[geannuleerd] KPN FTTH Compleet PR? NEE, geen echte 1080i/p!

• 6 september 2013
  • 11 reacties
  • 5147 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Jammer KPN, dat was een hele korte 'vriendschap'!

Vanmiddag nogmaals gebeld met KPN-FTTH en daarna direct ook maar even met de afdeling annulering!

annulering

Aangegeven dat ik (voorlopig) geen vertrouwen heb nav de diverse 'technische verhalen' die ik heb gehoord van KPN-medewerkers inzake de kwaliteit van het TV signaal van FTTH. Na een week bellen en informeren, dan toch eindelijk het verlossende antwoord gekregen. Deze info stond in een interne e-mail van KPN-FTTH notabene.

[als aanvulling voor@Henk2304 & Giant2000]

Laatste stand van zaken is dat KPN i.d.d. maar 7-8Mbit (720p) over de FTTH zendt en geen 14-20Mbit, terwijl deze range wel een absolute voorwaarde is voor 1080i en/of ZEKER voor 1080p. Er zijn wel plannen binnen KPN bekend om per 2014 deze Mbit-rate te gaan verhogen voor de specs die nodig zijn voor 1080i/p. Het is ReggeFiber die het FTTH-netwerk voor alle aanbieders zoals KPN afknijpt tot max 8Mbit per tv toestel.

Uiteraard wil ik graag wachten totdat er echt 1080p signaal over FTTH kan worden geleverd, maar zeker niet in combinatie met een KPN FTTH Compleet abbo die ik voor 1 jaar afsluit...

FTTH?: ja...
FTTH zonder de specs anno 2013?: NEE!!!

Tip voor CCS : Vertel je (potentiële) klanten een simpel en eerlijk verhaal!!! De basis/standaard/complete voorwaarden voor een fijne, langdurige en wederzijdse vriendschap!

NEVER iNUFF TRUE FRIENDS!!!

11 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Goedemorgen Forum Moderators,

Nu jullie toch bezig zijn mijn bijdrage te screenen en te moderen, ik zie opeens dat de naam van de Directeur 'KlantenService' is verwijderd, zouden jullie mijn dubbele account "BerendDeMeyer8" willen verwijderen!?

Excuses voor het ongemak! (altijd weer een lekker makkelijk zinnetje. Maar ja ik heb deze dan al zoooooooo vaak gehoord tijdens een telefoongesprek :D

Reputatie 3
Badge
Flauw inderdaad dat de naam van F.. oeps, de directeur Klantenservice is weg gehaald.

Als er nieuwe zenders verkocht of aangeprezen worden of je een uitbreiding neemt, tekent ze vol trots met haar naam, maar nu mogen we 'ineens' die naam niet meer zien?

Laat deze mevrouw zich eerder zorgen maken om de kwaliteit (prijs/kwaliteit verhouding) van het glasvezel product en nu eens uitleggen waarom glasvezel klanten meer moeten betalen voor dezelfde tv dienst als over koper...

Wel je naam zetten onder misleidende verkooppraatjes over FTTH TV (HD kwaliteit, het beste wat KPN biedt blabla, terwijl er geen verschil zit tussen koper en glasvezel TV), maar dan hier geen verantwoordelijkheid nemen? pfff...

Reputatie 3
Badge +1
@Pepe Bedankt voor je support!

Ja idd, wel moderaten, maar een simpele - m.i. netti-quette - "Hallo!"

http://forum.kpn.com/t5/Off-topic/Hallo/m-p/129858#M364

wordt ook al niet officieel beantwoord door KPN, dus blijkbaar ook hier op het forum ook al lastig en ben je niet echt welkom als nieuwe & maagdelijke 'klant'! :8

NEVER iNUFF NETTI-QUETTE!!!

Reputatie 1
Badge
Toch zie ik hier wel wat informatie voorbij komen die volgens mij gewoon pertinent niet klopt. 

Ik heb in 2010 een tijd lang KPN Interactieve TV via Glasvezel gehad (via provider "Tweak") en de HD-zenders waren gewoon 1080i. Dat de Motorola ontvangers die KPN uitlevert standaard op 720p uitvoer ingesteld staan is een ander verhaal. 

Dit heb ik zelf kunnen controleren middels een Wireshark monitoring sessie op de IPTV lijn en deze daarna analyseren met VLC. Los van het feit dat de stream maar 7-8 mbit was en met Verimatrix eroverheen was de resolutie gewoon 1080i. 

Het is ook onzin om te zeggen dat 1080i of zelfs 1080p niet kan op 7-8 mbit. Of het de kwaliteit geeft die je wil is een ander verhaal, maar 1080i of zefls 1080p op 7-8 mbit kan prima (kijk bv. maar naar Youtube of de x264 releases die je vaak op Usenet tegen komt en die opnieuw gecomprimeerd zijn om de download grootte te beperken). 

Wél vind ik dat KPN er flink hard werk van zou moeten gaan maken om op FttH andere streams aan te gaan bieden dan op ADSL. 

Als je claimt "het netwerk van de toekomst" in handen te hebben maar de kwaliteit blijft vervolgens achter bij die van UPC en Ziggo omdat je core netwerk nog te erg gedimensioneerd is op de bandbreedte van ADSL-aansluitingen, dan ben je gewoon fout bezig en verdien je een flinke leegloop en klanten die weer terug gaan naar Ziggo en UPC..... Een ander voorbeeld hiervan is het feit dat zelfs 5.1 audio of meertalige audio uit de streams is gesloopt. Bij UPC kan je bv. bij Cartoon Network gewoon kiezen tussen Nederlandse of Engelse audio. Op het superieure netwerk van KPN niet....

Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor je reactie@eversteegt!

Ik mag aannemen dat je het oneens bent met de technische uitleg van het 7-8Mbit / 1080i/p verhaal die door KPN zelf is gegeven...!? Wat ik gewoonweg niet snap is dat er zelfs binnen de KPN-FTTH service desk geen gelijkluidende antwoorden worden gegeven. Het is de KPN zelf die mij heeft bevestigd dat 14-20Mbit een normale bit-rate is voor HD-kwalitiet in 1080i/p en dat ReggeFiber het netwerk 'afknijpt' tot 8Mbit per TV toestel! Hoe ReggeFiber en KPN dat in de toekomst (2014) uitvechten zal mij een worst wezen!

Ik ben van mening als je als KPN (of andere provider van een TV-signal via glas/koper/tin/zink of whatever verzend naar je klant, dat het verhaal technisch gewoon moet kloppen. Waarom zou ik als klant, als een soort 'Inspector Gadget' - wie kent deze slimme held nou niet meer - , allerlei fratsen gaan uithalen en metingen moeten gaan doen om het tegendeel te bewijzen van wat ik d.m.v. met een duur abonnement ben overeengekomen?!

Ja, ik blijf gewoon bij mijn eigen standpunt en tip voor de Chief Customer Service van KPN:

Vertel je (potentiële) klanten gewoon een SIMPEL en EERLIJK verhaal!

Reputatie 1
Badge
Als iemand van KPN jou verteld heeft dat Réggefiber iets afknijpt, dan is dat al helemaaaaaaaaaaaal aperte onzin! Eigenlijk ben ik dan best een beetje shocked als dat zo is.....

Zeker sinds KPN alle 'actieve' onderdelen van Reggefiber heeft over genomen, dus Reggefiber Wholesale, ISP fabriek, Glashart Media (die zijn nu allemaal onder gebracht in ITNS) valt er voor Reggefiber uberhaupt niets te knijpen. 

Reggefiber beheert de vezels in de grond, de Fiber Termination Units die in de meterkasten bij de consumenten zijn geplaatst en de PoP locaties en verbindingen dussen die PoP locaties in 1 gebied. 

Het is aan de operators ( KPN, KPN ITNS en in sommige plaatsen nog kleine lokale spelers) om in die PoP locaties switches en andere apparatuur te plaatsen en om de zogenaamde "City-PoP" te verbinden met de backbone van hun netwerk. 

Ergo: het is hier dus KPN die de boel knijpt. KPN is het die het licht op de vezels zet en die met haar apparatuurkeuze en keuze qua capaciteit naar hun core backbone bepaalt wat de capaciteit per huisaansluiting is. De streams komen ook regelrecht bij KPN Broadcasting vandaan en die bieden gewoon simpelweg voor ADSL en voor FttH dezelfde streams aan omdat dat goedkoper is, het gros van de klanten het verschil toch niet ziet, of whatever. 

Alleen voor KPN ITNS (voormalig Glashart Media) worden enkele streams in wat hogere bitrates doorgegeven, maar wel nog steeds ontdaan van extra's zoals meer talen, dolby digital, etc. 

100% een keus van KPN dus. 

Verder ben ik het overigens met je eens, wat betreft dat inspector gadget verhaal. Behalve dat het tevens ook gewoon mijn hobby is. Als ICT'er en als iemand die het niet in zijn karakter heeft om dingen voor lief te nemen, wil ik gewoon graag weten hóe iets werkt en op basis van welke techniek. 

Het erge aan dit verhaal is dat deze 'informatie' ook wordt over genomen in andere media (zoals op het forum van tweakers.net, want zo ben ik op dit onderwerp gekomen). 

Dus wie je ook deze 'informatie' gegeven heeft, misschien moet diegene eens bij zich zelf te rade gaan waar hij/zij mee bezig is......

IK hoop dat je dit leest voordat mijn reactie weg gemodereerd of gecensureerd wordt. Dergelijke kritische (maar eerlijke) geluiden zijn me op een ander KPN-gelieerd forum al eens op een permanente ban komen te staan......

Reputatie 3
Badge
eversteegt bedankt voor je uiteenzetting

Op zich een bekend verhaal dat KPN de boel aan alle kanten dicht knijpt. Goed dit verhaal hier eens te lezen. Het wordt tijd voor een eerlijk verhaal! Nadat KPN het wholesale gedeelte van Reggefiber ook in handen heeft gekregen was er hoop dat zij de kwaliteit voor de eigen KPN klant op glasvezel gelijk zou trekken met de hogere kwaliteit die de andere aanbieders toen aanboden, maar in plaats daarvan worden de streams van alle aanbieders gedevalueerd en uitgekleed naar KPN maatstaf (downgrade ipv ugrade) helaas...

Ach weet je, schandalig allemaal natuurlijk en minachting van de klant en het product glasvezel, dat zo veel meer aankan en te bieden heeft, maar wat nog erger is: KPN verkoopt glasvezel TV zonder verblikken en verblozen als een hoogwaardig (HD) TV product en vraagt hier ook meer geld voor dan adsl iTV, terwijl gewoon hetzelfde product als over koper wordt aangeboden. Dat is gewoon bewuste misleiding van de klant!

Het wachten is op een reactie of liever actie vanuit het KPN kamp, maar ach het blijft al zo lang stil op dit gebied (ook mijn vragen kunnen of mogen niet beantwoord worden door de klantenservice) dat ik er niets meer van verwacht... Mijn FTTH contract bij KPN loopt in december af, dan ga ik mij beraden op een overstap. Hoop dat er voor die tijd meer info over de toekomstplannen van KPN beschikbaar is, want hoe meer stapjes KPN ook achteruit doet, zij na al die jaren nog steeds een -steeds meer vervagend- streepje voor hebben...

Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor jullie inhoudelijk zeer interessante bijdrage@pepe &@versteegt!

Ik weet zeker dat andere (potentiele) klanten er iets aan zullen hebben. Jammer dat ik (wij) nog GEEN ENKELE REACTIE van een van de WebCare medewerkers van KPN heb gehad! Het zij zo. 

Mocht het migreren van alle FTTH gerelateerde bedrijven zoals opgesomd een vertraging opleveren met betrekking tot het 'opengooien' van de Mbit-rate, dan zou KPN dat toch gewoon kunnen melden? Ik snap niet dat KPN zo stiekem en geheimzinnig doet over de (on)mogelijkheden van de FTTH zoals het er momenteel voorstaat!

Inderdaad heb ik zelf geen verstand noch de apperatuur om dat soort checks te doen, super dat leden zoals jullie deze informatie op een forum zoals deze delen! Voorlopig geen FTTH van KPN voor mij, ik blijf natuurlijk dit forum volgen.

Nogmaals dank!

NEVER iNUFF CORRECT CUSTOMER (TECHNICAL) SERVICE & INFORMATION!!!

Reputatie 1
Badge
Graag gedaan. 

Het ligt in ieder geval echt niet aan de techniek. 

Kijk bijvoorbeeld maar eens bij (en dit gaat zeker verwijderd worden) http://www.wisper.nl. (onderdeel van de "wiericke" groep, onlangs over genomen door Vodafone). 

Deze groep bedrijven biedt wél internet abonnementen die beginnen bij 200 mbps (tot 500 mbps en zelfs gigabit). Zij bieden wél diensten die de kabel het nakijken geven. 

Over de streams van Multivisie weet ik helaas niets (ken ook niemand die bij deze partij diensten afneemt) maar er is echt zo veel mogelijk met FTTH. 

Maar met grijze sokken, aandeelhouder-gedreven bedrijfscultuur en een mogelijke overname door een commerciele **bleep** uit Mexico zie ik het somber in. 

Ach ja, gelukkig zijn er belangrijker dingen in het leven :)

Reputatie 7
Badge +12
Ik heb dit onderwerp met interesse gelezen en enige navraag gedaan, van de specialsten begreep ik dat er tot onze spijt een foutieve conclusie, vanuit de e-mail die door KPN is gestuurd, is getrokken (zie het eerste bericht).

Er is namelijk geen sprake van dat Reggefiber het glasvezelnetwerk afknijpt met als gevolg een lagere beeldkwaliteit, maar doordat er zeer veel verschillende soorten tuners en modems bij onze klanten thuis staan, is het (nu nog) niet mogelijk om evenveel verschillende signalen over het netwerk naar onze klanten te sturen. Meer bandbreedte betekent dus niet automatisch een hogere beeldkwaliteit. Uiteraard streeft KPN ernaar om de beste beeldkwaliteit door te geven.

Reputatie 7
Badge +13
Zie ook hier, nooit antwoord van KPN ontvangen.

En meneer van KPN, kijk eens naar het beeld van Ziggo en UPC bij echte HD uitzendingen. En zie het mooie strakke HD beeld.

Om 1080i een mooi beeld te geven, heb je minimaal 14 MB nodig, hoger is beter.

Zie mijn link.

Op glasvezel is zeer veel ruimte.

Anno 2013 is er software en ook hardware matig heel erg veel mogelijk.

Ook dit probleem had allang tot het verleden moeten behoren, maar bij KPN helaas nog steeds niet.

Dus ook op jullie aanbad voor een jaar gratis IPTV ga ik niet in, pas als de stream omhoog gaat en het beeld glasvezel waardig wordt.

Reageer