Beantwoord

Geluid tikt en loop achter met optische verbinding

  • 20 May 2019
  • 16 reacties
  • 847 keer bekeken

Ik loop er al maanden tegenaan dat het geluid van tv en Netflix tikt en kraakt. Bij grote regelmaat loot ook het geluid achter op het beeld. Hier al een aantal keren over gebeld met KPN, maar het probleem wordt niet echt herkend of erkend. Ik voel me bijna genoodzaakt om het na, 20 jaar klant te zijn, over te stappen naar een andere aanbieder met de hoop dat het daar wat beter geregeld is. In juni wordt de prijs verhoogd, maar mijn probleem is niet verholpen.
icon

Beste antwoord door Pauls1978 31 May 2019, 13:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Badge +19
Heb je de ontvanger al een keer gereset? Dus software verwijderd en terug gegaan naar fabrieksinstellingen?
ik heb echt alles al geprobeerd. reset, nieuw kastje, nieuwe digitale audiokabel en ik heb de kabel op een andere manier aangesloten. Eerst had in het geluid via het KPN kastje naar de tv, en van de tv naar de stereo. Dit veranderd in een rechtstreekse kabel van KPN kastje naar de stereo, maar helaas niets helpt. en het ergste vind ik nog dat het probleem niet erkend wordt.
Hoi @Pauls1978 . Welkom op het forum!
Allereerst betreur ik het zeer dat je je niet gehoord voelt. Ik hoop dat wij je hier op het forum verder kunnen helpen met dit probleem. Daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen. Je beschrijft dat je nu het kastje rechtstreeks hebt verbonden met de stereo. Allereerst ben ik benieuwd of het een issue is dat tussen onze tuner en jouw stereo speelt. Wat gebeurt er als je de tuner rechtstreeks op de tv aansluit? Is het dan wel goed?
Op deze manier kunnen we ons direct focussen op het exacte probleem. Hoe sluit je de tuner aan? Met een analoge audiokabel? Of via de optische uitgang? Kun je tevens aangeven wat voor stereo het is? Liefst merk en type 🙂 Alle info is welkom.
beste Erwin,
ik ga het proberen chronologisch uit te leggen:
ik had in eerste instantie een kabeltje van de Action van ongeveer 2 euro, op het advies van KPN een duurdere gekocht van rond de 10 euro. De uitkomst van het verhaal is hetzelfde bij beide kabels.. Deze had ik vanaf de tuner naar op de tv aangesloten en van de tv naar de stereo. Resultaat hiervan was dat het geluid niet meer synchroon was. Ik heb toen de kabel van de tuner rechtstreeks aangesloten op de stereo. Ook hierbij als resultaat dat het geluid af en toe niet synchroon loopt. Met de AB de tuner even aan en uit zetten en dan gaat het voor een kwartiertje of halfuur goed. Ik moet er bij zeggen dat er avonden bij zijn dat ik geen last heb van het achterlopen van het geluid. Ook die irritante tik in het geluid is er niet altijd en komt soms gewoon ineens opzetten en gaat dan vaak niet meer weg. het gebeurt weleens dat het getik een uur aanhoudt en dan weer weggaat. Hier is geen lijn op te trekken helaas.

om als laatste nog antwoord te geven op je vragen:
het gaat om een Samsung tv van het type: LT32E310 Model: T32E310EW
mijn stereo is een LG Micro HI-Fi system model nr: FB166 (onderaan het productplaatje staat FB166-D0F.DDEULL
Duidelijk verhaal, @Pauls1978 . Ik maak er uit op dat dit om de optische uitgang gaat, toch?
Doet de storing zich ook voor als je de tuner rechtstreeks op de tv aansluit? Dus geluid via de tv? Of alléén in samenspraak met de stereo?
Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik wil graag je lijn doormeten en kijken wat voor tuner je nu hebt staan.
Maar ja. Wat dus niet veranderd is (al is 't maar tijdelijk) is de geluidsset. Want als DIE steeds tikt en alles, de verbinding daar naar toe en zelfs de ontvanger, is al veranderd dan zegt mijn ervaring van (meer dan) 35 jaar aansluiten dat er dus een probleem is met die set!

Via het geluid van de tv zelf tikt het niet, de ontvanger is verwisseld. Je kunt doodleuk al het gedoe aanhalen om over te stappen maar ik geef je op een dienblaadje dat het probleem dan niet weg is. En heeft dan Ziggo ineens schuld??? Of een zekere verantwoordelijkheid?
Beste Peter dat snap ik, maar ik ben niet de enige met het probleem. Als ik de enige zou zijn dan geef ik je gelijk. Het moet toch geen hogere wiskunde zijn om bepaalde dingen aan te sluiten? Mijn set werkt prima op alles behalve op itv van kpn. Ik gebruik Spotify via Google Chrome, kijkt dvds via de set en luister muziek. Allemaal zonder problemen.
Heeft jouw stereo ook een optie om via een analoog kabeltje contact te maken? Ik snap dat je de hoogste kwaliteit wil en daarom is dit ook puur als test bedoeld.
Er wordt digitaal tussen het kastje en jouw versterker gecommuniceerd. Ik sluit niet uit dat ze elkaar niet helemaal begrijpen. Maar wat het zo vreemd maakt is dat het er soms wel en soms niet is.
Aangezien het kastje al eens vervangen is ( dat begrijp ik toch goed?) is het zinloos om jou een nieuwe te sturen. En heb ik helaas ook geen oplossing. Als jij mij vergelijkbare issues kunt geven heb ik een stok om mee te slaan. Dan kan ik de ontwikkelaars aanspreken op het feit dat ons product niet goed samenwerkt met bepaalde tuners. Maar nu heb ik daar nog niet genoeg signalen voor.
Ik las nog iets op de kpn website wat misschien nog van toepassing kan zijn:

Als audio en beeld op geen enkele zender synchroon loopt
Sommige televisietoestellen en homecinema systemen hebben een instelbare audiosynchronisatie om beeld en het geluid te synchroniseren. Dit is soms nodig wanneer er ook een homecinema systeem is aangesloten. Als audio en video niet synchroon lopen zie je dat aan de pratende mensen in beeld. Voor de mogelijkheden van je televisietoestel en/of homecinema systeem kan je de handleiding raadplegen. Deze instellingen worden vaak Audiosynchronisatie, Audo/Video Sync, AV Sync of Lipsync genoemd.
Beste Peter dat snap ik, maar ik ben niet de enige met het probleem. Als ik de enige zou zijn dan geef ik je gelijk. Het moet toch geen hogere wiskunde zijn om bepaalde dingen aan te sluiten? Mijn set werkt prima op alles behalve op itv van kpn. Ik gebruik Spotify via Google Chrome, kijkt dvds via de set en luister muziek. Allemaal zonder problemen.
Enige? Je bent de enige die dit hier meldt. Er meldt zich ook niemand anders met dit probleem.
En als je niet de enige bent, dan ligt het automatisch niet aan jouw apparaat??? 🤔

Ik houd het op een probleem in je LG. Anders zou het via het geluid van de tv zelf ook tikken.
Dan heb je niet goed rondgekeken op het forum.
Heb je al geprobeerd wat het geluid is als je de uitgang naar je LG op stereo zet in de ontvanger? Of staat ie daarop. (het lijkt mij een stereo ding, want maar 2 speakers)

Ik heb prima rondgekeken op 't forum. Doe dat al ruim 4 en een half jaar dagelijks enkele uren als het je nog niet is opgevallen.
@Pauls1978 . Dat is een goede suggestie van @PeterG . Kun je voor ons controleren waar de audioinstellingen in de tuner nu op staan?

Start -> Instellingen -> Geluid instellingen -> optical uitgang: geluidsprioriteit stereo / optical.
Mocht 'ie nu op optical staan kun je tevens zien dat er zelfs een compensatie mogelijkheid voor vertraging is. Maar aangezien jij de vertraging sporadisch ervaart weet ik niet hoe nuttig deze setting is.
Ik hoop dat je hier iets mee kan!
Hoi @Pauls1978 . Ik heb niks meer gehoord, heb je iets aan die tips gehad?
ik had je een pb gestuurd. Ik gebruik nu niet meer de digitale maar de analoge (?) ingang en deze werkt gewoon prima. nergens geen last meer van. Ook de instellingen heb ik nagekeken.
Oh excuus, Paul. Daar had ik overheen gelezen. Ik ben blij dat het op deze manier zonder problemen werkt!

Die toslink( optisch) out op de arris stb is gewoon waardeloos bij Netflix YouTube VOD maar niet regulier tv kijken en radio.

Waarschijnlijk is er op de toegewezen bandbreedte geknepen. 

Oplossingen  hierboven zoals software verwijderen is een afleidingsmanoeuvre. 

Het enige dat help is de audio out minijack te gebruiken met eventueel adapter of minijack naar tulp rood wit.