Beantwoord

Fouten na dagelijkse start Arris VIP2952 V2

  • 15 February 2021
  • 62 reacties
  • 954 keer bekeken

Reputatie 2

Om stroom verbruik te besparen zet ik sinds enkele weken de Arris VIP2952 V2 dagelijks helemaal uit, nadat deze in stand-by gezet is: of stroomloos samen met de rest van de TV apparatuur of via het knopje achterop de Arris. Bij de eerste optie blijft regelmatig de start hangen, met als ‘oplossing’ knop achterop de Arris uit, tijdje wachten en knop weer aan, waarna een nieuwe start poging wordt gedaan. Bij tweede optie (stroomloos met knopje achterop de Arris) zijn regelmatig instellingen verdwenen, de meest storende is bewegend beeld bij het TV-menu.

Reset van de Arris met software opnieuw installeren is de afgelopen week uitgevoerd (software installeren gebeurde automatisch enkele keren, voordat de start goed ging). Echter de problemen blijven.

Wat is een werkbare oplossing? Bij voorkeur de Arris tegelijk met de andere TV apparatuur aan en uitzetten.

icon

Beste antwoord door E.Jacobs 30 March 2021, 16:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

Klinkt niet als een werkbare situatie. Het stand-by verbruik van de Arris is zo'n 4 Watt. Voor individuele gebruiker is het niet veel, maar met 2 miljoen Interactieve TV gebruikers is dat het vermogen van een flinke windmolen.

Als de menu toets ingedrukt wordt. Navigeer naar Instellingen en dan naar informatie.

Wat staat er bij HTML en NMC ?

Is er al gekozen voor een frisse start?

(Als de menu toets ingedrukt wordt. Navigeer naar Instellingen en dan naar systeem en dan naar Frisse Start.)

Groet Bart

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020 ,

dank voor de reactie.

De Arris voelt behoorlijk warm nadat deze al uren in stand-by stand staat. Ook al zijn het kleine beetjes, met zoveel gebruikers is dat toch jammer van dit zinloos stroom gebruik.

HTML: 4.114.213

NMC: 8.0.112_1901

De frisse start had ik nog niet gedaan, wel de optie daarboven. Nu dus wel de frisse start uitgevoerd, waarbij na de eerste (lange) start direct de mededeling komt, dat een update klaar staat, waarna opnieuw een lange start met laden van software uitgevoerd wordt.

Nu is het de komende dagen kijken of de Arris normaal (traag) start na bijna een dag stroomloos te zijn geweest (door stekkerdoos met aan/uit schakelaar)

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

Zinloos is bijverwarming nu ook niet, maar het wordt ook weer zomer en dan heb je bijverwarming niet nodig.:smile: Dus kastje uit. Dat doen niet veel klanten.

Er zitten nog steeds fouten in die software, maar de picture in picture van het TV menu is wel de irritantste. Blijkbaar zitten de variabelen in het verkeerde geheugen van het kastje. En als je het kastje uitzet kom je daar achter, blijkbaar nog niet door gedrongen bij de programmeurs.:scream:

Komende dagen komt er een update  16-23 februari  NMC 8.0.113_2.

Moet je wel rekening mee houden dat je de TV ontvanger eerder aanzet. Updaten duurt langer. We wachten met spanning af.

Groet Bart

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020 

als KPN ambities heeft om warmtepompjes massaal over Nederland uit te rollen, ontbreekt de verbinding met een thermostaat :wink: Maar zonder dollen, bij een stroomstoring gebeurt dat wat ik dagelijks doe. Bij een grote stroomstoring zal de KPN helpdesk het druk krijgen! Naast de fouten bij het opslaan van instellingen, ontbreekt blijkbaar de software test van de gevolgen van het plotseling weg vallen van de stroom, in ieder geval bij de stand-by stand. 

De vorige keer vergeten te vermelden: voor en na de frisse start waren de HTML en NMC waarden hetzelfde.

Het resultaat van vandaag van het aanzetten van de stekkerdoos: de opstart van de Arris blijft hangen bij 70% (meer dan 10 minuten) en reageert nergens op, ook niet op het indrukken van het groene lampje. Het enige wat werkt, is het knopje achterop, dwz de Arris uitzetten, minuut wachten en weer aanzetten. Nu lukt de start wel. Echter enkele instellingen, zoals bewegend beeld in het TV menu staat weer uit.

De update is nog niet aangekomen. Ik zie nog de ‘oude’ NMC

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

Een niet erg werkbare situatie, Iedere keer aan uit. Maar er komt een nieuwe NMC, men is aan het uitrollen tot en met 23 februari  NMC 8.0.113_2.

Groet Bart

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020 

op 18 februari kwam de update. Die installatie was een kleine ramp, maar goed, die werd uiteindelijk uitgevoerd en alles werkte. De paar instellingen aangepast, zoals bewegend beeld bij de TV gids.

Dagelijks gaat aan het eind van de avond de Arris op stand-by en daarna gaat met de aan/uitknop van de stekkerdoos uit. De volgende middag gaat deze weer aan en de Arris start normaal in ruim een minuut op. 1 keer waren de aangepaste instellingen verdwenen.

Dus tot nu toe: een behoorlijke verbetering, maar sommige instellingen vallen af en toe terug naar de standaard waarde

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

Met die NMC update is blijkbaar nog steeds nog een aantal variabelen niet in het juiste stukje geheugen opgeslagen. Ook hier iedere dag na het uitzetten de TV instelling van het TV menu (PIP) weg, de berichten inbox en automatisch overschakelen weg.

We wachten maar weer op de volgende update.

Groet Bart

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020,

helaas ook bij het aanzetten van de stroom nog een probleem met foutcode F654.

Het knopje achterop de Arris uitzetten, even wachten en weer aanzetten: nu werkt de start wel (alleen die instellingen, zoals PIP, zijn weer verdwenen).

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

De foutcode is vreemd. Meestal is de oplossing nieuwe TV ontvanger.

De NMC bevat nog fouten, daarom ben de instellingen kwijt. Misschien ook een oorzaak van de foutmelding.

Groet Bart

Al eens een Frisse start gedaan? (instellingen → systeem)

Reputatie 6
Badge +9

Al eens een Frisse start gedaan? (instellingen → systeem)

Ja, 13 dagen geleden. Moet dat vaker ?

Groet Bart

Je zou nu HTML 4.415.205 en NMC 8.0.113_2 moeten hebben.

Verder is het bekend dat sommige instellingen, w.o. PIP, (momenteel) niet bewaard blijven bij stroomloos maken. Gezien de regelmatige updates in het nieuwe systeem/platform is het m.i. ook handiger de ontvanger gewoon stand-by te laten. Met klok-uit in stand-by (niets zichtbaar op de display) is het inderdaad ong. maar 4 watt. Nog altijd minder dan het verbruik bij Ziggo v.d. apparaten. Ook in aan is dat minder. 5,5 watt t.o.v. Ziggo Next aan 12 watt, st-by 9 watt. Om nog maar niet te spreken van de XL (resp 59 en 55 watt) en de Cisco's (resp. 40 en 20 watt).

Zelf ben ik blij na 15 jaar EPG gebruik éindelíjk van die PIP in de gids af te zijn.

Reputatie 2

Hallo @PeterG 

na een lange start vanmiddag (eerst opnieuw foutcode F654, bij de volgende start werd software een aantal keren binnengehaald):

Ik heb nu in ieder geval HTML 4.415.205 en NMC 8.0.113_2 

De huidige norm voor stand-by gebruik ligt de 0,5 tot 1 watt, dus een stuk lager dan wat nu gebruikt wordt. Zo ongeveer ieder huis heeft zo iets in huis (of meerdere) en dat is alles bij elkaar een behoorlijke verspilling.

Gelukkig hebben we weinig stroomstoringen, maar een apparaat moet daar mee om kunnen gaan. De Arris kan zelfs niet tegen het op een nette manier stroomloos zetten.

Welke voorkeur je ook hebt en instelt, het bewaren van de gemaakte keus, lijkt mij vanzelfsprekend. Het regelmatig opnieuw moeten zetten van dezelfde instelling is een bug!

Welke voorkeur je ook hebt en instelt, het bewaren van de gemaakte keus, lijkt mij vanzelfsprekend. Het regelmatig opnieuw moeten zetten van dezelfde instelling is een bug!

Eens en eens. Nergens vermeld dat ik het hier niet mee eens ben. 

Reputatie 6
Badge +9

@E.Jacobs 

Heeft U niets anders te doen ? :open_mouth:

Laat dat ding toch aan !!!

Heeft U enig idee hoeveel stroom U verbruikt door hier dmv Uw PC of Laptop Uw verhaal te doen ?

 

Reputatie 2

Welke voorkeur je ook hebt en instelt, het bewaren van de gemaakte keus, lijkt mij vanzelfsprekend. Het regelmatig opnieuw moeten zetten van dezelfde instelling is een bug!

Eens en eens. Nergens vermeld dat ik het hier niet mee eens ben. 


Mijn opmerking is bedoeld als aanvulling en is mogelijk onbedoeld als kritiek overgekomen. :sunglasses:

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020  en @PeterG,

vanmiddag bleef de start op 70 % hangen. Arris uitgezet, even wachten en weer aangezet. Nu start de Arris wel helemaal.

Voor de zekerheid een frisse start uitgevoerd. Daarvoor en daarna: HTML 4.415.205 en NMC 8.0.113_2.

Instellingen weer aangepast (wat normaal is bij een frisse start), op stand-by gezet en de stroom voor een uurtje uitgeschakeld. Bij het aanzetten van de stroom: Arris start normaal, maar de aangepaste instellingen waren verdwenen (en dat is een bug bij een normale start)!

De software wordt regelmatig aangepast, maar - waarom wordt dit daarin niet meegenomen - of - is mijn Arris (met af en toe foutcode F654, blijft hangen bij de start, ...) aan het instorten?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @E.Jacobs ,

Gisteren had de Arrris 2952 ook een raar iets. Nadat ik hem aanzette startte die op , maar een zwart scherm. Hij reageerde niet op zenderwisselingen. De menu toets deed het wel. Ik kon naar instellingen (berichten en TV-systeem instellingen waren weer gewist) systeem en gekozen voor herstart. Later was alles weer normaal, een bug uit de software  NMC 8.0.113_2.

Groet Bart

De momenteel oudste (2260) en nieuwste (5202) courante ontvangers van kpn hebben een spaarstand, waarbij het energieverbruik (na 15 min standby) wordt verminderd tot - naar verluid - 0,5 W. Ook de 8001 had dat ooit, maar daar is het weer uit "gesloopt”.

Ik heb een 8001 (meest gebruikt) en 5202 (weinig gebruikt) en weet dus uit ervaring hoe dat werkt. Het duurt best een tijdje voordat de 5202 weer helemaal gebruiksklaar is. Maar omdat ik die veel minder gebruik vind ik het daar niet zo erg. Ook als de 8001 die functie weer terug zou krijgen, zou ik het daarop - denk ik - niet activeren: als ik ff snel naar de radio wil luisteren (soundbar), moet ik eerst een behoorlijke tijd w88 voordat de boel weer in de benen is. Ik merk overigens niet dat de 8001 warm wordt/blijft in stand-by.

 

Iets meer on-topic: @E.Jacobs , hoe heb je de ontvanger aangesloten, direct op de EB of via een switch of DVS? Verder heb ik vroeger ook twee 2952's gehad, maar kan me niet herinneren dat die warm werden (niet bij gebruik maar ook niet in standby, dat scheelt ook maar iets van 0,5-1 W). Wellicht is er toch iets niet goed met dat ding?

Mijn 2952 is handwarm. Dat is ie nu al de (bijna?) 5 jaar dat ie hier staat. En werkt nog prima.

E.Jacobs. Als je je er toch zo aan stoort dat je instellingen (oa PIP) weg zijn na een nachtje, dan laat je 'm toch op stand-by? Hoef je je er niet aan te ergeren. En het individuele verbruik voor de nacht schat ik op nog geen tientje per jaar.

Je kunt je ergeren of aanpassen totdat de bug gefixt is waarschijnlijk i.c.m. de introductie van deep-sleep op de 2952. Want dat zal de reden zijn dat dat type nog geen deep-sleep heeft.

Reputatie 2

Iets meer on-topic: @E.Jacobs , hoe heb je de ontvanger aangesloten, direct op de EB of via een switch of DVS?

De verbinding is: glasvezel - Experia Box V10A - LAN kabel - Arris VIP2952 V2

Die optie van een spaarstand (incl. nadeel van een wat langere start) lijkt mij wel wat. Is daar een planning van bekend?

Reputatie 2

Hallo @PeterG 

ergens aan storen, is niet mijn ding. Ook dat tientje per jaar is niet echt het probleem. Wel vind ik het onnodige en nutteloze energiegebruik jammer, zeker omdat dit soort kastjes in grote aantallen gebruikt worden. De makkelijkste stap in in het beperken van de CO2 uitstoot is het verminderen van het (onnodige) energiegebruik. KPN zegt zelf te werken aan een duurzaam netwerk!

Reputatie 7
Badge +24

Tis maar net hoe je er tegen aan kijkt. Een kastje wat altijd aan staat gaat veel langer mee dan een kastje wat elke dag opgestart word en uitgezet word. Als iedereen zn kastje uit zou zetten en opnieuw op zou starten, dan zouden er zeker veel meer vervangen moeten worden en dus geproduceerd moeten worden. Wat ook heel veel extra CO2 zou kosten. En tevens heel veel andere middelen.

De verbinding is: glasvezel - Experia Box V10A - LAN kabel - Arris VIP2952 V2

Da's prima en zou geen fouten moeten opleveren.  

Die optie van een spaarstand (incl. nadeel van een wat langere start) lijkt mij wel wat. Is daar een planning van bekend?

Niet bij mij. De VIP5202 heeft 't al, de ZXV8001 heeft 't een paar jaar geleden ff gehad (nu niet meer) en tot mijn verbazing heeft onlangs de (oudere) HMB2260 't ook gekregen. Bij kpn zal vast iemand zijn die daar meer over weet, maar daar vast ook (nog?) niet extern over zal communiceren.

Reputatie 2

Hallo @Bart_2020 , @PeterG en @Henk2304 

het gaat nu 2 dagen goed bij de start, zowel de start zelf als met de instellingen. Daarvoor ging de start met dezelfde software een paar keer moeizaam.

Het verschil is mogelijk: nu wacht ik, nadat het rode lampje op de Arris brand, een minuut of twee. Pas daarna zet ik de stekkerdoos van de TV groep stroomloos. Het zou kunnen, dat de software te vroeg het lampje van groen op rood zet en dan nog (even) bezig is met het goed afsluiten en wegzetten. Dat zou verklaren, waarom de volgende dag soms de start goed gaat en een andere dag fout. Ik ga in ieder geval de komende dagen iets later de stroom van de Arris afhalen, nadat deze op stand-by staat.

Wat denken jullie, zou het kunnen dat de volgorde, waarop de software de Arris afsluit, vreemd/fout is, waarbij het stand-by lampje te vroeg aangezet wordt?