Beantwoord

Gebruik HDMI extenders

  • 17 February 2020
  • 11 reacties
  • 608 keer bekeken

Het trekken van kabels is in mijn woning een probleem. Zeker voor de HDMI kabel van de KPN ontvanger naar de TV. Een aantal fabrikanten biedt z.g. extenders aan waardoor het signaal via een Cat 5/6 kebel kan verlopen. Echter bij mij lukt dat niet. De fabrikant geeft aan dat de ontvanger mogelijk is beveiligd met een kopier beveiliging (HDCP!). Is dit juist en is er een oplossing?

Mvrgr

icon

Beste antwoord door PeterG 17 February 2020, 16:23

Bekijk origineel

11 reacties

De ontvanger van KPN kan inderdaad alleen rechtstreeks met de tv worden verbonden. HDCP inderdaad. Dat valt niet te omzeilen. HDCP staat aansluiten extra apparatuur niet toe.
HDCP is tegenwoordig een eis van contenteigenaren. Ook de Mediabox Next van Ziggo heeft het.

Maar “trekken van hdmi kabel…. ????” De ontvanger staat toch hooguit een halve meter van je tv???

Helaas, ongeveer 3 meter. Maakt op zich niet zoveel uit. Het probleem is dat de kabel door een 5/8 buis moet en dat gaat niet lukken. Ook niet met een kabel met ministekker. Ik heb al overwogen om een losse stekker te kopen, maar kan nog geen aansluitschema vinden.

Hè. Drie meter **kijkt zeer verrast**. Mag ik vragen waarom/waardoor dat is? Ik heb namelijk bij alle 10-tallen huisbezoeken in de afgelopen jaren nog nooit gezien dat een tv-ontvanger zo ver (kabellengte) van een tv stond.

Als ik met de ab 3 meter naast de ontvanger richt, waar bij jouw dus de tv staat, dan werkt ie niet eens. Je richt dan dus ook niet “richting” tv lijkt mij.

Hier info over hdmi kabel via buis maken.

Met bv een mini-hdmi stekker met verloop naar standaard formaat zou het ook moeten kunnen.

De verbinding tussen ontvanger en tv mag i.i.g. niks tussen zitten.

Reputatie 7
Badge +24

Ook niet met een kabel met ministekker. Ik heb al overwogen om een losse stekker te kopen, maar kan nog geen aansluitschema vinden.

Al zou het je lukken er een losse stekker aan te zetten, dan gaat het nog niet werken vanwege die beveiliging denk ik.

De ontvanger staat in een kast op zo'n 1 meter afstand. Via de buis in de muur zal dat ongeveer 3 meter zijn. Het bedienen van de ontvanger doe ik met een z.g. infrarood verlenger.

Nick83 Ik heb losse stekkers gezien voor soldeer en schroefverbinding. Het is mij niet duidelijk waarom de HCDP beveiliging in dit geval roet in eten zou gooien.

Reputatie 7

Ook niet met een kabel met ministekker. Ik heb al overwogen om een losse stekker te kopen, maar kan nog geen aansluitschema vinden.

Al zou het je lukken er een losse stekker aan te zetten, dan gaat het nog niet werken vanwege die beveiliging denk ik.

Dat zal nog wel gaan m.b.t. die beveiliging, maar het aan zetten van een hdmi plug zal met die 19 aansluitpunten "vrij lastig" zijn.

Dan kan je natuurlijk wel een hdmi plug als deze gebruiken maar of dat de kwaliteit ten goede komt?

Hartelijk dank voor de snelle antwoorden. Ga ik nog maar eens een keer nadenken

Kees

Om lastige pluggen aanzetten te voorkomen kun je een kabel doorknippen, aanstrippen en weer verbinden, met solderen en krimpkousjes.

Wat je ook doet, kijk eerst wat voor draad er gebruikt is, met sommige draden kun je soms niets aanvangen, heel dun en iel en niet soldeerbaar.

Wellicht met geleidende lijm, maar daar heb ik geen ervaring mee, of toch, nu ja, lang geleden iig.

Reputatie 7
Badge +24

Waarom plak je de tv ontvanger niet tegen de achterkant van de tv? Lijkt me logischer.

Reputatie 7

Hah, @Meester, welkom op het KPN forum. Goede vraag leg je hier voor aan de community. Hier hebben de deskundigen al gesproken. Ik kan alleen maar beamen dat we gebruik maken van de beveiligde: HDCP, om de content te beschermen. 

Goede tip van Nick, misschien is het een idee om de tv-ontvanger achter je tv te installeren? Succes :)

Goededag.

ik heb een 5 meter Hdmi kabel van de uitgang van de kpn converter naar mijn denon hdmi ingang versterker.

de hdmi uitgang van de denon ( monitor ) gaat weer met een 5 meter lange hdmi naar mijn tv hdmi ingang.

alles werkt perfect 👍 

 

Reageer