Beantwoord

Feature request: bij handmatig starten opnemen hele programma opnemen

  • 17 September 2021
  • 10 reacties
  • 266 keer bekeken

Reputatie 1

Bij Ziggo is het (in ieder geval op de Next) dat als je handmatig een opname start van een programma die je aan het kijken bent, het hele programma wordt opgenomen.

Ik mis dit bij KPN, hij neemt dan ook daadwerkelijk op vanaf het moment dat je op de recordknop drukt. Dit lijkt me (relatief) makkelijk door KPN te veranderen omdat het programma sowieso in de cloud wordt opgenomen.

Nu kan je het programma wel vaak 7 dagen terug kijken, maar een opname tot 1 jaar (en kan je ook nog eens doorspoelen ook).

icon

Beste antwoord door wjb 18 September 2021, 09:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Ik sluit me hier bij aan. Als KPN dit ook kan dan staat een overstap van ziggo naar KPN niets meer in de weg :grinning:

Reputatie 7

Wie zou dit niet graag willen en het is hier op het forum ook al meerdere keren gevraagd.

Helaas is er nooit gehoor aan gegeven en ik en bang dat dit wel weer een rechten- cq geldkwestie zalzijn.

Reputatie 1

Wie zou dit niet graag willen en het is hier op het forum ook al meerdere keren gevraagd.

Helaas is er nooit gehoor aan gegeven en ik en bang dat dit wel weer een rechten- cq geldkwestie zalzijn.

Hoe kan dit een rechtenkwestie zijn? Je kan het programma toch opnemen vanaf de knop druk. Heel het programma staat toch al op de servers van KPN. Geef me desnoods de keuze of ik vanaf het begin wil kijken bij een opname.

Als Ziggo het voor elkaar krijgt, dan kan KPN dat ook wel. Ik heb meer het idee dat hier gewoon niet over nagedacht is (beetje het idee van een opname als oude DVR of videorecorder).

Reputatie 7
Badge +24

Als je vroeger opnam op een videoband of harddiskrecorder, dan kon het ook niet. Opnemen in de coud is een vervanging daarvoor, waarbij dezelfde principes gehandhaafd blijven.

Dat is bij Ziggo wel zo werkt lijkt me meer een gebrek in het systeem. Waarvan je kan verwachten dat da een keer verholpen word.

Reputatie 7

Hoe kan dit een rechtenkwestie zijn? Je kan het programma toch opnemen vanaf de knop druk. Heel het programma staat toch al op de servers van KPN.

Daar komt het verleden om de hoek kijken en of er sprake is van een opname of een heruitzending. Een opname is (juridisch) nog altijd "eigendom" van de abonnee en voor het bekijken van die opname kunnen dan ook geen kosten aan de provider in rekening gebracht worden. Dat "eigendom" is ook waarom je in een opname altijd vooruit kunt spoelen terwijl dat bij terugkijken van bepaalde zenders niet mogelijk is. Voor een heruitzending moet de provider een vergoeding voor de uitzendrechten afdragen. Een abonnee heeft voorheen (pre cloud) nooit opnames in het verleden kunnen maken en daar zit hem ook de crux. Een opname in het verleden vastleggen wordt gezien als een heruitzending waar de content owner opnieuw kosten voor in rekening kan brengen.

Ziggo heeft dus blijkbaar met de zenders een contractuele overeenkomst voor deze kosten en KPN heeft gekozen om dat niet af te nemen. Zo is het ook niet bij alle zenders mogelijk om tot een week in het verleden terug te kijken. Ook hier is het ontbreken van een contractuele overeenkomst debet aan.

Ziggo heeft dus blijkbaar met de zenders een contractuele overeenkomst voor deze kosten en KPN heeft gekozen om dat niet af te nemen. Zo is het ook niet bij alle zenders mogelijk om tot een week in het verleden terug te kijken. Ook hier is het ontbreken van een contractuele overeenkomst debet aan.

Ze hebben gewoon ruimte op de server en alle programma's worden ‘opgenomen’ in hun infra. Er wordt een ‘flag’ voor elke abonnee ‘die het wil opnemen’ toegevoegd en klaar. Heeft niets met contractuele overeenkomst te maken. Is gewoon een feature. Het niet door kunnen spoelen op de commerciële zenders is wel een contractuele overeenkomst, maar net zo goed als jij het niet weet, zal dat van mij ook wel speculeren zijn ook al was ik onderdeel nav de grote eerste Next-test.

Reputatie 7

Ze hebben gewoon ruimte op de server en alle programma's worden ‘opgenomen’ in hun infra. Er wordt een ‘flag’ voor elke abonnee ‘die het wil opnemen’ toegevoegd en klaar. 

Precies hetzelfde als bij KPN, ook bij KPN is een opname niets anders dan een minuscuul klein recordje met een verwijzing naar een timeslot in de masteropname.

 

Heeft niets met contractuele overeenkomst te maken. 

Dit heeft alles met de contractuele overeenkomst te maken.

Reputatie 7
Badge +24

Een gedeelte van een programma opnemen wat al voorbij is, dat is geen opnemen meer, dat is technisch gezien "terug kijken". 

En bij "terug kijken" geldt: max 7 dagen en niet door kunnen spoelen.

Dit heeft alles met de contractuele overeenkomst te maken.

Het is een feature, die niet door contractuele overeenkomsten uitgebracht is (ja, ik zat bij Ziggo ‘heel dicht bij het vuur’… zoals jij je zo graag hier profileert ahum). Gadverdamme, wat ben je misselijk betweterig ventje. Nutteloos om met zo’n geval als jij in discussie te gaan. Ik liet tenminste ruimte voor discussie. 

 

Reputatie 7

Dit heeft alles met de contractuele overeenkomst te maken.

Het is een feature, die niet door contractuele overeenkomsten uitgebracht is (ja, ik zat bij Ziggo ‘heel dicht bij het vuur’… zoals jij je zo graag hier profileert ahum). Gadverdamme, wat ben je misselijk betweterig ventje. Nutteloos om met zo’n geval als jij in discussie te gaan. Ik liet tenminste ruimte voor discussie. 

Met alle respect maar KPN heeft geen contractuele overeenkomst met de zenders die het KPN toestaat haar klanten opnames in het verleden te laten maken.