Beantwoord

Foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 4 December 2020
  • 75 reacties
  • 17475 keer bekeken

Reputatie 2

Nu was hier een groot topic over met vele meldingen uit het hele land. En wat doet KPN?? Die sluit gewoon het topic zonder oplossing!! Belachelijk.

Wij hebben dit probleem dus nog steeds iedere dag!!

Sinds twee weken is deze foutmelding iedere avond op ons tweede kastje. Het kastje is bekabeld met de modem en het honderd keer resetten, software opnieuw installeren en fabrieksinstellingen terugzetten doet helemaal niks!! Hiervoor hebben we in vele jaren nog nooit last gehad van dit probleem, dus het kan niet bij ons zitten.

Ik ben het inmiddels spuugzat, want het wordt niet opgelost. Er is hier wel al een monteur geweest ivm trage wifi en die heeft een kapotte leiding in de straat gevonden. Die heeft Volker Wessels netjes gerepareerd eergisteren. Maar deze foutmelding blijft iedere avond terugkomen. Dus het smoesje van KPN dat het daaraan ligt, kan niet kloppen.

Maar als klant zitten we mooi met deze shit opgezadeld….graag een werkende oplossing!

 

 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 8 December 2020, 16:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

75 reacties

@Traxxiz We maken gebruik van de Experiabox v10 en 2 interactieve tv kastjes. Het probleem van de foutmelding heb ik op beide kastjes en een terug zetten naar fabrieksinstellingen of dergelijke heb ik al meerdere malen geprobeerd.

Maar als ik het goed begrijp gaat jullie oplossing niet helpen als je een experiabox hebt?

Reputatie 1

@Traxxiz We maken gebruik van de Experiabox v10 en 2 interactieve tv kastjes. Het probleem van de foutmelding heb ik op beide kastjes en een terug zetten naar fabrieksinstellingen of dergelijke heb ik al meerdere malen geprobeerd.

Maar als ik het goed begrijp gaat jullie oplossing niet helpen als je een experiabox hebt?

Zoals @wjb al aangeeft, op de Experiabox kun je geen VLANs aanmaken. Maar als je de 2 stb rechtstreeks bekabeld op de Experiabox aansluit dan zou het moeten werken, tenzij er een andere netwerk component problemen veroorzaakt. Misschien omslachtig, maar je zou tijdelijk alles van de Experiabox kunnen loskoppelen, behalve de ontvangers en dan testen. Mocht je dan nog steeds problemen hebben, dan zou ik contact opnemen met kpn. Zo niet, een voor een devices toevoegen en checken wanneer het fout gaat.

 

Wat mij opviel is dat ik het probleem heb wanneer mDNS aan staat. Als ik het uit zet is het weer voorbij. De settop in een apart vlan zetten lost dit inderdaad op, maar het geeft m.i. aan dat er wel degelijk iets aan de hand kan zijn met de software van de settop box. En dat zou me weer niet verbazen aangezien er eerder iets was met de manier waarop er met DNS omgegaan wordt door het apparaat.

Wellicht heeft de technische dienst er wat aan.

Overigens is dit ook iets wat een normale gebruiker niet kan oplossen met een Experiabox. Ook is het verwijzen naar bekabeling, wifi punten en wat al niet meer dan ook niet een oplossing. Toegegeven, de stekker erin en eruit is 9 van de 10 keer een oplossing, maar soms ook niet. In het geval van IPTV met SetTop boxes kan het ook best wel eens aan andere dingen liggen… 

Ook hier om de haverklap storingen.

Begin dit jaar met de oudere decoder ook steeds storingen die opgelost werden door "stekker trekken".

Met de nieuwe decoders ging het een tijdje goed en nu om de haverklap vastlopen en niet kunnen resetten.

 

Experia box uit en aan, KPN stekker eruit, decoder van de stroom af... En dan steeds bij het opnieuw opstarten weer vastlopen bij 85 % van het herstarten. We zijn zomaar een half uur bezig om weer beeld te krijgen zeeeeeer frustrerend.

 

Wij zijn KPN klanten van het aller eerste begin, maar niet normaal hoeveel storingen we het laatste jaar steeds hebben. Wij overwegen inmiddels over te stappen op Ziggo , zijn onze buren al heel lang erg tevreden over.

Kan meteen de oplossing zijn voor de slechte WIFI waarvoor zelfs de KPN monteur die thuis kwam de oplossing niet wist.

 

Morgen bellen met de helpdesk voor een volledige reset, maar omdat ik hier lees dat KPN lijkt te denken dat het om losse incidenten gaat meld ik het hier toch ook maar even.

Beste KPN, en alle anderen die hetzelfde probleem hebben. Is dit bij vele van jullie nu opgelost? Hier al jaren klant van KPN en nu uit het niets deze storing op allebei van onze boxen. Helemaal niks lijkt te werken, behalve afwachten en dan doet de tv het weer voor 10 min.

Zelf als monteur spelen gaat niet echt lukken behalve als ik alleen de stekker er moet uittrekken, zover kom ik. 

 

Alvast bedankt! 

Bij mij is het opgelost, maar ik heb niet de standaard spullen van KPN thuis staan en weet meestal beter dan een helpdesk een probleem echt op te lossen. Ik hoop dat mijn post rondom mDNS en DNS de klanten van KPN in deze verder kan helpen, want dat het geen lokaal probleem is lijkt me duidelijk. Het is een probleem in de software van de decoders vermoedelijk en dan waarschijnlijk in de implementatie van netwerkprotocollen.

Bij ons hetzelfde probleem: opeens deze foutmelding op beide tv’s. Ik heb het kunnen oplossen door twee Netgear switches die ik in het netwerk heb draaien, terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Als ik de tv ontvanger direct aansloot op het modem was er geen foutmelding, met de switches ertussen wel (overigens voorheen nooit een verbindingsprobleem gehad). Dus beide switches met paperclipje naar factory defaults terug gezet. Vervolgens modem en tv ontvangers opnieuw opgestart. Tot nu toe geen foutmeldingen meer gehad (maar nooit te vroeg juichen uiteraard).

misschien heeft iemand hier iets aan.

Bij mij is het uit het niets opgelost. Echter is de box nu wel 3x zo langzaam en doet de doorspoelfunctie het vaak niet. Ik word er langzamerhand een beetje gek van en denk er sterk aan om over te stappen.

Heb al maanden last van storing. Storing als de benedenbuurman Netflix aan het kijken is. Heb hier contact over gehad met KPN. Uiteindelijk was hun reactie, televisie kijken via een kabel (in welk jaar leven we). Ik zou graag een monteur willen laten komen om eventueel te kijken wat er aan de hand is maar ja, dat moet je natuurlijk wel zelf betalen. En nu dus inderdaad heel vaak de foutcode STB-NMC-400. En die was er al voor alle extra verlichtingen aangingen. Hoop dat er binnen niet al te lange tijd wat aan gedaan gaat worden want we zijn er wel een beetje "boel" klaar mee.

Reputatie 7

@RiaGlans154, Heb jij een "draadloze" verbindingsset in gebruik?

Ja, dat klopt

 

Reputatie 7

Zou het kunnen zijn dat jouw benedenbuurmaan ook zo'n "draadloze" verbindingsset gebruikt?

Zo ja, dan zou er een netwerkbrug ontstaan kunnen zijn.

Het komt niet zo vaak voor maar het kan leiden tot hele rare fenomenen.

In dit topic kan je lezen wat je er tegen kunt doen.

Niet geschoten is altijd mis. :wink:

Dat denk ik wel. En de encriptiecode hebben we zowel met de oude Devolo's en de nieuwe al geprobeerd. Maar ga van de week weer een keer proberen want ze vertelden dat we de devolo's vlak bij elkaar in stopcontact moesten doen en dan op lichtje wachten maar zelf een code instellen hebben we nog niet gedaan. Bedankt voor de tip

We hebben de knopjes van de Devolo's opnieuw ingedrukt voor de encriptioncode maar helaas….

Televisie valt toch weer uit en internet ook op hetzelfde moment

En die code STB-NMC 400 komt ook steeds weer terug. Denk toch dat het één met het ander te maken heeft.

 

 

Reputatie 2
Badge

Hier ook weer in een keer last van sinds afgelopen zondag.  Spontaan op beide kastjes. Ging weken goed.  KPN onderkend het probleem niet en geeft alleen basis oplossingen die niet helpen. Ik wacht wel weer tot het spontaan over gaat zoals het altijd ging in het verleden. Ondertussen maar eens kijken naar een andere provider. 

Badge +19

Half januari wordt er een update uitgerold die het probleem op moet lossen.  Nog even doorbijten dus. 

Reputatie 7

Half januari wordt er een update uitgerold die het probleem op moet lossen.  Nog even doorbijten dus. 

De uitrol die de traagheid moet gaan verhelpen wordt vanaf deze week uitgerold.

Ik heb echter niet vernomen of het stb-nmc-400 probleem daarmee ook verholpen wordt.

Allen hier, wat mij opvalt is dat wij allemaal hetzelfde probleem ervaren. Dat is beeld dat stil valt, hapert enz en dan komt het grote blauwe vlak in beeld met de storingscode. Ik heb nu een week geen storing gehad, maar sinds vandaag begint het weer. Na een mail van kpn dat er een software update is uitgevoerd.

Wat ik van niemand lees, is dat de modem geen signaal krijg. Want het normaal groen brandende lampje brand bij storing oranje.

Vreemd dat niemand dat meld, want dat betekent toch echt wel van buiten komt en het dus aan KPN ligt.

Reputatie 7
Badge +14

Goedenavond @Dirkie66, welkom! Heeft u dit al eens geprobeerd?

1. Start je Experia Box (modem) opnieuw op

Lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het herstarten van je modem valt ook je internetverbinding weg.

- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact.

- Wacht 10 seconden.

- Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact.

- Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.

- Controleer of het Internet/Online lampje knippert of groen brandt.

- Je modem is herstart.

Tip: gebruik onze Servicetools om zelf je televisie-, bellen- of internetproblemen op te lossen.

Laat u me nog even weten of het gelukt is en geholpen heeft?

 

 

2. Reset je KPN Box (modem)

Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangeloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.

Tip: lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het resetten van je modem valt ook je internetverbinding weg. Het resetten van je modem kan op twee manieren:

 

Gebruik de Servicetool Fabrieksinstellingen

Je kunt je KPN modem het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Dit werkt alleen als je thuis bent.

 

Handmatige reset van de KPN Experia Box V10 en V10a

- Steek een pen, een paperclip of ander puntig voorwerp in het gaatje ‘reset’. Je vindt het reset gaatje naast de stroomkabel, aan de zij- of achterkant van het modem.

- Houd deze een aantal seconden ingedrukt.

- Laat de pen of ander puntig voorwerp direct los als het 'Power' lampje rood gaat branden. De KPN Experia Box start nu opnieuw op en zal persoonlijke gegevens in de KPN Experia Box terugzetten. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet! Na de reset moeten de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer branden.

Weet je na de reset van de modem, je wifinaam en wachtwoord niet meer? Wijzig deze dan thuis via de 'Servicetool wifi naam en wachtwoord wijzigen'.

Beste fame29,

Alle stekkers zijn er al tig keer uitgeweest.  Geen resultaat. Alles opnieuw opgestart. Geen resultaat. Nieuwe software van die beste KPN gehad. Geen resultaat.

Dus wat denk je. Overstappen? Nu er toch begonnen wordt met glasvezel en niet door KPN.

Kan zo maar eens gaan gebeuren.

Beste fame29,

Alle stekkers zijn er al tig keer uitgeweest.  Geen resultaat. Alles opnieuw opgestart. Geen resultaat. Nieuwe software van die beste KPN gehad. Geen resultaat.

Dus wat denk je. Overstappen? Nu er toch begonnen wordt met glasvezel en niet door KPN.

Kan zo maar eens gaan gebeuren.

Hier hetzelfde probleem, echter met een SCART kabel heb ik dit probleem NIET. Ook als ik HDMI gebruik op een lagere resolutie (720p bijv.) heb ik het probleem NIET. HDMI op 1080p gaat wel weer fout. Lijkt er dus op dat KPN aan hun kant de hoeveelheid data afknijpt, maar net iets teveel….Ik heb er ook voor gezorgd dat de stroom van het stopcontact waar de DVS in de meterkast op zit, op dezelfde groep zit als de DVS bij de TV: dit voorkomt storingen. Enige alternatief dat ik nog ga proberen is om het NT kastje rechtstreeks op de DVS aan te sluiten en de experiabox bij de TV op de andere DVS. Kijken of dat iets oplost...

Reputatie 7

Lijkt er dus op dat KPN aan hun kant de hoeveelheid data afknijpt, maar net iets teveel….

Uiteraard knijpt KPN de hoeveelheid data niet af.

 

Ik heb er ook voor gezorgd dat de stroom van het stopcontact waar de DVS in de meterkast op zit, op dezelfde groep zit als de DVS bij de TV: dit voorkomt storingen. Enige alternatief dat ik nog ga proberen is om het NT kastje rechtstreeks op de DVS aan te sluiten en de experiabox bij de TV op de andere DVS. Kijken of dat iets oplost...

Installeer eens de devolo cockpit en meet de snelheid tussen de twee adapters.

Hoeveel Mbps meet je?

Kijk ook of de laatste versie van de firmware op die adapters staat.

Hallo KPN

Ook wij sluiten ons aan bij de reacties. Iedere avond een reset uitvoeren omdat je tv het op het vervelendste moment af laat weten. We zijn nu al zover dat we ieder programma dat we gaan kijken opnemen om t’s voorkomen dat we het programma alleen maar helemaal can hef begin kunnen terugkijken ipv het moment waar de verbinding zoek raakte.

KPN,

  1. Een reset helpt wel maar iedere keer hier maar naar verwijzen helpt niet. Jullie lossen daarmee het probleem niet op
  2. De verbindings set resetten helpt iedere keer maar hef is een aanfluiting dat ze iedere keer her probleem zouden zijn. Wij hebben alle aanwijzingen opgevolgd en nog steeds valt de verbinding uit. Wanproduct? Los het probleem op
  3. De ellende is in 2020 begonnen met de eerste update met dat fantastische nieuwe menu. Waarom was dit nou nodig? Hebben jullie wel genoeg getest? Ik kan me niet voorstellen dat een goede groep ontwikkelingsmensen die problemen en trage werking niet meteen hadden kunnen constateren als jullie voldoende tijd hadden genomen en niet uitrollen tot dat het tot in de puntjes werkt!
  4. Moeten we echt overstappen? Last jullie het er echt op aankomen?
  5.  

Sinds een week of 2 hebben we ook veellast van deze melding bij onze 200/200 glasvezel, het rare is dat het enkel gebeurd wanneer er ook ander verkeer op het netwerk is. Als ik de apps op mijn iphone update dan stopt het tv beeld. Ook als ik een speedtest doe heb ik dat probleem, het lijkt of het tv vlan een lagere prio heeft gekregen dan het internet vlan.

Ook wij hebben sinds 2 weken ineens last van de foutcode ,vaker in de avond dan in de middag,  mijn zoon wordt er ook gek van want zijn playstation loopt ook steeds vast,  deze is met een directe internet kabel  verbonden . . . . 

Alles aan en uitzetten helpt even maar wordt echt vervelend als je dat 3 a 4 keer op een avond moet doen . . . 

Zeker met deze lockdown wil je graag dat je apparatuur het thuis gewoon doet . . . 

Kpn zegt meestal wat wij al elke dag doen resetten en alles klopt volgens hun maar wij zitten nog steeds met de ellende . . . 

Ik hoop dat er snel een oplossing komt☹