Geluid op Discovery

• 4 december 2014
  • 9 reacties
  • 1217 keer bekeken

Ik heb regelmatig. Op Discoverychannel een geluidstorens. Het geluid valt even weg. Televisie is al nagekeken. Heb ook al een nieuwe Motorola ontvangen. De televisie boven met een eigen Motorola heeft geen problemen. Hoe je dit verhelpen?

9 reacties

Reputatie 7
Televisie beneden een Philips? Discovery HD (715) of SD (15)?

Probeer anders eens een van de andere hdmi ingangen.

Het is Philips Econova. en ik kijk HD
Reputatie 7
Ik heb met mijn Philips idd ook héééél korte onderbrekingen in het geluid bij zenders met DD 5.1 zoals Discovery en Animal Planet. Soms wel 2 x per seconde en soms ook een uur lang prima. En sinds kort zijn de geluidsdipjes ook via 704 t/m 710 sinds die DD 5.1 geluid hebben. En ook met de 'nieuwe' zender Nat. Geogr. HD (725) die ook DD 5,1 heeft.

Beste oplossing is de audio-installatie of soundbar direct op de tv-ontvanger aansluiten. Dan heb je er geen last van.

Wat IK nog niet heb geprobeerd... een andere hdmi ingang dan nr. 1 voor de tv-ontvanger. (geen idee waarom, mss vanwege het geluid via de audioset nu). Waarschijnlijk gaat het beter via hdmi 2, 3 of 4 (bij mij side) aangezien dat echte ingangen zijn zonder de ARC functie.

ARC= Audio Return Channel 

is dit dan een probleem die alleen voor Philips-tv's geldt. Dat is toch raar?
Reputatie 4
Badge +6
PeterG schreef:
Ik heb met mijn Philips idd ook héééél korte onderbrekingen in het geluid bij zenders met DD 5.1 zoals Discovery en Animal Planet. Soms wel 2 x per seconde en soms ook een uur lang prima. En sinds kort zijn de geluidsdipjes ook via 704 t/m 710 sinds die DD 5.1 geluid hebben. En ook met de 'nieuwe' zender Nat. Geogr. HD (725) die ook DD 5,1 heeft.

Beste oplossing is de audio-installatie of soundbar direct op de tv-ontvanger aansluiten. Dan heb je er geen last van.

Wat IK nog niet heb geprobeerd... een andere hdmi ingang dan nr. 1 voor de tv-ontvanger. (geen idee waarom, mss vanwege het geluid via de audioset nu). Waarschijnlijk gaat het beter via hdmi 2, 3 of 4 (bij mij side) aangezien dat echte ingangen zijn zonder de ARC functie.

ARC= Audio Return Channel 

Je opmerking over HDMI 2,3 of 4 en ARC triggerde mij. Ik heb het probleem met DD 5.1 namelijk ook. Had het al bij Ziggo en nu bij KPN weer hetzelfde. Heb een SONY tv en receiver. Geluid en beeld lopen via HDMI van receiver naar tv. Dus de HMB2260 zit bij mijj op ingang HDMI1 van de receiver en de tv is via de HDMI uitgang met de receiver verbonden.

Een tijd terug had ik problemen met de HDMI sync tussen tv en receiver. Bij aansluiten van een mediaplayer (AC Ryan) was er helemaal geen sync meer mogelijk tussen tv en receiver en kon ik niet meer via afstandsbediening tv het geluid van de receiver harder/zachter zetten. Dit bleek veroorzaakt te worden door HDMI pin 13 (CEC, consumer electronics control) die niet goed geimplementeerd was op de mediaplayer, http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI . Door pin 13 op de HDMI kabel uit te schakelen, was dit probleem te verhelpen.

Het lijkt erop dat het uitschakelen van een aantal pinnen op de HDMI kabel ook mijn probleem met haperend geluid voor Dolby Digital 5.1 oplost. Gisteren Chronicles of Narnia, Prince Caspian gekeken op RTL5HD (665) en dat ging geheel zonder haperingen en het 5.1 geluid was behoorlijk goed.

Heb pin 13 en nog een aantal andere pinnen ( zoals pin 17 ARC ) uitgeschakeld door een HDMI->DVI en DVI->HDMI adapter aan te sluiten. Dit is bijv. te koop bij allekabels.nl (HDMI-DVI / DVI-HDMI verloopstekker ).

HDMI is backwards compatible met de DVI standaard, signaal blijft hetzelfde, alleen worden een aantal zaken zoals CEC en ARC niet doorgegeven en dat is in dit geval juist de bedoeling :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI:

"HDMI is backward compatible with single-link Digital Visual Interface digital video (DVI-D or DVI-I, but not DVI-A). No signal conversion is required when an adapter or asymmetric cable is used, so there is no loss of video quality."

Moet het nog even een paar dagen aanzien om er zeker van te zijn dat dit het oplost, maar het lijkt er wel op.

Helaas wel een knutseloplossing, de enige andere manier waarop het opgelost kan worden, zou een firmware update van de fabrikant van de stb (Arcadyan in mijn geval) zijn. Via firmware kunnen bijv. pin 13 en 17 van de HDMI-uitgang ook uitgezet worden. Aangezien ze toch geen meerwaarde hebben bij de stb zou het een optie kunnen zijn.

Dit wordt mij allemaal te ingewikkeld. Dank voor de reacties
Reputatie 7
PeterLeek schreef:
Dit wordt mij allemaal te ingewikkeld. Dank voor de reacties
Valt toch wel mee. Kleine samenvatting voor eenvoudige oplossingen.

Sluit de tv-ontvanger (of soundbar) direct aan op de versterker via de optische of analoge uitgang. De versterker heeft a.h.g.i. geen last van de dipjes aangezien die surround is. Via de analoge uitgang heb je echt die dipjes niet overigens.

Gebruik een andere HDMI ingang op de tv. Ik heb de tv-ontvanger nu op HDMI 2 zitten en het geluid op de tv (van 5.1 zenders) lijkt nu wel goed te gaan.

Iets omslachtiger: zet er twee filters tussen HDMI naar DVI en DVI naar HDMI.. Dus: tv-ontvanger >HDMI > DVI > HDMI < TV.

Reputatie 7
Ik heb een HTS optisch (TOSLink) aangesloten op een 2260 en de TV via HDMI. Sinds een paar dagen heb ik zo nu en dan ook last van geluidsonderbrekingen en niet alleen op de DD5.1 zenders maar ook op SD-zenders. Het treedt meestal op een paar minuten nadat ik van zender gewisseld ben. Dit is begonnen een aantal dagen na de introductie van DD5.1 op 704 e.v.

Ik was tot voor kort verschoond gebleven van de bekende blokjes bij het wisselen van zenders, maar die heb ik nu ook (is een landelijke storing). Verder is er een landelijke storing bij serieopnemen.

Het lijkt erop alsof het toevoegen van (lang gekoesterde) nieuwe mogelijkheden een algemene verslechtering van de totale iTV-service tot gevolg heeft. Van mij mogen DD5.1 en hogere HD-streams voor glasvezel voorlopig wel weer uitgezet worden als daarmee de goede werking van iTV in z'n geheel verbeterd wordt. En serieopnemen? Tja!

Reputatie 4
Badge +6
Ik heb nog steeds zo af en toe haperingen in het DD5.1 geluid bij de commerciële zenders en National Geographic HD, Discovery HD. Maakt niet uit hoe ik de HMB2260 aansluit op mijn receiver (HDMI of via optische kabel ).

Het goede nieuws is echter dat het in mijn geval snel te verhelpen is. Wanneer de haperingen optreden, zet ik de HMB2260 even uit, wacht een paar seconden en zet 'm dan weer aan. Daarna kan ik uren kijken zonder haperingen in het 5.1 geluid.

Volgens mij heeft het te maken met het overschakelen tussen een zender met PCM geluid ( bijv. Ned. 1 HD ) en een zender met 5.1 geluid. Kennelijk gaat er dan iets mis en wordt dat weer hersteld door de ontvanger even uit- en weer aan te zetten. Las op het tweakers forum ook een zelfde verhaal van iemand die National Geographic HD kijkt. De reclames zijn in PCM stereo, na de reclames heeft hij haperingen en vaak niet synchroon lopen van beeld en geluid.

Misschien iets om door te geven aan de ontwikkelaars van iTV of de fabrikant van de HMB2260 zodat ze hopelijk een oplossing vinden. Gelukkig heb ik er met de workaround niet zoveel last van, maar het zou niet nodig moeten zijn.

Reageer