Beantwoord

Geluid niet in sync. Opnieuw starten helpt, maar niet voor lang.

  • 11 October 2021
  • 21 reacties
  • 233 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik heb de laatste weken het probleem dat het geluid telkens niet synchroon loopt. En niet zo’n beetje, lijkt meer op slecht nagesynchroniseerd. 
Ik heb alles geprobeerd wat op de site van KPN staat. Als ik de ontvanger reset (stroom er voor een tijdje af), dan gaat het weer prima, maar de volgende dag is het weer het zelfde liedje.

in het verleden heb ik dat een enkele keer meer meegemaakt, toen was resetten afdoende. Er is ondertussen niets gewijzigd in tv/HDMI configuratie, dus dat kan het m.i. niet zijn. 
 

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

icon

Beste antwoord door Petie81 10 November 2021, 10:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Van het stroom halen is geen reset. Misschien de optie "frisse start" eens opzoeken in het menu.

 

  • Is de tv ontvanger verder bekabeld aangesloten of draadloos?
  • Gaat het om een glasvezel of koperverbinding?
  • Welke tv ontvanger gebruik je?
  • Welk modem gebruik je?
Reputatie 1

Aha, een herstart is blijkbaar geen reset. Ik ga de “frisse start” proberen en meld me weer zodra ik het probleem weer heb.

  • De tv ontvanger is bekabeld aangesloten met HDMI
  • Het gaat om een koperverbinding
  • tv ontvanger: VIP2952
  • Modem: Experia Box v10 (H369A)
Reputatie 1

Ik heb de frisse start uitgevoerd, maar twee dagen later is het geluid weer uit sync. 
 

Reputatie 7
Badge +10

Is de ontvanger direct via hdmi aangesloten met de tv? Of zit er een apparaat tussen? 

Reputatie 1

Ontvanger is rechtstreeks aangesloten op de TV.

Reputatie 1

Heel vreemd, gisteravond was het nog uit sync en nu ineens niet meer. Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat.

Reputatie 1

Ik ben nog niets opgeschoten helaas.
Moet nog steeds om de zoveel dagen een ‘frisse start’ uitvoeren. 

Waar kan ik terecht om dit probleem op te laten lossen?

Reputatie 1

Gister ‘frisse start’ uitgevoerd, vanochtend alweer mis. 
Hebben andere providers daar ook last van?

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Petie81 In de meeste gevallen helpt zo'n frisse start uitstekend bij dit soort problemen. Bij jou moet er dus iets dieper worden gezocht. Dat mag natuurlijk via deze weg. Het KPN Forum is er wel op gericht dat onze klanten elkaar helpen. Ik kan als moderator dus zeker met je meekijken, maar daar gaat wat meer tijd overheen. Als je direct en persoonlijk geholpen wilt worden kun je het beste bellen met de klantenservice (0800-0402) of een chat via de website starten. Als je via deze weg geholpen wilt worden, wil je jouw KPN Forum profiel voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.)

Reputatie 1

Bedankt Bart,

Ik heb m’n gegevens ingevuld.

Er is me nog iets opgevallen, het geluid via de audio out op de tv ontvanger naar m’n versterker loopt wél synchroon…

Reputatie 1

Ik heb nog even verder geëxperimenteerd:

Als het geluid uit sync is en ik haal de hdmi kabel uit de tv en er weer in, dan is het geluid weer in sync. 

Het zelfde effect wanneer ik de input van de tv met de remote even op hdmi2 zet en dan weer op hdmi1.

Dus het lijkt me in ieder geval een HDMI probleem, maar op de TV of op de tv-ontvanger? Enig idee hoe ik dat zou kunnen testen?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Petie81 
Zet de ontvanger even op een andere HDMI ingang en test dan nog eens.

Reputatie 1

@huisrijger.  Blijft het zelfde. 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Petie81 
Heb je er  misschien een andere geluidsbron op aangesloten, b.v. een soundbar of iets dergelijks?

Reputatie 1

Op de TV niet maar wel op de audio out van de TV-ontvanger. Dát geluid loopt altijd goed, het gaat fout bij het geluid uit de TV via HDMI.

Reputatie 7
Badge +21

Wat voor TV is het? merk en type?
Bij Philips o.a. Kun je het geluid voor of achter laten lopen dus synchroniseren, en dat zullen wel meer merken ook kunnen, misschien even in de instellingen van je TV kijken?

Reputatie 1

Ik weet niet of dat in dit geval zou gaan werken omdat de vertraging varieert.

Ik heb een Sony kdl-32wd759, ik zal het voor de zekerheid bekijken.

 

 

Staat in de ontvanger het HDMI geluid op 'stereo’ ? DAT zou altijd synchroon moeten zijn. Met Dolby gaat het nog wel eens mismatchen.

Menu: instellingen → Geluid → eerste tabblad HDMI: geluidsprioriteit op stereo zetten. Dan bewaar en sluit.

wel op de audio out van de TV-ontvanger. Dát geluid loopt altijd goed

Ik neem aan dat je dat, ook met tv kijken. via je geluidsinstallatie dan altijd gebruikt. Want die tv zelf heeft werkelijk een droevig geluid (exact dezelfde staat hier als 3de toestel).

Reputatie 1

Ik neem aan dat je dat, ook met tv kijken. via je geluidsinstallatie dan altijd gebruikt. Want die tv zelf heeft werkelijk een droevig geluid (exact dezelfde staat hier als 3de toestel).

Toch niet nee, voor praatprogramma’s en docu’s vind ik het geluid van de Sony prima, goed te verstaan. Maar films en muziek programma’s gaan inderdaad lekker over de geluidsinstallatie.

Voor synchroon geluid op de tv zelf: zet in de ontvanger het geluid voor hdmi op stereo. Als zelfs dát niet synchroon is op de tv zelf ligt het aan de tv.

Reputatie 1

hdmi stond al op stereo, dus dan ligt het waarschijnlijk aan de TV, helaas.

Nou ja, de work around (even switchen van input op de TV en weer terug) is ook weer niet onoverkomelijk. 
Misschien dat iemand met het zelfde probleem er ook nog iets aan heeft.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!