Beantwoord

Foutcode STB-NMC-400 op ontvanger

  • 2 May 2021
  • 42 reacties
  • 1814 keer bekeken

@Marcia_ Wij hebben al sinds jaar en dag kpn en hadden er nooit last van maar sinds een half jaar is dit een dagelijks probleem. Alle aangedragen oplossingen hebben we geprobeerd maar niets helpt. Zodra we de melding ontvangen zetten we de zender op pauze en dan weer op starten en dan blijft het even weg maar zodra je van zender switcht keert het weer terug. Mijn man is er ondertussen heel erg klaar mee en bij de rest van het gezin wekt het de nodige irritaties op.

Ik lees dat er nieuwe interactieve kastjes zijn. Is dit wellicht een oplossing? Ik zou dan graag mijn kastjes omruilen voor de nieuwere variant.

Ondertussen weten we echt niet meer wat we er zelf aan zouden kunnen doen. Zeker omdat we hier eerder nooit last van hebben gehad en ik er dus zeker van ben dat het probleem niet bij ons ligt.


Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Zoveelste frustratie 21 May 2021, 14:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

@fame29, bedankt voor de tip.

Ik waardeer het enorm dat mensen mee denken maar ik ben nu wel reset moe.

Dit probleem speelt nu al maanden en telkens krijg ik (en al die andere mensen) te horen dat wij moeten resetten, stekkers erin en eruit, fabrieksinstellingen en ga zo maar door. Mijn man en meiden zijn er al helemaal klaar mee en ik blijf het maar steeds proberen en wellicht tegen beter weten in.
 

@Bart_Z , ik wil nu dus ook niet meer resetten of wat anders aan mijn instellingen doen. Ik blijf van mening dat het wellicht opgelost wordt met nieuwe kastjes en/of modem. Er moet dus iets anders aan te doen zijn. 

 

Reputatie 7

@Bart_Z , ik wil nu dus ook niet meer resetten of wat anders aan mijn instellingen doen. Ik blijf van mening dat het wellicht opgelost wordt met nieuwe kastjes en/of modem. Er moet dus iets anders aan te doen zijn. 

Daar heb je wat mij betreft volkomen gelijk in. Aangezien er na de introductie van het nieuwe iTV platform een explosieve groei geweest is van het aantal abonnees dat last heeft van deze melding, ligt het voor de hand dat er een correlatie is tussen die twee. We zouden als abonnees dan ook best een pro-actieve houding van KPN mogen verwachten in de zoektocht naar een oplossing maar de praktijk is helaas anders.

Reputatie 7
Badge +14

@fame29, bedankt voor de tip.

Ik waardeer het enorm dat mensen mee denken maar ik ben nu wel reset moe.

Dit probleem speelt nu al maanden en telkens krijg ik (en al die andere mensen) te horen dat wij moeten resetten, stekkers erin en eruit, fabrieksinstellingen en ga zo maar door. Mijn man en meiden zijn er al helemaal klaar mee en ik blijf het maar steeds proberen en wellicht tegen beter weten in.
 

@Bart_Z , ik wil nu dus ook niet meer resetten of wat anders aan mijn instellingen doen. Ik blijf van mening dat het wellicht opgelost wordt met nieuwe kastjes en/of modem. Er moet dus iets anders aan te doen zijn. 

 

Graag gedaan! Jammer dat het niet geholpen heeft. Hopelijk komt er snel een oplossing.

@Bart_Z of een andere medewerker van kpn,

Zouden jullie een reactie willen geven hoe nu verder?? 
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

 

Reputatie 7
Badge +20

@Zoveelste frustratie Ik snap heel goed dat je er klaar mee bent. Ik had jouw situatie ook al even naar de tv specialist gestuurd. Hij wil wel graag meer informatie over jouw situatie. Ik ga nog even weer met hem in gesprek over hoe we dit gaan doen. Of op locatie of vanaf afstand. Je hoort nog weer van mij. 

Reputatie 7
Badge +20

@Zoveelste frustratie, ik heb een reactie ontvangen. Bij deze een uitleg met nog een aantal vragen: 

Als er een V10 aangesloten is, dan zal het niet aan de Experiabox V10 liggen.

Dan zal er zeer waarschijnlijk een apparaat aanwezig zijn waar IGMP proxy op aangeschakeld is.

  • Is dit recentelijk begonnen?
  • Welke apparaat(en) heb je aangesloten vlak voordat het probleem begon.
  • voorbeelden van Apparaten die mogelijk een IGMP proxy functionaliteit hebben:
    • Wifi Accesspoint.
    • Router.
    • Zonnepanelen omvormer.
  • Je kan de apparaat(en) eens uitschakelen om het te proberen, of de handleiding bekijken of er een IGMP proxy functie aanwezig is en hoe dit uitgezet kan worden.

Als je handig bent kun je ook een Wireshark trace uitvoeren om te kijken of er inderdaad een IGMP proxy in het netwerk aanwezig is (anders dan de Experiabox).

 

Beste @Bart_Z , begrijp ik nou goed dat het probleem weer bij ons neergelegd wordt. Wij hebben geen veranderingen aangebracht voordat deze storing begon. Ik ken meerdere mensen die dezelfde foutmelding telkens krijgen dus het kan echt niet zo zijn dat het allemaal komt doordat wij een verandering hebben aangebracht.

 

Ik verwacht dat mijn huidige Experia box en 2 interactieve tv kastjes worden omgeruild voor nieuwe zodat ik kan uitsluiten dat het daar aan ligt. 
 

We zijn nu maanden verder en zelfs ik heb het nu echt gehad. We hebben gisteravond continue die foutmelding ontvangen en we worden er helemaal dol van en het levert meer op dan alleen frustratie.

Ik wil eerst nieuwe apparatuur proberen. Werkt dit niet dan verwacht ik dat kpn verder kijkt waar het probleem vandaan komt en het niet steeds terug legt bij de klant.

Ik verneem graag hoe en wanneer we de spullen kunnen omruilen 

Reputatie 7

En opnieuw wordt er gewezen naar het thuisnetwerk van de abonnee. :confounded:

Alsof honderden abonnees (want TS is absoluut niet de enige die dit probleem ervaart) ineens een IGMP proxy server in hun thuisnetwerk hebben staan en de introductie van het nieuwe iTV platform echt niet de oorzaak kan zijn.

En dan te bedenken dat het voor mij een fluitje van een cent is om die STB-NMC-400 melding te simuleren door simpelweg de IGMP proxy server op mijn router (een EdgeRouter 4) uit te zetten zodat er geen enkele IGMP proxy server meer actief is op het thuisnetwerk.

Misschien dat KPN er voor één keer ook eens vanuit zou kunnen gaan dat er wellicht toch iets anders aan de hand is waardoor de TV ontvanger geen verbinding meer heeft met de IGMP proxy server.

Ik geef TS groot gelijk dat hij hier serieus aandacht vraagt voor dit probleem en nu eens een keer echt geholpen wenst te worden.

@Zoveelste frustratie,

Zou jij om het ongelijk van KPN nog wat kracht bij te zetten hier een overzichtje willen plaatsen van alle apparatuur die op jouw thuisnetwerk aangesloten is, anders dan computers, tablets en telefoons? Graag het merk en type vermelden.

@wjb ten eerste bedankt dat je de moeite neemt om me met dit probleem te helpen. Ik ben nl niet zo technisch maar heb echt niet het idee dat het probleem bij ons ligt omdat we niet onlangs iets hebben gewijzigd.

We hebben buiten onze tablets en telefoons:

2 WiFi versterkers van kpn

zonnepanelen en omvormer

ring alarm en deurbel

Verder hebben we niets vreemds op ons netwerk zitten en ook niet onlangs aangeschaft.

Mijnschoonmoeder (van dik in de 70) heeft alleen een tablet en telefoon en heeft dezelfde foutcode dus ik kan me niet voorstellen dat het aan apparatuur ligt wat ook op het netwerk zit. 

 

Reputatie 7

Ik ben er ook zo ongeveer van overtuigd dat het probleem toch echt in de componenten van KPN zelf gezocht moeten worden en niet in andere apparatuur op het netwerk.

Bij mij gaat het er namelijk niet in dat we zo'n enorme explosie aan dergelijke meldingen hebben gezien sinds de introductie van het nieuwe IPTV platform.

Er moet mijns inziens dus wel een correlatie zijn met de nieuwe software die op de TV ontvangers geplaatst is.

Één ding is 100% zeker, er gaat iets fout met IGMP multicasting immers even pauzeren en dan verder kijken werkt probleemloos en dan wordt er geen IGMP multicasting meer gebruikt.

Ik vind het ook een absoluut verwerpelijke opstelling van KPN dat er keer op keer naar de abonnee gewezen wordt en niet de oorzaak bij zichzelf gezocht wordt. Mijn motto is: Kijk altijd eerst naar jezelf alvorens je anderen gaat "beschuldigen".

Ik ga er dan ook vanuit dat @Bart_Z er voor zal gaan zorgen dat er een deskundige jouw kant op gestuurd gaat worden.

 

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het merk en type van jouw omvormer.

@wjb ik ga zo even kijken of ik daar achter kan komen. Ik zit nog op mijn werk.

ik weet dat we een omvormer hebben omdat het is genoemd bij het plaatsen maar het is al een aantal jaren geleden

ik doe mijn best en laat het even weten.

@wjb de enige info die ik heb van de omvormer is dat deze van Solaredge is SE3500E.

Maar deze hangt er al 4 jaar en het probleem met kpn heb ik het laatste jaar.

 

Reputatie 7

@wjb de enige info die ik heb van de omvormer is dat deze van Solaredge is SE3500E.

Maar deze hangt er al 4 jaar en het probleem met kpn heb ik het laatste jaar.

Ook daar zie ik geen problemen in en dus wordt het hoog tijd dat een deskundige van KPN eens eigenhandig bij jou langskomt om de oorzaak te achterhalen.

Beste @wjb, bedankt voor alle hulp.

Beste @Bart_Z, ik ga er vanuit dat kpn dit verder oppakt en probeert op te lossen.

Niet alleen voor mij maar voor alle abonnees die met deze storing te maken hebben.

 

Reputatie 7
Badge +20

Het voelt misschien zo dat ik het nu weer bij je neerleg. Dit is een vraag vanuit de specialist omdat hij dat vermoeden heeft. Wij weten natuurlijk niet wat je allemaal aangesloten hebt in huis. Maar ik begrijp nu dat het niet iets is wat igmp snooping aan kan hebben staan. Dit zal ik dan ook doorgeven. Hoor je weer van mij over hoe verder.

Reputatie 7

Maar ik begrijp nu dat het niet iets is wat igmp snooping aan kan hebben staan. 

Het aan hebben staan van IGMP snooping kan ook helemaal niet de oorzaak van dit probleem zijn immers dan zou ik dit probleem ook moeten ervaren aangezien IGMP snooping uiteraard ook bij ons gebruikt wordt op de switches.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb begrepen dat de specialist vanochtend is geweest. Hebben jullie nu meer duidelijkheid?