Vraag

Foutmelding STB-NMC-400

  • 22 March 2021
  • 20 reacties
  • 231 keer bekeken

Hoi! Heb vergelijkbare problemen maar alleen “boven” waar de 2260 via Devolo 1200+ loopt. Die heb ik nu op VDSL protocol 35b gezet i.p.v. 17a (let op: allemaal) en sindsdien nu 3 dagen geen foutcode meer daar. Misschien dat het helpt. 

*Admin: eigen topic voor je aangemaakt

 


20 reacties

Hoi! Heb vergelijkbare problemen maar alleen “boven” waar de 2260 via Devolo 1200+ loopt. Die heb ik nu op VDSL protocol 35b gezet i.p.v. 17a (let op: allemaal) en sindsdien nu 3 dagen geen foutcode meer daar. Misschien dat het helpt. 

 

UPDATE: Helaas helaas, ook nu weer na eerst goede resultaten (voorheen nooit live kunnen kijken op deze set “boven”) nu weer de zelfde foutmelding, als ook de andere F-codes vanmorgen.

Reputatie 7
Badge +12

@MikeyPikey Welkom op het forum. 

Wat irritant dat de foutcodes weer terug zijn zeg! Ik lees dat je dit probleem alleen boven hebt, klopt dat? Dat betekent dus dan automatisch dat er beneden een ontvanger is die wel goed functioneert? 

Ja, daar staat een IPTV_STB_Motorola_VIP2952 die met een eigen kabel direct aan een poort van de Fritz zit. Op een incidentele lockup na geen abnormale problemen. 
Maar de tweede STB boven is een 2260 met de laatste software inmiddels die via een Devolo 1200+ set en een GS308E switch (net vernieuwd ivm melding van IGMP functionaliteit etc) vastzit. 
De unicast verbindingen gaan prima. Na pauze-play of in demand of opname gaat goed maar de Multicast verbinding live bijna altijd niet. En dat bijna maakt het ook zo moeilijk te begrijpen. Laatste dagen de verbinding tussen 2260 boven en de fritz continu gechecked met pingplotter. Geen lost packages, geen drops, niks te zien. Stabiel. De software load bij reset gaat ook niet goed: hij stopt voordat het klaar is. Bij 80%, 95%, van alles wat. 
Wat maakt nu dat niemand echt kan uitleggen waarom de multicast verbindingen niet goed kunnen worden opgebouwd tenzij er een vaste kabel tussen zit?

Reputatie 5
Badge +7

@MikeyPikey Gooi toch even de vraag erin: Zitten beide DVS's in het wandstopcontact of op een stekkerdoos met meerdere stekkers? Zitten er meerdere stekkers aangesloten aan de wandstopcontact of in het stopcontact in de meterkast? 
 

Het beste is dat de DVS rechtstreeks op een wandcontactdoos wordt geplaatst.

 

Voorbeeld: Een stekkerdoos kan wel weer geplaatst worden op de DVS

DVS = Devolo

 

Edit: Dit klinkt misschien raar maar probeer het toch maar. Kom vaak dit probleem tegen.

Thanks. Alles koud in de wandcontactdoos. 

Ik heb inmiddels ook veel gelezen over de unify gebruikers, vaak KPN klanten die de Experia box niet ze zien zitten, die WEL de problemen oplossen met allerlei VLAN’s, snooping, JSON en andere specialistische zaken waar een gemiddelde thuis-enthousiast toch niet moet hoeven duiken om TV te kunnen kijken in de slaapkamer?

Reputatie 7
Badge +21

Doe die Motorola eerst maar eens omruilen:

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006

Nieuwe ‘test’-resultaten en observaties van vandaag; misschien komt er iemand tot een inzicht…

  • DEVOLO’s ondersteboven, achterstevoren getest
  • andere reserve unit ingezet i.p.v. en alles in een ander stopcontact gestopt, zoals per handleiding Devolo. Stopcontact 2 is leeg.
  • Bij al deze handelingen geen positief effect op de IPTV verbinding terwijl wel constant muziek kan worden getapt via deze netwerkverbinding en er geen ping problemen zijn (Ping plotter, 1 sec interval naar modem / router).

Vandaag ALLE zender afgelopen: wat opvalt is dat er GEEN stokkend beeld met foutmelding verschijnt op kanalen: 

Ps. STB staat op SD!

Overigens zijn De resultaten hetzelfde, met en zonder GS308E switch tussen Devolo en 2260.   

1312 DHTV,

193 NPO GOS, 192, 191

110, 111 MTV en Slam muziek clips ( maar wel problemen bij reguliere MTV: 20)

77 Outtv muziek clips

76 NPO1 extra

71 Comedy Central extra

***ZIJN DIT MISSCHIEN UNICAST streams terwijl alle overigen MULTICAST streams zijn of zeg ik iets geks daarmee? Pauze,play (terugkijken) werkt wel altijd, menu werkt, on demand en apps werken allemaal PRIMA...

Alle andere kanalen hebben het probleem:

Stokkend beeld vóórdat de foutmelding komt is ook altijd hetzelfde: aantal (1-2) sec ok, dan stop, 1-2 sec stil, dan nog even fractie beeld met geluid en dan de -400 foutmelding. 

Tijdens test continu muziek via Bluesound systeem op zelfde locatie via zelfde kabelverbinding (tv en Bluesound achter gs308e netgear switch)

Vandaag ook alle NETGEAR opties geprobeerd in het menu, multicast settings, IMGP, ect ect.

Alles ZONDER verandering.

OOK opvallend: 1-2 keer ging het kanaal na enkele minuten ineens vanzelf toch verder met de live uitzending?! Na enkele minuten de ontvanger UIT te zetten weer opnieuw foutmelding als boven. 

Werkt dat als XS4all klant ook?

Reputatie 7
Badge +21

Werkt dat als XS4all klant ook?

Dat lijkt me niet. 

Nieuwe ‘test’-resultaten en observaties van vandaag; misschien komt er iemand tot een inzicht…

  • DEVOLO’s ondersteboven, achterstevoren getest
  • andere reserve unit ingezet i.p.v. en alles in een ander stopcontact gestopt, zoals per handleiding Devolo. Stopcontact 2 is leeg.
  • Bij al deze handelingen geen positief effect op de IPTV verbinding terwijl wel constant muziek kan worden getapt via deze netwerkverbinding en er geen ping problemen zijn (Ping plotter, 1 sec interval naar modem / router).

Vandaag ALLE zender afgelopen: wat opvalt is dat er GEEN stokkend beeld met foutmelding verschijnt op kanalen: 

Ps. STB staat op SD!

Overigens zijn De resultaten hetzelfde, met en zonder GS308E switch tussen Devolo en 2260.   

1312 DHTV,

193 NPO GOS, 192, 191

110, 111 MTV en Slam muziek clips ( maar wel problemen bij reguliere MTV: 20)

77 Outtv muziek clips

76 NPO1 extra

71 Comedy Central extra

***ZIJN DIT MISSCHIEN UNICAST streams terwijl alle overigen MULTICAST streams zijn of zeg ik iets geks daarmee? Pauze,play (terugkijken) werkt wel altijd, menu werkt, on demand en apps werken allemaal PRIMA...

Alle andere kanalen hebben het probleem:

Stokkend beeld vóórdat de foutmelding komt is ook altijd hetzelfde: aantal (1-2) sec ok, dan stop, 1-2 sec stil, dan nog even fractie beeld met geluid en dan de -400 foutmelding. 

Tijdens test continu muziek via Bluesound systeem op zelfde locatie via zelfde kabelverbinding (tv en Bluesound achter gs308e netgear switch)

Vandaag ook alle NETGEAR opties geprobeerd in het menu, multicast settings, IMGP, ect ect.

Alles ZONDER verandering.

OOK opvallend: 1-2 keer ging het kanaal na enkele minuten ineens vanzelf toch verder met de live uitzending?! Na enkele minuten de ontvanger UIT te zetten weer opnieuw foutmelding als boven. 

Kan iemand met verstand van zaken eens naar deze observaties kijken? 
Als leek lijkt mij dat (alleen?) de multicast verbindingen een probleem zijn voor de STB? 

Ik heb vanuit xs4all een Fritzbox, anderen (KPN/Telfort?) hebben een ander merk als basis maar deze soort problemen. 
unicast (menu, apps, terug in de tijd kijken) lijkt geen enkel probleem op dezelfde verbinding. 

Nieuwe ‘test’-resultaten en observaties van vandaag; misschien komt er iemand tot een inzicht…

  • DEVOLO’s ondersteboven, achterstevoren getest
  • andere reserve unit ingezet i.p.v. en alles in een ander stopcontact gestopt, zoals per handleiding Devolo. Stopcontact 2 is leeg.
  • Bij al deze handelingen geen positief effect op de IPTV verbinding terwijl wel constant muziek kan worden getapt via deze netwerkverbinding en er geen ping problemen zijn (Ping plotter, 1 sec interval naar modem / router).

Vandaag ALLE zender afgelopen: wat opvalt is dat er GEEN stokkend beeld met foutmelding verschijnt op kanalen: 

Ps. STB staat op SD!

Overigens zijn De resultaten hetzelfde, met en zonder GS308E switch tussen Devolo en 2260.   

1312 DHTV,

193 NPO GOS, 192, 191

110, 111 MTV en Slam muziek clips ( maar wel problemen bij reguliere MTV: 20)

77 Outtv muziek clips

76 NPO1 extra

71 Comedy Central extra

***ZIJN DIT MISSCHIEN UNICAST streams terwijl alle overigen MULTICAST streams zijn of zeg ik iets geks daarmee? Pauze,play (terugkijken) werkt wel altijd, menu werkt, on demand en apps werken allemaal PRIMA...

Alle andere kanalen hebben het probleem:

Stokkend beeld vóórdat de foutmelding komt is ook altijd hetzelfde: aantal (1-2) sec ok, dan stop, 1-2 sec stil, dan nog even fractie beeld met geluid en dan de -400 foutmelding. 

Tijdens test continu muziek via Bluesound systeem op zelfde locatie via zelfde kabelverbinding (tv en Bluesound achter gs308e netgear switch)

Vandaag ook alle NETGEAR opties geprobeerd in het menu, multicast settings, IMGP, ect ect.

Alles ZONDER verandering.

OOK opvallend: 1-2 keer ging het kanaal na enkele minuten ineens vanzelf toch verder met de live uitzending?! Na enkele minuten de ontvanger UIT te zetten weer opnieuw foutmelding als boven. 

Kan iemand met verstand van zaken eens naar deze observaties kijken? 
Als leek lijkt mij dat (alleen?) de multicast verbindingen een probleem zijn voor de STB? 

Ik heb vanuit xs4all een Fritzbox, anderen (KPN/Telfort?) hebben een ander merk als basis maar deze soort problemen. 
unicast (menu, apps, terug in de tijd kijken) lijkt geen enkel probleem op dezelfde verbinding. 

Kan iemand met verstand van zaken eens naar deze observaties kijken? 
Als leek lijkt mij dat (alleen?) de multicast verbindingen een probleem zijn voor de STB? 

Ik heb vanuit xs4all een Fritzbox, anderen (KPN/Telfort?) hebben een ander merk als basis maar deze soort problemen. 
unicast (menu, apps, terug in de tijd kijken) lijkt geen enkel probleem op dezelfde verbinding. 

Reputatie 7
Badge +12

@MikeyPikey Het lijkt in dit geval een probleem tussen de Fritzbox en de STB. Ik zou hiervoor normaal gesproken je verbinding moeten uitlezen. 

Alleen lees ik ook dat je klant bent bij XS4ALL en dan heb ik deze mogelijkheid helaas niet. Ik zou je dan ook willen adviseren om even contact op te nemen met XS4ALL.

@MikeyPikey Het lijkt in dit geval een probleem tussen de Fritzbox en de STB. Ik zou hiervoor normaal gesproken je verbinding moeten uitlezen. 

Alleen lees ik ook dat je klant bent bij XS4ALL en dan heb ik deze mogelijkheid helaas niet. Ik zou je dan ook willen adviseren om even contact op te nemen met XS4ALL.

Tuurlijk. En achter de schermen was het toch langzaam aan weer een en dezelfde?! 😀

even los van kpn of xs4all, is er ergens iemand die iets technisch kan bedenken waarom deze ‘problemen’ tussen STB en modem alleen bij multicast (lijken) te ontstaan? Menu, apps, terug in de tijd, etc (alle unicast?) geven nooit! problemen. 

@MikeyPikey Het lijkt in dit geval een probleem tussen de Fritzbox en de STB. Ik zou hiervoor normaal gesproken je verbinding moeten uitlezen. 

Alleen lees ik ook dat je klant bent bij XS4ALL en dan heb ik deze mogelijkheid helaas niet. Ik zou je dan ook willen adviseren om even contact op te nemen met XS4ALL.

Tuurlijk. En achter de schermen was het toch langzaam aan weer een en dezelfde?! 😀

even los van kpn of xs4all, is er ergens iemand die iets technisch kan bedenken waarom deze ‘problemen’ tussen STB en modem alleen bij multicast (lijken) te ontstaan? Menu, apps, terug in de tijd, etc (alle unicast?) geven nooit! problemen. 

Hier hetzelfde issue hoor, de medewerkers van KPN hier op dit forum lijken geen technisch inzicht te hebben danwel te kunnen krijgen in hoe de multicast streams naar de STB ontvanger gegooid worden vanaf de Experiabox. Dat kan ook niet want de Fritzbox/Sagemcom/Experiabox is helemaal dichtgetimmerd en de logs tbv hoe de multicast streams zich routeren binnen het LAN netwerk zullen denk ik niet bij de logging van KPN/Xs4all terecht komen tenzij ze fysiek het modem in bezit hebben. Dus het is vooral gissen naar de oorzaak van dit probleem voor ons als klant en die kunnen we op deze manier dus niet achterhalen. Wij merken dat de STB-NMC-400 foutmelding vooral voorkomt doordat er mogelijk andere apparaten ook het multicast protocol gebruiken binnen het LAN netwerk, denk aan een (HP) Printer met Bonjour service, Chromecast devices en vele anderen waardoor de IGMP Proxy van de Experiabox over zijn nek lijkt te gaan op bepaalde momenten. Waarom? Geen idee…. daar hebben we logs voor nodig…..

-edit-

@Rutger_  je mag altijd mijn modem uitlezen hoor zelfde probleem als @MikeyPikey maar je zal geen problemen tegenkomen hier hoor, tis de 2e Experiabox met dezelfde problemen. Het probleem zal echt dieper in het KPN netwerk gezocht moeten worden. Alles is bekabeld aangesloten.

Experiabox LAN1 → GS105Ev2 switch (van KPN, standaard, gereset, geen settings veranderd) met daaraan 4 TV ontvangers aangesloten

Experiabox LAN4 → GS110TP switch met daaraan mijn eigen apparaten, WiFi/NAS/PS2/PS3/PS4/Xbox/X360/mediaspelers/etc…. niet zo spannend allemaal.

Wat me ook opviel is dat er ook berichten (oa op Tweakers) waren van mensen met een eigen router die hetzelfde probleem ervaren (sinds kort nadat er jaren geen problemen zijn met dezelfde Edgerouter/USG config), de oplossing daarbij was om alle STB's op een aparte VLAN te zetten zodat deze geen last heeft van andere apparaten. Dat is inderdaad een oplossing alleen is dit niet de oorzaak van het onderliggende probleem, dus dat zou suggereren dat het ook niet aan de Fritzbox/Experiabox zou liggen maar met de IGMP/Multicast configuratie dieper bij KPN in het netwerk.

-edit-

Ik had een ticket lopen bij KPN maar de helpdesk refereert alleen maar aan het feit dat zij alleen de werking kunnen garanderen wanneer de ontvangers direct zijn aangesloten op de Experiabox en er geen andere apparaten aangesloten zijn, dus is het ticket gesloten met het advies, als je betere support wil dan moet je maar een abbo nemen op de TechDesk (….?!). Maar daar lijkt juist het hele probleem te zitten, zodra er andere apparaten binnen het LAN netwerk zijn aangesloten die kennelijk ook van het multicast protocol gebruik maken gaat het juist fout. En dat zijn gewoon alledaagse apparaten zoals printers, chromecasts, media servers, ps4, etc.

Thanks! 

Als een VLAN kan helpen wil ik wel proberen om daar ‘expert’ in te worden als leek en afnemer van een consumer product, maar is dat wel te fixen voor een niet-IT’er?

Met de standaard modem-routers die KPN/Xs4all levert is dat niet mogelijk nee, daarnaast ben ik van mening dat KPN dit probleem gewoon goed moet onderzoeken ipv maar continue naar de klant te wijzen dat het aan het eigen “interne netwerk” ligt. Zeker ook doordat de gebruikte techniek (IGMP) niet alleen van invloed is op de STB boxen maar ook op andere apparaten die ook gebruik maken van dezelfde techniek. Als blijkt uit technisch onderzoek dat het aan de techniek ligt dan zouden ze gewoon weer terug moeten naar de situatie waarbij je op de Experiabox 1 expliciete TV Poort hebt (en daarachter een switch voor meerdere STB's bv) en de 3 overige LAN Poorten voor het eigen interne netwerk, zodat je dit inderdaad gescheiden hebt (2 aparte VLAN's).

Reputatie 7
Badge +8

@MikeyPikey 

Als ik je tests teruglees, heb je ook al eens getest door die hele Devolo-set er tussenuit te halen?
En  -tijdelijk voor de duur van een test-  een lange ethernetkabel even door het huis te leggen,
beneden aangesloten op de Fritzbox - boven in de Netgear switch?     Wat levert dat op?

Internet data-transport over een 230 Volt stroomnet is leuk bedacht, maar met allerlei interferenties op dat stroomnet, door gebruik van “moderne” apparatuur, zoals (dimbare) LED-lampen, pulserende accu opladers van smartphones, laptops, tablets, en mogelijk niet optimaal ontstoorde stofzuigers, magnetrons, wasmachines, en wat al dies meer zij….

een verre van aan te bevelen methode voor uitbreiding van een „internet“ thuis netwerk.

Problemen die je daar mee ervaart zouden daar best aan gerelateerd kunnen zijn?
Het ene merk of type van Devolo of bijv. „Powerline“ (TP_Link), kan er misschien beter mee overweg als een ander?  Het blijft een surrogaat oplossing, gevoelig voor die vernoemde interferenties.

Heb wel eens gelezen dat een gebruiker met storing met een TV-ontvanger uiteindelijk merkte dat storing werd veroorzaakt bij gebruik van een bepaalde verlichting 's avonds.
Door een ander merk LED-lamp te gebruiken was het probleem opgelost.

@MikeyPikey

Als ik je tests teruglees, heb je ook al eens getest door die hele Devolo-set er tussenuit te halen?
En  -tijdelijk voor de duur van een test-  een lange ethernetkabel even door het huis te leggen,
beneden aangesloten op de Fritzbox - boven in de Netgear switch?     Wat levert dat op?

 

Kort: Ja, ook gedaan. Is beter, gaat dus vaker wel goed maar ik ook niet gegarandeerd altijd zonder deze fout. Ook zonder directe link gaat het heeeel soms ineens wel goed. Vanaf aanzetten of na een paar minuten. Als het een LED lamp of een printer o.i.d. is dan is dit systeem zeker niet geschikt voor thuisgebruik! 

Staat verder buiten discussie, bekabeld is beter, zeker als dat met een kabel rechtstreeks van de router komt. Maar vergeet niet dat deze (DEVOLO) set als officiële oplossing wordt verkocht (door XS4all in mijn geval) als aansluiting voor de tweede STB. Hier zelfs de laatste nieuwe standaard geïnstalleerd, 1200+ met min 200 Mbs. stabiel. De STB sluit zichzelf aan met enkel 100 Mbs. (zie ik in de switch / Netgear GS308E). ps. die heb ik er uiteraard ook al tussenuit gehad zonder resultaat.

Én dat het bij Apps, Menu, OnDemand en terugkijken, als is het maar 1 sec in de tijd door pauze/play te drukken, video streams per aangesloten PC, Video van de Apple TV etc. ALLEMAAL ZONDER PROBLEMEN verloopt via deze oplossing. PINGPLOTTER heeft aangetoond dat ik uren kan draaien zonder packetloss, drops, of ping problemen met de router beneden. ALLEEN bij live kijken (naar de meeste zenders, een paar kanalen (? -hoe dan deze wel OK ?, zie lijstje boven) uitgezonderd. 

Alleen bij een poging de software opnieuw te laden moet de STB mee naar beneden, direct aan de router. Het laden loopt namelijk ook meestal ‘vast’ bij 70%, 90, 95%. 

Reputatie 7
Badge +8

TV kijken via apps / internet, is niet via multicast van de TV-ontvanger.
TV-ontvanger streams is ook via een ander VLAN, ofwel een andere bron.
Die twee zaken zijn niet met elkaar te vergelijken.
 

Alleen bij een poging de software opnieuw te laden moet de STB mee naar beneden, direct aan de router. Het laden loopt namelijk ook meestal ‘vast’ bij 70%, 90, 95%. 

Dat geeft feitelijk al aan, dat met Devolo's, dat niet voldoende stabiel functioneert.  Dat het wel als officiële oplossing wordt verkocht, zegt verder niets over de betrouwbaarheid ervan.

Reageer