bedacht wat het feitelijke probleem niet veranderd.
Neem electrische auto's geen uitstoot prima hoe meer hoe beter. We vergeten wel de batterijen die het eeuwige leven niet hebben, we vergeten ook de productie net zo vervuilend als een gewone auto. En dan de electra die nodig is als we geen kern centrales willen wat dan? Wind water en Zon is nog lang niet toereikend blijven de kolen centrales over. Hoezo probleem verplaatsen.

Als alle leveranciers van electronische apparaten er zo over zouden denken dan komen we natuurlijk geen steek verder.
De meeste zo niet alle bedrijven gaat het om de omzet en de winst. Tenzij iemand met harde feiten mij het tegendeel bewijst zal het de meeste fabricanten een zorg zijn. De enige reden dat er iets aan wordt gedaan is de mogelijke negatieve reclame en teruglopende verkoop cijfers.

Die wetgeving moet niet nodig zijn zodra een paar onderzoekers met andere cijfers komen dat het de co2 niet is of dat er andere oorzaken zijn zal die wetgeving snel veranderen.

We zijn met zijn alle als kopers en gebruikers uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Niet de fabrikanten of providers of noem maar op. Wijzelf de gebruikers de consumenten die alles maar koopt en gebruikt wat bedacht wordt.
Reputatie 7
Badge +22
Ik vraag me af of deze nou eens meegenomen wordt in de volgende Firmware van (hopelijk) in september...
Reputatie 7

Als dat de manier is waarop de “low power” instelling op de VIP5202 werkt, dan slaat KPN (of Arris) de plank weer eens volledig mis. Een apparaat dat in stand-by gezet wordt mag niet meer dan 0,3 watt verbruiken en dat is onafhankelijk van hoe dat apparaat in stand-by gaat. Of dat nu via de knop bovenop, via de afstandsbediening of via een “inactivity timeout” gaat, dat apparaat hoort altijd in de “low power” status te komen.

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Die max. 0,3 0,5 watt geldt voor apparaten die geen verbinding met internet / netwerk hebben.

Hebben ze dat wel dan geldt een waarde tussen 3 en 12 watt in standby. En daar voldoet KPN gewoon aan.

ec.europa.eu

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7

Die max. 0,3 0,5 watt geldt voor apparaten die geen verbinding met internet / netwerk hebben.

Hebben ze dat wel dan geldt een waarde tussen 3 en 12 watt in standby. En daar voldoet KPN gewoon aan.

ec.europa.eu

Dan zou ik als ik jou was die documenten toch nog maar eens goed lezen en ook even goed kijken naar wat verstaan wordt onder “apparaten met een netwerk verbinding”. 

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7

Die max. 0,3 0,5 watt geldt voor apparaten die geen verbinding met internet / netwerk hebben.

Hebben ze dat wel dan geldt een waarde tussen 3 en 12 watt in standby. En daar voldoet KPN gewoon aan.

ec.europa.eu

Dan zou ik als ik jou was die documenten toch nog maar eens goed lezen en ook even goed kijken naar wat verstaan wordt onder “apparaten met een netwerk verbinding”. 

Jongens, niet geheel een bijdrage aan de initiële vraag van de TS. Maar interne navraag leert, dat Peter hierin wel een punt heeft. En de vertaling vanaf de eu site;

Op netwerk aangesloten standby-apparaten
Moderne apparaten worden in de stand-bymodus steeds vaker met internet verbonden en verbruiken meer energie. Dit omvat netwerktelevisies en decoders, printers, gameconsoles en modems.

Specifieke eisen voor op het netwerk aangesloten standby-apparaten zijn in 2013 geïntroduceerd.
Sinds januari 2017 mogen netwerk-standby-apparaten niet meer dan 3 tot 12 Watt verbruiken, afhankelijk van het product.

Dit is eerder vergelijkbaar met 20 tot 80 watt. Deze daling zal naar verwachting een extra 36-38 TWh besparen.

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7

Off-Topic.

Die max. 0,3 0,5 watt geldt voor apparaten die geen verbinding met internet / netwerk hebben.

Hebben ze dat wel dan geldt een waarde tussen 3 en 12 watt in standby. En daar voldoet KPN gewoon aan.

ec.europa.eu

Dan zou ik als ik jou was die documenten toch nog maar eens goed lezen en ook even goed kijken naar wat verstaan wordt onder “apparaten met een netwerk verbinding”. 

Jongens, niet geheel een bijdrage aan de initiële vraag van de TS. Maar interne navraag leert, dat Peter hierin wel een punt heeft. En de vertaling vanaf de eu site;

Op netwerk aangesloten standby-apparaten
Moderne apparaten worden in de stand-bymodus steeds vaker met internet verbonden en verbruiken meer energie. Dit omvat netwerktelevisies en decoders, printers, gameconsoles en modems.

Specifieke eisen voor op het netwerk aangesloten standby-apparaten zijn in 2013 geïntroduceerd.
Sinds januari 2017 mogen netwerk-standby-apparaten niet meer dan 3 tot 12 Watt verbruiken, afhankelijk van het product.

Dit is eerder vergelijkbaar met 20 tot 80 watt. Deze daling zal naar verwachting een extra 36-38 TWh besparen.

Is er dan niemand die dergelijke documenten aandachtig leest...

...en zich vervolgens afvraagt onder welke categorie een TV ontvanger valt en of deze wellicht in het genoemde lijstje staat. Welnu, het antwoord is ja, die staat er tussen.

Dat betekent: 0,3 watt voor de uit-stand, 0,1watt voor de reactiveringsfunctie en 0,1 watt voor displayfuncties. Voor de VIP5202 is het maximum in stand-by dus 0,4 watt.

 

Ook de bijgesloten pdf geeft je wellicht nog wat atof om over na te denken.

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7

Wat een graf-functie dat low-power,... Na 15min gaat die indd in slaapstand. Bij aandrukken via ontvanger of afstands, duurt het wel even een aantal seconden voor die wakker wordt. Daarna krijg je dat blauwe opstartscherm vanaf 75%.

Gids moet die opnieuw inladen en de zenders moeten wakker worden. 

Klopt,@JeroenB22. Maar helaas wel nodig om energie te besparen. Want de decoder verbruikt uiteraard meer stroom wanneer hij ‘achter’ de schermen toch enkele functies laat draaien. Zoals de elektronische programma gids (EPG).    

Maar het is natuurlijk onzin dat er "achter de schermen" nog enkele functies zouden moeten blijven draaien. De enige functie die moet blijven draaien is de ontwaak functie voor alle andere functies is het voldoende om de status te bevriezen zodat deze bij ontwaken weer beschikbaar is en de functie weer verder kan van waar hij gebleven was.

Mijn Android tablet ontwaakt in een split second uit stand-by en hetzelfde geldt ook voor mijn Sony televisies.

Dat zoiets niet goed werkt op een KPN TV ontvanger is toch echt te wijten aan een verkeerde architectuur.

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7
Badge +22

Misschien een idee om die discussie met de energie spaarstand hier verder te discussiëren? Ik heb deze onderwerp ook eens aangekaart! Maar luisteren? Nee, KPN heeft daar maling aan. Of eigenlijk die afdeling die hierover gaat. 😉

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic

Reputatie 7

Akkoord, @Dennis Schreve. Ik stond op het punt een nieuw topic aan te maken voor deze discussie. Had wel een raakvlak met de vraag en onderwerp van de andere TS, maar leidt nu toch wat te veel af van het initiële punt van het topic. Dit is een mooi topic om het voort te zetten. 

Wat een graf-functie dat low-power,... Na 15min gaat die indd in slaapstand. Bij aandrukken via ontvanger of afstands, duurt het wel even een aantal seconden voor die wakker wordt. Daarna krijg je dat blauwe opstartscherm vanaf 75%.

Gids moet die opnieuw inladen en de zenders moeten wakker worden. 

Klopt,@JeroenB22. Maar helaas wel nodig om energie te besparen. Want de decoder verbruikt uiteraard meer stroom wanneer hij ‘achter’ de schermen toch enkele functies laat draaien. Zoals de elektronische programma gids (EPG).    

Maar het is natuurlijk onzin dat er "achter de schermen" nog enkele functies zouden moeten blijven draaien. De enige functie die moet blijven draaien is de ontwaak functie voor alle andere functies is het voldoende om de status te bevriezen zodat deze bij ontwaken weer beschikbaar is en de functie weer verder kan van waar hij gebleven was.

Mijn Android tablet ontwaakt in een split second uit stand-by en hetzelfde geldt ook voor mijn Sony televisies.

Dat zoiets niet goed werkt op een KPN TV ontvanger is toch echt te wijten aan een verkeerde architectuur.

Klopt, @wjb. Er komen nog ontwikkelingen aan op dit gebied. Momenteel is het zo dat de EPG opnieuw gevuld wordt nadat de tv-ontvanger uit de slaapmodus ontwaakt. Er wordt gewerkt aan een deepsleep die dat moet voorkomen.  

 

Reputatie 7

Gaat die Deep Sleep ook voorkomen dat je dat lelijke blauwe opstartscherm steeds ziet bij aanzetten van de ontvanger?

Dat hoort mijns inziens na ontwaken ook niet in beeld te komen, liefst gewoon na een zwart scherm direct de zenders.

 

Krijg er van die MS-Dos beelden bij :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +16

Krijg er van die MS-Dos beelden bij :rolling_eyes:

:rofl:

Reputatie 7

Gaat die Deep Sleep ook voorkomen dat je dat lelijke blauwe opstartscherm steeds ziet bij aanzetten van de ontvanger?

Dat hoort mijns inziens na ontwaken ook niet in beeld te komen, liefst gewoon na een zwart scherm direct de zenders.

 

Krijg er van die MS-Dos beelden bij :rolling_eyes:

Nostalgie heet dat. Moeten toch warme herinneringen zijn aan vroeger, @JeroenB22 ;)

Als het goed is, wordt het blauwe scherm dan ook overgeslagen. 

Nostalgie heet dat. Moeten toch warme herinneringen zijn aan vroeger,@JeroenB22 ;)

Als het goed is, wordt het blauwe scherm dan ook overgeslagen. 

Grappige thread. 

De consumentenbond schrijft dat het stand by laten staan van een moderne TV gemiddeld 1 Euro per jaar kost. Dus met 1 kopje koffie minder buiten de deur hebben we genoeg bezuinigd aa:n CO2; Electra en wat dan ook om minstens 2 jaar de TV aan te laten staan op stand by.

Of bedoeld de Originele vragensteller dat er helemaal geen stroom op mag staan en dat we net als in 1950 dit soort apparaten koud moeten booten met behulp van een ponskaart. Echter koud booten is vaak duurder dan aan laten staan.  

Persoonlijk heb ik liever dat KPN zijn inspanningen ergens anders op richt, bijvoorbeeld om minder restarts nodig maken al gaat het mij niet om de hoeveelheid stroom dit wel kost.  

Reageer