energiebesparing

• 15 december 2011
  • 4 reacties
  • 10401 keer bekeken

De ITV-ontvangers geven een ITV-logo weer tijdens radio-gebruik (heen en weer springend).

Als de TV-installatie gebruikt wordt voor radio-weergave dan blijft dit logo permanent in beeld, dus blijft de gehele TV AAN staan.

Als de logo-weergave UITgeschakeld kan worden bij radio luisteren(in het Instellingen-menu bijvoorbeeld), dan zal de TV véél minder energie verbruiken!

In mijn geval daalt het energieverbruik van ca. 200W naar 60W!

Noot: mijn TV bevat een 5.1 versterker die de luidsprekers aanstuurt en dus ook bij radio gebruikt wordt.

Voorstel: voeg in het Instellingen-menu van de ITV-ontvanger de mogelijkheid toe om het logo bij radio-gebruik UIT te schakelen!

4 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Goed idee! Ik hoop dat de admins dit mee kunnen nemen.

Maar om even mee te denken richting een work around...

Je noemt een versterker. Zoals je het opgeschreven hebt, ontstaat de indruk dat je TV een versterker ingebouwd heeft? Zo ja, dan gaat mijn volgend idee niet op.

Zo nee, dan is het mogelijk om de geluidstroom via de tulp ofzo gewoon naar je versterker te leiden. Dan komt het geluid daar altijd uit en hoef je dus nooit je TV aan te hebben voor geluid.

Ik denk niet dat als de itv box stopt met beeld leveren, jouw televisie minder energie gaat gebruiken. Het beeldscherm van je televisie blijft gewoon aan staan, en vertoont een zwart beeld. Bij veel televisies is het energie verbruik nauwelijks of niet afhankelijk van het beeld, Ik zie het met lede ogen aan: mensen die hele dagen hun televisie aan hebben staan om radio te luisteren. Dit kost 100-150Watt. Veel zuiniger is om het audio signaal aan te sluiten op een audio versterker. Weetje: 150W gedurende 8 uur per dag kost zo'n 100 euro per jaar aan stroom!!
In mijn situatie heb ik (gemeten!) deze energiebesparing van 200W naar 60W bereikt door het 'beeld' uit te schakelen (picture mute). Door het 'beeld' uit te schakelen wordt deze energie-besparing bereikt.

Mijn TV is een B&O 7-32 met ingebouwde 'surround'-muziekversterker en DVD-speler, dus de audio-versterker is onderdeel van de TV. Zodra de TV geen 'beeld' ontvangt, schakelt het beel-gedeelte zichzelf UIT en valt het energieverbruik terug naar die ca. 60W!

Vóór het I-TV van KPN had ik 'Ziggo digitale TV' en deze decoder schakelde zelf na ca. 2 minuten het beeld uit en dan schakelt mijn TV automatisch het beeld-gedeelte uit. Een energie-zuinig concept. Dit is nu met KPN I-TV verloren gegaan.

Kortom: als de I-TV ontvanger, in radio-stand, na enkele minuten het 'logo' uitschakelt, heb ik m'n energiebesparing automatisch in orde!

Reputatie 7
Badge +8
60wat is trouwens nog veel voor "radio", je kan beter de audio aansluiten op een losse hifi onderdeel dat tulp kan verwerken of koop een verloopkabeltje naar 3mm. 

dat ronddansende mine logo is omdat anders sommige toestellen helemaal uitschakelen na 5minuten geen beeld en om logo branding te voorkomen (oude vooral plasma tv hebben soms last van logoburn-in). 

hopelijk kunnen we in de toekomst een eigen screensaver instellen.

Reageer