Beantwoord

Foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 4 December 2020
  • 75 reacties
  • 17475 keer bekeken

Reputatie 2

Nu was hier een groot topic over met vele meldingen uit het hele land. En wat doet KPN?? Die sluit gewoon het topic zonder oplossing!! Belachelijk.

Wij hebben dit probleem dus nog steeds iedere dag!!

Sinds twee weken is deze foutmelding iedere avond op ons tweede kastje. Het kastje is bekabeld met de modem en het honderd keer resetten, software opnieuw installeren en fabrieksinstellingen terugzetten doet helemaal niks!! Hiervoor hebben we in vele jaren nog nooit last gehad van dit probleem, dus het kan niet bij ons zitten.

Ik ben het inmiddels spuugzat, want het wordt niet opgelost. Er is hier wel al een monteur geweest ivm trage wifi en die heeft een kapotte leiding in de straat gevonden. Die heeft Volker Wessels netjes gerepareerd eergisteren. Maar deze foutmelding blijft iedere avond terugkomen. Dus het smoesje van KPN dat het daaraan ligt, kan niet kloppen.

Maar als klant zitten we mooi met deze shit opgezadeld….graag een werkende oplossing!

 

 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 8 December 2020, 16:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

75 reacties

Waarom is mijn opmerking weggehaald?

Geen reactie?
Geen individuele oplossing aangeboden?

verplaatsing? Waar naar toe dan?

Reputatie 7

Je kunt hem hier vinden.

Inderdaad, dank je.

Wanneer kan ik een inhoudelijk reactie verwachten?

Reputatie 7

Inderdaad, dank je.

Wanneer kan ik een inhoudelijk reactie verwachten?

Ik zou het niet weten. Ik ben, net als jij, immers gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.

Ow haha

maar bedankt voor je reactie

 

Reputatie 1

Voor de Unifi USG/switch gebruikers, ik heb het kunnen oplossen door de files te gebruiken zoals beschreven in https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/vpn.

Wel een apart VLAN aangemaakt en de port van de switch waar de STB’s aan hangen, hiermee taggen (profile). Ook even de config.gateway.json aangepast zoals beschreven (igmp-proxy).

Sindsdien geen hickups of error codes meer gehad, dus het lijkt hiermee te zijn opgelost (in ieder geval de laatste twee dagen en ik had veel error codes).

Er is de afgelopen weken/maand naar alle waarschijnlijkheid wel eerder iets aangepast in het KPN netwerk, want eerder werkte het zonder een apart VLAN prima, maar het belangrijkste is dat het nu zelf oplosbaar lijkt te zijn. Ik kijk tenminste weer plezierig TV :grinning: .

Beste Alex van kpn, het siert je dat je het opneemt voor je collega. Deze forum is ook geen persoonlijke aanval maar het feit dat je wel reageert op een reactie op je collega maar niet op onze problemen met kpn zegt mij in ieder geval genoeg. 
Uiteindelijk is er niemand bij jullie die hier een serieus antwoord op geeft en blijven jullie je erbij dat het probleem bij de klant ligt. Blijft vreemd dat we dan allemaal op dit forum hetzelfde probleem hebben……

Dus foei!! En probeer dit probleem op te lossen!

Reputatie 1

Allen,

 

geen idee of de mogelijke oplossing al ergens genoemd is maar ik heb net via 0800-0402 de storing gemeld en direct goed geholpen. 
 

tot zover dan want moet nog even afwachten of de melding terugkomt of niet. 
 

in ieder geval vakkundig geholpen en getracht de oplossing te bieden. 

 

Advies was:

 

via de knop menu op je afstandsbediening naar instellingen en dan tegel systeem klikken. 
 

hierna “software opnieuw installeren”. 
 

storing is tot nu toe weggebleven. Zal een edit doen als de foutcode toch weer verschijnt. 
 

@Kpn bedankt

 

Arthur

 

Dag allen. Het lijkt me handiger om jullie allen in één keer aan te spreken. Het topic waaraan de topicstarter @Sjane78 refereert is gesloten, omdat het niet gaat om een algehele storing, zoals in eerste instantie werd gedacht. De melding die jullie allen te zien krijgen, is de nieuwe ‘zender tijdelijk niet beschikbaar’. Deze foutcode krijg je dus te zien wanneer de tv-ontvanger (tijdelijk) geen verbinding kan maken met het modem. Om dit probleem op te lossen, raad ik jullie aan het stappenplan voor foutcode STB-NMC-400 te doorlopen. Dit zou het probleem moeten verhelpen.

Stappenplan werkt niet, is verspilde tijd om uit te voeren. Probleem ligt bij KPN zelf....

Ook wij hebben er hier heel veel en vaak last van en ook alles al geprobeerd wat anderen zeggen. Wel vraag ik mij af of onze storingen tegelijk zijn en in heel het land of dat het per adres toch verschillend is. Ik zat gisteren RTL Plus te kijken om de overwinning van max verstappen mee te maken totdat het beeld weer bleef staan met genoemde storingscode. Alles weer gereset en toen ging het gelukkig goed. Mijn vraag is dan ook of er meer mensen waren die hetzelfde aan het kijken waren gisterenmiddag en met hetzelfde probleem kwamen te zitten. Zo ja dan zou je toch denken dat het niet per adres is of per wijk of per omgeving maar een “landelijk” probleem die mijn inziens ergens anders moet worden opgelost dan bij mij thuis. O ja de storing was gisteren ca. om drie uur dacht ik.

Reputatie 7

Er wordt gezegd dat dit probleem veroorzaakt zou worden doordat er geen verbinding is tussen de TV ontvanger en de Experia Box.

Als dat zo zou zijn dan is mijn vraag wat de oorzaak is dat dit fenomeen de laatste tijd veel vaker voorkomt dan voorheen. Zijn de thuisnetwerken dan ineens zoveel slechter geworden? Ik kan het me niet voorstellen. Of is er toch iets veranderd in de firmware van de TV ontvanger dat hier debet aan is?

Reputatie 2
Badge

Dag allen. Het lijkt me handiger om jullie allen in één keer aan te spreken. Het topic waaraan de topicstarter @Sjane78 refereert is gesloten, omdat het niet gaat om een algehele storing, zoals in eerste instantie werd gedacht. De melding die jullie allen te zien krijgen, is de nieuwe ‘zender tijdelijk niet beschikbaar’. Deze foutcode krijg je dus te zien wanneer de tv-ontvanger (tijdelijk) geen verbinding kan maken met het modem. Om dit probleem op te lossen, raad ik jullie aan het stappenplan voor foutcode STB-NMC-400 te doorlopen. Dit zou het probleem moeten verhelpen.

Stappenplan werkt niet, is verspilde tijd om uit te voeren. Probleem ligt bij KPN zelf....

Waarom blijf jij deze fout bij ons leggen deze stappen helpen niet als je de berichten leest snap je dat er zit een fout bij jullie maar steeds geven jullie het thuis net de schuld dit gaat jullie klanten kosten

Reputatie 1

Dag allen. Het lijkt me handiger om jullie allen in één keer aan te spreken. Het topic waaraan de topicstarter @Sjane78 refereert is gesloten, omdat het niet gaat om een algehele storing, zoals in eerste instantie werd gedacht. De melding die jullie allen te zien krijgen, is de nieuwe ‘zender tijdelijk niet beschikbaar’. Deze foutcode krijg je dus te zien wanneer de tv-ontvanger (tijdelijk) geen verbinding kan maken met het modem. Om dit probleem op te lossen, raad ik jullie aan het stappenplan voor foutcode STB-NMC-400 te doorlopen. Dit zou het probleem moeten verhelpen.

Stappenplan werkt niet, is verspilde tijd om uit te voeren. Probleem ligt bij KPN zelf....

Waarom blijf jij deze fout bij ons leggen deze stappen helpen niet als je de berichten leest snap je dat er zit een fout bij jullie maar steeds geven jullie het thuis net de schuld dit gaat jullie klanten kosten

Advies was:

 

via de knop menu op je afstandsbediening naar instellingen en dan tegel systeem klikken. 
 

hierna “software opnieuw installeren”. 
 

storing is tot nu toe weggebleven. Zal een edit doen als de foutcode toch weer verschijnt. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben erg geschrokken van de reactie van @genetic. @Zoveelste frustratie zegt dat de reacties in dit topic geen persoonlijke aanval is, maar de reactie van @genetic was dit wel. Ik wil graag benoemen dat ik dit erg kwalijk vind. Ik snap dat de frustraties bij jullie hoog op lopen, maar dat is geen reden om moderators (en mede-gebruikers) persoonlijk aan te vallen. Wij zijn ook mensen en we doen ons best om jullie te helpen.

Het probleem met de tv-ontvangers is al een keer aangemeld als een algehele storing. Het incidenten team heeft dit toen onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het geen probleem in het KPN Netwerk is. Blijven roepen dat je van mening bent dat dit wel een algehele storing is, zal de situatie niet veranderen. We zullen echt per klant individueel moeten kijken wat de oorzaak van het probleem is en hoe we dit kunnen oplossen. Daarom nogmaals het verzoek om een persoonlijk topic aan te maken met jouw hulpvraag. Eén van de moderators zal dan binnen enkele dagen reageren en jou verder helpen. In dit topic zal niet meer gereageerd worden.

Hoi @Denise_ ,

En de toonzetting in het berichtje van jou was voor mij de trigger.
Vooral de zin en ik citeer:


"Ik hoop dat jullie begrijpen dat wij als KPN medewerkers niet kunnen ruiken wat jullie al aan oplossing geprobeerd hebben."

Voor mij spreekt daar minachting uit.
Ik als cliënt draag bij aan jou salaris, hoe miniem dat ook mag zijn, daarom verwachte ik van jou als moderator een andere toonzetting cq schrijfwijze.

En wat ook vervelend is dat een berichtje van jou weggezet is als wij, of werkt de KPN hetzelfde als de regering,
"Wij spreken met een mond” Als dat het geval is dan onderteken maar met
' Een KPN medewerker.

Voor mij was de zaak afgedaan door de opmerking van @Alex_P  Dus foei! Vriendjes vanaf hier? 
 

Natuurlijk is het aan jou om de debatten weer te openen, Maar dan wel in je eentje @Denise_ , want ik doe niet meer mee.
wens je nog een prettige dag.

Reputatie 7

Voor mij spreekt daar minachting uit.

Het kan zijn dat jij die zin, ondanks het feit dat deze begint met "Ik hoop dat jullie begrijpen" als minachtend hebt opgevat maar dat betekent nog niet dat je daarmee maar op de man moet gaan reageren. Je had ook een vraag over die zin kunnen stellen.

Discussiëren doe je op inhoud, niet op individu.

Het ging meer om dit deel KPN medewerkers niet kunnen ruiken @wjb 
En natuurlijk staat het mij vrij om te reageren zoals ik dat wil, dat mag jij namelijk ook.

Maar goed, ik heb al geschreven dat ik er klaar mee ben.
 

@Traxxiz Dit heeft in eerste instantie ook bij mij prima gewerkt echter met de instructies van coolhva zoals beschreven op deze website: https://coolhva.github.io/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ 

Als ik het goed lees heb jij alleen een losse VLAN aangemaakt om het probleem op te lossen?

Zou je deze stappen misschien even kunnen toelichten?

 

@coolhva Wat Traxxis linkt is je oude github. Ik neem aan dat mijn link de meest recente is? Hoe zouden de wijzigingen van Traxxiz hier eventueel inpassen?

Reputatie 7

Het ging meer om dit deel KPN medewerkers niet kunnen ruiken  

Ik snap dat het je om dat gedeelte van die zin ging, maar dat had je natuurlijk ook niet kunnen ruiken. :wink:

Ik vind het heel erg jammer dat je die zin als minachtend bestempelt terwijl die woorden vaak ook heel "luchtig" gebruikt worden en vrijwel zeker ook hier op die wijze geïnterpreteerd hadden moeten worden. Daarom is het stellen van een vraag vaak zeer verhelderend.

Hoe je die woorden ook interpreteert, het laat onverlet dat het mijns inziens NOT DONE is "op de man" te reageren.

Reputatie 2
Badge

Ik ben erg geschrokken van de reactie van @genetic@Zoveelste frustratie zegt dat de reacties in dit topic geen persoonlijke aanval is, maar de reactie van @genetic was dit wel. Ik wil graag benoemen dat ik dit erg kwalijk vind. Ik snap dat de frustraties bij jullie hoog op lopen, maar dat is geen reden om moderators (en mede-gebruikers) persoonlijk aan te vallen. Wij zijn ook mensen en we doen ons best om jullie te helpen.

Het probleem met de tv-ontvangers is al een keer aangemeld als een algehele storing. Het incidenten team heeft dit toen onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat het geen probleem in het KPN Netwerk is. Blijven roepen dat je van mening bent dat dit wel een algehele storing is, zal de situatie niet veranderen. We zullen echt per klant individueel moeten kijken wat de oorzaak van het probleem is en hoe we dit kunnen oplossen. Daarom nogmaals het verzoek om een persoonlijk topic aan te maken met jouw hulpvraag. Eén van de moderators zal dan binnen enkele dagen reageren en jou verder helpen. In dit topic zal niet meer gereageerd worden.

Maar misschien moeten jullie nu is stoppen met de fout bij ons te leggen en wat de managers jullie vertellen om ons rustig te houden de jullie geoperde oplossingen helpen niet hoeveel keer moet je resetten en op nieuw alles opnieuw te downloaden los jullie zaken op ik ben het met je eens dat je het niet op de man of vrouw moet spelen maar jij bent ook degenen die ons sprookjes vertelt ga aan de slag met de storingen en vertel de mensen dat jullie je stinkende best gaan doen om dit op te lossen en niet meer reageren is zeker een zwakte bod en niet KPN waardig

 

Reputatie 1

@Traxxiz Dit heeft in eerste instantie ook bij mij prima gewerkt echter met de instructies van coolhva zoals beschreven op deze website: https://coolhva.github.io/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ 

Als ik het goed lees heb jij alleen een losse VLAN aangemaakt om het probleem op te lossen?

Zou je deze stappen misschien even kunnen toelichten?

 

@coolhva Wat Traxxis linkt is je oude github. Ik neem aan dat mijn link de meest recente is? Hoe zouden de wijzigingen van Traxxiz hier eventueel inpassen?

Hi, Ik heb de files gebruikt zoals in deze link: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/vpn (ik gebruik ook een VPN)

Vervolgens heb in in de network settings van de USG een apart VLAN gemaakt:

In de port settings van de switch waar een STB op zit heb ik het profiel aangepast met het nieuwe gemaakte VLAN, in mijn voorbeeld port 8:

 

Bovenstaand herhaald voor alle switch poorten waar een STB aan hangt.

Als laatste heb in de igmp-proxy settings van de config.gateway.json uit bovenstaande link aangepast:

                "eth1": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "disabled",
                    "threshold": "1"
                },
                "eth1.100": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"
                }
 

waarbij 100 het VLAN-ID is zoals in het eerste plaatje weergegeven.

Hierna opnieuw een USG provision uitvoeren.

 

Ik had hiervoor aan de lopende band freezes en/of de stb-nmc-400 error, sinds bovenstaande aanpassing niet meer gezien. Het is weer rustig in huis :-)

 

Credits gaan naar Coolhva en anderen (Marco/Leon) die mij op mijn config foutje wezen. Ik gebruik overigens van alles (USG/switch) de laatste firmware versie.

@Traxxiz Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Kan met een gerust hart melden dat ook bij mij dit de oplossing is. Kijk al 1 dag zonder problemen!

Beste @Traxxiz en @Z3R0X, goed om te lezen dat jullie van de storing af zijn. 
Echter is dit voor een leek als mij echt niet te begrijpen. 
Is er wellicht ook een Jip en Janneke uitleg waardoor ik en wellicht andere klanten die dit probleem hebben het zelf zouden kunnen oplossen. 
Het is duidelijk dat we bij kpn niet hoeven aan te kloppen. 

Reputatie 7

Beste @Traxxiz en @Z3R0X, goed om te lezen dat jullie van de storing af zijn. 
Echter is dit voor een leek als mij echt niet te begrijpen. 
Is er wellicht ook een Jip en Janneke uitleg waardoor ik en wellicht andere klanten die dit probleem hebben het zelf zouden kunnen oplossen. 
Het is duidelijk dat we bij kpn niet hoeven aan te kloppen. 

Dat wat @Traxxiz en @Z3R0X gedaan hebben is hun TV ontvangers op een apart vlan geplaatst. Dit is alleen mogelijk als je een router gebruikt die vlans ondersteunt en dat is niet het geval bij Experia/KPN Boxen. Jij hebt er waarschijnlijk dus niets aan.

Overigens denk ik ook niet dat het inrichten van een apart vlan de oplossing zou moeten zijn. Er moet dan eigenlijk wel een andere bron zijn voor die storing.

 

Kan jij mij eens vertellen van voor een apparatuur anders dan computers, telefoons en tablets er allemaal op jouw thuisnetwerk aangesloten is?

Reputatie 1

Beste @Traxxiz en @Z3R0X, goed om te lezen dat jullie van de storing af zijn. 
Echter is dit voor een leek als mij echt niet te begrijpen. 
Is er wellicht ook een Jip en Janneke uitleg waardoor ik en wellicht andere klanten die dit probleem hebben het zelf zouden kunnen oplossen. 
Het is duidelijk dat we bij kpn niet hoeven aan te kloppen. 

@Zoveelste frustratie 

Hallo,

Ik zou mezelf ook zeker geen expert willen noemen, maar kan altijd een poging wagen je te helpen. Een paar vragen:

  • Gebruik je de KPN Experiabox of een USG?
  • Gebruik je managed switches (ondersteuning VLAN’s), wat voor deze oplossing wel vereist is? Ondersteunen deze IGMP-Snooping?
    • Beiden zul je in de specs van je switch moeten kunnen terugvinden.
    • Als je switches gebruikt die geen IGMP-Snooping ondersteunen, dan zou ik deze als eerste vervangen. 

Gebruik je de Experiabox, dan ben ik bang dat ik je moeilijk kan helpen, je kunt nu eenmaal niet veel configureren (althans niet de versie die ik heb). Mijn componenten zijn allen van Unifi (met fantastisch Wifi in het hele huis).

 

Tav KPN, als je niet de Experiabox box gebruikt kan ik me ook wel enigzins voorstellen dat ze niet iedereen kunnen helpen, immers het configureren kan complex zijn en je kunt niet verwachten dat KPN alle routers kent. Met de Experiabox icm switches met IGMP-Snooping (enabled uiteraard:-)), zou het wel moeten werken.