Beantwoord

experiabox serie opnemen van canvas en Belgie een

  • 25 August 2019
  • 23 reacties
  • 832 keer bekeken

wij hebben een experiabox waarmee we programma’s opnemen.
dat gaat bij alles redelijk goed.
behalve bij het opnemen van België 1 en Canvas.
we stellen dit in bij gids, tv gids, en dan de betreffende zender.
de opname begint vaak als het voorgaande programma nog bezig is. Soms wel een kwartier lang,
het gevolg is dat het einde van de gewenste opname niet meer opgenomen wordt.
Bij series, mis je vervolgens hele stukken of het eind van een speelfilm mist dan.
Of de opname begint als de film / serie al een stuk aan de gang is.
Ik vraag me af, of dit anno 2019, nou echt niet anders kan.
mvg
ellie bouwhuis
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 29 August 2019, 10:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hoi @Wteb . Wat hinderlijk dat dit gebeurt, incidenteel kan het eens voorkomen maar wat jij beschrijft lijkt me niet de bedoeling.
We krijgen de programmering aangeleverd van de zenders. En soms gaat het niet goed als uitzendingen uitlopen. Kan het zijn dat dit bij jou ook gebeurt?
Als je het idee hebt dat dit niet aan de orde is wil ik dolgraag een aantal voorbeelden van programma's ( datum + tijdstip ) hebben, zodat ik het bij de techneuten kan aankaarten.
Hallo Erwin,
het lijkt mij dat het komt om dat deze zenders vaak uitlopen. Maar het tegengestelde gebeurt ook, dan wordt de film eerder uitgezonden dan de tijd zoals die vermeld staat in de programmering,
in een van de andere topics heb ik gelezen, dat de techniek toch steken laat vallen. M.n bij BBC first, het opnemen van series die herhaald worden, dan kan een serie niet opgenomen worden.
maar ik kan mij herinneren dat in het begin van de opname techniek, toen we nog met cassettes werkten, je de mogelijkheid had, om een code op te geven of met een soort pen het signaal door gegeven kan worden. Toen was het opname moment altijd juist.

het moet naar mijn idee toch niet zo moeilijk zijn om een computer programma zo te maken dat er op het juiste moment wordt opgenomen,
met vriendelijke groet,
ellie
Dat ben ik met je eens, Ellie. Dat van die serie opname gaat inderdaad wel eens mis. Op de achtergrond is dit toch wel heel ingewikkeld maar er wordt aan gewerkt om dit op te lossen.
Wat het uitlopen van de uitzendingen betreft is er helaas niet zoveel aan te doen. Wij zijn afhankelijk van de tijden die door de zenders worden aangeleverd. Zo is het systeem ingericht. Je kunt overwegen om, als je zeker wilt zijn dat een programma er volledig op staat, ook het programma wat ervóór komt en erna, op te nemen.
Zeker niet de meest charmante oplossing maar zoals gezegd, voor uitlopen van uitzendingen is helaas geen oplossing. Ik hoop dat je daar iets mee kunt.
Helaas hebben we met België niet 'live terugkijk' afspraken zoals met de meeste andere zenders. Dus dan lijkt me dit de beste workaround.
Hoi Erwin,
om een programma voor en achter een film op te nemen. Lukt wel. Maar het kan niet als je een serie opneemt,
jammer dat het niet anders kan.
bedankt voor het gesprek hierover.
groeten, Ellie
Graag gedaan, Ellie. Voor andere vragen weet je mij te vinden! 🙂

Beste Erwin, in bovenstaande discussie vraag je om voorbeelden waarbij Canvas of Belgie Een veel later dan de tv-gids aangeeft start met het uitzenden, waardoor de opname eerder stopt voordat het programma is afgelopen. Hieronder volgen drie voorbeelden:

  • tweede en laatste deel van “Who killed Garrett Philips?” 24 feb 2020
  • Deel 1 Unforgotten. 31 juli 2020
  • Laatste deel van Escape at Dannemora, 30 januari, 2020. 
     
  • het gebeurt echt regelmatig. De huidige technologie zou toch in staat moeten zijn om een opname te starten op het moment dat het programma start. Op dit moment mis je de complete ontknoping van een spannende thriller of uitkomst van een slopende moordzaak. 
     
  • gr Aprillorna

Hoi @Aprillorna . Dat is inderdaad een behoorlijke anticlimax.  Ik zal je voorbeelden doorsturen.  Daarbij denk ik dat het te maken heeft met het verkeerd doorgeven van de tijden, door de zender maar dat kan ik lastig achterhalen. Wellicht kan onze televisieafdeling contact leggen met de leverancier van het signaal.

Dag Erwin, dank voor je reactie. Ik heb inmiddels ook een antwoord ontvangen van de VRT. Kort samengevat: Hun journaals mogen uitlopen tot max 45 minuten. Ook live programma’s kunnen daarna weer uitlopen. De distributeurs krijgen dan een bericht om de EPG = elektronische programmagidsen diezelfde avond nog aan te passen. Die wijziging van EPG wordt  ook doorgestuurd naar de Nederlandse providers, maar mogelijk worden die wijziging van programmering op dezelfde avond in Nederland niet meer aangepast. Wie bij de KPN zou dit op kunnen lossen?

gr Lorna

Dank voor het uitzoekwerk, @Aprillorna . Ik ga voor jou navragen of de beheerders van het itv platform dit proces herkennen en het ook nageleefd wordt. 

Fijn dat hier aandacht voor is! Zo miste ik laatst de laatste 10 min. van de film Stand By Me op Canvas doordat die film een half uur later begon. 

Heb uiteindelijk het dvd-tje via Marktplaats gekocht, film was te goed om einde te missen vond ik :-).

 

 

 

Reputatie 3
Badge +1

De laatste dagen begint het opnemen te laat, dan is een film al 10 min. bezig als je hem af gaat spelen. Als je de ingebakken 5 min. terug spoelt mis je zeker nog 5 min. Dus mis je steeds het begin, dit is oa op NPO1 extra en bv België 1, daar heb ik er persoonlijk het meeste last van, ik zal maar zwijgen over het trage menu.

Het wordt een beetje irritant om TV te kijken zo…….

Reputatie 5
Badge +5

De laatste dagen begint het opnemen te laat, dan is een film al 10 min. bezig als je hem af gaat spelen. Als je de ingebakken 5 min. terug spoelt mis je zeker nog 5 min. Dus mis je steeds het begin, dit is oa op NPO1 extra en bv België 1, daar heb ik er persoonlijk het meeste last van, ik zal maar zwijgen over het trage menu.

Het wordt een beetje irritant om TV te kijken zo…….

Onze zuiderburen hebben al vele jaren problemen met het uitlopen van hun programmering. Zo’n 20 min is daar heel gewoon, zeker later op de avond. Ik neem daarom niets meer van hun zenders op 😏

Gelukkig kan je bij NPO extra nog wel een week terugkijken. Betere optie is er vrees ik niet. 

Reputatie 3
Badge +1

De laatste dagen begint het opnemen te laat, dan is een film al 10 min. bezig als je hem af gaat spelen. Als je de ingebakken 5 min. terug spoelt mis je zeker nog 5 min. Dus mis je steeds het begin, dit is oa op NPO1 extra en bv België 1, daar heb ik er persoonlijk het meeste last van, ik zal maar zwijgen over het trage menu.

Het wordt een beetje irritant om TV te kijken zo…….

Onze zuiderburen hebben al vele jaren problemen met het uitlopen van hun programmering. Zo’n 20 min is daar heel gewoon, zeker later op de avond. Ik neem daarom niets meer van hun zenders op 😏

Gelukkig kan je bij NPO extra nog wel een week terugkijken. Betere optie is er vrees ik niet. 

Het is vooral vervelend als je een serie wil opnemen, dan mis je hele stukken….

Ik had vroeger een videorecorder daar kon je een code intoetsen als je van een Duitse zender wilde opnemen. Zodra de film of een programma werd gestart ging de recorder opnemen, vertraging maakte niet uit, als de film begon stond die erop en als de film stopte, stopte ook de recorder. Ik ben vergeten hoe dat heette maar zoiets zou tegenwoordig helemaal makkelijk te maken moeten zijn denk ik.……

Zoiets is wel klant vriendelijk…….

Reputatie 5
Badge +5

Showview bedoel je? Code uit de TV gids intypen op je VCR en voilá, geprogrammeerd aan de hand van een startsignaal via de zender  

Veel zenders van buiten NL boden die optie trouwens vaak niet. 

 

Altijd klant van Telfort geweest en geen probleem met opnemen België,  kon  zelf voor en achter opname extra tijd invullen. Nu bij KPN kan dat niet, halve opnames van Cold Feet België 1  balen. Kan KPN dat niet veranderen?

Hoi @Lithi : dit begrijp ik niet helemaal. Telfort werkte met dezelfde itv apparatuur en menu's als KPN. 

Kun je het nader toelichten?

Bij telfort geen problemen gehad met opnamen.  Vorige week stond in gids kpn dat cold feet om 22.30 begon. Terwijl  België 1 aangaf om 22.50 . Nu zie ik dat ook kpn gids voor maandag a.s .23 nov  aangeeft 22.50 hopelijk komt het nu goed. 

@harry49en @An-DH 

een videorecorder daar kon je een code intoetsen

Deze code heette Showview

Zodra de film of een programma werd gestart ging de recorder opnemen, vertraging maakte niet uit, als de film begon stond die erop en als de film stopte, stopte ook de recorder.

Dat systeem heette voor de Duitse zenders VPS. De eindregisseur moest actief in de studio een knop indrukken om de recorders bij de mensen thuis te starten en stoppen. Als ie dat vergat…. (ik was daar liever niet afhankelijk van en had VPS/PDC altijd uit staan).

In Nederland werd een gelijksoortig systeem PDC gebruikt. Ook dit moest door de zendereindregisseur bedient worden. Was maar half geautomatiseerd t.o.v. VPS.

In Nederland is het alleen op de NPO 1,2 en 3 beschikbaar geweest (PDC) en Duitsland alleen ARD en ZDF (VPS).

I.v.m. de opkomst van terugkijkdiensten als NPOstart, KIJK, en RTL XL, waar de programma's strak beschikbaar zijn en je niet meer hoeft op te nemen, zijn die systemen uitgefaseerd. Werkten alleen met analoge TV.

De Showview code stond in de gidsen bij meer zenders. Want dat kon ook onafhankelijk van PDC of VPS. Je kon op zenders zonder PDC/VPS je vcr zo instellen dat er marges gebruikt worden. Net als nu bij KPN bv. minus 5 min. en plus 20 minuten.

Het is nu februari 2021 en nog steeds kun je de Belgische zenders niet goed opnemen. Weer een serie waarvan we het einde steeds niet kunnen zien. Echt balen. Kan dit niet opgelost worden? Dat de programmering van KPN opnemen dus synchroon moet gaan lopen?

De EPG wordt aangeleverd door het TV-station, de kpn en andere signaalverspreiders geven het alleen door.

Er wordt best vaak over geklaagd hier maar dat zal niet helpen.

Een “oplossing”, neem het programma er na ook op.

Bedankt voor de reactie, maar het programma erna opnemen is bij een serie opnemen lastig. Echt heel vervelend dat aanbieder en doorgever dit niet samen goed kunnen regelen. Veel mensen hebben hier last van en missen het einde van afleveringen of films.

Ja, O ja, dat is ook zo.

En je kan bij dit kpn systeem de tijd niet zelf aanpassen.

Een berichtje naar BRT ?

O ja, BRT is ook al weer vervangen door ? ? ?

En nog een keer O ja, wordt het programma nog herhaald, overdag bv, die tijden kloppen vaak beter.