Energie Spaarstand tv-ontvanger interactieve tv

  • 5 August 2019
  • 36 reacties
  • 3448 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22
Wanneer komt die "Energie spaarstand" terug op de TV ontvangers? 🤔


Hier was een paar jaar geleden ook al over gesproken, en ik weet dat @wjb hier ook al met KPN een discussie over heeft gehad. Want je blijft een dief van je eigen portemonnee met het verbruik van de TV ontvangers in stand-by en in stand-by met de klok weergegeven.

36 reacties

Reputatie 7

De consumentenbond schrijft dat het stand by laten staan van een moderne TV gemiddeld 1 Euro per jaar kost. Dus met 1 kopje koffie minder buiten de deur hebben we genoeg bezuinigd aa:n CO2; Electra en wat dan ook om minstens 2 jaar de TV aan te laten staan op stand by.

Of bedoeld de Originele vragensteller dat er helemaal geen stroom op mag staan en dat we net als in 1950 dit soort apparaten koud moeten booten met behulp van een ponskaart. Echter koud booten is vaak duurder dan aan laten staan.  

Persoonlijk heb ik liever dat KPN zijn inspanningen ergens anders op richt, bijvoorbeeld om minder restarts nodig maken al gaat het mij niet om de hoeveelheid stroom dit wel kost.  

Mijn televisie verbruikt in stand-by 0,3 watt en dat is per jaar dus 2,63 kWh.

De kosten zijn, bij een kWh prijs van €0,20, dus zo'n €0,525 per jaar per televisie en dat is voor mij dus €1,575 voor drie televisies.

De kosten voor de bijbehorende TV ontvangers (drie stuks) zijn €29,43 aangezien een TV ontvanger 5,6 watt verbruikt in stand-by.

 

Wellicht werpt dat bij jou een ander licht op de vraag die hier behandeld wordt.

 

Mij is het overigens niet te doen om de kosten, maar om de CO2 en om het pricipe dat als je pretendeert een groene organisatie te zijn je daar ook naar zou moeten handelen.

 

De consumentenbond schrijft dat het stand by laten staan van een moderne TV gemiddeld 1 Euro per jaar kost. Dus met 1 kopje koffie minder buiten de deur hebben we genoeg bezuinigd aa:n CO2; Electra en wat dan ook om minstens 2 jaar de TV aan te laten staan op stand by.

 

Mijn televisie verbruikt in stand-by 0,3 watt en dat is per jaar dus 2,63 kWh.

De kosten zijn, bij een kWh prijs van €0,20, dus zo'n €0,525 per jaar per televisie en dat is voor mij dus €1,575 voor drie televisies.

De kosten voor de bijbehorende TV ontvangers (drie stuks) zijn €29,43 aangezien een TV ontvanger 5,6 watt verbruikt in stand-by.

 

Wellicht werpt dat bij jou een ander licht op de vraag die hier behandeld wordt.

 

Mij is het overigens niet te doen om de kosten, maar om de CO2 en om het pricipe dat als je pretendeert een groene organisatie te zijn je daar ook naar zou moeten handelen.

 

Ik heb lang zitten zoeken, hoe je dit moet berekenen. Ik neem aan dat jij als automatiseringsman hier een verwijzing naar toe hebt. Ik concludeer alleen maar dat de 0,3 watt per dag berekend wordt. (Maar zoals zo vaak in dit soort verwerwijzing heb ik die niet kunnen vinden). En hiermee kan men flink rommelen met verwachtingen als men het extra hoog of laag wilt maken.  

Terugrekenend vond ik dat jij van een verbruik van 0,3 watt per uur uitgaat. Dat scheelt nogal wat. 

Toen ik bezig was met zoeken, vond ik echter dat als je het milleu echt belangrijk vindt, je beter in de toekomst een lei en griffel kan gebruiken inplaats van een smartphone. Het verbruik van een smartphone is best hoog. 

 

  

Reputatie 3

Off-Topic.

Die max. 0,3 0,5 watt geldt voor apparaten die geen verbinding met internet / netwerk hebben.

Hebben ze dat wel dan geldt een waarde tussen 3 en 12 watt in standby. En daar voldoet KPN gewoon aan.

ec.europa.eu

Dan zou ik als ik jou was die documenten toch nog maar eens goed lezen en ook even goed kijken naar wat verstaan wordt onder “apparaten met een netwerk verbinding”. 

Jongens, niet geheel een bijdrage aan de initiële vraag van de TS. Maar interne navraag leert, dat Peter hierin wel een punt heeft. En de vertaling vanaf de eu site;

Op netwerk aangesloten standby-apparaten
Moderne apparaten worden in de stand-bymodus steeds vaker met internet verbonden en verbruiken meer energie. Dit omvat netwerktelevisies en decoders, printers, gameconsoles en modems.

Specifieke eisen voor op het netwerk aangesloten standby-apparaten zijn in 2013 geïntroduceerd.
Sinds januari 2017 mogen netwerk-standby-apparaten niet meer dan 3 tot 12 Watt verbruiken, afhankelijk van het product.

Dit is eerder vergelijkbaar met 20 tot 80 watt. Deze daling zal naar verwachting een extra 36-38 TWh besparen.

Is er dan niemand die dergelijke documenten aandachtig leest...

...en zich vervolgens afvraagt onder welke categorie een TV ontvanger valt en of deze wellicht in het genoemde lijstje staat. Welnu, het antwoord is ja, die staat er tussen.

Dat betekent: 0,3 watt voor de uit-stand, 0,1watt voor de reactiveringsfunctie en 0,1 watt voor displayfuncties. Voor de VIP5202 is het maximum in stand-by dus 0,4 watt.

 

Ook de bijgesloten pdf geeft je wellicht nog wat atof om over na te denken.

Admin: post verplaatst naar bestaand topic, afgesplitst van topic


En nog begrijp ik niet dat jij een tv decoder onder één van deze categorieën vindt vallen...

Reputatie 7

Ik heb lang zitten zoeken, hoe je dit moet berekenen.

0,3 watt keer 24 uur keer 365 gedeeld door 1000 levert je het aantal kilowattuur per jaar op.

0,3 (w) x 24 (h) x 365 / 1000 (k) = 2,628 kWh

De prijs per kilowattuur in €0,20 en dus zijn de kosten per jaar 2,628 x €0,20 = €0,5256

Hetzelfde rekensommetje kan je ook op die 5,6 watt van een TV ontvanger loslaten.

Reputatie 7

En nog begrijp ik niet dat jij een tv decoder onder één van deze categorieën vindt vallen...

Een TV ontvanger is niets anders dan een "kleinschalige server".

Reputatie 3

En nog begrijp ik niet dat jij een tv decoder onder één van deze categorieën vindt vallen...

Een TV ontvanger is niets anders dan een "kleinschalige server".


Hmm, lijkt me meer een client..

Dan kan je heel veel daaronder laten vallen.

Overigens zie ik in de tabel andere wattage's staan (8 en 2 watt)

Reputatie 7

Overigens zie ik in de tabel andere wattage's staan (8 en 2 watt)

Maar die wattages gelden juist niet voor de genoemde apparatuur.

 

Reputatie 3

Overigens zie ik in de tabel andere wattage's staan (8 en 2 watt)

Maar die wattages gelden juist niet voor de genoemde apparatuur.

 


Ok, helder. Maar dan vind ik het nog apart dat een decoder onder ‘kleinschalige servers’ valt. Waar baseer je dat op?

't Gaat hier vooral over besparing op kosten en CO2. Hoewel zeker niet onbelangrijk, is een puntje wat mij vooral interesseert of je met die deep sleep functie ook kunt bereiken dat je de tv daarmee in stand-by schakelt. Nu kan dat niet omdat de ontvanger (bv. de VIP2952) ook in stand-by een signaal naar de tv blijft sturen. 

En nog begrijp ik niet dat jij een tv decoder onder één van deze categorieën vindt vallen...

Een TV ontvanger is niets anders dan een "kleinschalige server".

Vreemde vergelijking. Een Settopbox (ontvanger in KPN jargon) is juist het omgekeerde van een server, waarvoor tegenwoordig de term cloud geld omdat het niet bepaald is waar hij staat. (maar niet in de wolken). 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Server

KPN pretendeert dat haar data in de “Clouds” staat, de settop box is dus niets anders dan een terminal die zorgt draagt voor de presentatie van de data. De settopbox maakt daarbij gebruik van een beeldscherm. (Tegenwoordig veelal aangesloten via HDMI).

Hier staat eigenlijk een heel artikel dat ingaat op alles wat in dit topic behandeld wordt.(Hoewel al 8 jaar oud en er wordt aangegeven dat KPN apparatuur toen al  veel minder was gaan verbruiken)

.https://www.zelfenergiebesparen.nl/elektriciteit-besparen/settopbox-tv-ontvanger/

Vergeet dan echter niet om telkens ook de batterijen uit de afstandbediening te halen. De stroomklok zal natuurlijk wel wat stroom gebruiken. 

Wat er ook niet in het artikel staat is dat als je de stroom van de router afgooid (de experiabox) het zogenaamde HDLC mechanisme telkens nieuwe IP adressen zal toekennen aan de randapparatuur. Dat kan wel eens voor problemen geven. 

Ook kan er natuurlijk in dit geval geen software updates in de nachtelijke uren door KPN worden gedaan. 

Ik ben ook benieuwd hoe mensen denken dat er minder Co2 verbruikt wordt als zij de electriciteitsknop omzetten. Stroom wordt niet geproduceerd op basis van het verbruik maar op basis van een verwacht verbruik. 

Reputatie 3

En nog begrijp ik niet dat jij een tv decoder onder één van deze categorieën vindt vallen...

Een TV ontvanger is niets anders dan een "kleinschalige server".

Vreemde vergelijking. Een Settopbox (ontvanger in KPN jargon) is juist het omgekeerde van een server, waarvoor tegenwoordig de term cloud geld omdat het niet bepaald is waar hij staat. (maar niet in de wolken). 

 

Dit dus… een client en niet een server.

Reageer