Beantwoord

Foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 21 March 2021
  • 39 reacties
  • 32589 keer bekeken

Reputatie 1

Beste KPN,

Ik heb al vele topics gelezen met ditzelfde onderwerp en de laatste is volgens mij van 2 maanden geleden, maar allen zijn inmiddels gesloten vandaar dat ik een nieuw topic open. 

Ik heb sinds eind Januari elke keer als ik de tv op de 1e verdieping aandoe de foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger. We hebben al de diverse malen de online instructies geprobeerd en de router herstart en dit werkt soms even en dan geeft ie tijdens het zappen weer deze foutcode. We hebben ook een nieuwe kabel getrokken van de router naar de receiver boven, maar dit heeft ook niet geholpen dus het ligt zeker niet aan onze verbinding. Nu was dit boven op de tv die niet zo veel gebruikt word en was het dus gewoon vervelend, maar sinds een paar dagen gebeurt dit nu ook op onze tv beneden en dit is zeer storend, vooral omdat het gewoon gebeurt tijdens het kijken van een programma. 

Van de klantenservice te horen krijgen dat er geen storingen zijn en dat het aan onze bedrading ligt hoor ik bij elke storing die ik meld, dus die standaard tekst uit het handboek hoef ik echt niet meer te horen.

Ik hoop via deze weg een passend antwoord te krijgen hoe en wanneer dit verholpen gaat worden zodat ik mezelf weer een tevreden KPN klant kan noemen.

Graag hoor ik spoedig van jullie.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 26 May 2022, 09:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7

Ik word er zo moe van dat telkens de reactie van KPN is dat het aan de bekabeling binnen het thuisnetwerk ligt en dus bij de abonnee terwijl dat gewoon niet correct is.

Zelf heb ik gelukkig geen last van deze zeer vervelende melding maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dat komt omdat ik juist geen Experia Box van KPN gebruik en mijn TV ontvangers op een apart vlan heb staan.

Ik kan die foutmelding overigens zeer eenvoudig simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter te stoppen.

 

De frequentie van het optreden van deze foutmelding is geëxplodeerd sinds het nieuwe menu. Vreemd om dan eerst naar de abonnee te wijzen terwijl er toch een zeer sterke correlatie lijkt te zijn met de introductie van het nieuwe IPTV platform.

Die kwam eerder op dit forum, Bij een ca 2 uur durend internet probleem en herstarten van de Experia box gisteravond zag ik hem ook op mijn TV.

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken: stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

Foutcode Verbinding met Zender Verbroken stb-nmc-400 [tv-ontvanger]

Reputatie 1

@ KPN

Ik hoop via deze weg een passend antwoord te krijgen hoe en wanneer dit verholpen gaat worden zodat ik mezelf weer een tevreden KPN klant kan noemen.

Ik heb 2x Arris VIP2952 meten de nieuwe updates HTML 4.116.208 en NMC 8.0.116_2

Gisteravond na 20:30 kon ik alleen nog maar RTL4 kijkenen, alle andere kanalen gaven de foutcode stb-nmc-400.

In afwachting van jullie reactie.

Ik word er zo moe van dat telkens de reactie van KPN is dat het aan de bekabeling binnen het thuisnetwerk ligt en dus bij de abonnee terwijl dat gewoon niet correct is.

Zelf heb ik gelukkig geen last van deze zeer vervelende melding maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dat komt omdat ik juist geen Experia Box van KPN gebruik en mijn TV ontvangers op een apart vlan heb staan.

Ik kan die foutmelding overigens zeer eenvoudig simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter te stoppen.

 

De frequentie van het optreden van deze foutmelding is geëxplodeerd sinds het nieuwe menu. Vreemd om dan eerst naar de abonnee te wijzen terwijl er toch een zeer sterke correlatie lijkt te zijn met de introductie van het nieuwe IPTV platform.

Ja dat is dus het probleem, ik las elders het volgende (of het klopt weet ik niet?):

“Sinds de NMC8 update van KPN(nieuwe TV-menu) is bridged helemaal niet meer mogelijk.”

Ik ben me er zelf pas in gaan verdiepen sinds dat wij ook de stb-nmc-400 foutmelding krijgen. Maar het zou er dus op kunnen duiden dat de Experiabox daarvoor wel bridged-iptv hanteerde en vandaar dat er geen problemen waren. Na het nieuwe menu is het mogelijk overgegaan op routed-iptv en spelen er dus problemen met de igmp/multicast omgeving. Dat het niet aan de bekabeling ligt (bij de meesten) is inmiddels wel duidelijk. Als wij de storing hebben dan zet ik hem even op pauze en na 1sec weer op play en alles werkt gewoon. Hetgeen betekent dat het aan de multicast stream ligt.

Ik ben dan ook benieuwd of de stb-nmc-400 melding nog terugkomt bij ons zodra we de nieuwe update (310) ontvangen.

 

Reputatie 7

Ja dat is dus het probleem, ik las elders het volgende (of het klopt weet ik niet?):

“Sinds de NMC8 update van KPN(nieuwe TV-menu) is bridged helemaal niet meer mogelijk.”

Ik ben me er zelf pas in gaan verdiepen sinds dat wij ook de stb-nmc-400 foutmelding krijgen. Maar het zou er dus op kunnen duiden dat de Experiabox daarvoor wel bridged-iptv hanteerde en vandaar dat er geen problemen waren.

Nee, dat is het probleem niet, KPN hanteert al meerdere jaren routed-IPTV.

In april 2020 is bridged-IPTV volledig uitgefaseerd en kregen abonnees die een hele oude Experia Box hadden of een eigen router gebruikte en daarbij bridged-IPTV hadden geconfigureerd een melding dat zij hun "modem" moesten vervangen.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Neri, @AadK en @Patrick_1337, balen dit! Goed dat jullie hier een bericht achter hebben gelaten. We hebben in de afgelopen maanden inderdaad meerdere klachten gehad met betrekking tot deze foutcode. We hebben onderzoek gedaan en daaruit kwam een probleem naar voren. Dat is inmiddels opgelost. Voor zover wij hebben begrepen, is er momenteel geen algemene storing. Dit is de reden dat we klachten momenteel individueel behandelen.

 

Ik zoek het graag verder uit en ga daarom inderdaad toch vragen wat en hoe jullie apparatuur hebt aangesloten binnen je netwerk. Ik maak uit jouw bericht op, @Neri, dat je jouw ontvanger met een kabel rechtstreeks aan de Experia Box aangesloten hebt, dat is natuurlijk perfect. Welke ontvanger en Experia Box heb je? Ervaar je op beide Arrissen de foutmelding? Wil je naast het beantwoorden van de vragen ook jouw forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer? Willen jullie de vragen ook beantwoorden @AadK en @Patrick_1337?

Reputatie 1

Beste Marcia_KPN,

Ik heb mijn forumprofiel aangevuld. Inderdaad zijn bij mij beide Arris VIP2952 ontvangers rechtstreeks met een kabel aan de Experia Box v10A aangesloten.

Op beiden krijg ik in de avonduren foutcode stb-nmc-400.

Ik hoop dat jullie dit gauw kunnen oplossen.

Beste @Marcia_ 

Bij mij was het bij een ca 2 uur durend internet probleem op 20 maart van ca 23 tot 01 uur. Wel TV, maar geen dataverkeer (kon geen IP-adres ophalen, geen data bekabeld en via Wifi). Na enige tijd de Experia Box V9 uitgezet en weer aan → geen resultaat.  Vervolgens de Experia en KPN TV-ontvanger uit en weer aan → geen resultaat. Bedraad aangesloten Experia Wifi uit en aan → idem. Gekeken of er een KPN storing werd gemeld op mijn adres (via mobiel); geen storing! Vervolgens KPN 0800-0402 nr gebeld → automatische reset van de Experia box vanuit KPN. Daarna kwam die foutcode melding op TV, was er nog steeds geen dataverkeer en bleek ook dat de Experia box een wireless signaal uitzond (hoort niet bij Experia Wifi gebruik). Beiden zonden een wifi signaal uit, op verschillende kanalen (dat hoort ook niet). Toen de Experia Wifi gereset en opnieuw geïnstalleerd. Dat lukte pas na een aantal keren. Rond 01 uur had ik de oude situatie weer draaiend. De Experia Box zendt dan geen Wifi signaal uit; alleen de Experia Wifi.

Reputatie 7
Badge +30

Beste Marcia_KPN,

Ik heb mijn forumprofiel aangevuld. Inderdaad zijn bij mij beide Arris VIP2952 ontvangers rechtstreeks met een kabel aan de Experia Box v10A aangesloten.

Op beiden krijg ik in de avonduren foutcode stb-nmc-400.

Ik hoop dat jullie dit gauw kunnen oplossen.

Ik zie momenteel niets vreemds! Vanuit het systeem krijg ik het verzoek om jouw Experia Box terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zou jij dit zelf eens willen proberen? Ik ben benieuwd of het dan ook beter is. 

 

@AadK goed om te lezen dat het bij jou opgelost is!

Beste KPN,

Ik heb al vele topics gelezen met ditzelfde onderwerp en de laatste is volgens mij van 2 maanden geleden, maar allen zijn inmiddels gesloten vandaar dat ik een nieuw topic open. 

Ik heb sinds eind Januari elke keer als ik de tv op de 1e verdieping aandoe de foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger. We hebben al de diverse malen de online instructies geprobeerd en de router herstart en dit werkt soms even en dan geeft ie tijdens het zappen weer deze foutcode. We hebben ook een nieuwe kabel getrokken van de router naar de receiver boven, maar dit heeft ook niet geholpen dus het ligt zeker niet aan onze verbinding. Nu was dit boven op de tv die niet zo veel gebruikt word en was het dus gewoon vervelend, maar sinds een paar dagen gebeurt dit nu ook op onze tv beneden en dit is zeer storend, vooral omdat het gewoon gebeurt tijdens het kijken van een programma. 

Van de klantenservice te horen krijgen dat er geen storingen zijn en dat het aan onze bedrading ligt hoor ik bij elke storing die ik meld, dus die standaard tekst uit het handboek hoef ik echt niet meer te horen.

Ik hoop via deze weg een passend antwoord te krijgen hoe en wanneer dit verholpen gaat worden zodat ik mezelf weer een tevreden KPN klant kan noemen.

Graag hoor ik spoedig van jullie.

Precies hetzelfde als bij mij… behalve dat ik het ‘beneden’ niet heb (nog)…

zie ook mijn laatste bevindingen nu ik er de laatste dagen werk van heb gemaakt voordat ik definitief afscheid neem van deze tweede STB.

Reputatie 7
Badge +30

Wat balen dit, @MikeyPikey! Ik zie dat jij in je eigen topic in gesprek bent met mijn collega Rutger. Hij zal hier spoedig weer op reageren :-).

Reputatie 1

Beste Marcia_KPN,

Ik heb mijn forumprofiel aangevuld. Inderdaad zijn bij mij beide Arris VIP2952 ontvangers rechtstreeks met een kabel aan de Experia Box v10A aangesloten.

Op beiden krijg ik in de avonduren foutcode stb-nmc-400.

Ik hoop dat jullie dit gauw kunnen oplossen.

Ik zie momenteel niets vreemds! Vanuit het systeem krijg ik het verzoek om jouw Experia Box terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Zou jij dit zelf eens willen proberen? Ik ben benieuwd of het dan ook beter is. 

 

 

Beste Marcia_KPN,

Ik heb de Experia Box terug afgelopen zaterdag terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dit maakte helaas geen verschil. ‘s-Avonds nog steeds de foutmelding. Diezelfde

Echter zat ik dinsdagavond tv te kijken en omstreeks 21:00 uur kwam er ineens zwart beeld en werd er door KPN een software update gedaan op onze Arris VIP2952 ontvanger in de huiskamer. Dit was snel gebeurd en daarna heb ik gekeken bij informatie in het tv menu en zag ik dat de HTML versie was ge-update naar 4.117.211. Diezelfde nacht werd de update ook op de ontvanger op de slaapkamer gedaan en gisteravond hebben wij geen foutmelding stb-nmc-400 gezien.

Dus wellicht dat deze update het wonder heeft verricht. We gaan het de komende avonden ervaren en hopelijk foutmelding-vrij.

Zo niet, dan kom ik hier op terug.

Neri, 

Welk type & Merk STB heb je verder in huis?

Ik heb twee verschillende, beneden ook deze VIP2952 met deze HTML versie. Verder 8.0.113_2; 2.0.9 en RBL 1.2.2 van boven naar beneden. 

Reputatie 1

Helaas...helaas te vroeg gejuigd, het was van korte duur :frowning2: de foutmelding stb-nmc-400 is weer terug…

@Marcia_  Zou je nogmaals kunnen kijken of je niets vreemds bij mij ziet? Ik word hier nu een beetje moedeloos van en mijn man is al aan het denken om over te stappen.  We hebben in het het verleden nooit issues met KPN gehad en ik blijf daarom ook liever bij jullie, maar op deze manier is tv kijken bij KPN niet fijn meer en worden wij toch min of meer geduwd om afscheid van KPN te nemen. ik kan om een KPN monteur vragen maar die zal overdag komen als er niets aan de hand is, daar deze foutcode alleen in de avonduren is. Graag vraag ik nog eenmaal je hulp om dit opgelost te krijgen en ons weer een tevreden KPN klant te maken.

@MikeyPikey Ik heb geen andere STB in huis. Enkel de 2x Arris VIP2952 die ik van KPN heb.

 

Reputatie 7
Badge +30

Het heeft even geduurd voordat ik wist wat ik ermee aan moest, @Neri. Het systeem wil nog steeds geen reset van de V10A op afstand doen en vervolgens loop ik dus vast. Nu heb ik via een omweg de collega's van de techniek gemaild en ga er vanuit dat ik één dezer dagen een terugkoppeling krijg. Ik hou je op de hoogte!

Reputatie 1

Bedankt @Marcia_ 

IK heb van de week nogmaals een frisse start gedaan op beide ontvangers en sindsdien geen foutcode meer gezien. Ik hoop dat dit blijvend is, de tijd zal het leren.

 

 

Zelf heb ik gelukkig geen last van deze zeer vervelende melding maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dat komt omdat ik juist geen Experia Box van KPN gebruik en mijn TV ontvangers op een apart vlan heb staan.

 

Kan jij uitleggen hoe jij het netwerk hebt opgezet zonder Experia Box? Wij hebben constant deze vervelend melding. 
Ik heb de juiste switches (die ook door KPN aangeboden worden) maar toch gaat er iets mis met Multicast. Het lijkt goed te gaan zodra verder helemaal niets op de Experia Box aangesloten is behalve de TV ontvanger. Zodra ik er een wifi punt (super Wifi of Experia Wifi) bijprik krijg ik de fout code weer. 
Nu zit ik er ook sterk aan te denken om de experiaBox gewoon te bypassen.

Hopelijk kan jij mij verder helpen en heb je een tip over hoe ik dat kan aanpakken.

Reputatie 7

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Het lijkt goed te gaan zodra verder helemaal niets op de Experia Box aangesloten is behalve de TV ontvanger. Zodra ik er een wifi punt (super Wifi of Experia Wifi) bijprik krijg ik de fout code weer. 

Prik je die "super"WiFi of Experia WiFi dan in de switch of in de Experia Box.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Het lijkt goed te gaan zodra verder helemaal niets op de Experia Box aangesloten is behalve de TV ontvanger. Zodra ik er een wifi punt (super Wifi of Experia Wifi) bijprik krijg ik de fout code weer. 

Prik je die "super"WiFi of Experia WiFi dan in de switch of in de Experia Box.

Ik heb 2 tv ontvanger (arris 5202) die prik ik rechtstreeks op de experiabox.
Dan heb ik 1 KPN wifi punt (super en/of Experia) rechtstreeks op de Experiabox v10 en de ander via een Netgear GS108PEv3.

Maar ik heb in de afgelopen 5 maanden tig senario’s geprobeerd. Maar het resultaat blijft het zelfde. 
Maar zodra de wifipunten uitstaan en niet ingeprikt zijn op het netwerk heb ik geen fout code. 
Als de foutcode er is en ik schakel bijvoorbeeld naar zender 191 t/m 193 (unicast) dan doet het, het allemaal wel helemaal prima.


 

Reputatie 7

Dan heb ik 1 KPN wifi punt (super en/of Experia) rechtstreeks op de Experiabox v10 en de ander via een Netgear GS108PEv3.

Dus beide KPN wifi punten zijn bekabeld aangesloten.

Staat "Loop Detection" aan op jouw Netgear switch?

 

Op dit moment even niet omdat ik bezig ben met een test. Of de tv weer beter wordt zonder de wifi punten.

De Loop detection stond uit op de switch. Deze heb ik aangezet. En zal daar zeker even mee testen.

 

Reputatie 7

De Loop detection stond uit op de switch. Deze heb ik aangezet. En zal daar zeker even mee testen.

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst hiervan. Ik heb namelijk een vermoeden dat broadcast storms nog wel eens een rol zouden kunnen spelen bij dit fenomeen.

Broadcast storms kunnen ontstaan doordat er zowel een route via wifi als via ethernet is en broadcasts daardoor in cirkels zouden kunnen gaan lopen.

Met die mesh wifi accesspoints zou er maar zo ook een wifi (backbone) verbinding tussen Experia WiFi en "super"WiFi kunnen zijn (immers mesh) terwijl die ook beide bekabeld zijn aangesloten.

Gebeld met de xs4all servicedesk. Resultaat: een nieuwe tv ontvanger. Het probleem komt

 nu minder vaak voor. Maar, opgelost is het niet. Blijft zeer hinderlijk een slecht geteste software update. KPN ten voeten uit. Morgen nog maar eens bellen en kijken welke andere aanbieders we hier hebben…

 

en wellicht allemaal maar eens een klacht melden bij klacht.nl.

Ik word er zo moe van dat telkens de reactie van KPN is dat het aan de bekabeling binnen het thuisnetwerk ligt en dus bij de abonnee terwijl dat gewoon niet correct is.

Zelf heb ik gelukkig geen last van deze zeer vervelende melding maar ik krijg steeds meer het gevoel dat dat komt omdat ik juist geen Experia Box van KPN gebruik en mijn TV ontvangers op een apart vlan heb staan.

Ik kan die foutmelding overigens zeer eenvoudig simuleren door de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter te stoppen.

 

De frequentie van het optreden van deze foutmelding is geëxplodeerd sinds het nieuwe menu. Vreemd om dan eerst naar de abonnee te wijzen terwijl er toch een zeer sterke correlatie lijkt te zijn met de introductie van het nieuwe IPTV platform.

Ja dat is dus het probleem, ik las elders het volgende (of het klopt weet ik niet?):

“Sinds de NMC8 update van KPN(nieuwe TV-menu) is bridged helemaal niet meer mogelijk.”

Ik ben me er zelf pas in gaan verdiepen sinds dat wij ook de stb-nmc-400 foutmelding krijgen. Maar het zou er dus op kunnen duiden dat de Experiabox daarvoor wel bridged-iptv hanteerde en vandaar dat er geen problemen waren. Na het nieuwe menu is het mogelijk overgegaan op routed-iptv en spelen er dus problemen met de igmp/multicast omgeving. Dat het niet aan de bekabeling ligt (bij de meesten) is inmiddels wel duidelijk. Als wij de storing hebben dan zet ik hem even op pauze en na 1sec weer op play en alles werkt gewoon. Hetgeen betekent dat het aan de multicast stream ligt.

Ik ben dan ook benieuwd of de stb-nmc-400 melding nog terugkomt bij ons zodra we de nieuwe update (310) ontvangen.

 

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met multicast. Ik krijg ook de stb-nmc-400 melding en krijg wel zenderinformatie te zien, maar geen bewegend beeld. Deze tip, even heel kort op pauze zetten, verhelpt het probleem. Het is echter niet ideaal omdat je iedere keer als je zapt moet herhalen.

Ik heb een experia V10 route van KPN en mijn Arris kastje is via een LAN kabel aangesloten op een Fritz! Repeater 3000 die een wifi bridge vormt naar de experia box. Een vaste LAN aangesloten omdat een kabel op dit moment geen optie is (die moet via de kruipruimte worden aangelegd en daar staat momenteel grondwater in). Ik weet dat tv via wifi wordt afgeraden doordat vaak problemen ontstaan met multicast, maar dat het niet onmogelijk is om het werkend te krijgen. Op het www.tweakers.net forum heb ik gelezen dat men het aan de praat heeft gekregen met deze Fritz! Repeater 3000, zie hieronder:

"Nu heb ik met deze Fritz!Repeater 3000 meer geluk! In eerste instantie ingesteld met de simpele WPS-methode waarbij de "mesh"-instellingen van de Fritz!Box 7581 modem/router werden overgenomen. Daarna het 5 GHz netwerk van de 3000 een eigen naam gegeven ("HD-TV-5GHz") en ervoor gekozen om dit SSID niet zichtbaar te maken - andere WiFi apparaten in mijn WLAN gaan er dus niet mee verbinden.
Een kort Cat-5E kabeltje van de 3000 naar het HD-TV-kastje, en ik heb al dagen lang een goed beeld.
"

Het lijkt erop dat ze het multicast probleem hebben opgelost door de 5ghz antenne van de repeater exclusief voor de tv ontvanger te reserveren. Helaas moet ik zelf nog uitvogelen hoe ik dit kan doen, iemand misschien tips? 

Goedenavond,

gisteravond had ik ook deze code, Foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger, we zaten al een uur tv te kijken, deze hield er zo maar mee op.

Ik kon het niet oplossen met alles uit en weer aan, zoals de oplossing op de site foutcode.tv aangeeft (meerdere malen geprobeerd),maar wel met iets toevalligs wat ik ook kon reproduceren :

-de netwerkstekker uit de tv halen.
Als ik deze er weer in deed, kreeg ik na ca. 5 minuten weer de melding.

daarna heb ik met de netwerkstekker in de tv, de netwerk instellingen van de tv gereset, sindsdien is de melding nog niet weer opgetreden.

De arcadyian HMB2260v2 heeft de hele tijd een ander ip adres gehad als de tv, maar blijkbaar zaten ze elkaar in de weg.

Ik kwam tijdens het zoeken naar een oplossing ook deze 1 jaar oude melding tegen en vond dat ik dit toch moets melden.

groet,

Peter