Beantwoord

Geen interactieve tv meer met Firefox

• 12 maart 2017
  • 75 reacties
  • 2980 keer bekeken

Bericht van KPN:

Het is met Firefox tijdelijk niet meer mogelijk om Interactieve TV te bekijken.
Oorzaak: Firefox ondersteunt het gebruik van Microsoft Silverlight niet meer.
KPN adviseert u om een andere browser te gebruiken, bijvoorbeeld Chrome, Internet Explorer of Edge.

Dus met Linux geen interactieve tv meer .....
Firefox werkt niet. Met Chrome gaat het volgens mij ook niet. Internet Explorer en Edge heb ik niet.

Allemaal heel leuk dat interactieve tv gebeuren, alleen laat men dus Linux gebruikers in de kou staan.
En nee, ik ga geen Windows gebruiken.!!
Waarom niet zoals al zo vele websites naar HTML5 omzetten, dan kan iedereen er gebruik van maken.

Hoe gaan we dit oplossen voor je klanten KPN??
icon

Beste antwoord door femke98 9 oktober 2018, 13:53

Er is goed nieuws voor ons Firefox gebruikers, de nieuwe KPN iTV werkt in FF!
via deze link: https://interactievetv.nl/ werkt het.

Mooi! Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat 😂 😉
Bekijk origineel

75 reacties

Reputatie 7
Ik ben hier ook door verrast. Vrijdag nog gebruikt volgens mij. (om even iets te checken ivm een vraag hier. Ik heb een televisie dus gebruik online nooit)

Het is financieel niet te doen om alle platformen en besturingssystemen en browsers te ondersteunen. De grootste gemene deler(s) wordt (worden) ondersteund. Daar behoort Linux inderdaad niet toe.
Je kunt met je tablet of smartphone kijken. De app daarvoor is gewoon verkrijgbaar voor iOS en Android.
HTML5 is een nieuwe internationaal erkende programmeermethode ook vanwege de grotere veiligheid.
Als je er voor kiest om dat juist niet te gebruiken is dat je eigen keuze natuurlijk.
Het is toch tegenwoordig wel bekend dat er steeds meer Linux gebruikers zijn in Nederland (en daar buiten). Plus dat Firefox toch wel een van de betere browsers is en veiliger dan IE bij. Dat zou dan toch de eerste prioriteit moeten zijn dat men daar op inspeelt, omdat er heel veel mensen FF gebruiken. En daarbij zijn een boel websites al over naar HTML5. En juist voor de veiligheid zou KPN over moeten stappen. Met de tijd mee gaan, heet dat.

Je hebt gelijk dat als ik ergens voor kies, dat dit mijn eigen keuze is. Gelukkig hebben we die keuze, hoewel heel veel mensen dat nog niet begrijpen.
Windows wordt door je strot geduwd, maar er is meer dan alleen Windows 😛
Reputatie 7
KPN is allang overgestapt naar HTML5. In Edge, Explorer en zeker Chrome wordt al een een jaar HTML5 gebruikt op www.interactievetv.nl !

En werd Windows maar door je strot geduwd. Een mobiele app is er niet voor bij KPN (Windows phone). En buiten de deur werkt het ook al niet met tv. Dus met het eerste deel van je laatste zin ben ik het, zeker mbt KPN, helemáál niet met je eens.
Dan eerder "Android en iOS wordt door je strot geduwd":@. Maar ik red me nog best met m'n Windows laptop en GSM telefoon (bellen en sms-en, lekker goedkoop abonnement daardoor ook).

En ach, dan gebruik ik voorlopig maar even Chrome of Edge indien ik de laptop voor tv wil gebruiken. Maar ik blijf televisie kijken via de televisie (met de STB) logischer en ook makkelijker. Zenders kiezen online is véél te omslachtig bijvoorbeeld. En via laptop is het ook geen HD.
Reputatie 7
Badge +18

Je hebt gelijk dat als ik ergens voor kies, dat dit mijn eigen keuze is. Gelukkig hebben we die keuze, hoewel heel veel mensen dat nog niet begrijpen.
Windows wordt door je strot geduwd, maar er is meer dan alleen Windows :P

Daarom gebruik ik de iMac, ik heb nog wel een oude windows-computer boven staan maar die gebruik ik al jaren niet meer.
Safari ondersteund ITV en dus Silverlight (nog) wel.
Op Chrome icm Linux werkt het ook niet.
En Windows wordt wel degelijk je strot in geduwd. Kijk maar naar de koppelverkopen. Koop je een nieuwe pc, kan je alleen deze met Windows krijgen. En wil je de licentie niet, krijg je niet eens je geld terug.

Dussss, daarom al werk ik met Linux.
Kijk, ik weet dat ik misschien met sommige dingen niet mee kan (al zou ik niet weten wat, want ik werk er al 10 jaar mee en kan alles), maar als je als bedrijf die heus wel weet dat Firefox een van de meest gebruikte browser is, je dit niet meeneemt in de praktijk, dan weet ik niet of je goed bezig bent.

Mac komt er hier niet in en de Iphone ook niet. Principe kwestie plus veel te duur!!

PeterG schreef:
En werd Windows maar door je strot geduwd. Een mobiele app is er niet voor bij KPN (Windows phone).

Mijn antwoord: tja, dan weet je nu zo ongeveer waar ik mee te maken hebt in FF icm Linux. En jij bent er niet van gecharmeerd, nou raad eens.......ik met mijn kwestie ook niet.
Reputatie 7
Ik heb even zitten zoeken, maar online werkte het op Linux (ubuntu en mint) alleen i.c.m. Firefox. En alleen nog omdat het met Microsoft Silverlight werkte. Wat Microsoft zelf al ruim een jaar niet meer ondersteunt i.v.m. de vele lekken ... 😉 En dan gebruik jij Linux omdat het zo veilig is ?? Maar dan wel interactievetv online i.c.m. Silverlight in Firefox gebruiken. Hmm **frons**
Onder Linux gaat het dus (voorlopig? ) niet werken. Alleen als je downgrade naar een oudere versie van Firefox. Slechts ongeveer 2 à 3 % van de computers thuis gebruikt Linux (juli 2016). Het kan dus lang duren vooralleer je die weer voor tv kunt gebruiken. Met dit lage percentage niet interessant (lees te duur) voor KPN. Het zelfde percentage heeft de penetratie van Windows Phone. Dus ook daarop kun je geen tv online kijken.
Met een tablet of smartphone met iOS of Android gaat het prima.
Maar je kunt beter gewoon de STB met je TV gebruiken. Dan heb je HD. Online alleen SD.
Eh, je schrijft:
Maar dan wel interactievetv online i.c.m. Silverlight in Firefox gebruiken.

Maar dan lees je niet goed. Silverlight is zeer sleht voor de vieligheid maar kan in Linux NIET worden geïnstalleerd in Firefox. En ik schreef toch al dat het niet werkt in FF?
Overigens op Chrome ook niet.

En je had niet hoeven zoeken, ik weet na 10 jaar met Linux gewerkt te hebben wat wel en niet lukt 😉

Mij gaat het erom dat interactieve tv voor FF gebruikers (icmLinux) niet werkt en dat KPN nog niet over gegaan is op HTML5. Want dan kunnen we het gewoon zien.
Reputatie 7
Maar het werkte wel bij je in Firefox, dat bedoel ik. Dt was dan toch met ... Silverlight? Sinds versie 52.0, die ik sinds gisteren heb, ondersteunt Firefox (kennelijk) geen Silverlight meer.

KPN werkt, i.i.g. met Chrome en Edge, sowieso met HTML5 hoor. Maar mogelijk werkt de Chrome browser (versie) voor Linux dan weer niet.
Reputatie 7
Badge +17
Bij mij doet ie het wel met Firefox, heb het effe getest:

Maar dat was van korte duur, toen kreeg ik dit:

Linksboven in de hoek klikte ik op: "Toestaan voortzetten" maar helaas doet ie het in 1x niet meer:

Maar na de geschiedenis gewist te hebben doet ie het weer:

:?:?:?
Reputatie 7
Ik en Femke krijgen dit in Firefox:

Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Hier Windows 10 Home edition x64. En Firefox 52.0
Firefox is de browser die ik standaard gebruik. Het is dus een béétje lastig.

Zal "tijdelijk" in Firefox net zo lang worden als toen met Chrome? Bijna een jaar!
Reputatie 7
Het is Microsoft zelf die de stekker uit Silverlight trekt en al bijna twee jaar aangeeft dat men moet stoppen Silverlight te gebruiken. Steeds meer browserleveranciers geven gehoor aan deze oproep en staken de ondersteuning.
Nu is het aan KPN om een dusdanige solide HTML5 implementatie te realiseren dat ITV door veel browsers ondersteund kan worden. Ook hier geldt helaas dat KPN weer niet op tijd is met het realiseren van de oplossing terwijl men eigenlijk al twee jaar weet dat dit moment, ook voor Firefox, ging komen.

Bron.
Reputatie 7
Badge +17
Ik en Femke krijgen dit in Firefox:

Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Hier Windows 10 Home edition x64.
Ik heb ook Windows 10 Home Edition, x64.
En Windows FireFox 52.0 (32-bits)

En bij mij werkt ie wel. :?
Reputatie 7
Badge +17
Hmm, update van FireFox gehad van 52.0, en nu werkt ie bij mij ook niet meer:

Reputatie 7
Kortom. Als je hem dus terugzet naar een (iets) oudere versie dan zal het wel weer werken.
Maar ik heb 4 browsers dus hier is het niet zo'n probleem. Bovendien vind ik iTV online onhandig. Zenderkeuze, programmeren... allemaal véél omslachtiger dan via de tv-decoder.
Bovendien geen HD online.
Reputatie 7
Badge +17
Dan blijkt dus als je hem op de oudere versie laat draaien, dat ie nog steeds met Silverlight komt. En bij de nieuwste versie van Firefox dus niet meer. Ik begrijp niet dat Firefox niet overstapt naar HTML5.
Reputatie 7
Dan blijkt dus als je hem op de oudere versie laat draaien, dat ie nog steeds met Silverlight komt. En bij de nieuwste versie van Firefox dus niet meer. Ik begrijp niet dat Firefox niet overstapt naar HTML5.Het is niet Firefox dat moet overstappen naar HTML5, die ondersteunt al lang HTML5. Nee, het is KPN dat moet zorgen dat ook Firefox ondersteund wordt door interactievetv.nl.
Reputatie 7
Badge +17
Het is niet Firefox dat moet overstappen naar HTML5, die ondersteunt al lang HTML5. Nee, het is KPN dat moet zorgen dat ook Firefox ondersteund wordt door interactievetv.nl.Dan weten we dat ook weer. Dus.....KPN aan het werk! 😛
PeterG je snapt het niet.
Wij, Linux gebruikers kunnen GEEN silverlight installeren op Linux.
Dus bij ons werkt het nooit!!

En nee, het heft nooit gewerkt, ik heb geen Windows!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Even goed lezen aub.

Dus als KPN nu gewoon over gaat naar HTML5, dan werkt het voor ons ook.
[quote=wjb].Het is niet Firefox dat moet overstappen naar HTML5, die ondersteunt al lang HTML5. Nee, het is KPN dat moet zorgen dat ook Firefox ondersteund wordt door interactievetv.nl.

Blij dat iemand het snapt!! Ik schreef dit dus al eerder, maar ja......
Reputatie 7
Badge +15
Jammer dat KPN itvonline nog niet geupdate heeft om HTML5 te ondersteunen voor firefox gebruikers.
Reputatie 7
Dus als KPN nu gewoon over gaat naar HTML5, dan werkt het voor ons ook.interactievetv.nl is ook al HTML5, maar afhankelijk van de browser wordt HTML5 wel of niet geactiveerd. Zo is interactievetv.nl op Windows via Edge en Chrome volledig HTML5 maar heeft KPN interactievetv.nl onder Firefox blijkbaar nog niet vrijgegeven voor HTML5.
Helaas heeft elke browser zijn eigen implementatie van HTML5 die in een net andere layout en/of werking kan resulteren. Websites moeten dan ook voor al die browsers apart getest en gefinetuned worden. Voor Chrome onder Windows heeft dat heel lang geduurd, laten we hopen dat dat voor Firefox sneller zal gaan.

Helaas is het ook zo dat dezelfde browser op een anders platform nog wel eens anders wil omgaan met HTML5. Ondersteuning van Firefox onder Windows wil dan ook nog niet zeggen dat het dan ook onder Linux zal werken. Helaas is het dan ook weer zo dat Linux minder aandacht krijgt omdat er beduidend minder klanten zijn met Linux apparatuur.
Reputatie 7
Badge +17
KPN heeft interactievetv.nl onder Firefox blijkbaar nog niet vrijgegeven voor HTML5.
@wjb, waarom heeft KPN dat dan niet vrijgegeven, zit daar een rede achter? Anders had dit toch allang moeten werken met HTML5.
Reputatie 7
KPN heeft interactievetv.nl onder Firefox blijkbaar nog niet vrijgegeven voor HTML5.
@wjb, waarom heeft KPN dat dan niet vrijgegeven, zit daar een rede achter? Anders had dit toch allang moeten werken met HTML5.
Zie mijn vorige bericht Dennis.
Omdat al die browsers net anders omgaan met HTML5 moet KPN met al die browsers apart testen en de site (interactievetv.nl) voor die browser finetunen. KPN is uiteraard begonnen met de browsers die het meest gebruikt worden (Edge en Chrome) en de browsers met een kleiner marktaandeel (zoals Firefox) hebben daardoor een lagere prioriteit gekregen.
Reputatie 7
PeterG je snapt het niet.
Wij, Linux gebruikers kunnen GEEN silverlight installeren op Linux.
Dus bij ons werkt het nooit!!

En nee, het heft nooit gewerkt, ik heb geen Windows!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Even goed lezen aub.

Dus als KPN nu gewoon over gaat naar HTML5, dan werkt het voor ons ook.

Dus met Linux geen interactieve tv meer .....Maar hoe werkte het DAN tot nu toe met Firefox in Linux? Het woordje "meer" in je startbericht suggereert dat het wél werkte. Voor zover ik weet werd Silverlight ondersteund via de interactievetv website bij gebruik van Firefox. Ik snap er nu ff geen bal meer van :(

Google Chrome gebruikt HTML5 voor interactieve tv. Met HTML5 werkt het wel in Linux zeg je. En toch zeg je ook dat het niet werkt met Chrome. Dan werkt het dus NIET met HTML5.
Reputatie 7
Badge +17
Nu snap ik wat je bedoeld: KPN is uiteraard begonnen met de browsers die het meest gebruikt worden (Edge en Chrome) en de browsers met een kleiner marktaandeel (zoals Firefox) hebben daardoor een lagere prioriteit gekregen.Dan weet ik dat ook weer, bedankt @wjb! :$🆒

Reageer