Beantwoord

Foutcode stb-nmc-400

  • 19 February 2021
  • 17 reacties
  • 587 keer bekeken

Heb sinds gistermiddag (18-2-2021) om onverklaarbare reden steeds een storing t.w. STB_NMC_400 op mijn interactieve TV. Op oude analoge TV en via iPad-KPN-iTV-app doen alle zenders van de TV het zonder mankeren.

Alle aanwijzingen van de KPN-site opgevolgd om euvel op interactieve TV te verhelpen blijven zonder resultaat. Er zijn geen werkzaamheden in mijn buurt, aldus KPN-site. Wat kan ik nog meer doen? 

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 4 March 2021, 16:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @Scheepsbouwer, niet fijn dat je last hebt van deze foutmelding. Ik help je graag op weg om het op te lossen.

Goed om te weten dat 't wel goed werkt op een analoge tv en de iPad. Het speelt dus echt alleen op de tv-ontvanger. Deze foutmelding betekent dat de verbinding met de zender verbroken is. We hebben een servicepagina de je helpt om de foutmelding STB-NMC-400 te verhelpen, heb je deze stappen al doorlopen? Ik hoor graag of het is gelukt.

Dank voor jouw reactie. Ik heb alle stappen genoemd op de servicepagina doorlopen, maar dat helpt niet. Het ligt -zoals ook gezegd door klantenservice van KPN, die mij inmiddels op afstand hebben geholpen en doorgemeten- waarschijnlijk aan de TV-ontvanger van Arcadyan (uit 2013). Ik zou een nieuwe ontvangen, naast een nieuw Expedia-box (ik had nog een v8). Die Experia-box heb ik inmiddels ontvangen en geïnstalleerd, maar het probleem is daarmee helaas nog niet verholpen. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Dankjewel, dat is goed om te weten. De foutcode STB-NCM-400 komt de laatste tijd meer voor en is onderzocht door onze Technische Dienst, maar er is niet een specifieke oorzaak uit gekomen. De foutmelding kan verschillende oorzaken hebben, daarom kijken we verder.

Heb je één of meerdere tv-ontvangers in huis? Hoe is de tv-ontvanger verbonden met de Experia Box? Heb je de tv-ontvanger en de Experia Box al gereset, en zo ja, op welke manier?

Wij hebben twee tv-ontvangers (beide van Arcadyan uit 2013) in huis.  Deze zijn beide draadloos verbonden met de experia-box. Alle apparatuur heb ik diverse keren gereset, helaas zonder resultaat. 

NB. App’s zoals Netflix en ‘opgenomen programma’s’ werken wel normaal. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Dat is goed om te weten, ook dat andere functies zoals opnames en Netflix wel goed werken. Krijg je de foutmelding op beide tv-ontvangers te zien? En dus alleen tijdens live tv kijken, begrijp ik? Hoe gaat het als je één van de tv-ontvangers tijdelijk rechtstreeks met een kabel aansluit op de Experia Box, en het een tijdje op die manier probeert? 

De foutmelding is alleen op de TV-ontvanger van de digitale interactieve TV te zien, niet op die van de analoge TV. Omruilen van de TV-ontvangers lost het probleem niet op. En inderdaad, de foutcode verschijnt alleen tijdens hetlive TV-kijken, wat bij ons trouwens de normale situatie is. Omdat de Experia-box op een andere verdieping staat, en de afstand tot waar de TV staat ca 35 meter is, is uw suggestie helaas niet uitvoerbaar. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Het aansluiten met een kabel wordt lastig met een verdieping er tussen, dat kan ik me voorstellen. Het omwisselen van de tv-ontvangers lost het niet op lees ik, maar wat gebeurt er vervolgens precies? Krijg je de foutmelding op één van de ontvangers te zien, of beide? En hoe gaat het met de internetverbinding?

Dank voor het blijven meedenken. Als ik de tv-ontvangers omruil, blijft die tv-ontvanger van de interactieve TV de foutcode weergeven bij het online TV-kijken. De TV-ontvanger van de analoge TV geeft een normaal beeld zonder foutcode. De internetverbinding van KPN is verder prima, daar is niets mis. Wat mij sterk verbaast is dat het online TV-kijken (zonder dat er in huis of met de aansluiting iets is gebeurd) op de interactieve TV sinds ruim een week nu niet meer mogelijk is, terwijl Netflix en YouTube het op die interactieve TV goed blijven doen, en dat wij nu elk programma wat we willen zien pas kunnen zien als het is of wordt opgenomen. We hoeven niet te wachten tot het programma is afgelopen, maar kunnen het programma pas afspelen als het een aantal minuten is begonnen. Kortom, de online TV-functie alleen is door die fout(-code) niet meer mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Geen probleem! Kan je me iets meer vertellen over wat je bedoelt met analoge tv? Welk type tv-ontvangers heb je precies?

Dus als ik het goed begrijp gebruik je een Draadloze Verbindingsset, zoals deze?

En welk type verbindingsset heb je precies? De verbinding wordt dan omgeleid via het stroomnet, wat de verbinding gevoelig maakt voor verstoringen. Ik raad je sowieso aan om deze stappen te doorlopen om problemen met de Draadloze Verbindingsset op te lossen. Het is ook vooral goed om stap 5 daarin mee te nemen: Het update van de software van de adapters. Dit kan veel schelen in de kwaliteit van de verbinding.

Om het echt goed uit te kunnen sluiten moeten we het bekabeld testen. Al zou dat maar eventjes zijn, een paar uur bijvoorbeeld.

Met analoge TV bedoelde ik: een oude (plasma-)TV uit 2000. We hebben twee TV-ontvangers van Arcadyan, type HMB2260, beiden uit 2013. Een draadloze verbindingsset DVS zoals getoond hebben we niet. De TV-ontvanger-boven is rechtstreeks vanuit de Experia-box bekabeld aangesloten; de TV-ontvanger-beneden niet rechtstreeks door de grote afstand tot de Experia-box, maar via een Sonos Boost, die -bekabeld- is verbonden met een WiFi-versterker (TP-link Deco multiroom WiFi-pack), die op zijn beurt (ook bekabeld) is aangesloten op de Experia-box. Wellicht zit daar het probleem? Wat opvallend is, is dat deze situatie ruim een jaar prima functioneerde, tot 12 dagen geleden de foutcode plotseling verscheen. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Ik snap wel dat je dat opmerkelijk vindt inderdaad, aangezien je de foutmelding pas sinds kort te zien krijgt. De tv-ontvanger krijgt op de een of andere manier geen goede verbinding, dat is de reden van de foutmelding. Het lijkt me goed om dat uit te sluiten, probeer het als het lukt dit weekend op je gemak eens zonder andere apparatuur er tussen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat, of de foutmelding dan weg blijft. 

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Goedemorgen, ik heb nog geen nieuwe reactie gezien, ik hoop dat dit een goed teken is. Anders dan weet je me hier te vinden.

Het duurde even voordat ik uw suggestie heb kunnen uitvoeren door de complexheid van waar de apparaten bij mij in huis staan (en ook moeten staan door de aansluitingen in huis). Als de TV-ontvanger rechtstreeks op de Experia-box (in de meterkast) wordt aangesloten, krijg ik op de TV niet de foutcode, maar ook geen geluid (mijn Sonos-boxen kunnen niet meer op de TV worden aangesloten), en heb ik geen WiFi meer in huis. Kortom: het middel is erger dan de kwaal. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen om in de oude situatie (geen foutcode en wel werkende WiFi) te komen ...

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Mijn reactie is ook wat later dan gewoonlijk. Lastig dat 't niet beter werd, ben je er intussen uit gekomen met de boxen en de WiFi verbinding? Zo niet of als je vragen hebt, dan weet je me hier te vinden.

Helaas kom ik niet verder met een oplossing van het probleem van de foutcode en dus live-TV-kijken. Ik red me nu door dan maar niet meer live te kijken, maar een programma op te nemen en direct na het begin van de uitzending in te schakelen. Dat gaat gelukkig goed. Maar het blijft een noodoplossing. Als ik een programma niet heb opgenomen, is niets meer mogelijk. En daarvoor heb ik mijn (verder prima) KPN-abonnement niet genomen ...

Reputatie 7
Badge +19

@Scheepsbouwer Zo kom je van de regen in de drup, ik ben met je eens dat dat de bedoeling niet is. Het is alleen lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Daarom hebben we een paar opties. 

Optie 1, kan je me een volledig overzicht beschrijven (of maken) van hoe alles nu aangesloten is en waar het precies mis gaat? Op die manier kunnen we een volledig beeld van de situatie maken, om daarna gericht naar de oplossing te zoeken. Optie 2, en is waarschijnlijk snelste oplossing: je kan telefonisch of via chat contact met onze klantenservice opnemen. Mijn collega loopt dan stap voor stap de aansluiting met je door, en helpt je om dit op te lossen. Rechtstreeks contact werkt vaak het beste in dit soort situaties. Laat maar weten wat voor jou het handigst is.

Aan de uitvoering van de genoemde opties was ik nog niet toegekomen. Tot mijn grote verrassing bleek vanavond, zonder dat ik iets heb gewijzigd aan de verbindingen, de live-uitzendingen weer mogelijk, zonder dat er na enkele seconden het beeld bevroor. De oude en goed werkende situatie dus! Mogelijk is er een update van de kant van KPN op het systeem de oorzaak?  Hoe dan ook, het hardnekkige probleem is na 2 maanden ‘vanzelf’ opgelost. Dank voor het meedenken gedurende de afgelopen periode.